Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Schokken bij koppelen en gasgeven
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2012 om 12:26 #17244957
Alleerst zal ik me even voorstellen. Ik ben William, 28 jaar oud en ik heb een Opel Meriva 1.7 cdti sinds Juni 2011. Aangezien garages mij geen fatsoenlijk antwoord kunnen geven op mijn klacht zonder mega kosten te maken richt ik mij tot jullie ;)
Mijn probleem is dat mijn meriva bij het ontkoppelen en koude motor een behoorlijke schok kan geven bij het ontkoppelen ongeacht de hoeveelheid toeren. Een kleine schok is voelbaar bij snel gas loslaten en gas geven. Naar mate dat de motor warm wordt, lijken de schokken of de kans erop sterk te verminderen. Soms klinkt na de schok een tik-tik geluid van metaal op metaal. Wanneer de schok zo hevig is geweest lijkt de auto ook even te remmen tijdens het intrappen van de koppeling :wtf
De auto lijkt daarbij te hobbelen in de eerste kilometer ‘s morgens bij het gas geven.Nadat Forté Diesel treatment in de tank gegooid is, zijn de klachten echter dragelijker geworden. De bedienen van de koppeling en gas moet met beleid gebeuren, terwijl ik helemaal niet lomp met de auto omga (ook volgens meerijders).
De klachten leken op motorsteun problemen, dus heb ik deze na laten kijken. “Helaas” bleek hier niets uit te komen. Wie-o-wie herkent dit probleem?
P.S. Ik weet niet of dit relevant is, maar de motor liep stationair voor geen meter voordat ik hem binnen mijn garantie heb laten rijden door een monteur. Toen ik hem terug kreeg waren alle klachten miraculeus verdwenen. Wat ik nu merk is dat motor HEEL licht en niet voelbaar maar wel net hoorbaar galoppeert met de koppeling uit stationair. Trap ik de koppeling in, dan is er niets meer aan de hand. :hmmz
6 januari 2012 om 15:52 #17968869ja, kan ook resoneren van de bak zijn.
Willem
6 januari 2012 om 16:12 #17968870Ah fijn te weten waar dat geluid vandaan kan komen!
Iemand misschien een tip voor de schokken? Ben overigens nog vergeten te melden dat tijdens de garantie de EGR klep vervangen is en het inlaattraject is schoongemaakt.
12 januari 2012 om 22:20 #17968871Hmm, vandaag reed ik langzaam twee drempels op. Beide drempels gaven een kloink geluid, alsof een een brandstoftank ergens tegenaan komt. Metaal op metaal geluid om het zo maar eens te beschrijven. Het geluid kwam wel duidelijk van voor in de auto. Moet ik nu zo snel mogelijk een garage gaan opzoeken?
13 januari 2012 om 13:30 #17968872Vandaag naar dezelfde garage geweest die de motorsteunen goedgekeurd had. Blijkt dat de achterste motorsteun hartstikke rot is. De motorsteun was aan een kant afgescheurd en de andere kant ingescheurd :shock:
13 januari 2012 om 13:47 #17968873@CW83 wrote:
Vandaag naar dezelfde garage geweest die de motorsteunen goedgekeurd had. Blijkt dat de achterste motorsteun hartstikke rot is. De motorsteun was aan een kant afgescheurd en de andere kant ingescheurd :shock:
Nou lekker dan goed gekeurd en blijkt rot te zijn. :thumbdown
20 januari 2012 om 15:39 #17968866Uiteindelijk bij Opel specialist Mark Smits te Liessel na laten kijken en achterste motorsteun besteld voor 34 euro excl. BTW
Zijn er zo weinig Opel specialisten te vinden in de regio Noord-Brabant en Noord-Limburg buiten de dealers om?
21 januari 2012 om 22:29 #17968874Dealers zitten er toch ook wel errug vaak naast hoor…. zijn zeker niet altijd specialisten, ja met rekenen, dan wel..
Willem
23 januari 2012 om 13:58 #17968875Ik had in ieder geval daar wel het gevoel dat er geluisterd werd naar wat ik voor problemen had. Daarnaast wilden ze zelf rijden en erkenden zij meteen de problemen.
Sinds vorige week ook trouwens dezelfde problemen als tijdens mijn garantie: auto valt uit bij het remmen en na het remmen kan hij weleens schommelen qua toeren. Hoop dat dit niet zoiets is als de opvoerpomp oid. Ben zeer tevreden met de auto in het algemeen, maar heb er teveel miserie mee gehad (tijdens garantie gemiddeld 2 keer per maand bij de garage) Kan onderhand grote reparatiekosten niet meer betalen :???:29 januari 2012 om 18:16 #17968876Hallo CW83,
Dat laatste is herkenbaar.
Ikzelf heb een corsa 1.7cdti 101pk uit 2005, en ook hier schommelt het toerental.
Vooral bij koude start en soms slaat de motor ineens af.
