Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Rook uit de motorkap + 6de versnelling stopt met werken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juli 2012 om 08:56 #17250925
Hey,
Toen ik gisteren van Frankrijk terug naar huis keerde begon mijn auto heel hard te stinken.
Ik stopte bij een garage en er lekte olie onderaan. De garagist zei dat dat niet erg was (het zou de airco zijn)
Hij keek ook de motorolie na en deed er nog wat extra olie in (gratis).Toen enkele kilometers verder stonk het weer. We stopten de wagen en keken alles nog eens na.
1 van de pasagiers dacht dat het misschien de olie was die nog overal rondhing van de airco.Weer enkele kilometers verder was de geur verdwenen.. nog geen 2 minuten later keken we achter ons en zagen we veel rook.
Meteen daarna deed mijn 6de versnelling het niet mee. Ik stopte meteen de wagen en zag veel rook en een hele warme motor.
Ik belde de pechdienst en die hebben mijn wagen van de autosnelweg gehaald.Nu wacht ik tot mijn auto weer in het land is. Maar weet iemand wat dit kan betekenen voor mijn wagen?
Mvg,
Robin29 juli 2012 om 09:15 #18051174Fijne M20 of M32bak naar de Klote, Je bent Lang niet de 1e, en Zeker niet de laatste die een van deze 2 typen bakken kapot draait door TE rustig rijden in normaal verkeer (Resonantie door lage toerentallen).
Willem
29 juli 2012 om 09:38 #18051175Had je een gierend geluid voordat hij kapot was in de 6e en misschien ook 5e versnelling?
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
29 juli 2012 om 11:03 #18051176laag in toeren lijkt me nog al sterk.. we reden met 4 verschillende personen en er was maar 1 iemand die te snel schakelde.
Het maakte idd een gierend geluid.. ook in 5de het eerste gierend geluid hoorde we toen we in 2de schakelde29 juli 2012 om 11:39 #18051177Wim-v6 bedoelt waarschijnlijk stuctureel met te lage toeren rijden met de auto, dat “eco” rijden is echt slopend voor je vliegwiel/versnellingsbak/aandrijvingslijn. Het gebeurd tegenwoordig enorm vaak. Probeer altijd de auto boven de 1500~1700rpm te houden dat hij niet trilt dan gaat je nieuwe versnellingsbak langer mee.
29 juli 2012 om 11:44 #18051178zou het ook kunnen dat er iets mis is met het koelingssysteem?
29 juli 2012 om 12:11 #18051179koelingssysteem zit niet op de versnellings bak.
waarschijnlijk wat Wim-v6 zegt, iedereen denkt, laten we lage toeren gaan rijden, dan is de auto zuiniger, in wezen is dat misschien ook wel zo, maar voor je versnellingsbak is het echt funest.29 juli 2012 om 12:35 #18051180Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Hoeveel km heeft de auto op de teller?
29 juli 2012 om 16:15 #18051181we hebben 160000 km op de teller maar voor de reis nog groot onderhoud gedaan perfect in orde eigenlijk nooit problemen gehad met de auto
en eco rijden ja houden ons verbruik wel in de gaten dat wel maar schakelen nooit te laag de garage had ons dit trouwens ook ten strengste afgeraden
dat het beter was van tussen de 2000 en 3000 toeren te schakelen en meestal schakelen we dan ook op 3000 toerenen feit was ook de motor koelde totaal niet af
4 augustus 2012 om 16:35 #18051182Trekken bij te laag toerental = motor word warmer..
Motor te warm = hoger toerental gaan rijden, zodat er minder trekbelasting (Smoren van de motor) is.
Bakkken gaan dan niet eens zozeer kapt van Constant rijden in laag, maar meer van flink trekken in laag toeren.Koelsysteem heeft niks te maken met de versnellingsbak…
Bak is gewoon kapot gelopen door waarschijnlijk meerdere oorzaken:
– Redelijk eco rijden
– Versleten 2massa vliegwiel (Door redelijk rustig rijden)
– Bak nooit eerder ververst (opel schrijft levenslang voor de olie in deze versnellingsbak).willem
4 augustus 2012 om 16:52 #18051183Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Levens lange olie :hmmz lijkt mij geen lekker idee. Wat zou dan een goede interval zijn om bak olie te verversen ?
4 augustus 2012 om 16:56 #18051184Bij de DSG (direkt shalt getriebe) van VW is de verversingstermijn om de 60.000 km, dus misschien om de 90.000 voor Opel handbakken of zo?
@Helmer opelfan wrote:
Levens lange olie :hmmz lijkt mij geen lekker idee. Wat zou dan een goede interval zijn om bak olie te verversen ?
4 augustus 2012 om 17:00 #18051185@jeroenmarees wrote:
Bij de DSG (direkt shalt getriebe) van VW is de verversingstermijn om de 60.000 km, dus misschien om de 90.000 voor Opel handbakken of zo?
