Schokken bij gas los, stationair niet lekker

Forumindex Forums Modellen Astra Schokken bij gas los, stationair niet lekker

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223877
    Rogyros
      Lid sinds:
      24 July 2010

      Hallo,

      Ik heb een Astra F X16SZ uit ’95 (54000km, van mijn opa/oma geweest).

      Het lijkt erop dat ik een beginnend probleem heb. Stationair klinkt niet meer heel lekker. Af en toe vreemde pruttels, soort puffen. Dit is vooral goed hoorbaar bij de uitlaat. Toerental is wel normaal en stabiel.

      Als ik optrek en gas los laat dan schokt ie.

      Luchtfilter is schoon en bougies zien er goed uit. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen en wat ik verder kan bekijken om de oorzaak te vinden?

      Alvast bedankt,

      Rogier

      #17703447
      Blue-Dragon
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 July 2006

        Gasklephuis schoonmaken..

        #17703448
        Rogyros
          Lid sinds:
          24 July 2010

          Ok thanks. Dat ga ik morgen eens proberen.

          #17703449
          Rogyros
            Lid sinds:
            24 July 2010

            Gisteren niet van gekomen maar vanavond wel. Ben geen expert op het gebied van autotechniek, dus verbeter me als ik ergens iets verkeerd benoem.

            Zo ziet mijn gasklephuis eruit. ‘Best’ schoon. Of moet ik hem nog verder uit elkaar halen?

            Hoe werkt een en ander precies? De twee slangen aan de buitenkant (‘bakboord’/links als je in de auto zit), is dat brandstoftoevoer? Zwarte (van voor gasklephuis naar na gasklephuis) en blauwe (van voor luchtfilter naar na luchtfilter) dunne slangetjes zijn dit vacuumslangetjes en waar dienen deze voor?

            Omdat het gasklephuis schoon lijkt ook EGR los gehaald. Als ik het goed begrijp recirculeert deze uitlaatgas om zo de NOx uitstoot te verlagen? Waarom kan dit niet door zuurstof/brandstofverhouding te wijzigen door lucht en brandstof op elkaar aan te passen? Als ik het goed zie zit de EGR alleen op cilinder 2 en 3?

            Klepje (met de torx-kop) gaat vrij soepel open/dicht.

            De pakking viel eraf. Is erg hard en zat gelijmd. Alles terug gezet, auto gestart, alles weer eraf: condens in EGR. Moet ik deze pakking nu vervangen of deze weer vastlijmen? Wordt tamelijk warm lijkt me?

            Ook veel condens uit uitlaat. Was me nog nooit eerder opgevallen, maar misschien is dat omdat ik er normaal niet kort mee rij.

            Heel verhaal en veel vragen. Hopelijk kan iemand een en ander uitleggen en me verder helpen!

            Groeten, Rogier

            #17703450
            GSI Racer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 June 2009

              Misschien de stappenmotor eens uitwisselen met een ander.

              Die monopoint inspuiting is echt nog super schoon, hier zal het niet aan liggen.

              Wat betreft die EGR klep. Gewoon een dichte pakking er tussen maken zodat je de uitlaatgassen niet meer in je inlaat krijgt:thumbup

              #17703451
              b07
                Lid sinds:
                24 February 2009

                de 2 slangen die rechts met een een moer op het gasklephuis zitten zijn je brandstofleidingen,als je die los wil maken zorg dan wel dat je sleutel niet op contact staat, anders blijft die onder druk staan en ,spuit er benzine uit.
                dunne slangetjes zijn inderdaad vacuüm slangen en ,die zwarte slang waar teklas opstaat is je carter ontluchting daar komen warme olie dampen uit die weer je gasklep in gaan ,om de gasklep schoner te houden kun je die beter niet aansluiten op je paddestoel,bij je paddestoel afdoppen en de slang vanaf je kleppendeksel los laten hangen en niet afdoppen gewoon open laten ,wel bij de apk weer terug zetten.

                om het huis goed schoon te maken zal je em helemaal er af moeten halen alle stekkers en, slangen los moeren los om het hele huis eraf te halen en, torxs los om de bovenste helft van het huis los te maken
                je kan ook nog je stappenmotor waar de stekker opzit aan de voorkant van het huis en , de gaskleppotentiemeter waar stekker op zit rechts van het huis eraf halen en ,schoon maken.
                kijk ook of je pakkingen nog heel zijn.

                de egr veeg ik schoon met remmenreiniger ,en daarna spuit ik wd40 op en rond de klep/torxbout zodat die soepel kan bewegen .

                #17703452
                b07
                  Lid sinds:
                  24 February 2009

                  wat bedoel je met pruttels en puffen ?
                  zijn dit ploffen en, klappen uit je uitlaat? dan lijk het me meer een ontstekings probleem ,kapotte of slecht werkende bougies door corrosie op je bougie of in je bougie dop ,kapotte bougie kabels of zoiets.

                  #17703453
                  Rogyros
                    Lid sinds:
                    24 July 2010

                    Bougies zelf zien er optisch nog goed uit. Hoe kan ik kabels controleren?

                    #17703454
                    b07
                      Lid sinds:
                      24 February 2009

                      je kan proberen als het donker is met draaiende motor op je bougie kabels te spuiten met een plante spuit als je dan vonken ziet dan zijn je kabels aan vervanging toe.

                      ik weet niet of het de beste manier is maar een andere manier weet ik niet,je kan ook eerst kijken hoe je kabels eruit zien zijn ze poreus of zitten er scheuren in?

