Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Schokdemper/-breker Opel Corsa C14nz
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 mei 2018om 23:15 door Anton1981.
-
AuteurBerichten
-
1 april 2014 om 22:25 #17265055
Heyy!
Ik hoop hier een beetje verduidelijking te krijgen met betrekking tot de schokbreker van m’n Opel Corsa C14nz uit 1996.
De laatste tijd rijd ik met een kapotte schokbreker (zie foto’s). Is dit nog te vervangen? Zo ja, is dat aan te raden en hoeveel zou dat kunnen kosten?
Ik heb binnenkort APK en dat loopt ieder jaar op (inderdaad logisch met zo een oude auto, vorig jaar een nieuwe uitlaat en nieuwe banden..) en ik zou graag te weten komen of deze auto het allemaal nog waard is, of dat ik m’n geld beter kan steken in een andere 2e hands auto?
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
P.S. er zijn nog meer gebreken aan deze auto, o.a.:
-ruitenwissersproeier doet t niet meer
-achterruitverwarming ook niet
-tijdens het rijden schokt de auto wel eens (meestal in de 1e en 2e versnelling, alsof ie blijft haken ofzo…)
-motor valt soms uit (helemaal uit t niets tijdens het rijden, even wachten en met geluk start ie weer)
-verbruikt naar mijn gevoel meer benzine dan normaal (150-200km met 30 euro aan benzine)?Foto’s:
2 april 2014 om 07:11 #18227040Schokdempers vervang je altijd per twee (links+rechts), dus je hebt een setje nodig.
Als je ff op Ebay gaat kijken, heb je ze al voor ongeveer 3 tientjes per set.
Voor iets meer kan je ook merk spul bij een onderdelenhandel halen.Ruitensproeier die het niet doet kan meerdere dingen zijn.
Check eerst het pompje eens (12volt er op zetten). Als die werkt, is het mogelijk de ruitenwisser hendel. Een nieuwe pomp of hendel zou ik gewoon van de sloop halen.Achter-ruit verwarming zou ik gaan zoeken in een zekering (paar cent). Meet anders eens met een multimeter of je tussen de aansluitingen van de verwarming (zitten naast je raam) continuiteit hebt, en zo ja, hoeveel weerstand dat geeft.
Het schokken, uitvallen en brandstof verbruik kan zomaar allemaal dezelfde oorzaak hebben.
Wanneer heeft je Corsa voor het laatst een servicebeurt gehad? c.q. alle filters, bougies, olie, verdelerkap, etc gewisseld?
Want die dingen, en dan met name de bougies, verdelerkap en bougiekabels kunnen dit soort problemen al snel veroorzaken. Verdelerkap kan je ook nog zo even checken. Er af halen, contact pinnen bekijken of ze niet afgesleten en/of verbrand zijn. Zelfde voor het rotortje wat onder de kap zit.
Als dat het niet is, zou het ook de bobine kunnen zijn, maar ik zou starten met een servicebeurt. Voor 6 a 7 tientjes heb je het hele pakket compleet.
C14NZ’s draaien prima op de olie van de Action (techno 10w40), dus daar kan je lekker goedkoop aan komen.
Dan n setje bougies, oliefilter, luchtfilter, benzinefilter en een verdelerkapje (evt incl rotor armpje).2 april 2014 om 07:51 #18227041leuk dat je advies geeft.
alleen op de foto is te zien dat de bovenste bevestiging weg is.
hier zal dus een las app aan te pas moeten komen.2 april 2014 om 08:19 #18227042Denk al je voor een leuke prijs een ander corsa kan vinden deze beter kan later staan. Als ik mijn corsa van ondere vergelijk met deze ben ik blij dat de mijne er heel wat beter uitziet al is die ook pas van 99. Maar misschien is een proef apk ook alvast wat. Wie weet wat ze nog meer vinden buiten deze dingen.
2 april 2014 om 08:44 #18227043Je zegt dat je hier de laatste tijd mee rond rijdt? Ik zou daar gelijk mee stoppen! De schokdemper is niet alleen kapot, hij zit vanboven ook niet eens meer aan de auto vast. Rijden zonder schokdemper is gewoon levensgevaarlijk. Voor hetzelfde geldt knalt je veer er vantussen. Dan is je auto helemaal onbestuurbaar.
2 april 2014 om 10:56 #18227044@TedMechanic wrote:
Je zegt dat je hier de laatste tijd mee rond rijdt? Ik zou daar gelijk mee stoppen! De schokdemper is niet alleen kapot, hij zit vanboven ook niet eens meer aan de auto vast. Rijden zonder schokdemper is gewoon levensgevaarlijk. Voor hetzelfde geldt knalt je veer er vantussen. Dan is je auto helemaal onbestuurbaar.
