Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Roetfilter verwijderen Z19DTH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2010 om 11:03 #17225079
Beste Opel-forum leden,
Hopelijk kunnen jullie mij meer duidelijkheid verschaffen over hoe ik het beste mijn roetfilter kan verwijderen bij mijn 2004 1.9 CDTI 150 pk (Z19DTH).
Deze zit dan wel verpakt in een Saab 9-3 maar is technisch identiek aan de Vectra.
Probleem bij de Saabs is dat bij tuning vroeg of laat problemen komen met het roetfilter. De regeneratieintervallen schieten gewoon te kort. Doordat Saab schijnbaar een net iets andere interface gebruikt voor de software dan Opel, is het niet mogelijk de EGR softwarematig uit te schakelen en/of de roetfilter-regeneratie-interval te verkorten. ?
Daarom zie ik maar 1 uitweg, het roetfilter verwijderen. Alleen hoe dit zo te doen dat:
A: Ik geen check engine krijg
B: Het originele roetfilter weer terug te plaatsen is bij de APK en bij verkoop van de auto. (dit ivm typegoedkeuring)Het huidige idee is een defect roetfilter op de kop te tikken en deze leeggemaakt terug te plaatsen. Hierdoor behoud ik mijn huidige roetfilter en kan ik deze op elk gewenst moment weer terugplaatsen. (weet iemand nog 1tje te koop? :) )
Gaat dit werken? Of gaat de auto dan alsnog proberen te regenereren?
Alvast bedankt!
23 augustus 2010 om 11:23 #17717258Enige wat ik kan vinden op google is http://ecusafe.com/index.html Deze veranderen blijkbaar de ECU, voor Saab is dit DP2
Maar of dit betrouwbaar is, geen idee!!23 augustus 2010 om 11:48 #17717259Geloof datde Paazhaaz (forumlid)ooit melde dat hij z’n dpf leeg had gemaakt en weer had teruggehangen. Bijbde apk kwam ie er toen doorheen, dacht ik gelezen te hebben……
Aangaande het regenereren, dat doet ie op een sensor die meet of ie vol is, standaard gaat ie bij 80% vol regeneren mits je harder dan 80 km rijdt in de 6de versnelling. Als je ‘m dus leeg haalt zal die nooit meten dat ie vol is en dus ook niet gaan regeneren. Maar goed dit zijn de gedachten van een leek:hmmz
safe driving Jurgen
23 augustus 2010 om 12:46 #17717260tja als je dr een vindt op de sloop . . . zou ik zeggen probeer het uit :)
en laat vooral ons je bevindingen weten :angel23 augustus 2010 om 14:41 #17717261Ik ging tot nu toe eigenlijk ook uit van wat jij beweerd. Nu lees ik in het werkplaatshandboek het volgende:
‘ECM berekend de hoeveelheid roet in de roetvanger. Let op: de drukverschilsensor (744) wordt niet gebruikt om te meten of de vanger vol is, maar voor diagnose en handmatige regeneratie. De berekening van de hoeveelheid roet wordt hoofdzakelijk gebaseerd op de belasting en het toerental van de motor. ECM registreert de rijstijl en bepaald een geschikt moment voor regeneratie. Een auto die vaak stationair en met lage toerentallen loopt zal eerder proberen te regenereren’
Ben bang dat de ECM dus ongeacht de waarden van de druksensor alsnog probeert te regenereren. De ECM berekend of de regeneratie succesvol is aan de hand van de temperaturen in het roetfilter. Alleen denk ik dat deze temperaturen in een leeg roetfilter niet meer gehaald worden –> regeneratie niet mogelijk –> Check engine..? :mad:
Kortom: ik ben benieuwd naar de ervaringen van Paazhaaz. :)
Dus dan is de suggestie van Blackwidow de mogelijke oplossing, als het zou werken. Als ik zo zie is het alleen toegankelijk voor bedrijven en niet voor particulieren. Zou zo niet weten welk bedrijf de benodigde kennis hiervoor heeft. (zou niet veel vraag naar zijn, dus dan is het niet interessant om in te investeren voor een garage) Ik zal de distributeur proberen te contacteren.
