Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Schokdempers corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2012 om 12:18 #17248897
Hey allemaal, zo te zien zijn alle 4 de schokdempers aan vervanging toe, ik heb even een paar vragen over de schokdempers onder een corsa B:
Aangezien meeste onderdelen van de corsa B’s gelijk zijn aan de tigra A’s… zijn de schokdempers ook precies hetzelfde?
Ik heb gezien dat er oliedruk en gasdruk schokdempers zijn, qua prijs valt het best mee dat gasdruk iets duurder is, maar wat zouden jullie nemen?
Zit er veel verschil in met de kwaliteit (voor- en nadelen)? En dempen ze hetzelfde?En over het zelf vervangen:
Bij de voorkant is het gewoon 2 bouten op de veerpoot behuizing + 2 bouten op de veerpoot op de fusee gedeelte?
Bij de achterkant is het 2 bouten in de kofferbak + 1 bout onder de remtrommel ?En verder hoeft hij niet uitgelijnd worden? Dacht dat het alleen verstelbaar is bij de stuurstang maar daaraan ga ik niet aan zitten?
Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en adviezen geven, alvast bedankt !
25 mei 2012 om 12:55 #18029299Dempers en veren zijn gelijk, zijn gewoon uit te wisselen.
Klopt, alleen voor de voorkant ga een een veerspanner nodig hebben.
Je moet namelijk het toplager overzetten, en deze kan je er niet af krijgen tenzij je de veer spant.
Achter moet je ook opletten met de losse veren, hier staat ook een best druk op. Makkelijkste is de moeren in de kofferbak los te maken en dan de auto omhoog te krikken, dan gaat de spanning eraf (Niet dit trucje voor de voorkant gebruiken anders vliegt de veer nog wel een stukje).Uitlijnen is altijd nodig bij vervanging van de schokdempers, je veranders de lengte waardoor je wielen ook anders gaan staan ;)
Bij sommige schroefsets kan je ook de wielvlucht aanpassen en anders door een magiccamber boutVerschil tussen olie/gas vulling kan ik je niet zeggen
25 mei 2012 om 14:02 #18029300Olie-dempers is een oude techniek… Gas iets nieuwer.. Volgensmij bestaat er zelfs een combinatie van beide.
Beide zijn ze ongeveer gelijk aan elkaar aan slijtage.. En kwa dempingskarakteristiek merk je niet zoveel verschil…Ik zou gewoon de goedkoopste van de twee kiezen!
25 mei 2012 om 17:13 #18029301Een gas demper lijkt me wat sneller reageren, olie is wat viskeuzer en lastiger te verplaatsen.
27 mei 2012 om 17:09 #18029302JeroenK: Gas en olie is een wereld van verschil juist.
Oliedempers zijn traag met reageren en vangen daarom kleine hobbeltjes en scheurtjes in het wegdek slecht op waardoor er meer trilling door wordt gegeven naar de carrosserie. Over een klinkerweg rijden met pure olie dempers is echt ronduit kut. Je schud gewoon uit je stoel.
Gasdempers reageren veel sneller en zijn daardoor veeel comfortabeler.En dan is er nog het verschil tussen monotube en twintube schokdempers.
Monotubes zijn in de regel harder dan twintubes. Dat komt doordat de zuiger in een monotube groter is en daardoor meer weerstand geeft, en doordat de hoeveelheid gas (bij een combinatie demper) kleiner is en onder hogere druk staat.
Echte goede dempers zijn gedeeltelijk gas en gedeeltelijk olie. De zuiger zit in de olie en het gas vangt kleine schokjes op. Daarbij houd het gas de olie op druk zodat er minder risico is op cavitatie (ontwikkeling van bubbeltjes in de olie) waardoor de demper veel langer zijn dempingskarakter behoud. Als er bubbels in de olie zitten wordt de demping namelijk super slap.Dat is meteen ook het verschil tussen goedkope en dure schroefsets trouwens. Een schroefset is niks meer dan een set dempers en veren, maar dan met een stelschroef om de veer naar beneden te zetten.
Goedkope schroefsetjes gaan enorm stuiteren omdat de dempers goedkope oliepijpen zijn. Een duurdere schroefset met olie+gas monotubes (zoals Bilstein of H&R) of twintubes met olie+gas (Weitec en KW bijvoorbeeld) gedraagt zich ongelofelijk veel beter.Daarbij is er nog het puntje dat het inschuiven van de demper zorgt dat er meer materiaal in de demper zit (stang neemt ook ruimte in), waardoor de inwendige druk hoger wordt. Zet je een schroefset heeeeel erg laag, dan wordt de druk zo hoog dat er extra weerstand ontstaat en de demping knetterhard wordt.
