Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Roestvorming Meriva A 2006
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 oktober 2011 om 23:57 #17914816
@Mr.F wrote:
Nja, mijn F is ook roestvrij het kan echt wel! :thumbup
Mijne ook, m’n bodem ziet er uit alsof ie nog maar een jaar of 5 is king:
9 oktober 2011 om 08:29 #17914789Mijne ook, maar schijnt dat hij nooit door pekel is gereden enzo :)
Dat scheelt natuurlijk ook heel wat.9 oktober 2011 om 19:58 #17914790Hallo,
ik ben nog bezig met een regeling bij Opel, zodat zij mijn roestproblemen oplossen. Ik ben nog op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben, en mij tips kunnen geven hoe ik dit het beste aan kan pakken. Aub jullie reactie. Tevens ben ik op zoek naar degene die met deze topic is begonnen.
Groetjes.
9 oktober 2011 om 21:28 #17914788Het consumentenrecht stelt gewoon dat je een redelijke termijn zonder problemen van een product gebruik moet kunnen maken mits je het gebruikt waar het voor bedoeld is en het voorgeschreven onderhoud pleegt. Uitsluiting zijn slijtage delen, je bijv. kan niet na een jaar terug omdat je banden versleten zijn na 60.000km.
Ik denk dat je het over een andere boeg moet gooien. Gewoon stellen dat je er redelijkerwijs ervan uit mag gaan dat een auto geen sporen van roest vertoond na 5 jaar. Enig twistpunt is dat je die inspecties niet hebt laten uitvoeren, maar het is dan aan een geschillencommisie of iets dergelijks die dat moet bepalen.
10 oktober 2011 om 19:06 #17914817Bedankt voor je reactie.
Het eerste jaar is de auto wel dealer onderhouden. Ik weet niet wanneer de carrosserie inspecties plaats moeten vinden. De auto heeft nog maar 75000 km gereden. Als de auto in het eerste jaar al een carrosserie inspectie had moeten hebben, dan is de dealer al nalatig geweest. Inderdaad je mag er redelijkerwijs van uit gaan dat een auto na vijf jaar geen sporen van roest mag vertonen.
24 oktober 2011 om 18:27 #17914818Het is echt niet alleen Opel die deze problemen kent.
Ik heb zelf voor dat ik mijn Vivaro aangeschaft heb een Mercedes Sprinter gehad van nog geen 3 jaar oud.
Mercedes vond het bij de modellen voor 2010 niet nodig om de carrosserie te verzinken dus deze roesten en rotten van de weg af.
Mijn Sprinter had ook al op diverse plekken roest van binnen uit en ik ben super zuing op mijn bus. :swear :fy1
Een neef van mij is schadeautohersteller en die krijgen regelmatig Sprinters of Vito’s binnen die nog niet ouder als 5 jaar zijn, bij elke
beschermkap of lijst die ze er af trekken zit er een bult roest achter.
Denk je door Mercedes te rijden dat je kwaliteit krijgt maar niks is minder waar.
Hopelijk blijft mijn Vivaro lekker roestvrij :thumbGroeten Ralf
24 oktober 2011 om 19:11 #17914819Jah mercedes is idd een ramp jah, 2e generatie vito’s met roest op de achterklep en spatborden. Sprinters eveneens. Valt me op dat het tweede model Transit er ook weleens wat van kan, ook na de facelift, het model met de grote grill, geregeld modellen gezien die in de voorste wielkuip aardig aan het rotten waren.
24 oktober 2011 om 21:15 #17914820Sprinters van 2010 en 2011 gezien met roestwater sporen langszij, bij railsen etc.
Bij ons op de zaak zijn van bijde 2008 sprinters de voorschermen voor kunstoffen (2010) vervangen, en zijn bijde deuren vervangen (bakwagen)
van een Collega bedrijf rijden er MB sprinter bussen van max 3jaar oud, met roest midden op het plaatwerk, en geen schade in dat geval.
het vorige type roestte hard, maar de nieuwe spannen de kroon hoor.