Wow, best geschrokken… denk dat ik er dan maar niet meer in ga rijden. Als ik rijd dan hoor je altijd erg veel gerammel aan die kant (zit ook losjes). En als ik zachtjes over een drempel ga dan deinst ie altijd nog na..
@McKaamos wrote:
Schokdempers vervang je altijd per twee (links+rechts), dus je hebt een setje nodig.
Als je ff op Ebay gaat kijken, heb je ze al voor ongeveer 3 tientjes per set.
Voor iets meer kan je ook merk spul bij een onderdelenhandel halen.Ruitensproeier die het niet doet kan meerdere dingen zijn.
Check eerst het pompje eens (12volt er op zetten). Als die werkt, is het mogelijk de ruitenwisser hendel. Een nieuwe pomp of hendel zou ik gewoon van de sloop halen.Achter-ruit verwarming zou ik gaan zoeken in een zekering (paar cent). Meet anders eens met een multimeter of je tussen de aansluitingen van de verwarming (zitten naast je raam) continuiteit hebt, en zo ja, hoeveel weerstand dat geeft.
Het schokken, uitvallen en brandstof verbruik kan zomaar allemaal dezelfde oorzaak hebben.
Wanneer heeft je Corsa voor het laatst een servicebeurt gehad? c.q. alle filters, bougies, olie, verdelerkap, etc gewisseld?
Want die dingen, en dan met name de bougies, verdelerkap en bougiekabels kunnen dit soort problemen al snel veroorzaken. Verdelerkap kan je ook nog zo even checken. Er af halen, contact pinnen bekijken of ze niet afgesleten en/of verbrand zijn. Zelfde voor het rotortje wat onder de kap zit.
Als dat het niet is, zou het ook de bobine kunnen zijn, maar ik zou starten met een servicebeurt. Voor 6 a 7 tientjes heb je het hele pakket compleet.
C14NZ’s draaien prima op de olie van de Action (techno 10w40), dus daar kan je lekker goedkoop aan komen.
Dan n setje bougies, oliefilter, luchtfilter, benzinefilter en een verdelerkapje (evt incl rotor armpje).Mooi advies! Vorig jaar zijn er nog bougie’s vervangen, hieronder 2 foto’s van de APK keuringen:
2013
2012
Ik ben nog een student dus ik kan me niet veel permiteren, maar voor m’n werk heb ik wel een auto nodig (heel stuk rijden namelijk) en nu durf ik niet meer met deze auto te rijden haha!
Bij de garage waar ik de 2 bovenstaande APK’s heb laten doen gaven mij het advies om er alleen iets omheen te lassen omdat ze hier geen onderdelen meer voor zouden kunnen vinden?? En dat zou dan € 200 gaan kosten!? En dan zou ik binnenkort ook nog een APK erbij moeten doen
2 april 2014 om 14:33 #18227045Hij is inderdaad goed gaar!
Als de garage zegt dat het €200,- kost om hem weer te repareren vindt ik dat niet eens een vreemd bedrag.
Zo te zien zit er behoorlijk wat onderhoud aan deze auto.. Ligt er een beetje aan hoe handig je zelf bent, hoeveel dat kost.Maar je kan inderdaad ook het geld in je zak houden en kijken of je een ander knap autootje kan vinden.
2 april 2014 om 14:50 #18227046Wow, die heb ik nog nooit gezien bij een corsa B. Je zou de auto voor de rest is moeten inspecteren hoe het met de andere kritieke punten qua roest is. De motor blijft het vaak wel doen (rijden niet heel fantastisch maar ze zijn haast niet te slopen).
Als hij nou nog in een behoorlijke staat is zou ik hem repareren, ziet de rest er ook redelijk krokant uit zou ik goedkoop een corsa (of iets anders) met een jaar apk van marktplaats halen.
2 april 2014 om 17:02 #18227047inderdaad. met goed Wat zoeken vallen er soms nog wel is mooie te vinden voor een leuke prijs.
2 april 2014 om 20:59 #18227048Deze zal gaar zijn.
Blik naar onder werpen moet je echt doen hoor.
Weet niet waar je woont, maar kan misschien voor je kijken.Motor probleem is iets kleins bij een 8v.
Roest is erger.
Je achteras is ook zo mooi goud gekleurd en er zitten al extra ventilatie gaten in zie ik.3 april 2014 om 07:47 #18227049@theunm wrote:
leuk dat je advies geeft.
alleen op de foto is te zien dat de bovenste bevestiging weg is.
hier zal dus een las app aan te pas moeten komen.My bad, idd, niet half naar de foto’s gekeken.
