Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Schokdemper/-breker Opel Corsa C14nz
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 mei 2018om 23:15 door Anton1981.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2014 om 12:55 #18227064
Als je op autoscout een beetje zoekt kan je best leuke corsa’tjes vinden voor dat geld.
Met name de 1.0 12V en de 1.2 16V motortjes rijden leuk, met een krap budget ;)
Een van de punten die nog niet genoemd is, waar je wel op kan letten: Als je optrekt met de auto moet hij soepel doortrekken. Daar mogen geen haperingen in zitten. Als hij wel hapert, is er een goede kans dat een van de sensoren (lmm/lambda) gaar begint te worden.Je zou ook alvast een apk-keuring kunnen laten doen voor 2 tientjes. Dan wordt ie afgekeurd op die schokdemper achter, maar weet je ook meteen of er nog andere punten zijn die gerepareerd moeten gaan worden.
4 april 2014 om 16:35 #18227065@Byjugo wrote:
Als je op autoscout een beetje zoekt kan je best leuke corsa’tjes vinden voor dat geld.
Met name de 1.0 12V en de 1.2 16V motortjes rijden leuk, met een krap budget ;)
Een van de punten die nog niet genoemd is, waar je wel op kan letten: Als je optrekt met de auto moet hij soepel doortrekken. Daar mogen geen haperingen in zitten. Als hij wel hapert, is er een goede kans dat een van de sensoren (lmm/lambda) gaar begint te worden.Je zou ook alvast een apk-keuring kunnen laten doen voor 2 tientjes. Dan wordt ie afgekeurd op die schokdemper achter, maar weet je ook meteen of er nog andere punten zijn die gerepareerd moeten gaan worden.
Ik ben het met je eens dat de 1.2 16v (X12XE) een fijn motortje is. De 1.0 12v (X10XE) is mijns inziens te zwak om fatsoenlijk mee te komen op de snelweg, maar dat is een kwestie van smaak/rijstijl/wensen.
Wat normaal onderhoud betreft zijn ze net zo goedkoop te onderhouden als een 8klepper. Alleen de olie moet je wel 5W30 voor hebben en dat is meestal wat duurder.
Plus, ze hebben een distributie ketting die in princiepe niet vervangen hoeft te worden, waar een 8klepper een riem gebruikt die elke 60dkm vervangen hoort te worden.Enige nadeel aan de X12XE (en ook de X10XE) is dat áls er wat mis mee is, de kans veel groter is dat het een duur geintje is.
Luchtmassa Meters (LMM) willen nog wel eens stuk gaan en kosten bij de dealer 200 euro. Op Ebay al te scoren voor 100, wat nogsteeds veel is voor een stuk plastic pijp met een stekker in de zijkant.
Ook de ontstekingsmodule wil nog wel eens stuk gaan (inwendige stress breuken door hitte) en kost ook al gauw 100 tot 150 euro.
Dan nog de kruk-as sensor die nog wel eens raar wil doen, maar die is geloof ik niet zo heel gek duur (tientje of 3?).
En je moet je echt wel aan de onderhouds interval houden en de goede olie gebruiken. De kettingspanner kan met de verkeerde olie en slecht onderhoud vervuild raken. Daar door wordt de ketting niet op spanning gehouden en rekt hij uit, waardoor de timing van de inlaat en uitlaat kleppen niet meer klopt, met alle gevolgen van dien (gebrek aan vermogen, slechte verbruik cijfers, slechte uitstoot, katalysators die naar de klote gaan). Als dat gebeurt, hoor je het aan het klapperen dan de ketting bij het starten en aan een dieselmotor-achtig geluid.
Vervangen kan wel, maar is vrij prijzig. Alleen de kettingset kost (op ebay) rond de 150 euro. Maargoed, de waterpomp kan je niet opnieuw gebruiken, dus die moet dan ook vervangen (60 euro). Spanrol van de multiriem en de multiriem zelf moeten ook vervangen worden, koelvloeistof loopt ook weg en kan je nieuwe voor halen, thermostaat zou ik dan ook meteen maar mee pakken (je moet de pakking toch hebben).
Plus dat je een kettingblok niet op de traditionele manier optijd kan zetten. Daar heb je speciaal timing gereedschap voor nodig in verband met het sensorwieltje op de inlaat nokken-as, die vrij roteerbaar is.
Het is best wel een werk om alles te demonteren en dan weer te monteren. Dat kost gewoon een hoop tijd, en tijd is geld.De X14SZ is in dat opzicht gewoon goedkoper bij de onderhoudsbeurten, maar daar tegenover staat dat je wel de distributieriem, spanrol en waterpomp elke 60dkm moet vervangen.