Willem
24 oktober 2011 om 23:28 #17914821liever een ster in mn voorruit als een op mn kap ;)
toch schandalig dat er roest te vinden is op een wagen van nog geen jaar oud :puke25 oktober 2011 om 00:40 #17914822
:jerryNee Mercedes busjes….motorisch uitstekend maar daar houd het ook op ook. Vroeger had je die oude T1’s dat was topspul, vooral het schakelen was feest, knie weg bij de pook als je hem startte want je knieschijf ging eraan door het zwiepen van de pook, en die bak lag er omgekeer in op ofzo. Dus dat zag er zo uit….
R 2 4
| | |
=========
| | |
1 3 5
Telkens als je bij een stoplicht kwam dan bewoog je de pook instintief naar linksonder en remde je af op de motor maar dan zat je dus in de 1, en dan zijn 80 diesel pk ineens heel veel want dan vloog je haast door de voorruit heen. ;) Eigenlijk was je al een held als je dat voor elkaar kreeg want die pook was 80 cm lang ofzo en het was net op je door hutspot roerde. :D
25 oktober 2011 om 08:07 #17914823Heb gehoord dat zelfs de NIEUWE types mercedes al wel willen roesten :S
25 oktober 2011 om 08:49 #17914824Renault Megane van een collega van mij ook, is meen ik nog van voor 2000 en geen enkel pitje roest. Maar wel al bijna zes bobines in gegaan in die tijd!!
Die Meriva zou eens met de endoscoop onderzocht moeten worden, die roest hoeft niet persé van binnen uit te zijn… En de binnenkant met Mike Sanders behandelen heh!! Of TimeMax, beide testwinnaars van de Autobild holle ruimte anti roest middelen test!
http://www.mike-sander.ch/Test%20Markt%209_09.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
25 oktober 2011 om 11:09 #17914825@Astraman wrote:
:jerryNee Mercedes busjes….motorisch uitstekend maar daar houd het ook op ook. Vroeger had je die oude T1’s dat was topspul, vooral het schakelen was feest, knie weg bij de pook als je hem startte want je knieschijf ging eraan door het zwiepen van de pook, en die bak lag er omgekeer in op ofzo. Dus dat zag er zo uit….
R 2 4
| | |
=========
| | |
1 3 5
Telkens als je bij een stoplicht kwam dan bewoog je de pook instintief naar linksonder en remde je af op de motor maar dan zat je dus in de 1, en dan zijn 80 diesel pk ineens heel veel want dan vloog je haast door de voorruit heen. ;) Eigenlijk was je al een held als je dat voor elkaar kreeg want die pook was 80 cm lang ofzo en het was net op je door hutspot roerde. :D
hahaha ja dat waren tijden, hoe kouder het was hoe verder ie zwiepte
en dan had je ook het model met trekknop voor de gloeispiralen aan en uit te zetten25 oktober 2011 om 12:20 #17914826@trashmetal wrote:
@Astraman wrote:
:jerryNee Mercedes busjes….motorisch uitstekend maar daar houd het ook op ook. Vroeger had je die oude T1’s dat was topspul, vooral het schakelen was feest, knie weg bij de pook als je hem startte want je knieschijf ging eraan door het zwiepen van de pook, en die bak lag er omgekeer in op ofzo. Dus dat zag er zo uit….
