Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › roetfilter verwijderen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2010 om 09:47 #17224101
Mijn opel zafira heeft een vol roetfilter.
Regenereren gaat niet meer.
2 geopperde opties zijn:
1e laten reinigen, kosten 300 euro en zou als nieuw zijn.
2e nieuwe er in kosten 2000 euro.
Mijn vraag is, kan het filter eer niet gewoon tussen uit?
Of krijg je dan fout meldingen/problemen met de apk?
Wie kan mij helpen??30 juli 2010 om 13:39 #17705517Info over je roetfilter Bron: Anwb
Mag een eenmaal gemonteerd roetfilter weer verwijderd worden?
Deze situatie kan zich voordoen als het filter door bijvoorbeeld schade (verkeersdrempel) defect is geraakt. Er zijn twee mogelijkheden; het filter wordt vervangen door een ander roetfilter (1) . Er zal niet opnieuw subsidie worden verstrekt want slechts één keer per filter en één keer per kenteken bestaat recht op subsidie. De registratie in het kentekenregister blijft echter behouden en er is geen reden om subsidie terug te vorderen. Wordt het filter echter vervangen door iets anders dan een roetfilter (2) dan is men verplicht de registratie van een roetfilter bij de RDW uit het kentekenregister te laten verwijderen. Gebeurt dit niet dan valt de afwezigheid van het roetfilter bij de eerstvolgende APK op en wordt alsnog de registratie bij de RDW verwijderd. De verstrekte subsidie kan na de verwijdering van het filter worden teruggevorderd. In principe mag een roetfilter dus weer verwijderd worden maar dan moet ook de registratie bij de RDW ongedaan worden gemaakt. Eventuele (toekomstige) privileges verdwijnen en de verstrekte subsidie kan worden teruggevorderd. Als er subsidie is verstrekt zal er bij de APK controle worden uitgevoerd op de aanwezigheid van het roetfilter.
Het is dus mogelijk de roetfilter te verwijderen.
Dus aan jou de keus om hem te laten verwijderen of te laten reinigen.30 juli 2010 om 14:03 #17705518zafira heeft een af fabriek roetfilter.
ik neem aan dat het niet zomaar er tussen uit gehaald kan worden.
er zit een warmte en druk sensor, die krijgen dan toch fout meldingen??30 juli 2010 om 16:30 #17705519Ik heb even mijn Zafira sleutelboek er op nageslagen, maar daar word niet over sensoren gesproken.
Dus even gegoogeld en ja er zitten sensoren die het een en ander meten.
Als je deze niet aansluit gaat de auto in een noodloop programma.
Dus hij moet je roetfilter blijven zitten.
Nu heb ik diverse oplossingen gevonden via Google om zelf je roetfilter te reinigen, maar je krijgt hem niet helemaal schoon.
ook gelezen dat het ook nog wel eens fout kan gaan met zelf reinigen
Dus zou je een speciaal bedrijf je roetfilter moeten laten schoonmaken.dit is in iedergeval goedkoper dan een nieuwe.
30 juli 2010 om 16:30 #17705520Ik heb even mijn Zafira sleutelboek er op nageslagen, maar daar word niet over sensoren gesproken.
Dus even gegoogeld en ja er zitten sensoren die het een en ander meten.
Als je deze niet aansluit gaat de auto in een noodloop programma.
Dus hij moet je roetfilter blijven zitten.
Nu heb ik diverse oplossingen gevonden via Google om zelf je roetfilter te reinigen, maar je krijgt hem niet helemaal schoon.
ook gelezen dat het ook nog wel eens fout kan gaan met zelf reinigen
Dus zou je een speciaal bedrijf je roetfilter moeten laten schoonmaken.dit is in iedergeval goedkoper dan een nieuwe.
30 juli 2010 om 17:31 #17705521Bedankt voor je info. (1x was genoeg geweest hoor :-))
Ik heb afgesproken het roetfilter te demonteren en op te sturen.
Het bedrijf geeft ook garantie nl.
Nu valt de auto ook in de noodloop, dat is echt geen rijden.
We wachten af……..30 juli 2010 om 19:57 #17705522Uh ja helemaal mee eens LOL
30 juli 2010 om 20:19 #17705523Meestal zitten er achter de roetfilters ook sensoren die de uitlaatgassen meten…
Vervang je het filter voor een rechte pijp dan zou je dus verkeerde waardes kunnen krijgen.
Bij een peugeot was dit laatst het geval.
Het was kiezen tussen een rechte buis, of 700 euro voor een reiniging.
Gelukkig ging dit zonder problemen, al kan ik me goed voorstellen dat dit ook verkeerd kan gaan en de computer verkeerde waardes doorkrijgt.
Maar mischien is dat weer uit te schakelen.Maar zoiezo zou je dan langs de rdw moeten om het roetfilter gedeelte van het kenteken te laten schrappen, ALS dat mag…….