Maar in noord-limburg ken ik naast, Opel Hekkert, alleen coumans in weert als opel-specialist.
Ben het met je eens dat ze wel dungezaaid zijn zo op het eerste gezicht in N-brabant en N-limburg.30 januari 2012 om 10:31 #17968877Bij de Opel-specialist geweest en de motorsteun laten vervangen + achterlicht. Alles bij elkaar 65 euro kwijt, viel me nog mee. Hij melde dat dit het probleem wel voor een groot gedeelte zou verhelpen maar dat waarschijnlijk het vliegwiel de boosdoener is van het metaal-op-metaal geluid bij plotseling gas loslaten en weer gas erop. Ik ben voorlopig in ieder geval weer blij aangezien dit bijna niet voor komt.
Met betrekking tot het uitvallen van de motor heb ik het nu ineens niet meer. Lijkt wel of het zeer afhankelijk is van de brandstof die erin gaat :hmmz
30 januari 2012 om 14:28 #17968878Ik wist helemaal niet dat die opel-specialist daar zat, ik was er meteen even langsgegaan om mijn uhp goed te laten programmeren, het was met 10 minuutjes klaar :).
30 januari 2012 om 15:13 #17968879Scheelt bakken met geld :wors
30 januari 2012 om 19:36 #17968880@CW83 wrote:
Bij de Opel-specialist geweest en de motorsteun laten vervangen + achterlicht. Alles bij elkaar 65 euro kwijt, viel me nog mee. Hij melde dat dit het probleem wel voor een groot gedeelte zou verhelpen maar dat waarschijnlijk het vliegwiel de boosdoener is van het metaal-op-metaal geluid bij plotseling gas loslaten en weer gas erop. Ik ben voorlopig in ieder geval weer blij aangezien dit bijna niet voor komt.
Met betrekking tot het uitvallen van de motor heb ik het nu ineens niet meer. Lijkt wel of het zeer afhankelijk is van de brandstof die erin gaat :hmmz
Hoi CW83,
Mag ik vragen wat voor merk diesel je tankt?
Gr.
badr
31 januari 2012 om 10:47 #17968881Ik tank normaal gesproken bij de BP te Venray of Texaco te Deurne, maar deze keer had ik bij de TINQ getankt. Zelfde resultaat heb ik wanneer ik bij de Tango tank. Bij de onbemande Shell Express of Avia Xpress heb ik nergens problemen mee.
1 februari 2012 om 10:09 #17968882Hmm, het probleem is nu erger geworden ondanks wederom tanken bij de Texaco. Moet ik wel even vermelden dat het nu ‘s morgens erg koud is. Starten duurde misschien wel 10 slagen met temperatuur -8,5 graden. Wat wel typisch was is dat ik een heel stuk 80 rijd en wanneer ik dan de koppeling intrap, dan vallen de toeren helemaal weg en gaan de lampjes op het dashboard stuk voor stuk aan. Ik heb niet geprobeerd de koppeling op te laten komen gezien de situatie op dat moment.
9 maart 2012 om 18:40 #17968868Even een update:
Heb de auto inmiddels weer bij de garage gehad aangaande de schokken van de auto. Momenteel is het zo erg dat het eigenlijk niet meer te doen is, terwijl er al een motorsteun vervangen is. Blijkbaar was er bij de garage geen speling/rot rubber te vinden met een breekijzer. Wanneer je gas geeft hoor je een tik (of een klonk?) en wanneer je loslaat idem. Daarnaast kan het weleens zijn dat met een compleet koude motor ‘s morgens een flinke bonk waarneembaar is gepaard met een remmend effect, alsof iets zoveel speling heeft dat het met vertraging een schok met bonk geeft. De schok en bonk lijkt voor uit de auto te komen en de wat lichtere tikken ook. De tikken zijn soms weleens alleen links of rechts te horen en zijn door subtiel gas geven of loslaten al te horen. Soms is tijdens het rijden op oneffen wegdek ook een rammelend/bonkend geluid te horen. Het trillen/rammelen/bonken is te voelen in het stuur en het trillen vooral op de snelweg. De garage gooit het op een defect bi-massa vliegwiel wat niet ondenkbaar is met een kilometerstand van net boven de 2 ton. Ik ben echter niet zo overtuigd van specifiek het vliegwiel aangezien het voor me gevoel toch ergens onder de motorkap moet zitten. Het gekke is dat wanneer de auto zo’n 45 kilometer heeft gereden en warm is, je deze een uur laat staan en dat de klachten dan 60 procent minder zijn m.b.t. speling. Zoooooo, ik ben mijn verhaal kwijt en ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken. ;) Alvast een fijn weekend.
9 maart 2012 om 18:56 #17968867Klinkt best aannemelijk het twee-massa vliegwiel. Dit kan een behoorlijk geluid geven en de gemelde klachten treden ook op bij veel speling op het vliegwiel. Heb je geen versnellingsbakspecialist in de buurt? Nooit een tweedehands laten monteren!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.