Het hangt er een beetje vanaf, in hoeverre ze be4schadigt zijn. Lichte krassen of plekjes kun je mooi camoufleren / wegwerken met….zwarte schoenpoets. Lekker dik opbrengen, even laten drogen en daarna uitwrijven. Krijg je al je stootstrippen weer mooi zwart mee. En het bl;ijft ook lang mooi zwart. Ik doe het om de zxoveel tijd bij de stootstropen van de Monza, en ik maak ook de kunststof bumpers van de kadett daar weer als nieuw mee. Werkt mijn inziens beter dan al die speciale middeltjes, die werken maar een weekje of twee (of tot de volgende wasbeurt).
Kleine happen uit het rubber, of diepere krassen wordt een heel ander verhaal. Die moet je opvullen. Je kan daar van die hele dikke bodycoating uit een pot voor gebruiken, die enigszins hard wordt, maar toch ook een beetje zacht / flexibel blijft. Ik heb daar goede ervaringen mee. Dat vult heel mooi op, je kan het goed strak trekken en het blijft goed zitten. En het daarna weer camoufleren. Ik heb het op de rubber stootstrippen op de voorbumper van mijn E1 Rekord gebruikt toendertijd. Als je het netjes doet, zie je er niks meer van. In geen geval plamuur of zoiets gebruiken, dat wordt hard (terwijl het rubber “zacht” blijft), en dat valt er dus gewoon weer uit op den duur. Beetje experimenteren dus.