Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Schokken bij gas geven (X20XEV)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2010 om 22:40 #17218753
Hey,
Ik heb een X20XEV die onregelmatig schokt als ik de gaspedaal induw, alsof ik geen ontsteking of benzine krijg.
Hoe dieper ik die pedaal induw, des te zwaarder de schokken zijn.
Des te rustiger ik rij, des te minder de schokken zijn.De cali heeft het niet altijd, maar meestal wel. (op 8 van de 10 keer ik gas moet geven)
Ik heb er minder (niet veel) last van als hij koud staat.
Temperatuur zit tussen de 90 en de 96 graden
Mijn calibra heeft het meeste last als ik van een autostrade kom, erna even moet stoppen aan een rood licht. Dan kom ik meestal in de bebouwde kom en schokt die alsof ik voor de eerste keer met een auto rij.De gaten zijn telkens iets minder dan een halve seconde lang en vallen SOMS weg na de pedaal los gelaten te hebben en terug gas gegeven te hebben.
De computer is reeds uitgelezen, en die moment van de meeting zelf was er geen foutcode. (electronica lampje gaat ook nooit aan in foutmelding)
De bougiekabels zouden het ook niet zijn en de bobijn is aan een soort hartmachine gegaan en gaf ook geen storingen (wel op de moment zelve op rollantie)
Hebben er nog mensen problemen ermee gehad, en wat was bij jullie de oplossing?
Heb het geprobeerd zo uitgebreid mogelijk uit te leggen in de hoop dat het probleem herkanbaarder is.
Alvast bedankt,
16 maart 2010 om 22:45 #17631417Zitten ook reeds nieuwe bougies op.
Compressie is nog niet gemeten.
Ook heb ik warm of koud telkens een rook uit mijn uitlaat, maar niet van joint de culasse. (continu)
Wagen is ook onlangs naar de keuring geweest en heeft goede CO en lambda waardes. zit een occasie Cat onder, maar gaf voor de keuring goede waardes.
Ik verlies ook geen koelvloeistof.
16 maart 2010 om 23:00 #17631418Paar dagen terug ook bij mijn Calibra X20XEV gehad.
Flesje injectorreiniger in m’n volle tank gegooid en tot nu toe loopt hij perfect!:thumbup16 maart 2010 om 23:04 #17631419Thanks,
Ga ik morgen is gaan halen. want ik rij er nu al een maandje mee.
Kan wel kloppen want de wagen heeft meer dan een jaar stil gestaan en ervoor veel op LPG gereden.
Hopelijk zijn de injectors te redden, mocht het daar aan liggen tenminste17 maart 2010 om 16:13 #17631420Heb daarstraks een busje van liqui molly of zoiets erin gegoten en ineens de tank vol gedaan dat het goed mengde.(injectorreiniger)
Al een 15 km gereden, maar nog geen verbetering.
Ga straks nog eens een goed toerke doen en ga dan een paar dagen afwachten wat het schokken zegt.
17 maart 2010 om 16:17 #17631421Ik hou dit even in de gaten.
Laat het straks even weten aub!
Ik heb dnek dit probleem ook.
Als ik gewoon boem gas geef hapert die soms.Maar als ik het rustig doe niks aan de hand, en zo rijdt ik eigelijk altijd al wel rond:angel
17 maart 2010 om 20:14 #17631422Daarjuist nog is goed stukje gereden (50 km), maar ik heb zelfs het gevoel dat het erger aan het worden is.
Heb juist aan de vorige eigenaar gevraagd wanneer de naftpomp vervangen was. Hij wist me te zeggen dat hij een occasie naftpomp een 60000 km geleden gestoken heeft.
Er zijn maar een paar dingen waar ik aan denk en dat zijn naftpomp, gasklepsensor, nokkenassensor, of misschien een fitje in de naftleiding.
Ik heb nog een nieuwe naftpomp liggen, maar die is van een Calibra van 91
Ik heb er 1 van 97 en die naftpomp ligt precies boven de naftbak en niet aan de naftfilter.Weet er iemand of die naftpompen hetzelfde zijn.
Ik hou jullie nog wel op de hoogte, maar mochten er nog zijn die suggesties hebben, laat maar weten.