R 2 4
| | |
=========
| | |
1 3 5
Telkens als je bij een stoplicht kwam dan bewoog je de pook instintief naar linksonder en remde je af op de motor maar dan zat je dus in de 1, en dan zijn 80 diesel pk ineens heel veel want dan vloog je haast door de voorruit heen. ;) Eigenlijk was je al een held als je dat voor elkaar kreeg want die pook was 80 cm lang ofzo en het was net op je door hutspot roerde. :D
hahaha ja dat waren tijden, hoe kouder het was hoe verder ie zwiepte
en dan had je ook het model met trekknop voor de gloeispiralen aan en uit te zettenHahahah!! :wors Ja dat ken ik dus heel goed, want dat was de eerste auto waarin ik serieuze kilometers ging maken. Was overigens een vier bak… die gigantisch lange pook, man wat heb ik dat ding vervloekt in het begin want die versnellingen waren letterlijk ver te zoeken!
En later toen ik een VW transportertje ging rijden trok ik dus steevast op in z’n twee! :jerry
25 oktober 2011 om 12:44 #17914827Mijn Zafira A staat nu al 10 jaar buiten, en aan auto poetsen heb ik een hekel…….Nog nergens een spatje roest. Dit tot mijn eigen verbazing!
Vakwerk kan dus wel!
25 oktober 2011 om 19:01 #17914828Mijn ex schoonouders reden ook een Meriva, een van de eerste van 2003.
Bij die Meriva hebben ze geen last van roest gehad ondanks dat er niet erg zuinig met de auto omgegaan word.
Hij werd zo ver ik weet maar een paar keer per jaar gewassen dus kan het vuil lekker zijn werk doen op de auto
maar geen enkel spoor van roest te bekennen.
Als ik zo de foto’s bekijk dan moet er al af fabriek iets fout zijn gegaan omdat de roest onder de rubbers zit op de meeste plekken.
Ik dacht dat Opel de carrosserie ook verzinkt had net als de meeste andere merken.
Als ik kijk bij de Vivaro van een collega daar is ook geen roestplekje te vinden ondank dat de bus al van 2003 is
en dat er diverse beschadegingen op zitten die zelfs door de lak heen zijn.
Maar ja helaas is deze natuurlijk meer Renault als Opel, wat doen hun er dan tegen om roest te voorkomen :hmmz31 oktober 2011 om 12:50 #17914829Dag allemaal, en ik maar denken dat ik de enige ben die met deze ellende opgescheept zit. Ik heb een Meriva uit September 2005. Bij mij niet op de dorpels, maar de blaasjes aan de buitenkant (onder de stootstrip) en die ronde rand onderaan de portieren.
Ik zag het eerst van de week met het wisselen naar winterbanden. Ben bij mijn lokale Opel dealer geweest. Hij kende het probleem bij de Opel Meriva niet. Chef werkplaats heeft navraag gedaan bij Opel. Reactie was of de auto altijd bij een Opel dealer in het onderhoud is geweest. Ik ben de 2de eigenaar en heb de auto particulier gekocht. Boekje is alleen afgestempeld voor de eerste 3 jaren. Daarna is de auto bij een niet Opel dealer in onderhoud geweest. Hij liet doorschemeren dat ik dan al geen poot had om op te staan.Dat is zo’n zotte redenatie. Feitelijk zeggen ze dan dat je nooit een Opel, particulier moet aanschaffen die niet bij een Opel dealer in het onderhoud is geweest.
Advies was/is om bij de dealer die de auto heeft afgeleverd aan te kloppen. Dat ga ik vandaag dan ook doen.Maar gezien de bovenstaande reacties vrees ik het ergste. Heeft iemand er ervaring mee hoe sterk je juridisch staat? Mijn inziens is hier sprake van een ondeugdelijk product. Je mag er toch vanuit gaan dat na 6 jaar een auto niet onder je vandaan roest! En al helemaal niet als de de blaasjes en roest van binnenuit komt.
Mocht iemand nog tips ed hebben, dan hoor ik het graag.
31 oktober 2011 om 12:54 #17914830Onderhouden door een Opel dealer slaat ook helemaal nergens op. Wat had die eraan willen doen? Ik geloof er ook geen ruk van dat de dealer opzoek gaat naar roestplekken op het plaatwerk.