In het buitenland is de 9-3 met Z19DTH ook wel zonder roetfilter geleverd, dus zou het dan mogelijk zijn om bij een dealer de ECU te laten flashen naar een andere versie? Of is het met Tech 2 ‘uit te zetten’?
23 augustus 2010 om 15:00 #17717262origineel gepost door Ronin9-3
@Jraaf,Ik ging tot nu toe eigenlijk ook uit van wat jij beweerd. Nu lees ik in het werkplaatshandboek het volgende:
‘ECM berekend de hoeveelheid roet in de roetvanger.
(Volgens mij is hoeveelheid hetzelfde als percentage vol of leeg)Let op: de drukverschilsensor (744) wordt niet gebruikt om te meten of de vanger vol is, maar voor diagnose en handmatige regeneratie.
(Lijkt mij logisch, de 744 heeft dus deze functie)De berekening van de hoeveelheid roet wordt hoofdzakelijk gebaseerd op de belasting en het toerental van de motor. ECM registreert de rijstijl en bepaald een geschikt moment voor regeneratie. Een auto die vaak stationair en met lage toerentallen loopt zal eerder proberen te regenereren’
(Volgens mij is dit nu juist het probleem, er wordt juist niet naar gekeken door de ECM, door de starre interval aan te houden slipt de hele boel dicht.)
De ECM berekend of de regeneratie succesvol is aan de hand van de temperaturen in het roetfilter. Alleen denk ik dat deze temperaturen in een leeg roetfilter niet meer gehaald worden
(Regeneratie haalt een temp van wel 600 graden, dit wordt bereikt door een extra stoot brandstof te injecteren. Dit doet ie echter alleen als er geconstateerd wordt dat het dpf voor 80% vol is)
Kortom: ik ben benieuwd naar de ervaringen van Paazhaaz. :) Ik zal eens zoeken. Mmm, kan het topic niet vinden.
D
In het buitenland is de 9-3 met Z19DTH ook wel zonder roetfilter geleverd, dus zou het dan mogelijk zijn om bij een dealer de ECU te laten flashen naar een andere versie? Of is het met Tech 2 ‘uit te zetten’?
Ik zou eens met EDS bellen, die zijn nogal gespecialiseerd in de Z1,9DTH. Die hebben ook de mijne onder handen genomen naar alle tevredenheid.
Let wel, ben maar een leek he.
Safe driving Jurgen
23 augustus 2010 om 15:10 #17717263origineel gepost door Ronin9-3
Beste Opel-forum leden,Probleem bij de Saabs is dat bij tuning vroeg of laat problemen komen met het roetfilter. De regeneratieintervallen schieten gewoon te kort. !
(De berekening van de hoeveelheid roet wordt hoofdzakelijk gebaseerd op de belasting en het toerental van de motor. ECM registreert de rijstijl en bepaald een geschikt moment voor regeneratie. Een auto die vaak stationair en met lage toerentallen loopt zal eerder proberen te regenereren’)
Dit spreekt het ECM verhaal in het handboek toch tegen?
Safe driving Jurgen
23 augustus 2010 om 16:07 #17717264Hoi Jurgen,
Zoals ik het interpreteer spreekt het elkaar niet tegen. Probleem is dat de auto met tuning meer roet gaat produceren zonder dat de ECM hierop inspeelt. Zou deze namelijk de informatie van de druksensor in het roetfilter gebruiken zou deze eerder gaan genereren om problemen te voorkomen. Nu houd de ECM vast aan dezelfde vaste interval die dan niet meer voldoet.