17 maart 2010 om 20:30 #17631423eerste waar ik aan denk is valse lucht. check je luchfilter ff en de buisen.
check ook je carterventiel slang links boven op je blok deze loop naar je luchtfilterslang boven je gasklep.
die wil nog wel eens scheuren na lange tijd stil gestaan te hebben. let vooral op de klemringen.bougies al vervangen?
kabels is gespoten met wd40?17 maart 2010 om 20:32 #17631424Misschien je temperatuursensor?
Die van het motormanagement, bedoel ik dan.
Kost 11 euro bij de dealer, dus daar hoef je het niet voor te laten.Het zou ook je luchtmassameter kunnen zijn.
Die is een stuk duurder, dus misschien dat je die ergens kan lenen om te testen.Kijk ook even of je gasklephuis niet ernstig vervuild is.
Dit wil ook nog wel eens voorkomen bij een X20XEV.
Hoe loopt de motor stationair ?17 maart 2010 om 20:59 #17631425Zal morgen de leidingen eens controleren en de gasklep is uitkuisen.
Op stationair draait ie wel zuiver, maar als ik aan het uitbollen ben tot 1 seconde na volledige stilstand, staat die meestal op een 1100 toeren en gaat 1 seconde nadie stilstand terug naar de 800.
Toen ik hem kocht lagen de bougies onder een cm olie.
Ik heb toen het kleppendeksel er af gehaald en een nieuwe pakking gestoken.
Op de bougiekoppen zit nog wel wat olie, maar is maar een overblijfsel van ervoor.
Ga deze morgen ook eens volledig uitblazen.Hou jullie wel op de hoogte
17 maart 2010 om 21:32 #17631426Maak ook je omloopluchtklep even goed schoon (zit tegen de zijkant van je gasklephuis).
Olielekkage van het kleppendeksel bij de bougiegaten komt nog wel eens voor, had ik ook bij mijn oude X18XE.
Goed schoonmaken inderdaad.18 maart 2010 om 11:23 #17631427Daarjuist even naar de winkel moeten gaan.
Na 1 km schoot mijn lampje voor 4 seconden op.
Direct naar de garage gegaan om uit te lezen en gaf volgende foutmelding.
LMM temperatuur te hoog of niet aanwezig.Ga eerst eens lmm laten vervangen door een andere en dan is zien of het dat is.
Die tube van je gasklep naar je kleppendeksel zat los, ik heb deze vastgezet, maar lostte het probleem niet op.
Alle andere leidingen waren goed aangesloten en gaven geen fit.Hou jullie nog wel op de hoogte
18 maart 2010 om 11:46 #17631428In je LMM zit ook een temperatuursensor voor de temperatuur van de aangezogen lucht te meten.
Kan zijn dat deze stuk is, maar dan moet je helaas de complete LMM vernieuwen.gm-tuningparts.nl biedt ze voor een Vectra B X20XEV aan voor € 179,=
Wel even navragen of deze ook geschikt is voor een Calibra !18 maart 2010 om 17:24 #17631429als die tube los zat haal je stappen motor en gasklep dan ook maar uit elkaar om schoon te maken want die zijn dan nu zwart. en als die tube los zat kan je je egr beter ook reinigen ik dacht dat deze dan sneller vervuilt wordt. al hoewel de egr zelden problemen geeft met de x20xev heb hem er bij mij wel afgesloten de egr
edit: lmm kan je ook op de sloop halen des noods leg je het verhaal uit kan je hem wellicht gebruiken om te testen.
p.s. als je de tube weer hebt vast gezet enzo haal dan ff je accupolen los op je ecu te resetten zodat hij draait op de juiste waardes aangezien hij nu toch valse lucht heeft/had aangezogen
18 maart 2010 om 17:39 #17631430Ja, de tube zat er nog wel goed op, maar de klem zat niet zo vast meer. Ik kon de tube (dikke van de 2) zo van het kleppendeksel trekken.
Batterij heb ik nog niet ontladen.
Ben juist aan het wachten bij een vriend voor een LMM. Die heeft misschien nog een reserve liggen.Gasklep zag er niet zo vuil uit, maar ga die toch nog wel uitkuisen, samen met de EGR en stappenmotor
18 maart 2010 om 17:54 #17631431dat de klem niet op de slang zit maakt niks uit, wekrt allemaal op vacuum en niet op overdruk..
Willem
18 maart 2010 om 22:18 #17631432LMM is het al niet, geeft dezelfde problemen als de mijne.