31 oktober 2011 om 14:24 #17914831Ik heb die Mercedes sprinters als taxi gereden. Ook de hele oude; Connexxion groeps en rolstoel vervoer ;) Als die gigantische pook de hele dag tegen je knie aanpingelde kon je aan het eind vd dag gewoon niet meer lopen. :P
Moet je voor de grap eens op het Mercedes forum gaan lezen :) Daar zijn dit soort topics ook veel voorkomend over nieuwe autos ;)
Ik zit er vaak voor info over mn ouwe sec. Maar er zijn daar nieuwe E,C en S klasses die meer roest hebben als de mijne uit 1982.
Ook daar doet Mercedes dan heel vaak moeilijk over garantie. En bijna altijd omdat ze dan een keer niet dealer onderhouden zijn.31 oktober 2011 om 14:49 #17914832@berjans wrote:
Dag allemaal, en ik maar denken dat ik de enige ben die met deze ellende opgescheept zit. Ik heb een Meriva uit September 2005. Bij mij niet op de dorpels, maar de blaasjes aan de buitenkant (onder de stootstrip) en die ronde rand onderaan de portieren.
Ik zag het eerst van de week met het wisselen naar winterbanden. Ben bij mijn lokale Opel dealer geweest. Hij kende het probleem bij de Opel Meriva niet. Chef werkplaats heeft navraag gedaan bij Opel. Reactie was of de auto altijd bij een Opel dealer in het onderhoud is geweest. Ik ben de 2de eigenaar en heb de auto particulier gekocht. Boekje is alleen afgestempeld voor de eerste 3 jaren. Daarna is de auto bij een niet Opel dealer in onderhoud geweest. Hij liet doorschemeren dat ik dan al geen poot had om op te staan.Dat is zo’n zotte redenatie. Feitelijk zeggen ze dan dat je nooit een Opel, particulier moet aanschaffen die niet bij een Opel dealer in het onderhoud is geweest.
Advies was/is om bij de dealer die de auto heeft afgeleverd aan te kloppen. Dat ga ik vandaag dan ook doen.Maar gezien de bovenstaande reacties vrees ik het ergste. Heeft iemand er ervaring mee hoe sterk je juridisch staat? Mijn inziens is hier sprake van een ondeugdelijk product. Je mag er toch vanuit gaan dat na 6 jaar een auto niet onder je vandaan roest! En al helemaal niet als de de blaasjes en roest van binnenuit komt.
Mocht iemand nog tips ed hebben, dan hoor ik het graag.
Juridisch is het bedrijf of de persoon waar jij je auto gekocht hebt aansprakelijk en hoe die dat doet moet ie zelf maar zien, of dat ie het repareert of bemiddeld met Opel zelf oid. en dan is het bij particulieren de vraag of hij hiervan op de hoogte was of niet, zgn verborgen gebreken. Allemaal heel lastig te bewijzen en vaak een hoop werk voor niks.
Als je een auto nieuw bij de dealer koopt en je houdt je aan de onderhoudsvoorschriften en hij gaat (te snel) roesten dan is het een duidelijke zaak. Ik heb geen idee hoe dat zit als de auto niet altijd in je bezit is geweest. Je weet nooit hoe ermee omgegaan is en wat er precies mee uitgespookt is. Ik denk dat je ten hoogste moet rekenen op een coulance, maar zal niet makkelijk zijn. Gewoon veel zeuren, importeur aanschrijven, dealer waar de auto ooit nieuw is aangeschaft aanschrijven en dan hopen dat ze beetje mee willen denken. Dus ik zie het somber voor je in, maar wie niet waagt….
Overigens is het niet vreemd dat de dealer niets weet van roestende mervia’s. Meestal zijn dit wel extreme gevallen en het kan natuurlijk zijn dat dit niet in alle (pakweg) 200 vestigingen voorkomt. Als het een serie van 100 exemplaren is geweest die in Nederland rondrijdt bijv. dan is de kans dat ze bij een dealer idd nergens weet van hebben terwijl 2 of meerdere eigenaren elkaar wel vinden op internet.
