Forumindex › Forums › Overige › PC & Multimedia › Schijf probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 oktober 2011 om 19:43 #17242093
Hey iedereen,
Ik zit sinds een 1.5 jaar met Windows 7 Ultimate versie voor op mijn PC.
Hij doet altijd alles “perfect” behalve 1 ding: mijn externe HD. Sinds ik W7 heb had ik geen recht om op mijn externe HD te komen, ik moest elk bestand en map de rechten toewijzen naar mij.Heb ik dit gedaan is er verder geen probleem, maar heb vorige maand mijn pc opnieuw geformatteerd en nu heb ik terug van Jan.
Nu heb ik ECHT geen zin om terug elk bestand en map terug mijn rechten te gaan toewijzen want dit is echt enorm tijdrovend. Dit is 300 GB aan document-bestanden.
PC config:
– Intel Core2Duo 3.00 GHz
– 4096 MB DDR2 RAM
– ATI Radeon HD 5450
– Windows 7 Ultimate NL 32-bitExterne HD:
– WD 5000AAV 500GB USB 2.0
– 1 partitie van 500 GB
– Geformatteerd als zijnde NTFSWie kan mij helpen?
Grtz Seth
13 oktober 2011 om 06:44 #17926334In windows XP kan ik het nu zo voor je vertellen (Zit er namelijk nu achter) Maar voor W7 moet ik thuis even kijken.
Er is wel een optie om voor álle mappen en bestanden in 1x de machtigingen aan te passen. Al vind ik het uberhaupt al een raar iets dat je dat moet doen.Hoe staan de machtigingen nu dan? Alleen lezen oid?
13 oktober 2011 om 07:50 #17926335zet alle rechten voor everyone op lezen schijven enz.. dan alles naar lokaal kopieren n je disk opnieuw formateren en dan alles terug kopieren.
Dan krijg je dat probleem ook niet meer op andere pc’s anders is de kans groot dat de rechten op andere pc’s ook steeds verander moeten worden.13 oktober 2011 om 12:24 #17926336Het is begonnen sinds ik mijn externe HD in W7 heb gebruikt gehad, daarna even op WinXP en dan terug op W7. Toen kreeg ik de melding dat ik een schijf van 0 bytes had, opnieuw insteken had geen zin, ik moest toen een CMD-code intikken en ik had dan mijn bestanden terug maar met een slotje overal op. Toen heb ik mijn rechten moeten aanmaken om aan mijn bestanden en mappen te geraken.
De rechten staan op mijn naam maar die wil deze niet toekennen aan mijn nieuw account want ik kan mijn rechten ook niet wijzigen, ik moet ze opnieuw aanmaken.
Dus ik moet opnieuw elke map en bestand de rechten toewijzen, alles kopiëren naar een andere HD en dan de externe HD formatteren en dan alle bestanden terugzetten naar de externe HD?
Is er dan een CMD-code die ik daarvoor kan gebruiken om de rechten in 1 keer toe te wijzen want anders ben ik echt dagen bezig
Grtz Seth
13 oktober 2011 om 12:39 #17926337Als je hem leeg haalt, formateerd als NTFS, en dan al je bestanden weer terug zet, zouden de rechten gewoon al goed moeten staan.
13 oktober 2011 om 15:24 #17926338Ik heb zelfs geen rechten om de bestanden te kopiëren en ik ben ingelogd als Superadministrator :evil: ik word crank hiervan…
Hoe kan ik mijn schijf converteren naar FAT32 zonder mijn bestanden te verliezen?
13 oktober 2011 om 16:00 #17926339@Seth wrote:
Hoe kan ik mijn schijf converteren naar FAT32 zonder mijn bestanden te verliezen?
Niet.
Waarom zou je dat willen?
13 oktober 2011 om 16:04 #17926340@KoekieTurbo: Omdat FAT32 minder strenge beveiliging heeft. :)
Heb even naar een goede kennis van mij gebeld die in computers doet.
Weetje: W7 icm een externe HD (ingesteld als NTFS) die XP en heeft gezien geeft 90% kans op problemen ivm rechten naleven en toewijzen. OS Ubuntu omzeilt die rechten.
