Forumindex › Forums › Modellen › Astra › schommelend toeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 augustus 2009 om 16:01 #17211268
ben angelo 22 jaar oud
van the hagueheb een opel astra g uit 1999
ASTRA-G-CC; X1.6SZR motor
stond vandaag in de stoplichten ineens bleef de toeren schommelend
weetiemand wat de probleem kan zijn ??9 augustus 2009 om 19:26 #17509649Als je electrisch gaspedaal hebt kan het de steppermotor (gasklepbediening) zijn maar ook heel simpel valse lucht lekkege (vacuumslang los of doorgesleten) of egr (uitlaatgascirculatie) klep defect.
Even wat hints om je in de richting te brengen.
Succes Marcel.10 augustus 2009 om 17:09 #17509650@ OPCdriver: Als je Elektrisch gaspedaal hebt heb je GEEN stappen motor, maar elektrisch bediende gasklep, welke ook de luchtaanvoer voor stationair regelt.
>> ONTOPIC <<
Deze motor is voorzien van een ouderwetse gaskabel, en heeft dus een stappenmotor.
Wijs is om heel het gasklep huis te reinigen.
EGR te reinigen
En de stappenmotor te reinigen, deze zit op het gasklephuis.
Willem
10 augustus 2009 om 18:06 #17509651oke zal ik dan gaan doen thanx voor de info
13 augustus 2009 om 15:39 #17509652heef iemand een handleiding hoe ik dat doet of een how to met foto,s
13 augustus 2009 om 16:17 #17509653Okeej komt ie:
1: Demonteer Luchtbox op je motor.
2: Demonteer EGR
3: Demonteer Stappenmotor van je injectie huis.4: Reinig gasklep en injectie huis met remmenreiniger
5: Reinig stappenmotor en het stappenmotorhuis op het gasklephuis
6: Renig EGR klep7: monteer alles terug
Foto’s:
1: Algemeen overzicht:
2: Stappenmotor:
3: EGR (ook stappenmotor (LFR) weergegeven):
Willem
13 augustus 2009 om 16:29 #17509654Zo…… daar word je ff tot in detail op je wenken bediend…;);)
Nu hopen dat het niet alleen de teller was die raar deed, en dat het ook daadwerkelijk de toeren waren ;)13 augustus 2009 om 18:35 #17509655Weer wat erbij geleerd , Wim bedankt was altijd in de veronderstelling dat het precies vice-versa was.
In ieder geval heeft “Twins” voldoende info nu.
Marcel:hmmz14 augustus 2009 om 11:12 #17509656thanx voor de info
14 augustus 2009 om 14:23 #17509657dit had ik ook met mijn opel astra 2000 automaat 1.6 16v.
als ik rond de 80 rijd en gas afneemt gaat de toerental schommelen en de auto gaat ook schokkende en dan alle lichten gaan branden.
ik hebt het naar de motorhuis gebracht toen hebben ze het gas klephuis schoongemaakt voor 173 euro op gehaald met het zelfde probleem toen bleek the EGR klep kapot te zijn voor 253 vervangen en toen tot nu toe geen last meer van
14 augustus 2009 om 15:33 #17509658@ Granripper:
EGR klep Vervangen:
– We spreken over een hele andere motor.
– We spreken wel over de zelfde EGR.
– Deze EGR gaat bij de 8 klepper motoren minder snel kapot / problemen geven.
– Deze is bij de 8klepper motoren ook prima af te doppen> Bij de 16V smallblock motoren vervuild deze EGR Veel sneller, dan gaat de EGR klep vast zitten, laat dat nou vaak de rede zijn dat ie vaak door brand.
> Als je bij de eerste symptomen deze klep reinigt kan je je die 253 euro besparen, houd m in de gaten.
> Indien deze EGR klep storing geeft kun je hem eerst reinigen en terug plaatsen, vervangen kan altijd nog.
Willem
18 december 2013 om 21:12 #17509659Hallo,
Ik zie deze thread al vrij oud is, maar ik heb toch nog een klein vraagje:
Tussen de luchtfilterslang en het gasklephuis zit een behuizing.
Deze is duidelijk zichtbaar op de tweede foto, het onderdeel waar de rode letters overheen zijn getypt.
Ik neem aan dat dit de ” Luchtbox ” is waar je het over hebt?Heeft dit onderdeel ook een andere naam?
Wanneer ik zoek op “opel astra f luchtbox” vind ik niets terug.Met vriendelijke groet,
Rian
19 december 2013 om 21:29 #17509660Paddestoel word ie ook wel genoemd.
Willem
4 januari 2014 om 17:11 #17509661Hoi Willem,
bedankt voor je commentaar.
Ik heb je “guide” gevolgd.
Hierbij heb ik de stappenmotor gedemonteerd.
Bij het schoonmaken met een tandenborstel, merkte ik dat de pin handmatig in- en uitgeduwd/getrokken kon worden.
Ik trok hierbij de pin iets uit, zodat ik de stappenmotor beter kon reinigen (niet zo een slimme actie, maar nu niets meer aan te doen).Nu sprong mij de pin en de veer los van de stappenmotor.
