Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Schommelen van toerental
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 mei 2010 om 09:14 #17220936
Goedemorgen,
Ik heb het probleem dat mijn Astra f met C18XEL soms wat vaag doet. Het probleem:
Als de auto niet rijdt en stationair draait, zakt het toerental standaard naar zo’n 900 rpm. Als ik echter rij, ongeacht welke snelheid en ik trap de koppeling in, dan begin het toerental te schommelen. Je zou verwachten dat hij dan gewoon weer 900 – 1000 rpm gaat draaien, maar dat is niet zo. Hij draait dan ongeveer 1250 toeren en geeft zelf gas tot 2000 rpm, laat hem weer zakken tot 1250 en weer tot 2000 etc etc…. en dat oneindig lang door. Zodra je de koppeling weer laat opkomen moet hij wel ‘gewoon’ doen en rijdt de auto verder ook soepel. Het probleem is het meest te merken als hij een beetje warm is, maar nog niet echt hele lang stukken heeft gereden.
Sporadisch geeft hij zelf ook gas als ik in de 2de versnelling rijdt en de koppeling wel op heb laten komen.Kan dit probleem liggen aan de carterventilatie of gooit een sensor roet in het eten? Ik heb het gasklephuis al gereinigd.
Jullie een idee?
Gr, Boxum56.
8 mei 2010 om 09:19 #17668536kijk maar eens of hij geen valse lucht krijgt
8 mei 2010 om 09:20 #17668537Dat heb ik gecheckt, alle slangen en het luchtfilterhuis zitten er goed op.
8 mei 2010 om 10:01 #17668538heb je het beruchte gaatje ook opgeboord zie how-to en ja de zensor kan ook mee spelen en of de lmm (lucht masa meter ) dat ronde ding in de lucht aan voer buis met die stekker .
Bert
8 mei 2010 om 12:49 #17668539Heb het gaatje niet opgeboord maar wel bekeken. Hij was standaard al minimaal 4 milimeter, dat lijkt me toch wel voldoende. Hij is zeker groter dan het gaatje zoals die in de how-to in het vectra gedeelte staat.
Ik heb ook nog gekeken naar waar het desbetreffende slangetje heen gaat, deze komt uit op een (volgens mij) elektronisch aangestuurde klep. TIS heeft het over de tankontluchtingsklep. Toen ik het slangetje van de klep aftrok, viel het op dat er allemaal zwarte korrels in de slang zaten. De slang was helemaal verstopt dus ik dacht het euvel gevonden te hebben.
Ik heb de slang gevolgd, deze komt uit achter het spatbord boven het rechter voorwiel. Hij loopt uit in een soort zwarte cilinder, waar nog twee andere slangen op uit komen. In deze zwarte bus zaten allemaal van die zwarte korrels, ik neem aan dat deze daar gewoon horen? Of moet deze bus leeg zijn?
Heb alles schoongemaakt en doorgespoten en weer gemonteerd, Daarna een testrit gemaakt maar het blijft nog steeds hetzelfde probleem!Ik krijg overigens geen lampje op het dashboard te zien dat duidt op een elektrische storing.
Iemand nog ideeen?
Gr, Boxum56
8 mei 2010 om 17:21 #17668540klopt bij de oudere verzie is het een groter gaatje standaard.
let op valse lucht inlaat pakking. en een hangnde stappenmotor.
deze kan stappenmotor kan je splitsen in 2 delen, en dan het deel waar de stekker op komt goed schoonmaken, en als je m dan schud moet ie tikken, dan is ie weer gangbaar.
Willem
8 mei 2010 om 17:31 #17668541Pakking op het inlaatspruitstuk (onder gasklep) is goed, ook heb ik de stappenmotor gedemonteerd en schoongemaakt en hij “ratelt” inderdaad als je hem schudt. Heb er ook een beetje kruipolie is gedaan, het pinnetje gaat nu heel makkelijk op en neer. Ook nieuwe pakking gemaakt tussen stappenmotor en gasklephuis. Probleem blijft echter bestaan…:(
8 mei 2010 om 17:32 #17668542okeej, dan toch een meetwaarde niet goed…
Willem
8 mei 2010 om 17:36 #17668543Je bedoelt een sensor?
8 mei 2010 om 18:07 #17668544bijvoorbeeld.
Luchtmassameter oid.
Willem
9 mei 2010 om 09:39 #17668545kijk is of er een kennis of relatie ook zo,n ding heeft en probeer de lmm is om te wisselen ik denk probleem dan weg . en of haal morgen een temp zensor en probeer dat eens is de goed koopste van alles te proberen .
let op met een lmm te kopen neem liefst orgineel is wel duur ??? maar beter als een van e bay die ??niet goed zou zijn en niet retour kan .
dat is mijn insteek en ik denk dat die gelijk is aan mede strijder Wim v6
9 mei 2010 om 09:57 #17668546Velen onderdelen zijn prolbeemloos uit te wisselen met de volgende motoren:
C18XE – C18XEL – X18XE – X20XEV – X22XE
Willem
9 mei 2010 om 10:50 #17668547Oke zal eens kijken. Heb wel een kennis met x16xe motor maar niet met bovenstaande. Jammer maar helaas. Op de sloop anders eens vragen.
Iemand een idee wat een tempsensor kost? En kan ik de LMM niet op een of andere manier doormeten?10 mei 2010 om 17:38 #17668548Wat opvalt tijdens het rijden dat hij nu ook echt schokkerig reageert. Gas los onder het rijden brengt altijd een vertraagde schok (maar best hevig, echt een “kloink”) teweeg. Stationair bij koude motor loopt hij ook zeer onregelmatig met ongeveer 1500 toeren.
Duidt dit op een steeds verder verslechterende luchtmassameter? Of is er nog iets anders te controleren?Gr, Boxum56
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.