Dat montagepunt moet idd vernieuwd worden dmv lassen.Als je die Corsa nog even op de weg wil houden tot je iets anders hebt, zou ik even gaan kijken of je ergens iemand kan vinden die voor de hobby knoeit aan auto’s.
Even een nieuw plaatje staal in het gat lassen, gaatje er in boren voor de demperstang. Kan je er weer een half jaartje tegenaan ofzo. De rotterij gaat toch wel verder en ik gok dat het wel een eind verder is dan wat je op de foto kan zien.Het schoteltje zelf, wat je als origineel onderdeel er in zou kunnen lassen, is idd niet los verkrijgbaar, dus ik snap de rekening van de garage wel.
Plus dat ze arbotechnisch gezien zich aan regeltjes moeten houden, want lassen is eigenlijk best nasty. Las-ogen, verbrande huid (zoals wanneer je te lang in de zon ligt, Lassen geeft UV licht), inhaleren van het las-gas en verdampt metaal.
Dus dat maakt het allemaal dat ze vrij lang bezig zijn voor een klein kut stukje. En tijd = geld (arbeidsloon)De motorische probleempjes zijn verder niet zo’n groot probleem.
C14NZ’s lopen nog als je er een atoombom op gooit. Als er iets mee is, dan is het meestal wat kleins zoals de verdelerkap of de bougies/bougiekabels.Maargoed, zoals ik al zei, plaatje er in laten zetten door een hobbyist, kan je een half jaartje verder.
Daarna zou ik het wagentje doorsturen richting de sloop. Als je op zo’n plek rotterij hebt en als ik zo de schokdemper montage bekijk, zal de roest wel veel verder gevorderd zijn dan wat je kan zien. Normaal knappen die montagepunten niet los, hoe roestig een Corsa soms ook kan zijn.
Dus ik zou deze nog even op de weg houden en ondertussen goed kijken naar een andere auto.
Als je dan weer voor een Corsa gaat, neem dan eentje van 1997 tot 2000. Die zijn beter beschermd tegen roest dan de modellen van eerder. En dan meteen eentje met een X14SZ motor pakken. Net zo snel/krachtig als wat je nu hebt, net zo simpel en probleemloos. En ook weer zo’n ding waar eigenlijk nooit iets groots mis mee is.
En niet bang zijn voor KM-standen van 250.000 oid. Die blokjes kunnen, met een beetje normaal onderhoud, makkelijk de 400xxx halen.3 april 2014 om 17:28 #18227050@McKaamos wrote:
@theunm wrote:
leuk dat je advies geeft.
alleen op de foto is te zien dat de bovenste bevestiging weg is.
hier zal dus een las app aan te pas moeten komen.My bad, idd, niet half naar de foto’s gekeken.
Dat montagepunt moet idd vernieuwd worden dmv lassen.Als je die Corsa nog even op de weg wil houden tot je iets anders hebt, zou ik even gaan kijken of je ergens iemand kan vinden die voor de hobby knoeit aan auto’s.
Even een nieuw plaatje staal in het gat lassen, gaatje er in boren voor de demperstang. Kan je er weer een half jaartje tegenaan ofzo. De rotterij gaat toch wel verder en ik gok dat het wel een eind verder is dan wat je op de foto kan zien.Het schoteltje zelf, wat je als origineel onderdeel er in zou kunnen lassen, is idd niet los verkrijgbaar, dus ik snap de rekening van de garage wel.
Plus dat ze arbotechnisch gezien zich aan regeltjes moeten houden, want lassen is eigenlijk best nasty. Las-ogen, verbrande huid (zoals wanneer je te lang in de zon ligt, Lassen geeft UV licht), inhaleren van het las-gas en verdampt metaal.
Dus dat maakt het allemaal dat ze vrij lang bezig zijn voor een klein kut stukje. En tijd = geld (arbeidsloon)De motorische probleempjes zijn verder niet zo’n groot probleem.
C14NZ’s lopen nog als je er een atoombom op gooit. Als er iets mee is, dan is het meestal wat kleins zoals de verdelerkap of de bougies/bougiekabels.Maargoed, zoals ik al zei, plaatje er in laten zetten door een hobbyist, kan je een half jaartje verder.
Daarna zou ik het wagentje doorsturen richting de sloop. Als je op zo’n plek rotterij hebt en als ik zo de schokdemper montage bekijk, zal de roest wel veel verder gevorderd zijn dan wat je kan zien. Normaal knappen die montagepunten niet los, hoe roestig een Corsa soms ook kan zijn.
