Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Roetfilter uit te schakelen met een Tech II
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2014 om 21:29 #17263461
Is een roet filter met een Tech II uit te schakelen?
Na het uit programmeren van mn egr klep overweeg ik ook het roetfilter.
Maar de bedragen die “tuners” er voor vragen vind ik een beetje buitensporig!
De EGR uit zorgde voor een gemiddeld verbruik van 6.2ltr/100km i.p.v. 7.2ltr/100km.
Liefs gooi ik dat andere milieu ding er ook uit omdat het me alleen maar brandstof kost!Gr Jones!
18 januari 2014 om 21:34 #18209238Dan moet je em wel leeghalen voordat ie uitgeprogrammeerd wordt.
18 januari 2014 om 21:39 #18209239Het leeg halen is geen probleem kan lassen en slijpen en ook een brug regelen.
Alleen kan dat met een Tech2.
Ik krijg steeds vaker het idee dat tuners doen alsof ze hele bijzondere dingen doen maar in werkelijkheid valt dat toch best tegen…18 januari 2014 om 22:32 #18209240Geen idee of dat met de tech kan.
27 januari 2014 om 15:16 #18209241ik denk dat je ze niet kan uitschakelen vermits de motor in nood gaat.
13 februari 2014 om 19:38 #18209242Roetfilter is volledig uit te schakelen met een Tech II, leegmaken en software ECU aanpassen.
Zie voor meer info op ECU-soft Nederland = website.13 februari 2014 om 19:43 #18209243Ik heb software op mn laptop staan waarmee ik alle dpf data en codes uit de ecu kan schrijven ik wacht enkel nog op de adapter om de ecu te lezen en te kunnen schrijven.
Bedrijven vragen enkel al 350 euro voor het software truukje
13 februari 2014 om 21:40 #18209244Louter ter info :
ECU tuning 1.900 CDTI motor + EGR wegschrijven + DPF leegmaken + DPF wegschrijven = beste prijsofferte ontvangen 525€ all in = 1dag werk
(andere vergelijkbare prijsofferten 995€ – 795€ – 525€)13 februari 2014 om 21:56 #18209245@lebragard wrote:
Louter ter info :
ECU tuning 1.900 CDTI motor + EGR wegschrijven + DPF leegmaken + DPF wegschrijven = beste prijsofferte ontvangen 525€ all in = 1dag werk
(andere vergelijkbare prijsofferten 995€ – 795€ – 525€)Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt en zoekt naar ECU-soft weet je snel dat dat een oplichter is.
Volgens mij dient alleen de sensor die de verzadiging van het roetfilter meet misleid te worden dat hij iets tegendruk heeft (is mij verteld) Hoorde ook dat bij de keuring je auto wordt uitgelezen waarbij het roetfilter geen foutmeldingen mag geven.
13 februari 2014 om 22:24 #18209246Wat je hiermee bedoelt (oplichter) weet ik niet !
Feit is dat de fabrieksaf – ECU software aangepast wordt, de EGR klep en DPF de data’s en spects worden aangepast maw. buiten werking gesteld.
Dus een soft ware update = andere parameters en besturing (bv. windows XP en nu windows 8)Bij de keuring: indien men je wagen gaat uitlezen (?) zal er geen foutmelding gegeven worden, omdat er geen fouten zijn en alles software-matisch
naar behoren werkt = geen fouten.Ook de emissienorm-uitlaatzijde, die altijd gemeten wordt bij de keuring, zal goed en binnen de grenzen zijn, op voorwaarde dat de wagen een warme motor heeft.
13 februari 2014 om 22:39 #18209247@lebragard wrote:
Wat je hiermee bedoelt (oplichter) weet ik niet !
Feit is dat de fabrieksaf – ECU software aangepast wordt, de EGR klep en DPF de data’s en spects worden aangepast maw. buiten werking gesteld.
Dus een soft ware update = andere parameters en besturing (bv. windows XP en nu windows 8)Bij de keuring: indien men je wagen gaat uitlezen (?) zal er geen foutmelding gegeven worden, omdat er geen fouten zijn en alles software-matisch
naar behoren werkt = geen fouten.Ook de emissienorm-uitlaatzijde, die altijd gemeten wordt bij de keuring, zal goed en binnen de grenzen zijn, op voorwaarde dat de wagen een warme motor heeft.
Van een auto na 2006 wordt volgens mij niet eens meer de emmisiewaarde gemeten. Mij werd verteld dat alleen uitlezen volstaat.
13 februari 2014 om 23:32 #18209248Niet alles geloven wat men verteld of van horen zeggen, bij de feiten blijven = ECU sofware, EGR en DPF beinvloeden kan probleemloos uitgevoerd worden.
