Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Schokbreker advies C1 GTS
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2013 om 19:21 #17261864
Beste Opel vrienden,
het is tijd voor een setje nieuwe schokbrekers en ik wil graag jullie mening over welk type dit het beste kan worden.
Ik rijdt een Vectra C GTS 1.8 uit 01-2003. De wagen is nu dus al bijna 11 jaar en heeft hier en daar wat gebreken.
Toch hoop ik dat hij het nog een aantal jaartjes uithoudt, hij rijdt erg fijn, is enorm ruim, en ik rij op LPG :thumbupNadat ik de LPG installatie in heb laten bouwen hing de Vectra erg op zijn kont (wat je wel vaker ziet bij een GTS)
Ik heb toen een setje MAD hulpveren gemonteerd op de achteras, maar die zakten ook langzaam in.
Nadat er toen een van de voorveren knapte heb ik een setje Eibach’s besteld, maar dit was ook geen succes. Veels te slap.Daarna heb ik een gokje gewaagd door van iemand een setje Eibachs voor een 2.2 Station over te nemen, dit was echt de perfecte oplossing! Hulpveren konden er achter onderuit en de Vectra staat sindsdien mooi horizontaal, en het weggedrag is enorm verbeterd. bijna bij het stugge af.
en dat is denk ik ook de reden dat de standaard schokbrekers zachtjes aan minder worden (ok, na 220.000km)
Buiten het feit dat putdeksels en drempels enorm ‘hard’ doorkomen, rammelt het onderstel op klinkerwegen e.d.
Ik heb door controle vastgesteld dat in ieder geval de voorschokbrekers een ‘dood’ punt van enkele mm’s hebben tussen in en uitveren.Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben uitgekomen op Bilstein schokbrekers; dit wordt door veel rijders genoemd als de ideale keuze met Eibach veren. Nu zijn de B4 schokbrekers van Bilstein, welke eigenlijk 1 op 1 vervanging zijn van de OEM schokbrekers aantrekkelijk geprijsd, maar ik zit toch te twijfelen of deze wel goed gaan passen bij het onderstel van mijn GTS (met zwaardere veren, lpg tank en trekhaak) De B6 lijkt me dan beter te passen, maar deze zijn ineens flink duurder. Dat wordt geen blinde keuze dus.
Ik ben nu erg benieuwd naar ervaringen van Vectra rijders die ofwel met B4 of B6 rijden.
Mijn wens is om het sportieve karakter van de GTS te behouden, maar het ZEKER geen race-auto worden (daar heb ik een andere auto voor) ivm met het vervoeren van mijn kinderen e.d.Alvast bedankt!
13 november 2013 om 19:44 #18191952Hoi,
Ik heb 4 jaar rond gereden in mijn SW met de combinatie Eibach 30 mm verlaging en de B4 set. Erg tevreden over. Ben een maand gelden over gestapt naar B8. Gewoonweg top.
Afgeveerd gewicht van mijn SW is 1100 voor en achterGroet jraaf
13 november 2013 om 19:49 #18191953Ben ik erg benieuwd naar merkbare verschillen
13 november 2013 om 20:09 #18191954B4 was een hele verbetering ten op zichte van de originele. Logisch, was verschil van 200.000 km.
De B8 geeft een strakkere achterkant. Achterkant is ook veel rustiger. Verder is mijn ‘beeld’ een beetje anders dan standaard. Mijn hele achterbrug is uiterust met een combi van whiteline en Febi bussen. Voorts is de achterstabi uitgerust met powerflex.De B8 is de korte versie van de B6.
Groet jraaf
17 november 2013 om 12:51 #18191955Ik denk dat het toch een setje B4’s gaan worden.
Ook zit ik er over te denken om die draailagers bovenin de veerpoot te vervangen (hier zijn Bilstein B1’s voor te krijgen)
Iemand dit wel eens gedaan?
17 november 2013 om 13:03 #18191956De veerpootlagers gelijk mee vervangen is zeker een goed idee.
Ik heb er toen een originele set in laten zetten.KCP zet er Febi (das geloof ik ook bilstein) in. Daar zijn ze erg tevreden over.
Groet jraaf17 november 2013 om 17:57 #18191957@jraaf wrote:
De veerpootlagers gelijk mee vervangen is zeker een goed idee.
Ik heb er toen een originele set in laten zetten.KCP zet er Febi (das geloof ik ook bilstein) in. Daar zijn ze erg tevreden over.
Groet jraafKlopt het bedrijf heet ook febi bilstein ;)
18 november 2013 om 07:33 #18191958Ik heb ze gevonden, zijn alleen wel 60 euro per kant… Duurder dan een b4…
18 november 2013 om 09:28 #18191959De lagers bedoel je?
