Forumindex › Forums › Overige › Race, rally en sprint › Schokbreker vragen (?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 april 2011 om 09:12 #17235631
Hallo,
Zoals sommigen al wel zullen hebben meegekregen heb ik een Ascona-B voor op het circuit (voor recreatief gebruik zeg maar:D)
Voor met name de achterwielophanging van mijn Ascona-B (starre as) zijn eigenlijk geen mooie schokbrekers meer te krijgen. Bilstein 24-009188 eigenlijk rally-dempers voor c-kadett heb ik, maar deze zijn eigenlijk nog te lang en hebben geen race-demping. Rijdt nu met gele Koni’s bedoeld voor een c-kadett en die zijn goed van lengte, maar ik ben eigenlijk niet tevreden over de demping – alleen de uitgaande slag wordt volgens mij gedempt/‘afgeremd’- Ook met relatief stugge veren slaan deze veel te ver door (in Karrousel komt de achteras telkens hoorbaar tot op de aanslagen).
Nu heb ik ontdekt dat Bilstein ook ‘universele’ racedempers maakt (Bilstein SZ-series, of SNS-series, of ASN-series), waarbij je binnen de verschillende types kunt kiezen tussen slag/stroke (4-, 5-, 6-, 7- of 9 inch) en daarmee allerlei verschillende lengtes. Ook kun je kiezen tussen ‘digressive valving’ en ‘linear valving’. Ook kun je nog weer kiezen in de dempingsverhouding tussen ‘compression’/ingaande slag en ‘rebound’/uitgaande slag.
Bij ‘linear valving’ wordt de demping aangeduid in bijv. Rebound 180Lb, Compression 120Lb (maar volgens mij hoort hier ook nog een bewegingssnelheid van de demper bij ?).
Bij ‘digressive valving’ wordt de demping aangeduid zonder eenheid in bijv. Rebound 3, Compression 2 (?).In een Europese catalogus van Bilstein wordt ook wel gesproken over de “Kenngröße” van een schokbreker. Bijv. “310/60”. Dit zou betekenen: Dempingskracht van de schokbreker in uitgaande slag 3100N bij 0,52m/s en ingaande slag 600N bij 0,52m/s.
De meest ideale lengte/slag van de schokbreker kan ik wel bepalen, maar welke ‘dempingsverhouding’ en of ‘digressive’ of ‘linear’ het best zou zijn voor mijn toepassing (?)
Weet iemand hier iets van, of waar ik dit kan vinden (vuistregels etc.)?
….Ja, er is een set van KW-Clubsport voor een Ascona/Manta-B, maar daar koop ik ook een hele auto voor (totaal niet in verhouding).
15 april 2011 om 20:15 #17855245Misschien eens bellen met Merwede springs of Proflex, kost ook wat maar zijn erg ervaren en ook met oudere Opels.
15 april 2011 om 21:38 #17855246jij komt toch uit de achterhoek? daar zit toch ook een schokbrekerspecialist, Jan v Beek heet hij volgens mij, heeft hij geen oplossing voor jou?
16 april 2011 om 00:15 #17855247Intrax in Volkel.
16 april 2011 om 08:49 #17855248Allemaal bedankt voor jullie aanbevelingen, maar ik zou het graag zelf willen begrijpen, wanneer je welk type schokbreker toepast en waarom…..zodat ik in staat ben een geschikte ‘universele’ racedemper te bestellen.
Zeg maar een Wikepedia-achtige uitleg.
16 april 2011 om 15:53 #17855249http://link.marktplaats.nl/441782207
Misschien kan hij je helpen?17 april 2011 om 19:00 #17855250De meeste Bilstein dempers kunnen ook uit mekaar zodat er andere shims in kunnen om de demping aan te passen. Ik heb mijn eigen schokdempers hier laten aanpassen http://www.madenoracing.nl/ Ik heb zelf dan geen Bilsteins maar dat kunnen ze wel zeiden ze.
18 april 2011 om 17:44 #17855251Ik heb ook eens geinformeerd bij Intrax daar kan heel veel en kun je veel uitleg krijgen. En zeer vriendelijk te woord gestaan Henk thuis racet zelf ook. http://www.intraxracing.nl/?cat=productdetail&prodid=727&title=Ascona_B_turbo,_very_fast_street_schokdempers_RSA
19 april 2011 om 14:36 #17855252Intrax kan ook schokdempers maken voor je Ascona. Een collega van mij heeft ze ook laten maken voor een B Ascona. Was wel duur, maar hij is er heel erg tevreden over
4 juni 2011 om 20:17 #17855253als je bij intrax maar geen schokbrekers laat maken voor de autocross, wij zijn daar niet tevreden mee.
groeten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.