14 februari 2014 om 17:49 #18209249met de tech 2 kan je NIKS uitschakelen, ik werk zelf bij de dealer en ken de tech2 wel uit me hoofd, maar de optie roetfilter en egr uitschakelen ben ik nog nooit tegen gekomen in de 14 jaar die ik bij opel werk
14 februari 2014 om 19:41 #18209250Ik twijfel er niet aan dat je de ” normale gangbare ” werking van de GM Tech2 uit je hoofd kent.
Waarschijnlijk ken je de ” speciale functies ” niet voldoende omdat deze in de officiële garage praktisch niet worden
gebruikt. Wijzigingen en of aanpassingen in de ECU software zijn mogelijk met de licentienummer = verantwoordelijkheid = fabrieksgarantie = homolegatieAlle apparatuur ism. de ECU software kan gecontroleerd en/of aangepast/veranderd worden .
Vraag dit even na bij de vriendelijke hoofdgaragist en laat ons zijn antwoord weten .Voorbeeld :
I have removed DPF on Fiat Croma 1.9mJET 150cv with ecusafe.Some better news for long term problem of 1.3 mjd marelli dpf off is that on GM dealer tool “Tech2” , if you know how to access special function list that enable/disables speed limiter then an option on same list is DPF DISABLE, “with or without ” as its termed , “without” switches it off – This is outside of the normal on screen menu on tech2’s screen.
A local dealer used this DPF DISABLE option to solve DPF problem, ( with also physically removing DPF ) but now an update that modify’s DPF function has been released they use this instead.14 februari 2014 om 19:47 #18209251@Nick-GSI wrote:
met de tech 2 kan je NIKS uitschakelen, ik werk zelf bij de dealer en ken de tech2 wel uit me hoofd, maar de optie roetfilter en egr uitschakelen ben ik nog nooit tegen gekomen in de 14 jaar die ik bij opel werk
Het kan wel via een Tech2 maar dan moet je naar duitsland bellen om een VCI code aan te vragen om vervolgens via SPS de EGR bijvoorbeeld uit te programmeren.
Maar Opel moet wel firmware ervoor hebben gemaakt voor de motor/ECU die je in je wagen hebt liggen.Dit is namelijk in het verleden bij mijn wagen gedaan, kan de software ook niet verder updaten omdat de ECU een gepatchte versie draaid zonder EGR.
Nu is het denk wel mogelijk om het te doen wanneer je via J2534 je de ECU flashed met andere software, maar met de T2 icm TIS kan je alleen Opel software inladen.
Edit:
@lebragard
Ik zal voor de grap de Tech2 software eens in een disassembler gooien, dan zie ik precies welke functies het ding kan uitoeren.14 februari 2014 om 22:02 #18209252@DG80 wrote:
@lebragard wrote:
Wat je hiermee bedoelt (oplichter) weet ik niet !
Feit is dat de fabrieksaf – ECU software aangepast wordt, de EGR klep en DPF de data’s en spects worden aangepast maw. buiten werking gesteld.
Dus een soft ware update = andere parameters en besturing (bv. windows XP en nu windows 8)Bij de keuring: indien men je wagen gaat uitlezen (?) zal er geen foutmelding gegeven worden, omdat er geen fouten zijn en alles software-matisch
naar behoren werkt = geen fouten.Ook de emissienorm-uitlaatzijde, die altijd gemeten wordt bij de keuring, zal goed en binnen de grenzen zijn, op voorwaarde dat de wagen een warme motor heeft.
Van een auto na 2006 wordt volgens mij niet eens meer de emmisiewaarde gemeten. Mij werd verteld dat alleen uitlezen volstaat.
Klopt auto’s vanaf 2006 worden niet meer gemeten op uitstoot. Daar wordt er uitgelezen.
Maar als er wel een fout in staat of de readiness is niet afgerond dan moet je wel roet meten.
En de meeste jonge auto’s die gewoon fatsoenlijk gereden worden gaan daar gewoon prima doorheen. zelfs met een lege dpf.Maar als je hier mee gaat klooien zul je dus ook rekening moeten houden dat als je de ecu software gaat updaten dat je weer moet gaan klooien met je dpf instellingen. En soms is dat lastig na een update.
