roestprobleempje binneschermen nodig beide zijde

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD roestprobleempje binneschermen nodig beide zijde

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237641
    monza 3.0
      Lid sinds:
      26 May 2011

      hallo allemaal ik heb sindskort een monza a 3l alleen rondom de veerpoten vooral aan de zijde van de zijschermen is het spul doorgerot
      heeft iemant misschien nog een sloop monza of weet iemant waar ik die kan vinden
      en nee ik gaan geen nieuw binnenscherm halen voor 500 per stuk halen

      gr vincent

      #17878458
      fluks
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 October 2005

        tja om een sloopmonza te vinden met nog goede binnen schermen zal niet makkelijk worden
        zelf heb ik een reperatie stuk gemaakt uit rechte plaat koste mij 10 euro

        #17878459
        charlois187
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 June 2009

          ik zou MM dronten even contacteren, die hebben reparatieplaatwerk.
          Als je zijschermen rot zijn zou ik ook eens iets verder gaan graven aangezien
          er dan voor 99% zeker ook roest zit achter de beruchte bermudadriehoeken.

          succes,

          greetz, Mario (charlois187)

          #17878460
          rinus de boer
            Lid sinds:
            2 July 2004

            Zet hier eens wat foto’s neer, zodat we de ernst van de zaak kunnen bekijken.

            En op dit engelse forum staan genoeg voorbeelden van verregaande restauraties.

            http://www.twomas.co.uk/phpbb3/index.php

            #17878461
            Arjen
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              ARTAparts € 22,43

              #17878462
              monza 3.0
                Lid sinds:
                26 May 2011

                eey bedankt voor het advies allemaal
                en arjen ik heb die platen al thuis liggen alleen die zijn echt te dun daar kan ik niet op vertrouwen bij een aanrijding of een flinke drempel dus ik ga gewoon nog even verder zoeken want het gaat hier wel om mijn eigen veiligheid en die van de inzittende en dat is nogal belangrijk
                ik zal nog even een paar foto’s maken om te laten zien hoe erg het is

                #17878463
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  ik zou zelf ook niet de keuze maken om er reparatie[blik] in te bakken ,
                  neem de reactie van user fluks serieus, en haal een stuk plaat, maak het zelf op maat,
                  stukken goedkoper en belangrijker, beter voor je bolide :thumbup

                  #17878464
                  monza 3.0
                    Lid sinds:
                    26 May 2011

                    ik denk dat ik dat ga doen hoe dik zal de plaat ongeveer moeten zijn?

                    #17878465
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      denk dat je met 0,8mm dikte goed weg kan komen,
                      het is dan redelijk goed vormbaar en bewerkbaar,
                      je kan nog voor een dikkere plaat kiezen, bijv 1 mm,
                      maar het gaat erom dat het voor jou makkelijk in vorm te krijgen is :thumbup

                      en dan is uiteraard dikker beter :wors

                      #17878466
                      mallemalle
                        Lid sinds:
                        8 June 2010

                        kheb het 1 keer gedaan bij de commo, overzetstukken van emenem dronten

                        plaatwerk dun, past slecht, en het is gewoon kut repareren, flutconstructie, en das de major problem

                        zou het zelf maken , kan je iig ook kiezen waar je dikker en wat dunner materiaal gebruikt, maar als je het nog nooit hebt gedaan en je wagen is je lief, laten doen, tis geen klus voor de beginnert, je zit met stand van veerpoten etc

                        #17878467
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          Ik heb zelf tot vanaf het schutbord tot na de veerpoot 4mm plaat gebruikt,die ik met een dikke hamer in model moest slaan,en toen een zelf een 3 hoek constructie gelast vanaf de A-stijl over de gehele lengte van de A-stijl..

                          Dat overzet plaatwerk is rubbish veels te dun duur en pasvorm van niks…

                          Veerpootbrug der tussen vervolgen de auto voor opkrikken de rotte plaat royaal uitsnijden beste tot aan het schutbord en dan fatsoenlijk minimaal 2mm dik plaatwerk derin en rond de veerpoot 100% aflassen,dan heb je nergens meer last van..

                          #17878468
                          monza 3.0
                            Lid sinds:
                            26 May 2011

                            hmmm ja het is niet bepaald makkelijk dat weet ik maar gelukkig zit de roest net om het stuk waar de veerpoot invalt dus zou hij zolang hij niet belast word op dezelfde plek moeten zitten
                            dus het is wel mogelijk om te doen zolang die veerpoot niet belast word en het spul niet verbogen word
                            maar als ik morgen of zaterdag even tijd heb zal ik wel even foto’s laten zien kun je zelf zien dat je er nog wel omheen zou kunnen werken

                            #17878469
                            fluks
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 October 2005

                              ik heb er ook 1mm plaat voor gebruikt
                              eerst de rotte plekken eruit gehaalt en met dik papier een malletje gemaakt en overgetrokken op plaat