Trouwens, heb ik een maatje van me met een Toyota Corrola uit 2000 even lekker lopen stangen, hij liep altijd te geiten dat Opel roestbakken zijn. Trok ik even zijn deurrubber opzij begon ook aardig krokant te worden :angel was ie even stil van…. En dan praat je over een jongere auto met veel minder km’s dan de mijne.
31 oktober 2011 om 21:00 #17914833Hallo,
ik heb foto’s van de roestvorming moeten maken. En heb een kopie van het kentekenbewijs ingeleverd, vervolgens heeft de dealer kopien uit mijn serviceboekje gemaakt. De Opel-dealer heeft een coulance aanvraag ingediend, maar die is afgewezen ivm ; 1 dit zou geen roest van binnenuit zijn, maar een lakprobleem, 2 ik ben geen eerste eigenaar en 3 er heeft geen jaarlijkse lakinspectie plaatsgevonden. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat een auto gaat roesten, zodra er van eigenaar wordt gewisseld. Met een lakinspectie kun je wel of geen roest waarnemen, maar een auto gaat echt niet roesten als je wel een inspectie uitvoerd. Een lakprobleem binnen 6 jaar vind ik ook wel heel erg snel. Ze hebben mijn auto niet eens bekeken.
Wat nu te doen?
Groetjes,Christiaan
31 oktober 2011 om 23:55 #17914834Dat is lastiger inderdaad. Dat je 2e eigenaar bent is natuurlijk lulkoek, een auto is normaal gesproken vaak in bezit van meerdere eigenaren gedurende de levensduur, maar dat wil niet zeggen dat er een bepaalde verantwoordelijkheid blijft bij de dealer. Garantie is namelijk een recht wat je overneemt met de auto.
Die inspecties, dat is een voorschrift van Opel zelf maar ik weet niet of een evt rechter dat redelijk zou vinden, want of je ontdekt het zelf of het word ontdekt bij die zgn. inspectie. Dan moet die inspectie iets heel speciaals zijn, endoscopie in de kokerbalk ofzo…?
Stel dat het dus inderdaad een lakprobleem is, dan zou je moeten kijken wat je mag verwachten binnen 6 jaar mbt de laklaag.
1 november 2011 om 20:03 #17914804vandaag bericht gekregen van Opel. Ze gooien het nu op de lakgarantie van 2 jaar. Ze zeggen dat het een chemische reactie van de lak is, en geen roest van binnenuit. Na 6 jaar maak ik volgens hun geen aanspraak meer op de lakgarantie van 2 jaar. En ik ben volgens hun ook niet coulant geweest naar het dealer netwerk, omdat ik geen lakinspecties heb laten doen door een Opel dealer. Het word steeds gekker met Opel.
1 november 2011 om 20:19 #17914835Laat je niet afwimpelen door die klantenservice en blijven aanhouden en zagen! Als er blazen op de lak staan is het 100% zeker dat de roest vanbinnenuit roest anders zou er een kap in de lak moeten zitten waar de roest onderdoor kruipt. Mij hebben ze ook al héél veel aan het lijntje gehouden. Ze weten onderhand al dat ik een zéér moeilijke klant ben. Maar na lang zeuren en zagen slaag ik er toch steeds in om aan het langste eind te trekken. Dus laat je niet doen en afwimpelen en doe desnoods beroep op een expert of advocaat.
21 november 2011 om 20:12 #17914787De binnenzijde moet aangepakt worden anders komt het weer terug.
@Willem: Mercedes is rommel, vooral die bussen van ze. Goedkoop conserveblik op wielen. @ iedereen die een bus moet hebben. Koop geen Mercedes.Wij hebben op de zaak diverse Vito’s en Sprinters ze rotten al na een jaar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.