Ik zal binnenkort eens een vectra aan de tech 2 hangen. Met de nieuwste software er in. Even spieken of dit zomaar gaat. Lijkt me niet.zal wel een stukje aftermaket software bij moeten komen
14 februari 2014 om 23:13 #18209253Ben benieuwd of je de speciale functie vind om de DPF :
” on GM dealer tool “Tech2” , if you know how to access special function list that enable/disables speed limiter then an option on same list is DPF DISABLE, “with or without ” as its termed , “without” switches it off – This is outside of the normal on screen menu on tech2’s screen.
A local dealer used this DPF DISABLE option to solve DPF problem, ( with also physically removing DPF ) but now an update that modify’s DPF function has been released they use this instead. ”Ook goed om weten dat wagens vanaf 2006 uitgelezen worden en indien fout = uitlaatgasmeting.
Hoewel, bij mijn laatste keuring 2012, werd er niet uitgelezen wel uitgemeten (bouwjaar 2009) waarom weet ik ook niet.15 februari 2014 om 14:13 #18209254Dan was de keurmeester misschien in de war :P
Regels veranderen en je moet er telkens maar weer rekening mee houden.15 februari 2014 om 14:52 #18209255Ik heb de software eens nader bekeken, ik kan geen functie vinden om vanuit de Tech2 zelf de EGR uit te zetten.
Wat ik wel heb kunnen vinden is iets totaals onverwachts en ben bezig met zoeken hoe ik erbij kan komen. Ik vond namelijk dit :
Welcome to Pong
This is the Tech2 version of the
classic game Pong.
It is possible to move the ‘racket’
with the arrow keys in all four
directions.
The closer to the left wall you are
when you hit the ball the more points
you will get.
Have fun……:wtf
16 februari 2014 om 08:11 #18209256Ook Youtube laat zien dat je via opcom het dpf als niet aanwezig kan zetten.
http://www.youtube.com/watch?v=8-mTEPG1lq4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ga eens kijken wat dit doet en of het een fout in het storings geheugen gaat geven.
Zo niet dan even afwachten op de flash tool en dpf er uit flasen
18 februari 2014 om 22:04 #18209257@ZakhooiTM wrote:
Ik heb de software eens nader bekeken, ik kan geen functie vinden om vanuit de Tech2 zelf de EGR uit te zetten.
Wat ik wel heb kunnen vinden is iets totaals onverwachts en ben bezig met zoeken hoe ik erbij kan komen. Ik vond namelijk dit :
Welcome to Pong
This is the Tech2 version of the
classic game Pong.
It is possible to move the ‘racket’
with the arrow keys in all four
directions.
The closer to the left wall you are
when you hit the ball the more points
you will get.
Have fun……:wtf
Lachen! Ben benieuwd hoe je daar inkomt
18 februari 2014 om 22:40 #18209258In dat filmpje wordt in het instrumentenpaneel aangegeven of de auto een roetfilter heeft of niet. Daarmee programeer je het roetfilter niet uit het motormanagement. Ik heb vroeger 14 jaar bij Opel gewerkt en in de Tis2000 tijd kon je het roetfilter uitprogrameren. Je kon namelijk de euronorm aanpassen, en wanneer je deze lager zette(dus meer uitstoot) in sommige gevallen het roetfilter uitprogrameren. Ik heb dit zelf een keer toegepast bij een antara die alleen maar problemen had met het roetfilter. De 1,3 cdti kon je in de landenspecificatie wijzigen naar Turkije en dan werd de egr niet meer aangestuurd. Bij de x20xer opc motor kon je Canada ingeven als land en dan zou de toerenbegrenzer later ingrijpen. Met de online sps zou het theoretisch wel kunnen maar dan idd met een andere vci. Hetgene wat lebragard hierboven heeft staan kan ook bij de tech2 sps methode.
28 november 2015 om 15:37 #18209259Hallo,
En nu ben ik wel benieuwd of het iemand al gelukt is om met de Tech2/MDI of Op-com de dpf uit te schrijven.
Heb contact gehad met opel ivm vci ( werk bij opel) maar geven voor de z19dt geen code vrij, ivm met
typegoedkeuring euro hij er op moet zitten..euro4 gedoe..
Iemand nog een mogelijkheid ipv 400euro uit te geven voor een eobdtuner..Gr Rudy
29 november 2015 om 13:04 #18209260Zonder de aangepaste software zal het niet lukken, niet met Tech2 of opcom.
Heb de software LATEN aanpassen en de roetfilter leeg laten halen.
Kostprijs 450 euro, all in.
Nu na 5000km gereden te hebben stel ik vast dat :
– verbruik vermindert is met 1l/100km
– motor stiller is en vlotter rijdt
– geen zwarte wolken ook niet bij stevige acceleratie
– autokeuring = no problems
– eigenlijk alleen maar positieve ervaringen ?! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.