Dus ik zou deze nog even op de weg houden en ondertussen goed kijken naar een andere auto.
Als je dan weer voor een Corsa gaat, neem dan eentje van 1997 tot 2000. Die zijn beter beschermd tegen roest dan de modellen van eerder. En dan meteen eentje met een X14SZ motor pakken. Net zo snel/krachtig als wat je nu hebt, net zo simpel en probleemloos. En ook weer zo’n ding waar eigenlijk nooit iets groots mis mee is.
En niet bang zijn voor KM-standen van 250.000 oid. Die blokjes kunnen, met een beetje normaal onderhoud, makkelijk de 400xxx halen.Ik zal eens kijken of ik iemand ken die er zo een plaatje in kan zetten. Heb wat nieuwe recentere foto’s van hoe het eruit ziet… Met vergelijkingsfoto’s hoe het er nog aan de andere kant uit ziet (helemaal goed naar mijn weten).
@robert_corsa wrote:
Deze zal gaar zijn.
Blik naar onder werpen moet je echt doen hoor.
Weet niet waar je woont, maar kan misschien voor je kijken.Motor probleem is iets kleins bij een 8v.
Roest is erger.
Je achteras is ook zo mooi goud gekleurd en er zitten al extra ventilatie gaten in zie ik.Ik woon in de buurt van Hoofddorp. Ik heb zelf niet echt “klus”ervaring met auto’s, ik weet wel de basisonderdelen te vinden. Vorig jaar heb ik er nog een nieuwe uitlaat onder moeten laten zetten, want de oude hing bijna op de weg….
Het gekke vind ik dat de garage niet eens heeft gezegd dat het beter is dat ik er niet meer in kan rijden…?
Jep er zit nog een extra gat in… en de schokdemper zit op de verkeerde plek, ?dopje? ligt eraf
De “nog” goede kant haha
Geen uitleg nodig :)
Ik waardeer jullie adviezen heel erg! :) Nu nog iemand vinden die er persoonlijk naar wilt kijken die er ook wat verstand van heeft en mij kan helpen met beslissen!
3 april 2014 om 17:53 #18227051:shock: ik heb dit wel eens eerder gezien maar zo erg nog nooit, zoals meerderen hier al zeggen.. absoluut geen meter meer met deze auto rijden. Je mag van geluk spreken dat er nooit wat gebeurt is !
mijn advies is door al deze punten te zien… opzoek gaan naar een andere leuke corsa en deze als verloren beschouwen, of je moet er veel geld en veel tijd in steken.
3 april 2014 om 18:05 #18227052als ik zo onder die motorkap kijk zit er ook een berg met vet Overal volgens mij heeft echt alles zijn beste tijd gehad aan die auto.
3 april 2014 om 18:56 #18227053Ik heb al veel Corsa B’s gezien, maar dat ze bij de schokdemper zo verrot zijn, nee dat nog nooit :shock:
Zoals hier boven staat beschreven, lekker op zoek gaan naar een facelift Corsa B en hier geen cent meer in stoppen. Je wilt echt niet weten dat je nog meer tegen gaat komen. De latere B’tjes willen ook zeker wel roesten, maar je hebt weer een paar jaar voordeel. Ik kan alleen helaas niet in jouw portemonnee kijken wat je te besteden hebt ;)
3 april 2014 om 19:20 #18227054als ik zo onder die motorkap kijk zit er ook een berg met vet Overal volgens mij heeft echt alles zijn beste tijd gehad aan die auto.
Dat zegt echt geen reet.
Als iemand goedkoop dat deel op de sloop eruit kan slijpen en erin kan lassen als de roest voor de rest meevalt zou ik dat overwegen.
3 april 2014 om 19:31 #18227055Oh jee.. de laatste foto’s zeggen dus niet veel goeds XD hmmmmmm….
Nou ik schat ongeveer tussen de 800-1000 te kunnen besteden… Geen idee wat ik ervoor kan krijgen.. Heb al eens eerder op marktplaats rond gekeken en dan zie ik wel een koopje, maar dan heb ik er weer totaal geen verstand van of het dan wel een goede aankoop zal zijn.
Mijn “angst” om een auto te kopen is dat ik een miskoop krijg. Hier misschien nog adviezen voor? :angel
3 april 2014 om 19:39 #18227056Wacht nou eerst even met een nieuwe kopen. Waar woon/studeer je? Misschien dat iemand in de buurt een blik kan werpen op de rest van de auto. Dan zou ik aan de hand daarvan een beslissing maken.