Roetfilters…….:puke ze hebben iedereen lekker gemaakt met de subsidie, en die subsidievangers krabben na een paar duizend kms toch we lff achter de oren omdat ze dan pas doorkrijgen dat het ding alleen maar geld gaat kosten :swear
1 augustus 2010 om 08:48 #17705524Het af fabriek roetfilter krijg je echt niet geschrapt van het kenteken bewijs!!!!!, en daarbij wordt het technisch ook lastig, het hele motormanagement is er op ingericht, haal je de roetfilter weg, zul je dus ook een ander motor management moeten hebben!!!
Diesel Buchli reinigd ze en geeft er ook garantie op, kosten, vaak een fractie van de nieuwprijs!!!
1 augustus 2010 om 10:05 #17705525origineel gepost door erwin78
Het af fabriek roetfilter krijg je echt niet geschrapt van het kenteken bewijs!!!!!, en daarbij wordt het technisch ook lastig, het hele motormanagement is er op ingericht, haal je de roetfilter weg, zul je dus ook een ander motor management moeten hebben!!!Diesel Buchli reinigd ze en geeft er ook garantie op, kosten, vaak een fractie van de nieuwprijs!!!
Ik heb begrepen dat het daar heen gestuurd wordt.
We wachten af.1 augustus 2010 om 18:31 #17705526Als ze het daar naartoe sturen, dan kun je er vanuit gaan dat als ze het reinigen, dat het dan daarna weer goed is, reinigen ze het filter niet, dan bestel maar gerust een nieuwe, dan is de oude onherstelbaar beschadigd.
Die gasten hebben er echt verstand van!!!!!!!!
1 augustus 2010 om 18:38 #17705527Je hebt ook een bekende in Urk…..ben er ff de naam van kwijt. Ook dieselspeacialist.
6 augustus 2010 om 04:28 #17705528De auto is terug.
uit het filter is 68 gr. stof en as verwijdert.
kosten 390 en dan nog het nodige uurloon.
maar in iedergeval veeeeeeeeel mionder dan bij de dealer. :P
volgens mij laten die ook geen filter reinigen maar moet er gelijk een nieuwe onder.
ik heb in iedergeval (nog) geen storing meer :wors:wors6 augustus 2010 om 19:44 #17705529Over het algemeen worden idd bij een dealer geen onderdelen gerepareerd / reviseerd, dit i.v.m. eventuele garantie’s en de winst op nieuwe onderdelen is natuurlijk hoger.
6 augustus 2010 om 20:35 #17705530was nu 600 euro kwijt, tegen 2000 bij de dealer.
en ik heb nu ook garantie op het filter.
momenteel weer helemaal happy met de opel.:D6 augustus 2010 om 21:13 #17705531Je hebt tot nog toe niet heel veel geluk gehad met de Zafira!
Echter hoop ik wel voor je dat het nu voorbij is! En je er nu van mag gaan genieten:thumbup6 augustus 2010 om 21:16 #17705532origineel gepost door twistam
Je hebt tot nog toe niet heel veel geluk gehad met de Zafira!
Echter hoop ik wel voor je dat het nu voorbij is! En je er nu van mag gaan genieten:thumbupik hoop het ook………….:agent
7 augustus 2010 om 19:04 #17705533Tja, roetfilters zijn mooie uitvindingen echter afhankelijk van het gebruik van de auto en de olie kwaliteit die gebruikt wordt bij het olie verversen is de kans groot dat zo’n filter na 150.000-200.000km aan vervangen is, of in dit geval “revisie”.
8 augustus 2010 om 08:04 #17705534kan ik er nu weer 200.000 km tegen ;)
de km stand was 199.835 dus inderdaad ron de 200.000 km8 augustus 2010 om 08:24 #17705535Eigenlijk is het iets wat je bij de aanschaf na dient te gaan of de roetfilter al eens vervangen / gereinigd is geweest, zoniet dan kan je het in de onderhandelingen meenemen, bedoel, je kijkt ook naar de banden als je aan auto koopt.
Verder is het zelf zo dat bij ford dacht ik de roetfilter standaard bij een bepaalde km.stand vervangen wordt dacht dat dat zelfs al 180.000 km was.
8 augustus 2010 om 08:55 #17705536dit is de eerste diesel die ik heb aangeschaft.
dus ook het eerste roetfilter, had hier helemaal geen idee van.
vindt het alleen schandalig duur als het echt vervangen dient te worden.
maar ook hier leer je weer van.8 augustus 2010 om 10:02 #17705537Je kan hem er wel tussenuit halen!
Ik geloof dat sw_reijnders het ook had gedaan, er staat nog ergens een topic over.
8 augustus 2010 om 20:06 #17705538Zou je dat topic eens opwillen zoeken dan? ben daar wel ontzettend nieuwsgierig naar.
Zou dan met de nodige aanpassingen zijn, of het is een passief filter zonder sensoren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.