                      #17703455
                      GSI Racer
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 June 2009

                        Kabels kun je doormeten met een multimeter. Deze moet je dan op de Ohm stand zetten.

                        De weerstand moet liggen tussen de 4 en de 8 kOhm dacht ik, maar dit weet ik niet meer heel zeker!

                        Kabels doormeten doe je als volgt:

                        Kabel cilinder 1 los maken van de bougie en van de rotor/bobine
                        dan met 1 meetpen aan de ene kant en met de andere meetpen aan de andere kant meten.

                        Dit doe je dan met de andere kabels ook

                        #17703456
                        Rogyros
                          Lid sinds:
                          24 July 2010

                          Op de eerste foto achter de stekker van de EGR, wat doet dit? Het is een soort bypass voor de gastoevoer. Zat muurvast, schoonproberen te maken, maar zit nu minstens zo vast.

                          #17703457
                          GSI Racer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 June 2009

                            bedoel je dat zwarte dingetje op je inspuit unit??

                            dat is je stappenmotor.
                            Deze regelt de luchttoevoer als je gasklep gesloten is.

                            wissel deze maar eens uit met een andere;)

                            #17703458
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              De LFR word dat ook wel genoemd.

                              deze regelt de luchttoevoer voor stationair toerental.

                              Vraag krijg je deze niet van de gasklep los??

                              of bedoel je de pin die in en uit schuift van de LFR zelf.??

                              deze laatste kan je inderdaad niet bewegen. dan moet je het contact aan zetten om te controleren (stekker erop uiteraard)

                              Willem

                              #17703459
                              Rogyros
                                Lid sinds:
                                24 July 2010

                                Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken.

                                Bedoelde inderdaad de pin van de LFR. Ik heb een sterk vermoeden dat de LFR defect is (zoals hierboven al gesuggereerd).

                                Ik heb een X16SZ uit 1995, weet iemand welke motoren/jaartallen ik deze mee kan uitwisselen?

                                EDIT: Wordt hier onder leegloopregelventiel genoemd. Eerst met iemand anders uitwisselen is wel handiger dan zo 85 euro neer te leggen!

                                http://www.winparts.nl/Action/MeerInfo/0118894/Leegloopregelventiel/Client/Client

                                http://www.winparts.nl/Onderdelen/Motor/Ventielen%20-%20regelkleppen/OPEL/ASTRA%20F%20%2856_%2C%2057_%29%20%20%5E%20%201991.09-1998.09

                                #17703460
                                Fonzy
                                  Lid sinds:
                                  7 May 2010

                                  Misschien dat het ook eens verstandig is naar de benzine filter te kijken of deze niet vuil is. Ik heb ook een stra van een oud vrouwtje en bij mij ging ie steeds meer inhouden. Bleek dat mijn benzine pomp in de tank aan het eind van zijn latijn was met al het vuil wat het oude vrouwtje heeft opgespaard in de tank. Deze is vervangen plus het grootste geddelte van het vuil uit de tank gehaald. tevens heeft de garage de hele gas toevoer schoongemaakt. Hij rijd nu als nooit tevoren loopt mooi en de dip die ik had met optrekken is helemaal weg.

                                  Ik zou iig de tank niet helemaal leeg rijden => nog tanken voordat het lampje brand.

                                  #17703461
                                  crafter
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 January 2011

                                    Het is een oud topic, maar hoop er weer wat leven in te kunnen blazen… Hoe is het afgelopen als ik vragen mag? Ik neem aan dat je er nog wel mee door bent gegaan en niet uiteindelijk de hoop hebt opgegeven…?

                                    De condens uit de uitlaat, heeft iemand daar al een verklaring voor icm het slecht lopen? Mijn astra heeft het bij vlagen, de ene is de andere dag niet. Ik ga wel eea aan (standaard) onderhoud doen, maar zou fijn zijn als ik dit “probleem” ook meteen mee kan nemen. Corsa van mijn vriendin had hier ook last van, bleek de boudiekabel te zijn, setje nieuwe op gezet en probleem was verholpen. Heb toen uit voorzorg temperatuursensor vervangen naar ECU, twijfelde of dat de oorzaak was, misschien toeval dat het een combinatie was. Hij startte slecht en stationair was het ook niet alles, nu loopt ie weer als een zonnetje.

                                    Ik ga sowieso de boel eens grondig inspecteren en schoonmaken. Zijn er nog pakkingen die ik sloop als ik bijvoorbeeld het gasklephuis losmaak? Laatst de EGR losgehaald en bleek dat de pakking niet veel meer waard was… Sta je dan om half 10 ‘s avonds… Ga morgenochtend beginnen, zijn de juiste zaken voor dit soort onderdelen tenminste gewoon open.

                                    #17703462
                                    Rogyros
                                      Lid sinds:
                                      24 July 2010

                                      @Nick: beter laat dan nooit hier mijn reactie. Heb op sloop een andere LFR gevonden en loopt sindsdien een stuk beter. Koud heeft ie soms nog wel eens beetje zelfde gedrag maar lang niet zo erg als eerder.

                                      #17703463
                                      ShinigamiR
                                        Lid sinds:
                                        18 December 2013

                                        Hallo,

                                        waar staat de afkorting LFR voor?
                                        Ik weet dat het de stappenmotor is, maar kan nergens vinden waar de afkorting voor staat.

                                        Met vriendelijke groet,

                                        Rian

                                        #17703464
                                        b07
                                          Lid sinds:
                                          24 February 2009

                                          LFR-Leerlauffüllungsregelung

                                          word ook wel Leerlaufregler genoemt door de duitsers.

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.