Hallo allemaal,
Dankzij de Volkskrant heb ik ontdekt dat de VPRO alle afleveringen van het beroemde radioprogramma Ronflonflon met Jacques Plafond online heeft gezet. Je kunt ze vinden onder http://weblogs.vpro.nl/ronflonflon/.
Een geweldige vondst! Heb er al wat opgehaald en op de Ipod gezet, heerlijk voor in de auto tijdens de lange reis van en naar het werk.
Wat een programma was dat… vroeger zat ik vaak op woensdagmiddag na schooltijd met mijn Akai HX-2 cassettedeck en een verse TDK SA (uiteraard, zie mijn forumnaam!) klaar om het programma op te nemen, waarin elke week weer de meest vage figuren langskwamen. Wie kent ze nog: Jaap Knasterhuis, de voortdurend scheten latende filmkenner met zijn filmrubriek waar geen touw aan vast te knopen was (sorry zeg!) en die meestal eindigde in een beschouwing over tegelkit of iets dergelijks; de dichteres Wilhelmina Kuttje (met 2t!) die meestal met slaande deuren vertrok; het talentloze zangeresje Jacqueline van Benthem dat dankzij haar nymfomane instelling niettemin een graag geziene gast in de studio was; de platte en gewelddadige ober Teun Balk en noem maar op…
Jacques Plafond (Wim T. Schippers met zijn Ernie-stem) had verder een nogal kenmerkende manier van presenteren…
Het is in alle 283 afleveringen maar één keer gebeurd dat er een plaat werd gedraaid waar niet doorheengeluld werd, na een ruzie wilde Jelles Bode niet meer tijdens het programma de fileberichten voorlezen, studiomeubilair stortte met donderend geraas in elkaar, de arm van de Technics 1200 kreeg regelmatig midden in een plaat een enorme zwieper (“wat een kutplaat is dit eigenlijk”) kortom, het was een nogal ontregelend programma.
Nog meer liefhebbers?