Forumindex › Forums › Modellen › Astra › rood lampje batterij bleef aanstaan tijdens rijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2012 om 10:12 #17239316
Hey
De batterij van mijn opel astra laadt niet meer op.
Ik startte de auto zonder problemen (weliswaar 3 keer geprobeerd maar dat is al een tijdje zo dat mijn auto moeilijk start, vooral in winter moest ik startkabels gebruiken, totdat iemand me zei dat ik batterij moet loskoppelen en warm houden )
en reed naar het centrum, maar onderweg zag ik het rood lampje van batterij branden.
Dus ik dacht: zodat ik ‘m uitzet, zal ‘m niet meer starten. Ik parkeer , deed ‘m toch onbewust uit maar dan terug snel aan. Auto startte zonder problemen. Dus ik dacht doe maar uit hé. Maar dan probeerde ik weer, en raad eens? Geen bromgeluid, niets. Vriend gebeld startkabel en meer naar huis gereden. Gebruikte ik de toeter of ruitenwissers dan hoor je ook dat batterij leeg is.
Nochtans testte ik de batterij tijdens de winter en gaf OK aan.
Ik heb een opel astra diesel, 1e inschrijving is 7-11-1994. motorinhoud 1700cm³ en motorvermogen 50kw.
10 maart 2012 om 10:15 #17896536ff multimeter gebruiken en kijken of je dynamo bij laad.. anders ff een andere dynamo halen en erop zetten
10 maart 2012 om 11:08 #17896535ik heb een multimeter, maar waar bevindt zich de dynamo (op internet een ander woord tegengekomen = alternator?) en hoe moet ik mijn multimeter aansluiten? en moet batterij aangesloten zijn, want heb ‘m losgekoppeld?
10 maart 2012 om 11:19 #17896534heel simpel: plus en de min van de multimeter op de plus en de min van de accu
Als je met een draaiende motor meet: … “ik meen” 13.8V tot 14.2V op je multimeter ziet staan ( kan schommelen) laait de dynamo dus bij.
Dan is je accu gaar10 maart 2012 om 11:24 #17896533hmmm, dan moet ik weer iemand gaan zoeken om met mijn startkabels de auto eerst te starten, want anders geraakt ‘m niet opgestart.
Ik heb zo een tester dat ook batterij oplaadt, stel dat dat ik met een verlengsnoer naar buiten, die verbindt aan batterij, zou dan de auto optarten (omdat batterij continu stroom ontvangt)?
10 maart 2012 om 11:33 #17896532als je even wacht een minuut of 10 misschien dat ie het doet..
10 maart 2012 om 11:44 #17896531dus contact, aan, wachten 10 min dan starten? eens proberen héé
10 maart 2012 om 11:52 #17896530Ik lees net op een andere forum dat de meeste alternatoren een ‘voltage regulator'(engels) ingebouwd hebben of dat deze er wel is maar niet ingebouwd. en dat dit onderdeeltje ervoor zorgt dat het rood lampje brand, maw dat ‘m aangeeft dat er een probleem is met de alternator.
ze zeggen dan ook dat het ook kan dat dat ook kapot is dus dan moet je met meter uittesten om te zien of de alternator kapot is of niet.
Omdat ik nu weet dat mijn batterij lampje aanstond, kan ik dan ook ervanuit gaan dat ‘m kapot is? of misschien rubberen riem kapot? alhoewel deze enkele maanden geleden vervangen is, dus dat kan het niet zijn.
10 maart 2012 om 12:06 #17896529Hoe kan ik ook de voltage meten op de draad die aan één kant op de dynamo (B+ waarschijnlijk) verbonden is en op andere kant op de + poot van de batterij gaat?
Bedoeling is om te zien of de voltage op B+ hoger is dan voltage op + pool naast batterij. zo kan dus de draad gecontroleerd worden en kan er een slecht contact zijn.10 maart 2012 om 14:26 #17896528in de meeste gevallen is gewoon de dynamo overleden,
gewoon ff op de accu meten bij draaiende motor, zoals al eerder vermeld.
draad los op dynamo lijkt me sterk namelijk. en een spanning van 13,7 of 13,8 is goed. daaronder, dynamo vervangen.
en omdat je accu vaak helemaal leeg is deze ook vervangen die heeft zijn beste tijd dan ook gehad10 maart 2012 om 19:43 #17896527als dat rode dynamo lampje brand als de motor draaid is 98% zekers je dynamo overleden ,,is niet zo moeilijk zelf te vervangen kijk is op huizen elektrik in huizen 115€ splinternieuwe .
Bert
10 maart 2012 om 23:14 #17896526ik ga een tweedehands opzetten, mijn schoonvader zal dat doen, dan kost dat maar 30 euro. eigenlijk omdat de auto maar nog enkele maanden heeft vooraleer ‘m weer door controle moet (in oktober of november) , maar die gaat dus er nooit door omdat de auto economisch een wrak verklaard werd (ongeluk, carrosserie beschadigd).
maar toen ik het onderdeel wou kopen, zei ‘m tegen me dat er 3 modellen zijn, en dat ik mijne moest meenemen. maarja, mijn schoonvader woont 60 km verder en hij komt eens langs , en gaat dan dat wel doen voor me, maar ik heb liever dat hij ook in één keer kan vervangen.
daarom vraag ik of iemand van jullie weet welke model in mijn opel astra moet zitten? opel astra diesel personenwagen (OPEL ASTRA F HATCHBACK (53) 1.7 TD (68PK)
)18 maart 2012 om 22:20 #17896537goed nieuws, blijkbaar was de riem niet meer aanwezig… 10euro voor nieuwe en probleem is opgelost. alternator was dan toch niet het probleem, dus het rood lampje brandt dus ook als riem kapot is, wat normaal is want dan werkt alternator ook niet meer hé.
Ook goed dat ik gewacht hebt met alternator te kopen (eigenlijk omdat ik eerst mijn alternator moest meenemen omdat er 3 modellen waren… )
Toch iedereen bedankt voor de moeite!!!
groeten
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.