Ga morgen (als die binnen is tenminste) de pakking van de gasklep en inlaatcollecteur vervangen (die vriend heeft ook zo al is een probleem opgelost bij een XEV). Terwijl de gasklep en stappenmotor er af zijn ineens opkuisen.
Heb ook wat roet gevonden bij de rail van de EGR, die ga ik morgen ook vervangen.
Ga alles wel stap voor stap doen zodat ik weet wat echt het probleem was.
19 maart 2010 om 16:52 #17631433Vandaag niet veel gedaan.
Nieuwe pakkingen gaan halen van gasklep en inlaatcollecteur.
Heb mijn K&n er af gesmeten en terug de originele luchtfilter geplaatst.
Probleem is er nog, maar iets minder.Morgen alles kuisen en pakkingen vervangen.
19 maart 2010 om 17:07 #17631434Kun je er voor de grap niet eens een filmpje van maken?
Ben wel eens benieuwd hoe of wat je moter precies reageerd?
Ben niet zo technies dus vandaar:angel20 maart 2010 om 18:56 #17631435Gaat nogal moeilijk. Je moet het voelen, alsof je in schokken rijdt.
Vandaag pakking inlaatcollecteur, gesklep vervangen en alles is goed uitgekuisd.
Probleem is er nog.
Begin mijn geduld te verliezen.Ga maandag temp sesor vervangen en een alle leidingen in water steken om te zien of er geen fitten in zitten.
De leiding van de EGR naar de gasklep zag er mij al niet zo goed meer uit.20 maart 2010 om 20:55 #17631436je vast wel ergens een stukje ijzer liggen en een ijzer zaag .
sluit morgen is je egr af, door er een dichte ijzeren pakking er tussen te zetten +/- 3 mm dik.
dit kan het probleem ook wel eens zijn. wel ff accu polen loshalen +/- 5 minuten voordat je de auto weer start weet je zeker dat je ecu ook weer schoon gereset is.20 maart 2010 om 21:08 #17631437Zal dan ook de EGR afdoppen.
Tijdens het afhalen van de inlaat had ik de polen ook losgekoppeld, dus de ECU is zeker gereset.Wat ik wel ondervonden heb is het volgende.
Als ik aan de motor gas geef, wilt die eerst niet (alsof die stil valt), en schiet dan pas in gang op toeren.Nu juist in dat begin hoor ik (in de buurt van de gasklep) een zuigend geluid alsof die aan de gasklep ergens lucht neemt.
Is dit normaal of niet, echt een zwaar zuigend geluid.Eerst dacht ik dat het door mijn kelk lag, maar die is vervangen door een originele bak.
21 maart 2010 om 11:45 #17631438nee das niet normaal heb je de zwartslang van je luchtfilter al gechekt of daar geen scheurjes in zitten? inlaat en uitlaat spruitstuk gecontroleerd op scheuren?
pakking stappenmotor zit er ook tussen?het is dat ik de afstand te groot vindt tussen ons +/- 220 km anders reed ik wel ff langs om mee te zoeken met je.
21 maart 2010 om 11:49 #17631439Ja, alle slangen zijn gechecked, die van voor en na de LMM.
Die pakking van de stappenmotor heb ik niet vervangen, maar wel ingevet en teruggeplaatst.Ga eens proberen een andere stappenmotor te plaatsen
Misschien dat er daar ergens een fit in zit (kan me niet voorstellen, maar dan ben ik zeker)Zal straks is met de GSM proberen filmen.
21 maart 2010 om 18:47 #17631440de pakking voor de stappenmotor moet goed zijn dan volgens mij.
stappenmoter hoef je volgens mij niet te vervangen die regelt enkel stationair toerental wat mij bekend is.
zitten de goede type bougies wel in je blok?
brandstof filter al vervangen?
kijk ook eens bij je rechter achterwiel onder de auto daar lopen je brandstof leidingen vanaf je pomp tot net voorbij het achterwiel dan loopt ie over in 8mm buis. check of er geen scheur in je brandstof leiding zit. let hierbij op dat je ook boven je achterwiel ophanging kijkt hier zit een metalen lus ingelegd met rubber
aan de bodem van je auto vast op dit punt wil de leiding wel eens door slijten na verloop van jaren zeker als de auto een lange tijd stil heeft gestaan.hoop dat je wat aan mijn gedachtes hebt.
ben nu wel erg benieuwd naar de oplossing -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.