                              #17878470
                              monza 3.0
                                Lid sinds:
                                26 May 2011

                                1mm de roest zit om de veerpoot heen straks rij ik over een drempel en is de hele wielkas verbogen en staan de wielen er scheef onder

                                #17878471
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  de oorzaak komt van onderen,
                                  daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
                                  er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)

                                  #17878472
                                  fluks
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    20 October 2005

                                    origineel plaat is volgens mij 0.6 dus als je er 1mm inmaakt is het al bijna een keer zo dik als origineel
                                    weet niet hoe jij over drempels wil’vliegen’ maar dat houd echt wel

                                    #17878473
                                    bettus accu
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 March 2009

                                      @MonzaRon wrote:

                                      de oorzaak komt van onderen,
                                      daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
                                      er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)

                                      ja idd,

                                      en wat dacht je van de krachten die erop komen te staan. dat gaat allemaal ”wringen”. en in de loop der jaren treedt er metaalmoeheid op.


                                      @ben
                                      /GSE,
                                      als je de veerpootbrug er nog tussen krijgt, dat is bij heel veel al een probleem. van de week ook aan een monza de veerpoten moeten lassen. veerpootbrug ertussen, na kwam 5cm te kort, zover die veerpoten naar binnen stonden. :jerry

                                      #17878474
                                      rinus de boer
                                        Lid sinds:
                                        2 July 2004

                                        @bettus accu wrote:

                                        @MonzaRon wrote:

                                        de oorzaak komt van onderen,
                                        daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
                                        er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)

                                        ja idd,

                                        en wat dacht je van de krachten die erop komen te staan. dat gaat allemaal ”wringen”. en in de loop der jaren treedt er metaalmoeheid op.

                                        Daarom had de vorige eigenaar van mijn Monza aan de berijderskant daar plm 2 mm dik plaat voor gebruikt, en dat zit na 8 jaar nog steeds prima. Dat doet niks. En ik heb vorig jaar, min of meer preventief, aan de bestuurders kant 1,5 mm dik gebruikt. Puur ter versteviging.

                                        #17878475
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          @bettus accu wrote:

                                          @MonzaRon wrote:

                                          de oorzaak komt van onderen,
                                          daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
                                          er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)

                                          ja idd,

                                          en wat dacht je van de krachten die erop komen te staan. dat gaat allemaal ”wringen”.
                                          en in de loop der jaren treedt er metaalmoeheid op.

                                          het woord metaalmoeheid zou ik niet willen noemen, het wringen ga ik mee akkoord, ;)
                                          door het wringen krijg je kale plaat, en dat met vocht en zand :shock:
                                          dat kruipt dan langzaam rond om je veerschotels, die daar onbeschermd of onbeschut zitten.
                                          als de onderkant goed afgelast wordt, sluit je de handel af. :wors

                                          tis de lasconstructie/laspunten, die hier en daar niet goed afgewerkt/gladgeslepen zijn, bij [meerdere] Opels.
                                          het gaat niet zozeer om de dikte van het plaatwerk wat er gebruikt wordt, maar hoe het afgewerkt/afgelast wordt.
                                          ben ervan overtuigd dat als de onderkant ook goed dicht zit, er van boven geen rottigheid [meer] in beeld komt :thumb

                                          #17878476
                                          charlois187
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 June 2009

                                            Hi Ron,

                                            ik weet niet zeker of dat we zo is.

                                            Rond 1997 had mijn vader een opel senator A-1 3.0S uit 1979.
                                            Bij deze wagen zat er geen zichtbare roest op of rond de veerbollen.
                                            Bij de APK keuring toendertijd bleek dat de binnenschermen verzakt waren, de conclusie van de keurmeester
                                            was metaalmoeheid…de keurmeester zei dat dit door de zwakke constructie kwam waardoor er teveel
                                            druk op de bollen kwam te staan.

                                            :hmmz Wat hij ermee bedoelde geen enkel idee, ben geen plaatwerkspecialist.
                                            Misschien heb jij ook wel gelijk, maar dit is wat er toendertijd tegen mijn vader werd gezegd.

                                            By the way……3 maanden ofzo na de keuring is het blok tijdens het rijden volledig door de binnenschermen gezakt en lag
                                            de 3 liter op straat…. :fy1 …… dus dan kan je meteen de lascapaciteit van de garage in twijfel trekken. :thumbdown

                                            #17878477
                                            Anoniem
                                              Lid sinds:
                                              1 January 1970

                                              als het idd metaalmoeheid was geweest, wat ik een groot woord vind, rond de veerpoten dan,
                                              dan hadden er meer blokken op straat moeten liggen, mario :mrgreen:
                                              tis wel heel spijtig dat je vader het overkomen is, maar of dat aan de veerpoten ligt :hmmz
                                              metaalmoeheid is meestal terug te vinden in een bepaalde gemaakte serie,
                                              dus het zou kunnen zijn dat er ander plaatwerk, van mindere kwaliteit is gebruikt, bij een x-aantal,
                                              of dat de lasser/lasrobot/afwerker in de fabriek een mindere periode heeft gehad :(

                                              tis wel vreemd, dat bij de een wel en de ander de veerpoten niet slecht zijn,
                                              terwijl de km-stand ongeveer gelijk zijn, het verschilt bij de een en de andere bolide.

