rokende en slecht lopende motor

Forumindex Forums Techniek Cih rokende en slecht lopende motor

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    de menace

Hoi expers!

Dennis de MEnace heeft weer eens wat.

Ik heb in mijn C kadett een 2.0 e blok liggen en die liep niet helemaal lekker (bleek achteraf een 1.6 nokkenas in te zitten met 2 versleten nokken van de 4e cilinder ) De nokken waren maar 37 mm vlak, tov 40 mm….
      4e cilinder hobbelde wel mee op toeren, maar stond stationair te schudden. Dit verklaard achteraf ook het tikje dat er in zat; ik kreeg de hydrostoters er niet uit vanwege een braampje op het glijvlak, daar bleef hij op hangen.
      Nu heb ik via en met adviezen van Toppertheo een 1.9 s kop met 1.9S (D nokkenas met oliegroef uiteraard) geflowd en laten vlakken.
      Ook de kleppen zijn bewerkt (op dezelfde gewichten & olieniveau pijpje gemonteerd)
      Verder nieuwe klepzitttingen (voorbereid voor gas) en nieuwe klepgeleiders & hoedjes (vlakken, zittingen en geleiders met de hoedjes laten doen door expert).
      Oude kop gedemonteerd en nieuwe netjes weer gemonteerd.
      Blok rookte echter meer dan voorheen, laten warmgedraaien en na de proefrit (zo`n 20 km) ging op de terugweg mijn olielampje aan !! :swear
      Ja hoor : tik in het blok. Dus blok gedemonteerd (kop laten zitten) een nieuwe drijfstang- en krukaslagers gemonteerd. Ook nieuwe pakkingset. pen gemaakt voor de oliepomp en voor het afbouwen gecontroleerd of de hydrostoters en dus nokkenas olie kregen. Dit zag er goed uit; afgebouwd en gestart. Liep netjes en zou nog even kleppen nastellen. Als zodanig op het forum beschreven, gedaan. Opnieuw een ritje gemaakt. Ging als de brandweer met die nieuwe kop en ik was helemaal blij.
      Echter maandagochten wilde ik naar mijn werk rijden en stond even later om 5:40 langs de kant van de weg. Kon vol gas geven, maar smoorde leek wel en liep toen alleen nog maar stationair tegen het afslaan aan…….
      Hierop naar huis geleept en s`middags na het werk weer gestart. Liep klote!
      Distributie gecheckt. Verschillende LLM meters (030) geprobeert en daar zat blijkbaar wel iets in, want starten: lopen en goed !
      Maar roken : verschrikkelijk !! en daarna sputteren, smoren en afslaan. Hierop mijn oude LLM weer gemonteerd en deed hetzelfde….. :swear
      Ik heb in het verleden een hoop motorblokken gerevisieerd, maar dit drijft me tot waanzin. Ik zal morgenmiddag ff nieuwe bougies halen, aangezien deze helemaal zwart zijn. Mijn (uiteraard schone, verse) olie is nog steeds op peil, maar lijkt wel of hij op de eoa manier op een gegeven moment verzuipt. Vanmiddag liep hij meteen goed stationair, maar rookte als een beer, begon op een gegeven moment weer te sputteren en over te slaan, daarna op 3, toe op 2 pitten en daarna sloeg hij af….

Verder is alles van het blok hetzelfde gebleven en Theo heeft in het verleden de compressies gemeten en kwamen op 14 Bar.
      Dit zou toch betekenen dat er geen overmatige slijtages van mijn zuigeerveren, want die heb ik daarom niet vervangen.

Ik heb van Toppertheo wel tips gekregen om nog eea na te gaan, maar heeft iemand al zoiets eerder mee gemaakt?

Hoop dat hier iemand is die een gouden tip heeft uit ervaring oid

Gr Dennis

plexpiloot
      Deelnemer

Maar roken : verschrikkelijk !! en daarna sputteren, smoren en afslaan. Hierop mijn oude LLM weer gemonteerd en deed hetzelfde….. :swear
        wel of hij op de eoa manier op een gegeven moment verzuipt. Vanmiddag liep hij meteen goed stationair, maar rookte als een beer, begon op een gegeven moment weer te sputteren en over te slaan, daarna op 3, toe op 2 pitten en daarna sloeg hij af….