Oplossing: Ubuntu opstarten vanaf een USB-Flash drive, bestanden kopieren naar interne HD, W7 terug opstarten, externe schijf formatteren en bestanden terug overkopiëren.Hij is nu Ubuntu 11 aan het downloaden en hoop dat ik straks of morgen een positief antwoord kan geven ;)
Grtz Seth
13 oktober 2011 om 16:12 #17926341Ik heb voor je zitten zoeken en dit probleem met deze schijf komt vaker voor, merk ik.
Ik ben er nog niet achter waarom, maar ik heb er ook geen 1 om mee te ‘spelen’
Wat de oplossing ook is, dit gebeurt niet zomaar.
probeer eens met een linux live cd als ubuntu op te starten om te kijken of je de schijf dan wel normaal kan benaderen.
op http://www.ubuntu.com/download” onclick=”window.open(this.href);return false; kan je die downloaden en lezen hoe je die van bijv usb stick op kan starten.
altijd handig om te hebben als je windows het eens neit meer doet ofzo ;)
Misschien kan je dan in linux je data veilig stellen door het te kopieren ofzo.
In Linux kan je ook heel makkelijk de schijf herformateren als bijv fat32. Iets wat in windows 7 niet zomaar meer kan.Ik heb ditprobleem tot nog toe alleen gezien als de schijf aan een domein had gehangen.
maar dan was het zo weer gefixed door alle mappen te selecteren en de rechten met onderliggende mappen weer aan iedereen te geven.13 oktober 2011 om 16:13 #17926342ah.. je zei net hetzelfde.. :P
13 oktober 2011 om 16:25 #17926343Héhé, no problem. :thumb
Dan heb ik ineens bevestiging. Ik vind het wel rot dat zoiets niet simpeler kan maar jah, moeilijk gaat ook :D
Grtz Seth
17 oktober 2011 om 07:24 #17926344@KoekieTurbo wrote:
@Seth wrote:
Niet.
Waarom zou je dat willen?Kan makkelijk, er zijn zelfs speciale formatteer tools voor. Dat Windows het niet doet is alleen een commerciele keuze om NTFS leading te maken. Je kunt oa. met Hirens Boot CD wel FAT32 formatteren. Het voordeel is dat de rechten nooit fucked up kunnen worden, het nadeel is de limiet van 4Gb bestanden.
Maar ik denk formatteren onder een Admin of je eigen user ook het probleem oplost.
17 oktober 2011 om 09:37 #17926345Hahaha :) Spuit elf :P
En kan je in linux wel van de schijf kopieren, etc? Is het gelukt de data veilig te stellen en de schijf te herformateren?
Misschien als ie onder linux als ntfs geformateerd wordt, dat ie ook onder windows goed doet? Beetje klooien is altijd aan te raden :)17 oktober 2011 om 11:29 #17926346Maar je hebt geen Linux nodig. Hirens boot CD kent een mini-XP die als full admin overal bij kan komen en anders wel de rechten kan toe-eigenen. Wil je meer kan je ook eens kijken naar ERD commander (per Windows is er een versie) die zelfs ook een gecrashde Windows kan fixen (tot zover mogelijk)
17 oktober 2011 om 14:32 #17926347Hey iedereen,
Het kopiëren is gelukt met ubuntu. schijf is geformatteerd en voorlopig geeft hij nog geen fouten over rechten etc. dus ik kan voorlopig veronderstellen dat het gelukt is. Wachten op de volgende formattatie van de computer (hopelijk duurt dat nog effe ;))
Mocht het volgende keer nog zo zijn dan ga ik het advies van Roelof volgen ;)
Grtz Seth
17 oktober 2011 om 15:44 #17926348Mooi! :thumb Dat ook weer opgelost! Nu hopen dat ie het zo blijft doen.
Ken die Hiren cd ook. Maar dat kan ook een hoop wat je misschien niet altijd wil.
Daarom raad ik anderen altijd liever een makkelijke Ubuntu live cd aan. waar je in principe dat ook allemaal mee kan ;)
En ook niet onbelangrijk… Het is legaal! ;) En onderhand ook erg gebruiksvriendelijk, supersnel gedownload en zo op een stick gezet om van op te starten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.