Schokdemperbout kapot gedraaid

Forumindex Forums Modellen Astra Schokdemperbout kapot gedraaid

• Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Astra_R
    Deelnemer

Misschien niet een hele duidelijke titel maar het volgende is mij overkomen:
      Aangezien ik het beste wil voor mijn auto en slechts een kleine beurs heb onderhoud ik mijn Astra G zelf. Daarnaast heb ik in mijn scootertijd ondervonden dat ik niet sterk ben in het aandraaien van bouten. Of ze trillen me weer los. Of ik draai de schroefdraden kapot.

Daarom maak ik bij mijn astra gebruik van de nodige info op het web en in mijn haynes handboek.
      Bij het vervangen van mijn veren achter wilde ik de onderste bout van de schokdemper kwam er echter geen eind meer aan het aandraaien en bleek ik de hele schroefdraad in de achterbrug gestript te hebben terwijl ik nog lang niet aan de 110Nm zat. Het enige dat ik heb gedaan wat mogelijk niet hoort is wat kopervet gebruiken om de boel makkelijk weer te demonteren als mijn schokbrekers aan vervanging toe zijn.

Kan iemand me vertellen wat ik hier fout doe want ik kan me haast niet voorstellen dat dit de oorzaak is van het volledig strippen van de schroefdraad ruim voor het vereiste aanhaalmoment.

Ik ga er nu een helicoil in draaien zodat ik mijn eigen onderdeel(achterbrug) kan behouden dus goed komen doet het wel maar mijn frustratie blijft knagen en als ik hier wat fout heb gedaan zou ik hier graag lering uit trekken.

Klopper

Schroefdraad gewoon schoon en droog erin draaien. Het enige wat je op je bouten zou moeten spuiten is remmenreiniger om ‘m schoon te krijgen.

Astra_R
        Deelnemer

Gister wat meer over opgezocht en zou idd best de oorzaak kunnen zijn. Bedankt voor de feedback!

joop1970
          Deelnemer

Zeker weten dat je de bout er niet scheef in hebt gezet? Gebeurd ook nog wel eens, dan zit de as nog niet goed achter het gat vd schokdemper.

Astra_R
            Deelnemer

Dat moet je toch voelen? Hij draaide er netjes in tot ik hem strak aan wilde gaan draaien(naar de 110 NM) Ik heb gister een filmpje gezien over wat een verschil invetten kan maken en dat was heel wat meer dan ik dacht. Het zou me niet verbazen als ik de schroefdraad gewoon uit het gietijzer heb getrokken.

Ik ga in het vervolg de methode van Klopper toepassen.

joop1970
              Deelnemer

Dat voel je ja, gebeurd vaak met een luchtsleutel.

Maar inderdaad, bouten moet je nooit invetten, het duurt langer eer je het moment behaald heb en je rekt de bout een stuk verder uit dan de bedoeling is waardoor je allemaal nare gevolgen kunt krijgen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.