Dit heb ik ook gehad dit wel met een 2.4 met een 2.2 injectie erop maar ik denk dat dit niet veel uitmaakt
        Bij mij was dat er een sensor in het thermostaat huis kapot was en gaf ongeveer de zelfde klachten .
        koud goed draaien maar zodra die een beetje warm werd begon het klote te gaan .
        hopelijk is het voor jou net zo makkelijk opgelost als voor mij toen succes

de menace

@ plexpiloot: hoe ben je daar achter gekomen ? doorgemeten ofzo ?

Freestyler
          Deelnemer

hebben het zelfde hier gehad met een 20s op injectie.

bleek dat het koudstartventiel gewoon open bleef hangen. slang eraf gehaald, en loopt nu als een zonnetje

plexpiloot
            Deelnemer

origineel gepost door de menace
              @ plexpiloot: hoe ben je daar achter gekomen ? doorgemeten ofzo ?

door dingen te veranderen eerst kabelboom daarna lm vacuüm potje vervangen toen kwam ik aan de sensoren toen was het opgelost

Jagermeister

origineel gepost door Freestyler
                hebben het zelfde hier gehad met een 20s op injectie.

bleek dat het koudstartventiel gewoon open bleef hangen. slang eraf gehaald, en loopt nu als een zonnetje

Jep… Nu hopen dat dat snuitertje bij de garage m’n remmen weer in orde krijgt, zonder mijn wielremcilinders te slopen en m’n nieuwe voeringen te doordrenken met remolie!:swear

de menace

@ freesltyler:
                  bedoel je daarmee de klep die bovenop je thremostaathuis zit gemonteerd met de omloop over je gasklep?

Freestyler
                  Deelnemer

nee de injector achterop je spruitstuk (bij de kachelmotor)

de menace

@ Freestyler: ok ! die!
                      Denk toch niet dat dat het is/was: ik heb vanochtend nog eea nagelopen.

Bleek dat de distibutie TOCH 1 tand versprongen stond. :fy1 Ik had de nokkenas geborgt met 2 ty-raps op het kettingwiel, maar op de eoa manier toch versprongen.
                      OF hij heeft al die tijd niet goed gestaan…en dan in combinatie met de versleten nokken van de 4e cilinder dat hij daarom zo waardeloos liep met mijn oude kop.
                      Startte hem vanochtend: lopen. Reageert meteen op het gas, maar rookt nog wel enigzins. En op 4 pitten… 1x gas; flinke pluim, jammer dan dacht ik nog….

Carteronluchting afgekoppelt en afgedopt op de kleppendeksel. Foutje bedankt; nu kon hij de carterdruk niet meer kwijt en perstte toen de olie uit het blok via de achterste oliekeerring…. Knuppel dat ik ben; had ik kunnen weten maar toch ff proberen he !?. Hieruit blijkt dus dat toch wel de zuigerveertjes eraan zijn, ook gezien het wegzakken van mijn oliepeil terwijl ik bijna niet heb gereden……..
                      Anyway: ik ben een beetje klaar met dit onderblok en wil eigenlijk kijken voor een andere 2.0 (voor weinig haha) zodat ik mijn eigen blok later kan laten honen en voorzien van nieuwe zuigers & veren (ook omdat de kop gereviseerd is en voorzien van harde zittingen omdat ik in de toekomst op gas wil gaan rijden.
                      Dan kan ik gewoon naar mijn werk en heb ik alle tijd om mijn eigen blok weer op te bouwen. Drijf- & krukaslagers hoeven dan niet; zitten er zo`n 25 km in…
                      Het was ook eigenlijk de bedoeling om eerst een (onder)blok te vinden & deze helemaal in orde te maken, vòòrdat ik over zou gaan op wisselen… helaas deden in dit geval de financïen niet lekker mee. Had ik het nou toch maar op die manier gedaan, had mij een hoop stress en tijd gescheeld; ben ik van overtuigd maar dat is achteraf een koe…….

Ik leen nu een motor van een vriend van mij, want met het openbaar vervoer is het hier in Friesland waardeloos gesteld. De 1e bus komt hier pas om 06:00 uur en dan moet ik eigenlijk al beginnen….en nog maar neit te spreken over de terugweg smiddags, dan ben ik 1,5 uur onderweg, terwijl ik er met de motor/auto 25-30 min over doe….
                      Maar ja ; kan ook niet weken achterheen op die motor blijven kachelen…
                      Het liefst vind ik op termijn een compleet blok die ik er zo in kan hangen. Maar mocht het vliegwiel oid niet meer bij zitten, dat maakt niet uit. Mocht iemand wat weten, stuur maar ff een U2U….
                      Ik check ook Marktplaats en het forum nog ff..

Dennis

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.