Een demper die gedeeltelijk gevuld is met gas verhoogt de druk niet zo extreem (gas is makkelijker te persen) waardoor je nog wat comfort overhoud als je de auto extreem verlaagt.27 mei 2012 om 17:17 #18029303Netjes uitgelegd McKaamos :thumb
27 mei 2012 om 17:25 #18029304Thanks Joop! :)
Hoop dat men hier iets aan heeft en dat het fabeltje dat schroefsets (of uberhaupt verlagen) altijd hard zijn weer een beetje de wereld uit geholpen wordt :)
28 mei 2012 om 11:10 #18029305Owjah, ik bedenk me nog eens iets :P
Goedkope schroefsetjes gaan ook relatief snel stuk als ze erg laag staan. Dat komt doordat de inwendige druk dus hoog is als ze laag staan, en uiteindelijk blaas je dan de afdichting rond de zuigerstang er uit en lekt de olie weg. En dan heb je helemaal geen demping meer over.30 mei 2012 om 20:46 #18029306Ok……. heel duidelijk, bedankt allemaal !
Misschien iemand die ook een ‘goeie’ bedrijf/site die deze dingen verkopen? Suggesties?
31 mei 2012 om 21:01 #18029307Fabrikanten die echt goede spullen maken? En op originele hoogte? Of mag het ook nog een stukje zakken?
Origineel (of tot c.a. 35mm verlaagd): Bilstein (type B2 (OEM+), B4 (OEM++) of B6(OEM+++, echt geweldig, heb ze voor m’n Cali)), Monroe, Koni (heeft ook hardheid instelbaar, zit een setje van onder m’n Corsa. Ook erg prettig)
Verlaagd: Weitec (KW technologie), H&R (Bilstein technologie) of Koni (hardheid verstelbaar)
De verlaagde kitjes zijn meestal sets van veren en dempers trouwens. Bilstein maakt ook losse dempers en veren, maar die moet je los van elkaar aanschaffen. Koni heeft de STR.T serie en dat zijn wel complete sets. Als je Koni STR.T wil hebben, zou ik nog even wachten, want ze starten een samenwerking met H&R. Alle STR.T setjes worden over een paar maandjes voorzien van H&R veren. Koni zit ook in de losse dempers, maar dat is vaak een wat duurdere aangelegenheid.
Bilstein maakt voornamelijk Monotubes. Ze zijn zo’n beetje de grote pionier op dat gebied. Weitec (en dus KW) is voornamelijk Twintube.
H&R maakt beide, maar de vaste sets (dempers+veren) zijn vziw allemaal Monotube (is Bilstein).Wat Koni precies maakt weet ik zo niet, maar het is sowieso goed spul.
Edit:
Persoonlijk zou ik een Corsa voorzien van Monotubes of hardheid instelbare Twintubes.
Corsatjes B zijn van nature ongelofelijk zompig in de veren/dempers.Een H&R Cupkit (kant en klaar set) is Monotube. Bilstein dempers icm Eibach veren is ook een goede optie, maar als je voor B6 gaat is het misschien een tikkie prijzig. (B6 set voor m’n Cali kostte destijds al gauw 500 euro voor de dempers alleen)
Koni STR.T is ook een goede optie, maar ik durf zo niet te zeggen of dat een Monotube set is. Sowieso is het niet hardheid instelbaar.
Weitec maakt kosteneffectieve hardheid instelbare Twintube schroefsets. Is in princiepe gewoon een set van KW, maar dan van staal met een coating er op in plaats van RVS. Plus dat het aanbod een stuk kleiner is (KW maakt voor meer auto’s)Nog een kleine note:
V-Maxx komt binnenkort als het goed is ook met hardheid instelbare schroefsets. Meningen over V-Maxx zijn nogal verdeeld, en ik heb er zelf geen directe ervaring mee, dus ik kan er niks over zeggen.
Ze geven ook niet prijs wat de techniek precies is, dus ik durf niet te zeggen of het een goede optie is.
Prijs-technisch gezien is dat misschien wel de meest interessante optie (schroefsetje nu kost zo’n beetje 350 euro geloof ik, redelijk goedkoop, maar naar verluid technisch beter dan de goedkope rotzooi van tegenwoordig)1 juni 2012 om 07:13 #18029308Ik heb zelf onder de corsa a een set vaste verlaging van weitec en ben hier erg over te spreken.
De corsa a, b en tigra a zijn hetzelfde. De voorpoten kan je gewoon in zn geheel demonteren, echter heb je daarna wel een veerspanner nodig om het toplager over te zetten. Ik was bij de A op een brug met goed gereedschap een klein uurtje bezig.Er is al genoeg verteld over de kwaliteit en techniek. Wat je sowieso aan kan houden is dat als je comfort en degelijkheid wil hebben, je hoe lager je gaat hoe meer geld je kwijt ben.