Ebay.de, verkopen ze HD uitvoering, is lager incl die top-plaat/rubber. Meen 90,-
19 november 2013 om 11:27 #18191960Per kant? of een setje?
als je het terug kan vinden, dan zou ik zeer blij zijn met een linkje!
19 november 2013 om 13:35 #18191961setje, 99euro
http://www.ebay.de/itm/Sport-Domlager-Vorderachse-verstarkt-Opel-Vectra-C-Opel-Signum-/111175525319?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3ASignum&hash=item19e293e3c7″ onclick=”window.open(this.href);return false;
20 november 2013 om 10:02 #18191962Hey bedankt voor de link. Nu weet ik ook gelijk hoe dat heet in het Duits
Het hoeven van mij part geen sport dingen te zijn, dus wellicht kan het nog ietsie goedkoper zelfs
20 november 2013 om 10:08 #18191963Staan ook goedkopere op
http://www.ebay.de/itm/2x-FEDERBEINSTUTZLAGER-FEDERBEINLAGER-DOMLAGER-MIT-WALZLAGER-VORDERACHSE-/161014419622?pt=DE_Autoteile&hash=item257d3510a6″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Let wel op, komen gemiddeld 15euro verzendkosten bij.
Of je moet iemand kennen in Duitsland waar je het heen kunt sturen. Dat is gratis.
20 november 2013 om 10:15 #18191964bedankt voor de tip wederom.
Bij TVH Autoteile in DLD verkopen ze ze ook van Bilstein, maar het is me niet helemaal duidelijk of dit een enkel stuks is, of een setje… dus maar even een mailtje die kant uit gedaan.
http://www.tvhautoteile.de/wbc.php?sid=271728efd1f&tpl=produktdetail.html&pid=117563&recno=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;
20 november 2013 om 10:17 #18191965Overigens kom ik wel vaker van die ebay shops tegen die dan autoonderdelen verkopen, maar dan is het volledig onduidelijk welk merk de onderdelen van zijn…
20 november 2013 om 13:35 #18191966Schokdempers zijn besteld!
Voor de toplagers ben ik er nog niet uit… die stalen plaat; lijkt me dat daar weinig aan mis kan gaan, de vertikale kogellagers zijn ook los te verkrijgen, denk dat ik alleen die lagertjes vervang:
20 november 2013 om 13:48 #18191967ook die kun je op ebay krijgen.
maar die plaat zit een rubber in hoor.
ik zou het gewoon allemaal vernieuwen.
bij mij kraakt aan 1 kant die rubber, dus moet ik vaak inspuiten met wd40.
zodra mijn schroefset vervangen wordt door vaste verlagingsveren, wordt alles vervangen bovenop.
20 november 2013 om 13:52 #18191968Hmm, ok was me de vorige keer niet opgevallen…
Nou misschien dan maar beter gelijk vervangen. Op mijnautoonderdelen.nl verkopen ze ze ook van gerenomeerde merken (bilstein, FKW, monroe). kost een paar tienjes meer, maar die ‘alternatieve’ merken, daar heb ik niet zo’n goeie ervaring mee…
20 november 2013 om 16:40 #18191969Bij de vod was ik voor een originele set €34,00 kwijt.
Groet jraaf20 november 2013 om 16:42 #18191970complete set, dus 2x lagers en 2x die platen??
lijkt me sterk
20 november 2013 om 16:43 #18191971Zonder platen, alleen een set veerpootlagers
Groet jraaf
20 november 2013 om 16:47 #18191972ah oke,
wel een goede prijs moet ik zeggen.
raar bij de vod altijd, waarvan je denk dat et duur is valt meestal mee.
ga je voor een boutje/schroefje/plaatje/stekkertje moet je de hoofdprijs betalen
20 november 2013 om 16:50 #18191973Sommige dingen zijn idd absurd geprijst. Andere zaken weer relatief goedkoop.
Er is zelfs onder vod’s prijsverschil op de zelfde artikelen :???:Groet jraaf
25 december 2013 om 12:30 #18191974Oudejaarsdag ga ik de schokbrekers monteren.
De voorkant heb ik al eens eerder losgehaald, dus dat zal wel lukken, maar hoe haal ik de achterschokbrekers los.. moet ik dan de bekleding in de kofferbak verwijderen?
25 december 2013 om 13:27 #18191975Achter is 20 minuten werk per kant.
Kwestie van 2 bouten loshalen king:Hoeft aan de binnekant niks los te halen, alles is toegankelijk vanaf de onderkant.
Groet jraaf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.