                                              neem bijv m’n A2, overal is er gelast aan die wagen, behalve …….de veerpoten :shock:
                                              het probleem of wat jij noemt de zwakke constructie begint aan de onderkant van de schotels,
                                              daar waar je veren tegen aan komen, het laswerk is daar niet optimaal afgewerkt,
                                              als dat geheel was afgelast, was het een steviger geheel geweest,
                                              dus minder of geen wrijving of bewegingen meer in het plaatwerk :thumbup

                                              #17878478
                                              GSE
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 August 2006

                                                Kijk naar de Aus Commodores,dikker plaatwerk,een versterkings plaats zit der nog onder en de veerschotels 100% afgelast…..Kijk eens op de Australische ebay bv:
                                                Naar de modellen:Commodore VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP die hebben alle dezelfde motorruimte en probeer der is 1 te vinden met roest….Al zoek je nog zo lang die roesten daar niet door de verbeterde constructie.

                                                #17878479
                                                rinus de boer
                                                  Lid sinds:
                                                  2 July 2004

                                                  Dat er in de australische versies een sterkere constructie is gebruikt, kan ik me levendig voorstellen. Want de wegen zijn vaak daar van iets andere kwaliteit.

                                                  Maar helemaal een star geheel van maken, is ook niet goed. Een koetswerk dient enigszins te kunnen torderen (kijk maar naar vrachtwagens en vooral ook scheepsbouw en vliegtuigbouw), anders dan krijg je echt metaalmoeheid. Het materiaal gaat dan als het ware vouwen, de kristallijne structuur van het metaal verzwakt, raakt uit z’n verband (de onderlinge aantrekkingskracht van de metaalkristallen laat “los”) en zodoende krijg je scheuren in het materiaal. Bijvoorbeeld…een star schip breekt in de eerste en beste storm. Een vleugel van een vliegtuig, die niet mee kan bewegen, breekt binnen de eerste vlucht af. De spanning moet weg kunnen c.q opgevangen kunnen worden. Dat wringen/torderen is allemaal kinetische energie, die weg moet kunnen vloeien. Ik heb heel wat van dit soort metaalmoeiheidstesten mee mogen maken bij Fokker. Het is ook 1 van de redenen, waarom auto’s met een zelfdragende constructie, gepuntlast worden (naast produktiekosten uiteraard).

                                                  Natuurlijk bijft het dan zaak, om de ruimtes tussen de lassen goed af te sealen. Echter, die sealing laat het in de loop der jaren afweten. Die verhard, wordt broos. En dan kan vuil, water en wat al dies meer zij, er tussen de dubbele beplating komen en het rottingsproces gaat dan z’n gang gaan. En ik denk, dat het zo vele Rekords, Sennies, Monza’s en Commo’s is vergaan.

                                                  Blijft een punt, dat een halfjaarlijkse controle van deze zwakke punten van onze auto’s, van primair belang blijft. Zodoende ben je er altijd vroeg bij.

                                                  #17878480
                                                  Anoniem
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    @GSE wrote:

                                                    Kijk naar de Aus Commodores,dikker plaatwerk,een versterkings plaats zit der nog onder en de veerschotels 100% afgelast…..Kijk eens op de Australische ebay bv:
                                                    Naar de modellen:Commodore VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP die hebben alle dezelfde motorruimte en probeer der is 1 te vinden met roest….Al zoek je nog zo lang die roesten daar niet door de verbeterde constructie.

                                                    weet niet of jij daar als Holden kenner foto’s van hebt, of een linkje,
                                                    laat maar even zien, ik bedoel de onderkant, achter de schermen, bij de schotels,
                                                    de bovenkant vind ik nie zo boeiend, ast roest, komt het ja van onderen ;)

                                                    Het is zekers interessant om te zien hoe de constructie daar is :thumb

                                                    om hier niet off-topic te geraken :wors
                                                    beter ff nieuw topicje maken, je kan ook met de oude Holden topic verder gaan :thumbup
                                                    hier is die holden topic >>>> viewtopic.php?f=14&t=112506

                                                    #17878481
                                                    monza 3.0
                                                      Lid sinds:
                                                      26 May 2011

                                                      ey jongens bedankt allemaal voor de info ik heb zelf al die dunne platen van een mm maar ik zal nog even verder kijken en misschien wel zelf wat fabriceren althans zodra ik weer tijd heb in de zomervakantie ofzo

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 57)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.