Ik zag dat de pin een schroefdraad op het uiteinde had, en heb de pin (met veer) dus weer licht erin gedraaid.
Na het terug monteren van alles, merkte ik dat zodra ik het gaspedaal los liet, de auto afsloeg.
Er is dus iets mis gegaan.Ik heb de stappenmotor weer gedemonteerd. Na proberen merkte ik dat je de pin veel verder erin kan draaien.
ik kan hem echter niet meer handmatig in- en uitduwen/trekken.
Heb ik de stappenmotor kapot gemaakt, of moet deze gewoon goed worden afgesteld?
(bijvoorbeeld draai de pin 3 volle slagen naar binnen.)Edit:
Ik las net ook iets over dat de (stappen)motor gereset moet worden door de accukabels los te halen en/of door de motor een aantal keer op het contact te zetten?Met vriendelijke groet,
Rian
5 januari 2014 om 00:44 #17509662jup, NOOIT eruit trekken, dit werkt met een wormwieltje, deze kan je in de klimi flikkeren.
even een andere op de sloop scoren, Veel gemaakte fout trouwens..
Willem
5 januari 2014 om 08:03 #17509663Stappenmotor,als deze is losgehaald, wordt “ingeleerd” als de motor wordt gestart. Ik heb zelf twee keer stappenmotor eraf gehad en de motor werd bij beide keren bij het starten gelijk voor 3 sec naar 3000 tpm gejaagd
Sent from my C5303 using Tapatalk
5 januari 2014 om 13:37 #17509664Hallo, bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik heb de stappenmotor wederom gedemonteerd.
Na het demonteren heb ik de pin veel verder erin gedraaid.
De pin stak eerst zover uit dat ik de stappenmotor maar net erin geduwd kreeg.Na het erin draaien van de pin, was het zichtbare gedeelte van de veer ongeveer nog maar 1 centimeter lang.
Na het terug monteren bleef de motor verrassend genoeg stabiel stationair lopen (900-1100 toeren).Heb ik geluk gehad, en de stappenmotor toch niet kapot gemaakt,
of heb ik hem (op goed geluk) goed afgesteld?Met vriendelijke groet,
Rian
5 januari 2014 om 15:37 #175096651100 is te hoog
Of ie goed is moet je nog gaan zien
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
5 januari 2014 om 15:54 #17509666Als de motor goed koud is, is 1100 toch niet bijzonder hoog? (hoop ik)
13 januari 2014 om 19:17 #17509667Hallo,
Het is nu een week later,
en de auto heeft tot vandaag goed gelopen.De 1100 toeren maakt de motor trouwens als hij koud is.
Zodra ik er even mee gereden heb zakt deze terug naar 900.Vandaag ging het weer mis en begon de motor (tweemaal) stationair te sputteren en sloeg bijna af.
Ik wil het volgende gaan doen:
een nieuwe stappenmotor bestellen en deze inbouwen.
De website (winparts) waar ik deze bestel, heeft een 14 dagen retourgarantie.
Ik wil de stappenmotor dus inbouwen en een week testen.
Wanneer het probleem is opgelost, was het dus een defecte stappenmotor en laat ik de stappenmotor zitten.
Wanneer het probleem zich blijft voordoen retourneer ik de stappenmotor.Nu is mijn vraag:
Wat is de procedure om een nieuwe stappenmotor in te bouwen?Het demonteren en monteren lukt wel,
echter welke stappen moet ik daarna nemen?
Moet er iets met de boordcomputer ofzo gebeuren, etc?
of is het gewoon inbouwen en aanzetten?met vriendelijke groet,
Rian
13 januari 2014 om 19:31 #17509668Gewoon inbouwen en aanzetten. Motor kan de eerste keer starten wat snel gaan draaien, maar dat zou binnen een paar seconden over moeten zijn
Sent from Xperia SP with Tapatalk
21 april 2014 om 11:04 #17509669Hoi,
het probleem is inmiddels opgelost.
Ik had voor 30 euro een 2e hands stappenmotor gekocht en ingebouwd.
Hierna bleef het probleem zich voortdoen.Daarna heb ik de auto maar naar een garage gebracht.
In eerste instantie konden de monteurs daar niets vinden.
De motor had de verlaging in toerental / het afslaan namelijk heel willekeurig.
Na aandringen hebben ze toch de auto nog een tijdje daar gehouden.Na een tijd belden ze me op dat ze het probleem gevonden hadden.
De auto hing aan een apparaat om de boordcomputer uit te lezen.
Deze gaf geen foutmeldingen.
Toen ze de auto echter een tijdje stationair hadden laten lopen begon deze te sputteren en viel het hun op dat de boordcomputer een motortemperatuur aangaf van 12 graden.
Hierop hebben ze een temperatuursensor vervangen (onderdeel van 15 euro) en was het probleem opgelost.
Alles bij elkaar heb ik iets van 60 euro betaald, dus dat vind ik schappelijk aangezien de auto 2 weken daar is geweest.Ik ben in ieder geval blij dat het is opgelost :).
Bedankt voor al jullie hulp!met vriendelijke groet,
Rian
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.