Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › schokken stationair
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2010 om 20:43 #17229213
Hallo allemaal,
Vanmorgen (-7 ‘C) kwam ik met een lekker warm gedraaide motor (1.9 CDTi, 120 PK) in de file terecht. Plotseling liep de motor stationair even erg onregelmatig. Bij gas geven liep de motor wel weer prima en rijdend ook. Het verbruik op de BC was tijdens het stationair schokken ook erg hoog: ~ 4 l/h.
Na een minuut of 10 was de file voorbij en kon ik gewoon verder rijden. Vervolgens parkeerplaats opgezocht en toen liep de motor stationair weer prima: 0,7 l/h. Iemand enig idee wat er aan de hand is geweest? ‘s Middags op de terugweg heeft het “probleem”zich ook niet meer voorgedaan en er hebben geen storingslampjes gebrand. Ik ben erg benieuwd naar eventuele reacties, want het zit me toch niet helemaal lekker…:hmmzGroet,
STiGGEL2 december 2010 om 22:02 #17768913Tja, dat kan vanalles zijn.
Vlokkende zomerdiesel van de goedkope pomp?
2 december 2010 om 22:16 #17768914heeft deze geen roetfilter???
Willem
2 december 2010 om 22:20 #17768915Als dat het is ben ik gerustgesteld, want dan is er geen defect.
Laatste keer halflege tank (SHELL) aangevuld met halve tank GULF. Die laatste tank ik normaalgesproken bijna nooit.
En normaalgesproken rijd ik tank bijna helemaal leeg.STiGGEL
origineel gepost door yzf1kr
Tja, dat kan vanalles zijn.Vlokkende zomerdiesel van de goedkope pomp?
2 december 2010 om 22:22 #17768916Deze heeft wel een roetfilter en dit filter heeft van de zomer al een keer bijna helemaal dichtgezeten.
Ik had toen bijna geen vermogen meer.
Hoezo vraag je dit???STiGGEL
origineel gepost door wim-v6
heeft deze geen roetfilter???Willem
2 december 2010 om 22:24 #17768917Hoog verbruik bij stationair en niet lekker lopen lijkt op regenereren, vandaar de vraag.
willem
2 december 2010 om 22:33 #17768918Dat zou helemaal top zijn als dat het was! Regenereren deed ie namelijk voorheen niet (vandaar het verstopte roetfilter).
Door een defecte thermostaat bleef de motortemp. te laag een werd er waarschijnlijk niet geregenereerd?!
Defecte thermostaat kwam door winterse temperaturen aan het licht. Kun je dit beamen????
Gaat er bij regenereren eigenlijk geen lampje branden (gloeispiraal). Dit heb ik namelijk niet gezien?
En regenereren vindt toch plaats bij hogere snelheden i.p.v. stationair???
Thanx voor je ractie!STiGGEL
origineel gepost door wim-v6
Hoog verbruik bij stationair en niet lekker lopen lijkt op regenereren, vandaar de vraag.willem
3 december 2010 om 09:13 #17768919Volgens mij is dit effectief de regeneratie! Lampje gaat niet (meer) branden. Dit is naar het schijnt verwijderd omdat veel mensen bij regeneratie plots bij de garage gingen. Men dacht dat er iets fout was!
Regeneratie gaat ook als je stilstaat, vooral als de filter bijna 100% vol zit. Ik doe weinig autostrade en al eens regeneratie zien/horen starten toen ik stilstond voor een licht. Het is vooral belangrijk dat de filter een hoge temperatuur voor verbranding heeft, daarom denk ik ook dat je plots veel meer verbruik krijgt. Extra dieselinspuiting & hogere toerental om de verbranding optimaal te laten verlopen
3 december 2010 om 09:47 #17768920Dan ga ik er maar vanuit dat het een regeneratie van het roetfilter is geweest. Sindsdien heeft het zich namelijk ook niet meer voorgedaan en loopt de motor stationair nog steeds prima.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben erg geholpen.STiGGEL
3 december 2010 om 16:01 #17768921Tijdje terug had ik dit ook, was de luchtmassa meter. Vervangen kun je zelf makkelijk doen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.