Bekende problemen hebben ze ook niet echt, behalve dat de DIS Bobine nog wel eens de geest wil geven. Dat gebeurt meestal als de bougies slecht zijn en de DIS Bobine zijn vonk niet kwijt kan omdat de bougie wijgert te vonken.
Als de DIS Bobine er mee stopt, kost een nieuwe een eurotje of 80.
Om een maat van me te quoten: “Als een Opel 8klepper niet loopt, zit er geen peut in de tank of is de accu plat”. En dat is niet ver van de waarheid.Verbruik van de X14SZ is ook iets hoger dan van de X12XE, maar je mag toch best wat kilometers rijden, wil je het verschil goed maken in de benzinekosten.
Dus budget technisch is een X10/12XE misschien niet de beste keuze als je weinig kilometers rijdt op jaarbasis.
Dat alles gezegd hebbende, is een X12XE awesome als je hem netjes onderhoud geeft. Zorg alleen wel voor een spaarpotje voor het geval de LMM, onstekingsmodule of een sensor het begeeft. Dat zijn de enige dingen die bij een verder kerngezonde X12XE zomaar zoiets kunnen hebben van “ja doe het lekker zelf joh!”.4 april 2014 om 16:56 #18227066En als ik persoonlijk moet kiezen neem ik idd de 8 klepper, die rijden veel makkelijk in een stad. Zon x12xe heeft 0 koppel onderin.
4 april 2014 om 17:00 #18227067@joop1970 wrote:
En als ik persoonlijk moet kiezen neem ik idd de 8 klepper, die rijden veel makkelijk in een stad. Zon x12xe heeft 0 koppel onderin.
Och, daar wen je wel aan. Je moet alleen niet “het nieuwe rijden” toepassen en gewoon schakelen bij 3500rpm ipv 2500rpm, anders valt het toerental terug naar een punt waar je gewoon erg weinig koppel hebt.
En dan kan je ook schakelen van 1 naar 2 en dan direct naar 4, zonder tussenkomst van de 3de versnelling, want dan rijdt je al 50kmh.
Oh, en niet vergeten een beetje gas bij te geven als je vanuit stilstand weg wil rijden. N vriendin van me heeft mijn X12XEtje eens mee gehad terwijl ze zelf een X14SZ heeft. Heeft de X12XE 3 keer af laten slaan in een half uur tijd :PMaar idd, een 8klepper is wel relaxter rijden, zeker als je gewoon vroeg wil opschakelen.
En de onderhoudskosten zijn gewoon beter in te plannen omdat er weinig is wat op een willekeurig moment stuk kan gaan.
Wat kosten betreft ontloopt het elkaar waarschijnlijk niet heel erg veel, tenzij je belabberd onderhoud pleegt of gewoon stomme pech hebt met de aankoop (vorige eigenaar die er met de pet naar heeft gegooid). Maar je kan het bij een X12XE gewoon minder goed inplannen wanneer je kosten moet gaan maken.4 april 2014 om 17:35 #18227068als je het gas maar intrapt gaat de x12xe wel. Als ik het gas maar plat intrap. Haal ik mening grote station wagen in haha. Met dat rijden van tegenwoordig. Maar nu die een 1400 heb. Zou ik dat ook minimaal houden. :)
5 april 2014 om 07:16 #18227069AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik zou geen dubbeltje meer in deze investeren
ff n plaatje inlassen wat gepost is
das onzin
je zult als je er weer fatsoenlijk mee de weg opwild
de bevestiging van die schokbreker weer op de zelfde hoogte moeten zetten
als dat die origineel zatdan zit je al met een stuk scherm overzetten uit een sloopcorsa
al met al meer tijd en moeite dan deze carresorie waard is
als je rond de 1000 euro te besteden hebt
kun je beter dat hele bedrag nu in een ander autotje stoppen
dan eerst een 200/300 in deze steken voor die door de apk is23 mei 2018 om 23:15 #18356377Hallo EIRoos,
Het is al een tijdje geleden maar mijn meisje heeft momenteel exact hetzelfde probleem met exact hetzelfde type auto en ze woont in Haarlem, dus bij jou om de hoek. Heb je het destijds op kunnen lossen? Je zou mij een mega plezier doen want misschien kan ik even scoren bij die lieverd. Mooie oplossing wordt beloond met een lekker kratje pils of een liter olie. (-:
Gr, Anton
:help:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.