Een garage zal zeggen dat die uiteraard in een goede staat is zodat ze wat kunnen repareren. Dan sta je volgens jaar voor nieuwe veerschotels/chassisbalken.Ik heb een corsa daar nog nooit zo hard zien rotten dus daar is iets vreemds mee gebeurd.
3 april 2014 om 19:45 #18227057In de buurt van Hoofddorp (Haarlemmermeer).
Ik vermoed dat dat 2e gat wat erbij gekomen is, komt doordat ik er dus nog mee door reed… alhoewel ik kon niet echt anders want ik moet naar m’n werk.
Nu besef ik dat dat niet kan (gevaar, wat ik niet echt verwachtte), dus moet ik snel een oplossing hebben, want m’n moeder zal mij niet altijd naar m’n werk kunnen hebben aangezien zij een fulltime baan heeft.
Tjemig wat ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden xD You all saved my life haha! :wors king:
3 april 2014 om 19:53 #18227058Hmm, zo kijkende naar deze auto is deze redelijk kroepoek aan de staat van de achteras te zien. Mijn corsa van ’95 die ik hiervoor had had alleen wat last van vliegroest op de achteras.
Inderdaad even kijken of een kenner in de buurt er even een blik op wil werpen. Maar op basis van de foto’s denk ik dat er nog wel het nodige geld in moet, wil je nog een aantal jaren met deze auto (kunnen) blijven rijden.
Succes in elk geval! :thumb
3 april 2014 om 20:07 #18227059Vaak zonde he, met een goede anti roest behandeling kun je vaak al een hoop voor zijn.
3 april 2014 om 21:13 #18227060@EiRoos wrote:
Oh jee.. de laatste foto’s zeggen dus niet veel goeds XD hmmmmmm….
Nou ik schat ongeveer tussen de 800-1000 te kunnen besteden… Geen idee wat ik ervoor kan krijgen.. Heb al eens eerder op marktplaats rond gekeken en dan zie ik wel een koopje, maar dan heb ik er weer totaal geen verstand van of het dan wel een goede aankoop zal zijn.
Mijn “angst” om een auto te kopen is dat ik een miskoop krijg. Hier misschien nog adviezen voor? :angel
Foto motorruimte, zou ik mij niet druk om maken hoor.
Die motor, lekker vettig, Zo staan de meeste 8kleppers er wel bij. Mooi voorbeeldje van mijn Combo 1.4 toen ik m kocht zag ie er zo uit:Goed uurtje poetsen werd het al stukken beter:
Auto kopen is altijd een risico.
1: Zorg dat je Kennis bij je hebt, iemand die wat weet van auto’s en hun zwakke plekken, liefst een met kennes van de auto waarvoor je gaat kijken.
2: Probeer een uit te zoeken die je op de brug, op of een andere manier vanonder kan bekijken> Let op:
– Chassis balkjes voor
– Chassis balken achter thv de achterveren
– Achteras, deze wil wel doorrotten
– Krikpunten voor
– Dorpels
– wielrandjes
– Ophanging Schokbreker achter (zetten we er ook maar bij dan)
– Motorkap randje voorzijde
– Accubak (meestal door lekkende accu’s veroorzaakt)
– RadiateurbalkWillem
4 april 2014 om 06:58 #18227061Motor kap randje voor is zelfs bij de 99,ers nog een bekend probleem. Daar is bij mij ook een klein beetje bij getipt. Terwijl er eigenlijk verder nergens echt roest te vinden is :).
4 april 2014 om 07:18 #18227062Inderdaad, die 8 kleppertjes mogen best een beetje vettig zijn. Een lekke kleppendeksel pakking is nog nooit iemand aan dood gegaan. Het moet niet helemaal onder de olie zitten, maar een beetje vettigheid maakt een motor “eerlijk” in mijn ogen. Een super shiny motor vind ik juist eerder verdacht.
4 april 2014 om 09:34 #18227063Uhuh, een 8kleppertje mag best een beetje smerig zijn.
Hell, al zijn ze ranziger dan wat WimV6 laat zien, dan is er nog niet echt iets mis ofzo. Heb ze wel eens erger gezien maar technisch hoeven ze dan echt niet belabberd te zijn ofzo.Fernando93: motorkaprandjes en ruitenwisser gat in de achterklep zijn heel vaak roestig ja. Gelukkig is dat verder geen APK afkeur en eigenlijk puur cosmetisch.
De belangrijke punten is wat Wim al zegt. Die plekken zijn bij een 1997-2000 model vaak wel aardig goed tot zeer goed. Met een 8klepper motor er in zijn ze meestal ook niet echt duur. Met n budget van 500 tot 700 euro moet je wel een prima wagentje kunnen vinden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.