EDS geeft aan dat ze het wel al eerder hebben gedaan, alleen dat het niet altijd bij de Saabs lukt omdat ze niet van alle versies de gegevens hebben. Het zou ter plekke geprobeerd moeten worden. Aangezien ik uit Groningen moet komen is het ritje om te proberen of het überhaupt gaat lukken nogal prijzig. :( Hebben ze bij jou ook het roetfilter verwijderd?
23 augustus 2010 om 16:51 #17717265origineel gepost door Ronin9-3
Hoi Jurgen,EDS geeft aan dat ze het wel al eerder hebben gedaan, alleen dat het niet altijd bij de Saabs lukt omdat ze niet van alle versies de gegevens hebben. Het zou ter plekke geprobeerd moeten worden. Aangezien ik uit Groningen moet komen is het ritje om te proberen of het überhaupt gaat lukken nogal prijzig. :( Hebben ze bij jou ook het roetfilter verwijderd?
Nope, roetfilter zit er nog in maar naast het feit dat de interval frequenter is ingesteld en regenereren kan plaats vinden in elke versnelling(lees toerenbereik) poets ik met mijn bijna 200 PK geregeld het in en uitlaat systeem:agent, Ritje Groningen-Marl met een diesel prijzig, dat zal toch wel mee vallen (!) Ik beschouw het als een leuk dagje uit. Lekker knallen over de autobahn en weer eens de rollerbank op, en maar hopen dat ie niet kapot gaat….. Pffff….:o
Safe driving Jurgen
23 augustus 2010 om 22:07 #17717266ik kan niet in ieders portemonee kijken, maar ik vind 25 liter diesel ook wel meevallen.
heb wel meer aan benzine verstookt voor gekkigheid :agent24 augustus 2010 om 08:52 #17717267Haha ik zie het vaak zo van tijd is geld.
Daarnaast zie ik het wel weer gebeuren dat ze de Hollander 2 uur laten wachten zonder resultaat met het verwijderen van het DPF en daarna een lekkere rekening presenteren. Dan wordt het alsnog een duur ritje.Morgen moet ik toch naar de vriendelijke dealer toe voor een APK, dan zal ik meteen vragen of ze mijn ECU niet kunnen flashen naar een versie zonder roetfilter. (Ik acht de kans klein maar ik kan het proberen..)
26 augustus 2010 om 13:37 #1771726826 augustus 2010 om 19:55 #17717269origineel gepost door jraaf
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=109627&page=1#pid1460213Je hebt het al gevonden :P
30 augustus 2010 om 08:52 #17717270Ha prima. Je hebt het roetfilter er dus nu al goed een jaar tussenweg zonder problemen? Was omprogrammeren nog nodig zodat de ECU niet registreert dat het regeneratieproces mislukt en je dus een Check Engine krijgt op den duur?
Ander vraagje: wat is ongeveer je gemiddelde verbruik? Nu met standaard 150pk rijd ik hier in NL 1 op 13, in Duitsland op de autobahn met de cruise op 180 red ik dat ook. Dus waarschijnlijk ligt het aan mn rijstijl maar vond het toch wat fors voor een dieseltje.. :)
30 augustus 2010 om 17:49 #17717271origineel gepost door Ronin9-3
Ha prima. Je hebt het roetfilter er dus nu al goed een jaar tussenweg zonder problemen? Was omprogrammeren nog nodig zodat de ECU niet registreert dat het regeneratieproces mislukt en je dus een Check Engine krijgt op den duur?Ander vraagje: wat is ongeveer je gemiddelde verbruik? Nu met standaard 150pk rijd ik hier in NL 1 op 13, in Duitsland op de autobahn met de cruise op 180 red ik dat ook. Dus waarschijnlijk ligt het aan mn rijstijl maar vond het toch wat fors voor een dieseltje.. :)
Nee, nadat het roetfilter eruit was heb ik gekeken of alles nog werkt. Gaf geen probleem.
Verder ligt mijn gemiddelde verbruik (lange termijn) op 6.7l/100km.
Rij meestal 700km met 1 tank.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.