Roken en tokkelen 3.0 CIH

Forumindex Forums Techniek Cih Roken en tokkelen 3.0 CIH

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213109
    The_Undertaker
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 April 2006

      Heb mezelf kort geleden een Senator uit ’81 aangeschaft, met een 3.0e Automaat. Ding heeft een tijdje stil gestaan, maar ben er rustig mee gaan rijden, en heb geen problemen gehad. Auto rookt(e) niet bij een koude start, en liep gewoon erg mooi.

      De automaat had wat kuurtjes, dus ik ga ermee naar een automatenbakspecialist, om hem daar ff te laten onderhouden.

      Ik kom daar, heb eerst even met het opperhoofd een proefrit gemaakt, die zei al dat het waarschijnlijk aan een te laag oliepeil lag, en met verse nieuwe olie, goed op peil zou het aardig opgelost moeten zijn.

      Hij spreekt zijn collega aan, zodat deze vervolgens even mijn bak openhaald, ff schoonmaakt etc. Geen gekke dingen tegengekomen verder.

      De laatste gaat ermee een proefrit maken, zonder mij erbij, en komt terug, peilt de auto nog een keer, en vult hem nog iets bij, want hij gaf aan dat de automaat een beetje ‘hard’ schakelde, en in de bochten nog iets wou slippen.

      Hierna was het klaar, dus ik rijd vervolgens met de Senator terug naar huis, bij het wegtrekken zag ik al een wolk achter me, maar ik dacht (en wou het niet weten) het zal wel over gaan. Maar bij de volgende stoplichten, na dus even stationair gedraait te hebben, bij het wegtrekken, hoor ik bovenin het blok wat getokkel, als bij een kapotte stoter ofzo, en ik trek wederom een aardig blauwe pluim achter me aan. Dit is dus veroorzaakt in de laatste ‘proefrit’, of mag ik zeggen, ‘kijken of ie lek wil-rit’

      Kortom: De auto, als hij even stationair heeft staan draaien, trekt ie een blauwe wolk bij het wegrijden, stinkt ie naar scherpe verbrande olielucht, en hoor je in het blok wat tokkelen.

      Wat kan dit zijn?

      Ik ben er in ieder geval behoorlijk ziek van, heb die automatenspecialist meteen opgebeld, van joh, niet om iemand ergens de schuld van te geven, maar jullie monteur moet het gemerkt hebben, wel een beetje jammer dan dat ie er niks van gezegd heeft. Ik zou nog een keer terug komen voor het vervangen van de aandrijfaskering in de bak, ik heb gevraagd of ze daar wellicht nog korting op geven, gezien bovenstaand verhaal, dus ik plaats geen bedrijfsnaam erbij. Doen ze het niet, zien ze mij nooit meer, en zet ik de naam er wellicht bij.

      #17537011
      postbusmanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2004

        Wat een vervelend verhaal.
        Waarschijnlijk even goed doorgetrapt door de garage….

        Tokkelen…………kan een klepstoter zijn…………kan ook je uitlaatspruitstukpakking zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.

        Roken……..kan een klepseal zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.

        #17537012
        The_Undertaker
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 April 2006

          origineel gepost door postbusmanta
          Wat een vervelend verhaal.
          Waarschijnlijk even goed doorgetrapt door de garage….

          Tokkelen…………kan een klepstoter zijn…………kan ook je uitlaatspruitstukpakking zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.

          Roken……..kan een klepseal zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.

          Uitlaatspruitstukpakking was zoiezo al aan vervanging toe, ik heb dit al eens met de Manta gehad, toen waren het inderdaad de stoters in combinatie met de klepseals. Dus de kop er maar af en naar een revisiebedrijf denk ik.

          Ik wil alleen nog even met het hoofdkantoor van deze club hierover bellen, ik neem aan dat ze geen slechte naam willen namelijk. Ben er wel heel erg ziek van, zeker als een ander even een blok in korte tijd afragt. Zijn collega had er eerst mee gereden, en die weet gewoon dat ie toen nog fris was zeg maar… Het was vroeger of later zoiezo wel gebeurt, maar dan wel op een andere manier. Ben dr echt ziek van.

          #17537013
          The_Undertaker
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 April 2006

            Trouwens, even over dat roken, ik verbeeld mij altijd, dat als er veel olie verbrand, dat dan de wolk al naar wit wil uitslaan, zonder dat daar per se koelwater voor nodig is, klopt dit, of moet de wolk dan hardblauw worden zeg maar?

            #17537014
            Ghanz
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 July 2005

              olie is blauw en koelvloeistof rookt wit..

              toch.. ?

              maar in elk geval mooi lullig zo.

              maar het tokkelen hoort niet.
              het roken evenmin, maar dat hebben de ouwe cih`s wel vaker, vooral bij opschakelen, en wegtrekken.

              goodluck

              #17537015
              The_Undertaker
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 April 2006

                Heb er net even mee gereden, vanaf huus tot het huus van mijn vriendin, waar ie evt. ook de operatie zal ondergaan. Is ongeveer 5-10 km. Ik heb net niks gehoord gezien of geroken, dus morgen allereerst maar eens de auto warmrijden om te kijken wat ie dan wel of niet doet. Lijkt me een goed plan, wat jullie? Zou het mee kunnen vallen..

