Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Schok automaat derde & vijfde
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 februari 2013 om 08:06 #17255165
Ik heb een Vectra C 2006, automaat 150pk. Sinds een klein jaar heb ik regelmatig een schok in derde versnelling (van 2 naar 3). Soms blijft de koppeling ook even slepen van tweede naar derde en van vierde naar vijfde. Het vreemde is dat dit soms enkele dagen niet voorvalt, dan plots weer wel. En vaak gebeurt het als ik langer dan een half uur aan het rijden ben.
Bij de garage het probleem gemeld en daar sprak men direct van een revisie van de automaat, leuke kostprijs van 2.000€ ! Hier op het forum gaf men mij de raad om gewoon de olie te laten vervangen van de automaat en het probleem is hoogstwaarschijnlijk ook opgelost.
Nu heb ik de prijs gevraagd aan de garage voor olieverwisseling van de automaat –> 480€ ?! 60€ voor de olie, maar de filter moet dan vervangen worden.. is dit een normale prijs en is die filtervervanging nodig ?
6 februari 2013 om 08:09 #18103845heb je al gecontroleerd of er geen koelvloeistof in de automaat bak zit, en of andersom???
warmte wisselaar wil wel kapot, deze zit in de radiateur
Ik weet niet of deze bak net als de 4bak AF transmissies uit elkaar moet om het filter te vervangen..
je kan het eerst proberen door enkel de olie te vervangen.. 60 euri aan olie, is nogal wat trouwens.
Zojuist een opgezocht een oliewissel kost je 3,5 liter olie.
Willem
6 februari 2013 om 08:15 #18103846Ik heb zelf niets gecontroleerd, omdat ik mezelf technisch niet bekwaam genoeg vind :(
En wat is de link met de warmtewisselaar naar m’n automaat toe? Op welke manier kan ik zien dat die stuk is?6 februari 2013 om 08:22 #18103847Deze gaan nog wel eens stuk,
een warmte wisselaar voor de automaatbak is een Combinatie van een koeler voor de automaat, en een snelverwarmer voor de automaat en werkt alsvolgt.
– er lopen vanaf de automaat 2 leidingen, deze gaan naar de radiateur van de motor, deze zitten daar in 1 zijpaneel gemonteerd.
– hier stroomt tijdens draaien van de motor / rijden met de auto, automaatbak olie doorheen, welke word rondgepompt door de automaatbak.
– Deze olie stroomt langs de koelvloeistof welke maximaal zo rond de 100 graden zal zijn,
– doordat de olie langs deze koelvloeistof word deze of verwarmd omdat koelvloeistof sneller warm is dan olie, of gekoeld, omdat de olie warmer word dan de koelvloeistof.— Als hier dus inwendige lekkage onststaat, zal er koelvloeistof bij de automaat olie kunnen komen en andersom.
– hier kom je achter door de olie van de automaat af te tappen,
– of eens een kijkje te nemen in het koelvloeistof vaatje, om te zien of er olie door de koelvloeistof zit.Willem
1 maart 2013 om 22:18 #18103848klopt dat de warmtewisselaar stuk gaat maar dat zie je zo aan de olie
als ie melk achtig is dan is de warmtewisselaar stuk
dus dan moet er een nieuwe radiateur in en de bak gereviseert worden
alle seals in de bak worden te groot en dan verbranden de koppelingenen
elk onderdeel moet uit elkaar en schoongemaakt worden om alle koelvloeistof uit de bak te krijgenof het kan ook mechanisch zijn
doe al 12 jaar automaten revisie
en kan m wel maken voor je
laat maar weten4 mei 2016 om 15:52 #18103849Hallo,
Ik heb destijds al eerder gepost maar dat was 3 a 4 jaar geleden dus zal mij weer eens voorstellen.
Mijn naam is Nick en destijds heb ik een Vectra 1.8 XER op gas gehad, een hoop ellende dus.
Sinds 2 jaar heb ik nu een Zafira 1.9 cdti automaat uit 2006. Je kan het al raden…..de versnelling bonkt slipt van 2 naar 3.
De automaat is al eens geflushed maar dat mocht niet baten. De automaat doet dit alleen wanneer het boven de 13 a 14 graden is.
Wie kan mij helpen?
Ik woon in Alphen aan den Rijn.
Alvast bedankt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.