Wat ik van mijn weitec set opvallend vind is dat hij zeer direct/stug is maar ondanks het lage gewicht van de A toch nog goed comfortabel om 2000km per maand mee te rijden. Ook maakt het niet uit of je nu alleen in de auto zit, of met z’n 4ren. Het onderstel voelt vrijwel hetzelfde aan, zakt niet merkmaar meer door bij heuvels wat ik erg bijzonder en goed vind.
1 juni 2012 om 08:21 #18029309Ook weer wat geleerd, thanks McKaamos! :thumb
1 juni 2012 om 08:42 #18029310Setje van AP, vaste verlaging en niet duur. Is hetzelfde als KW alleen dan niet van rvs
Complete set op de duitse ebay is 188 euro ex verzenden.1 juni 2012 om 19:42 #18029311Dus wie raad een goeie schroefsetje aan voor een corsa b ?
1 juni 2012 om 20:04 #18029312Ik ben zelf net overgestapt van de standaard (versleten) Sachs naar Monroe Original. Zijn standaard setjes puur voor vervanging van je huidige schokdempers, maar absoluut goede kwaliteit :)
Van de schokdempers achter heb ik een howto gemaakt voor de Vectra B, maar denk dat het aardig overeen komt met de Corsa. Al zit bij de Corsa dan wel de moer aan de binnenkant van de auto.
Het is gelukkig allemaal niet zo moeilijk met vervangen. Alleen het vastklemmen van de schokdempers is even een DIY-klusje als je geen veerspanners hebt.
1 juni 2012 om 21:23 #18029313@joop1970 wrote:
Setje van AP, vaste verlaging en niet duur. Is hetzelfde als KW alleen dan niet van rvs
Complete set op de duitse ebay is 188 euro ex verzenden.Klopt niet helemaal.
Hetzelfde als KW is Weitec, maar dan van staal ipv RVS.
AP is mogelijk ook een dochter onderneming van KW, maar dan technisch minder dan Weitec om de kosten nog verder te drukken.Al met al absoluut geen slechte keuze, maar verwacht geen Weitec achtige kwaliteit.
Sowieso, voor 190 euro kan het ook niet echt heel erg veel zijn. Deel het eens door 4. Daar koop je nog niet eens een set origineel vervangende dempers+veren voor van een willekeurig automaterialenhandel-merk.1 juni 2012 om 23:24 #18029314:hmmz Op de fora her en der lees je dat de AP sets geleverd worden in DTS dozen met KW afdrukken op de veren. De opbouw is hetzelfde voor de schroefsets iig:
http://img502.imageshack.us/img502/305/kpb190054.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;Vaste verlaging weet ik niet, fabrieken schijnen niet ver uit elkaar te liggen en AP doet veel zaken met KW.
Ik ga eind zomervakantie de gok maar wagen met een AP set, vaste verlaging, denk ik. Leuke prijs en allicht een stuk beter dan de fietspompen waar ik nu bochten mee neem.
2 juni 2012 om 07:26 #18029315Schroefsets lijken allemaal op elkaar. Soms doen fabrikanten extra hun best om op een duur merk te lijken.
Maargoed, ik zeg ook niet dat AP geen dochter van KW is. Wat ik wel weet, is dat Weitec het dochtermerk is wat wordt gepositioneerd als heel erg goed met een iets kleiner prijskaartje.
AP valt wat prijs betreft echt meer in de budget klasse, dus ik denk dat buiten de materiaalkeuze nog wel meer (dure) hoogstandjes niet in AP setjes zitten die je wel terugvind bij KW en Weitec.Ik wil niet direct gaan verkondigen dat het slecht is, want ik heb nog nooit een AP setje in handen gehad of er mee gereden.
Daarentegen verwacht ik er niet al te veel van puur omdat het zo goedkoop is. Een schroefset voor 190 euro… nahh.
Of had je het nou over die vast set die je wil hebben, want dan is het een ander verhaal.Wat ik persoonlijk wel een mooie stelregel vind, is dat als je een set veren en dempers van een fatsoenlijk merk bij de automaterialenhandel kan halen voor een X bedrag, moet een verlagingskit duurder zijn.
Verlaging zet altijd extra belasting op de dempers, dus die zouden dan ook steviger uitgevoerd moeten zijn, en dus ook meer geld kosten.7 juni 2012 om 16:48 #18029316Ha, ok….. duidelijk allemaal…..
Ik heb gewoon normaal met olie gehaald, heb liever even origineel, mischien later/volgende auto wel een race/sport dingetje :D@Powercorsa wrote:
Uitlijnen is altijd nodig bij vervanging van de schokdempers, je veranders de lengte waardoor je wielen ook anders gaan staan ;)
Bij sommige schroefsets kan je ook de wielvlucht aanpassen en anders door een magiccamber boutWaar gaan ze het verstellen dan? :O
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.