                #17537016
                manta19sr
                  Lid sinds:
                  24 July 2007

                  voor zelfde geld te veel olie in gekwakt

                  #17537017
                  The_Undertaker
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 April 2006

                    In het blok is zoiezo niet teveel olie gekwakt, want daar hebben ze niet aangezeten, dat kan ik zelf ook nog wel ;)

                    #17537018
                    Tafkam
                      Lid sinds:
                      24 April 2006

                      Dat roken had ik ook, bij mij lag er een tuimelaar los zodat een cilinder niet meer meedeed.

                      #17537019
                      The_Undertaker
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 April 2006

                        Hmm, heb net even een uur gereden, rookt niet bij starten en koud wegrijden, verder toen ie warm was, meende ik wel wat klepstoters te horen, dat ging dan gepaard met iets rook.

                        Kortom, kleprubbers nog in orde, maar alleen een aantal stoters stuk?

                        Wat me verder opviel was de oliedruk, deze is niet bijzonder hoog, als ie in zijn D staat, en ik sta korte tijd stil zeg maar, dan loopt de oliedruk terug tot bijna maar 1 streepje, en gaat soms het lampje ook branden, ie draait dan rond de 1000 toeren ongeveer. Verder komt de oliedruk niet boven de 2 streepjes uit (van de 5). Zijn er mensen met zo’n blok, die dit anders ervaren?

                        #17537020
                        henkjan_80
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2006

                          origineel gepost door The_Undertaker
                          Trouwens, even over dat roken, ik verbeeld mij altijd, dat als er veel olie verbrand, dat dan de wolk al naar wit wil uitslaan, zonder dat daar per se koelwater voor nodig is, klopt dit, of moet de wolk dan hardblauw worden zeg maar?

                          Wit is ook goed mogelijk (weet ik uit ervaring)

                          #17537021
                          McLambo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 September 2004

                            Ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is. Kom ook uit ermelo, en wil niet het risico lopen mijn wagen bij deze garage achter te laten :thumbdown:o (u2u garagenaam?)

                            #17537022
                            astraminator
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 August 2004

                              Als je oliedruk niet boven de 2 streepjes uitkomt (2 bar) is dat wel heel erg weiinig. Bij 3.0E komt de oliedruk stationair 1,5 bar en zodra ik toeren ga maken rond de 4 bar.

                              2 bar zou ik wel heel erg weinig vinden.

                              #17537023
                              GSE
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 August 2006

                                Oliedruk te laag kan door verschillende dingen komen:

                                oliepomp niet goed en of plastic ventiel lekt als een zeef

                                alu stopje boven de nokkenas los gegaan en zodoende weinig smering olie bij de hydro,s

                                lager hier of daar eruit

                                Ik zou als ik jou was niet gaan liggen zoeken en maken maar gewoon een ander blok erin hangen (C30NE met Jetronic systeem) en een 4-gang automaat dit loopt stukke beter als die huidige 30E met 3-gang automaat,en kost niet de wereld en is net zoveel werk als een kop reviseren en bak laten nakijken…

                                #17537024
                                The_Undertaker
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 April 2006

                                  Uiteindelijk bleek het probleem veroorzaakt te worden, doordat mijn kachelventilator zwaar liep, en te veel stroom trok. Als ie aan stond, gingen al mijn metertjes wat minder aangeven. Deze kachelventilator is stukgelopen (zekering er ook goed uit) en heb ik vervangen. ‘Drukproblemen’ weg.

                                  Het roken kwam door een kapotte vacuüm modulator van de automaatbak. Deze zoog, als de olie in de bak goed op peil was, alle olie het inlaatspruitstuk in, en dat dat ook best roken wil, ben ik dus wel achter.

                                  Inmiddels toer ik al weer een mooi poosje rond met de Senator :cool:

                                  #17537025
                                  McLambo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 September 2004

                                    Mooi dat het opgelost is! Foto’tje van de Senator?

                                    #17537026
                                    The_Undertaker
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 April 2006

                                      origineel gepost door McLambo
                                      Mooi dat het opgelost is! Foto’tje van de Senator?

                                      Euhmmmmm, ergens wel :P Maar niet bij de hand. Maak em zelf maar :P (wel van de mooiste kant AUB :P)

                                      #17537027
                                      arno meijer
                                        Lid sinds:
                                        15 July 2008

                                        gelukkig dat je olie druk probleem is opgelost ,ik dacht effe dat je in renswoude was geweest voor je olie druk probleem want daar is iemand die er erg :thumbdown veel verstand van heeft.

                                        #17537028
                                        The_Undertaker
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 April 2006

                                          Nee zeker niet in Renswoude geweest

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.