schokken / inhouden bij rijden (1.4 1997)

Forumindex Forums Modellen Corsa schokken / inhouden bij rijden (1.4 1997)

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    ignas

Mijn corsa (B, X1.4SZ uit 1997) begon vrij plots problemen te geven deze week. Op de snelweg begon hij een klein beetje te stotteren / schokken (in te houden). Eerst was het nauwelijks merkbaar (ik dacht aan een vuiltje in de carb of zo), maar dat werd steeds erger. Stationair bij een stoplicht: niets aan de hand, draaide netjes. Volgend stuk snelweg trok hij heel moeilijk en met ingehouden vermogen op. Ik kreeeg ik ‘m niet meer boven de 80 uit, en het schokken werd steeds erger. Was blij dat ik na 20 km thuis was.

Heb het luchtfilter thuis schoongeblazen, en de grote ronde kap boven de carb beter vastgedraaid (1 vd grote grijze schroeven zat los). Ik hoopte het daarmee gerepareerd te hebben (dacht aan het aanzuigen van valse lucht), maar zodra ik de koppeling laat opkomen begint-ie weer te schokken. Dat is het minst als ik snel naar 3e, 4e, 5e schakel, maar de max snelheid is nu 50 km/h en het schokken blijft. Zonder koppeling = stationair = niets aan de hand.

Sinds vorige week is er wel een klein ratelend geluidje bijgekomen; ik kan het niet goed localiseren maar het zou bij de uitlaat onder het motorblok kunnen zitten. Misschien heeft dat er iets mee te maken? Dat-ie daar uitlaatgassen lekt?

Heb ‘m gisteren naar een (algemene) garage gebracht, maar de monteur wist ook niet zo 1-2-3- wat het zou kunnen zijn.

Als iemand dit herkent, dan graag een reactie…

Dank! – ignas

(PS heb dit net onder een ander topic van de 1.0 gepost, maar dat probleem is toch niet hetzelfde. Heb in de zoekfunctie naar soortgelijke problemen gezocht, maar kwam dit specifieke probleem van ingehouden vermogen en schokken bij het rijden – zonder afslaande motor bij het stationair draaien – daar niet tegen)

ignas

Heb net nog even naar de garage gebeld, die denkt dat het de benzinepomp is. Maar zou je dan bij het stationair draaien ook geen probleem moeten hebben?

DeMeistah
        Deelnemer

gebruik is natuurlijk wel stukken minder bij stationair draaien, is er een verschil bij laag en hoog toerig rijden?

remmie071

wat je kan proberen is een extra zekering vanaf je relais naar je brandstofpomp te trekken en dan kijken of die beter loopt misschien dat dat het is want dan krijg je brandstofpomp stroom van een andere relais…

dat heb bij mij ook geholpen

ignas

ja, bij stationair draaien is het verbruik inderdaad minder. ik kan nu niet (meer) nagaan of veel hij stationair met veel gas ook hapert (want staat bij de garage). hij reed het minst schokkend als ik geen extra gas gaf en in een hoge versnelling zat, maar harder dan 50 (in 4e) lukte eergisteren al niet meer.

ik vermoed niet dat het de stroomtoevoer naar de benzinepomp is, want het is een in korte tijd steeds erger wordend probleem geworden.

NickRouwette

Ik heb hetzelfde probleem sinds een uurtje!
                Ik heb een Corsa C1.2NZ E2 van december 1995

Als hij stationair draait en ik geef vol gas valt hij uit en bij het optrekken zakt hij in en komt hij niet vooruit, topsnelheid ligt ook ongeveer bij 50km/h.
                Vanmiddag heeft de monteur wel voorzichtig het motorblok schoongemaakt, maar waar kan het aan liggen?

ignas

de garage heeft er een andere benzinepomp ingezet, maar dat was het probleem blijkbaar NIET, want er is niets verbeterd. ze zitten daar een beetje met hun handen in het haar. heeft iemand op dit forum wellicht een briljant idee?

ben jij inmiddels verder gekomen met jouw onderzoek, nick?

ignas

…niemand?

wim-v6
                    Deelnemer

Jup, EGR reinigen, Gasklep reinigen.

helpt dat niet, zal je het in de ontsteking moeten zoeken.

die benzine pompen gaan bijna nooit kapot van deze Opels.

ik ging er bij het lezen van de eerste post al vanuit dat dat het probleem niet zou zijn.

Willem

ignas

super, dank, willem! zal ik morgen meteen doorgeven aan de garage.

ignas

nee, EGR en gasklep waren het probleem (ook) niet. het bleek uiteindelijk een kapotte katalysator te zijn die de uitlaat verstopte. een zeldzaam probleem, en het duurde even voordat ze het gevonden hadden, maar dat strookt ook wel met “een klein ratelend geluidje… bij de uitlaat onder het motorblok”.

de garage heeft er schappelijk een 2e handse onder gezet, en nu rijdt-ie weer naar behoren.

ignas

wim-v6
                          Deelnemer

Mooi dat het opgelost is.

willem

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.