@Helmer opelfan wrote:
Levens lange olie :hmmz lijkt mij geen lekker idee. Wat zou dan een goede interval zijn om bak olie te verversen ?
Ben wel benieuwd waar je die basering op maakt eigenlijk. Juist met een automaatbak heb je minder vaak user errors lijkt me (even tandjes poetsen o.i.d)… Dus dan zou ik eerder lager inzetten. Echter denk ik dat je met een interval tussen de 75.000-100.000 wel goed zit inderdaad. Gok dat DSG gewoon veel gevoeliger is voor troep in de olie ofzo…
4 augustus 2012 om 17:25 #18051186DSG is opzich wel goed, maar in die ambulance transporters met 180 PK en DSG wordt je niet vrolijk van, heel vaak vervangen door oververhitting, ze kunnen het niet aan.
edit: net als die 2.5 tdi blokken erin, ook minstens elke maand 2 transporters voor blokwissel in het begin, meestal al bij 125.000 km
@jeroenk wrote:
@jeroenmarees wrote:
Bij de DSG (direkt shalt getriebe) van VW is de verversingstermijn om de 60.000 km, dus misschien om de 90.000 voor Opel handbakken of zo?
@Helmer opelfan wrote:
Levens lange olie :hmmz lijkt mij geen lekker idee. Wat zou dan een goede interval zijn om bak olie te verversen ?
Ben wel benieuwd waar je die basering op maakt eigenlijk. Juist met een automaatbak heb je minder vaak user errors lijkt me (even tandjes poetsen o.i.d)… Dus dan zou ik eerder lager inzetten. Echter denk ik dat je met een interval tussen de 75.000-100.000 wel goed zit inderdaad. Gok dat DSG gewoon veel gevoeliger is voor troep in de olie ofzo…
4 augustus 2012 om 17:59 #18051187Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970DSG bakken zijn fantastisch als ze werken, maar dat doen ze bijna nooit ;) Ik werk namelijk bij de dsg-dokter en ik al de gekste dingen meegemaakt met die bakken. Lagers en tandwielen die afbreken, bakken die je al rijdend in de P stand kan drukken, vliegwielen en koppelingen die bij 30.000km volledig gesloopt zijn en de mechatronic ga ik niet eens over beginnen want die gaan bij alle dsg’s kapot. En vaak als de bak zelf kapot is (wat veel te vaak voorkomt) dan is het vliegwiel en de koppelingset er ook aan. Kostenplaatje ligt bij de dealer tussen de 4000 en 6000 euro. En dat is niet alleen VW, maar ook Skoda, Seat en Audi.
En er word voorgeschreven elke 60.000km de olie te verwisselen, maar dat doen er niet zoveel hoor. De olie kost namelijk 30 euro per liter voor een dsg bak en er gaan 7 litertjes in..
4 augustus 2012 om 19:16 #18051188Klopt, ik werk dus bij de VW dealer :shock: . er gaat toch 6 liter in? maar is idd erg duur bij ons. een kleine beurt bij ons kost algauw 250,- als het niet meer is :shock: :wtf
@martklanderman wrote:
DSG bakken zijn fantastisch als ze werken, maar dat doen ze bijna nooit ;) Ik werk namelijk bij de dsg-dokter en ik al de gekste dingen meegemaakt met die bakken. Lagers en tandwielen die afbreken, bakken die je al rijdend in de P stand kan drukken, vliegwielen en koppelingen die bij 30.000km volledig gesloopt zijn en de mechatronic ga ik niet eens over beginnen want die gaan bij alle dsg’s kapot. En vaak als de bak zelf kapot is (wat veel te vaak voorkomt) dan is het vliegwiel en de koppelingset er ook aan. Kostenplaatje ligt bij de dealer tussen de 4000 en 6000 euro. En dat is niet alleen VW, maar ook Skoda, Seat en Audi.
En er word voorgeschreven elke 60.000km de olie te verwisselen, maar dat doen er niet zoveel hoor. De olie kost namelijk 30 euro per liter voor een dsg bak en er gaan 7 litertjes in..
5 augustus 2012 om 12:13 #18051189DSG / AS-Tronic Bakken, Dat zijn de bakken die zichzelf in achteruit drukken tijdens filerijden haha…
Veel problemen mee…
Goed termijn voor olieverversen normale opelbakken 100.000km of 3jaar.
Goed termijn voor de M20 en M32bakken denk ik toch 60.000km of ieder 2jaar.Willem
5 augustus 2012 om 16:41 #18051190Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970@jeroenmarees wrote:
Klopt, ik werk dus bij de VW dealer :shock: . er gaat toch 6 liter in? maar is idd erg duur bij ons. een kleine beurt bij ons kost algauw 250,- als het niet meer is :shock: :wtf
Klopt bijna, er gaat inderdaad 6 liter in de bak zelf + nog een liter in de mechatronic. In de nieuwe 7 traps gaat ook 6 liter in de bak maar dan gaat er in de mechatronic 1 liter atf olie ipv dsg olie. Scheelt weer 25 euro ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.