Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › roestprobleempje binneschermen nodig beide zijde
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 mei 2011 om 07:03 #17237641
hallo allemaal ik heb sindskort een monza a 3l alleen rondom de veerpoten vooral aan de zijde van de zijschermen is het spul doorgerot
heeft iemant misschien nog een sloop monza of weet iemant waar ik die kan vinden
en nee ik gaan geen nieuw binnenscherm halen voor 500 per stuk halengr vincent
26 mei 2011 om 07:12 #17878458tja om een sloopmonza te vinden met nog goede binnen schermen zal niet makkelijk worden
zelf heb ik een reperatie stuk gemaakt uit rechte plaat koste mij 10 euro26 mei 2011 om 08:17 #17878459ik zou MM dronten even contacteren, die hebben reparatieplaatwerk.
Als je zijschermen rot zijn zou ik ook eens iets verder gaan graven aangezien
er dan voor 99% zeker ook roest zit achter de beruchte bermudadriehoeken.succes,
greetz, Mario (charlois187)
26 mei 2011 om 08:27 #17878460Zet hier eens wat foto’s neer, zodat we de ernst van de zaak kunnen bekijken.
En op dit engelse forum staan genoeg voorbeelden van verregaande restauraties.
26 mei 2011 om 16:16 #17878461ARTAparts € 22,43
26 mei 2011 om 16:20 #17878462eey bedankt voor het advies allemaal
en arjen ik heb die platen al thuis liggen alleen die zijn echt te dun daar kan ik niet op vertrouwen bij een aanrijding of een flinke drempel dus ik ga gewoon nog even verder zoeken want het gaat hier wel om mijn eigen veiligheid en die van de inzittende en dat is nogal belangrijk
ik zal nog even een paar foto’s maken om te laten zien hoe erg het is26 mei 2011 om 16:33 #17878463Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970ik zou zelf ook niet de keuze maken om er reparatie[blik] in te bakken ,
neem de reactie van user fluks serieus, en haal een stuk plaat, maak het zelf op maat,
stukken goedkoper en belangrijker, beter voor je bolide :thumbup26 mei 2011 om 16:35 #17878464ik denk dat ik dat ga doen hoe dik zal de plaat ongeveer moeten zijn?
26 mei 2011 om 17:00 #17878465Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970denk dat je met 0,8mm dikte goed weg kan komen,
het is dan redelijk goed vormbaar en bewerkbaar,
je kan nog voor een dikkere plaat kiezen, bijv 1 mm,
maar het gaat erom dat het voor jou makkelijk in vorm te krijgen is :thumbupen dan is uiteraard dikker beter :wors
26 mei 2011 om 17:20 #17878466kheb het 1 keer gedaan bij de commo, overzetstukken van emenem dronten
plaatwerk dun, past slecht, en het is gewoon kut repareren, flutconstructie, en das de major problem
zou het zelf maken , kan je iig ook kiezen waar je dikker en wat dunner materiaal gebruikt, maar als je het nog nooit hebt gedaan en je wagen is je lief, laten doen, tis geen klus voor de beginnert, je zit met stand van veerpoten etc
26 mei 2011 om 17:35 #17878467Ik heb zelf tot vanaf het schutbord tot na de veerpoot 4mm plaat gebruikt,die ik met een dikke hamer in model moest slaan,en toen een zelf een 3 hoek constructie gelast vanaf de A-stijl over de gehele lengte van de A-stijl..
Dat overzet plaatwerk is rubbish veels te dun duur en pasvorm van niks…
Veerpootbrug der tussen vervolgen de auto voor opkrikken de rotte plaat royaal uitsnijden beste tot aan het schutbord en dan fatsoenlijk minimaal 2mm dik plaatwerk derin en rond de veerpoot 100% aflassen,dan heb je nergens meer last van..
26 mei 2011 om 19:17 #17878468hmmm ja het is niet bepaald makkelijk dat weet ik maar gelukkig zit de roest net om het stuk waar de veerpoot invalt dus zou hij zolang hij niet belast word op dezelfde plek moeten zitten
dus het is wel mogelijk om te doen zolang die veerpoot niet belast word en het spul niet verbogen word
maar als ik morgen of zaterdag even tijd heb zal ik wel even foto’s laten zien kun je zelf zien dat je er nog wel omheen zou kunnen werken26 mei 2011 om 19:31 #17878469ik heb er ook 1mm plaat voor gebruikt
eerst de rotte plekken eruit gehaalt en met dik papier een malletje gemaakt en overgetrokken op plaat26 mei 2011 om 20:07 #178784701mm de roest zit om de veerpoot heen straks rij ik over een drempel en is de hele wielkas verbogen en staan de wielen er scheef onder
26 mei 2011 om 20:43 #17878471Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970de oorzaak komt van onderen,
daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)26 mei 2011 om 20:52 #17878472origineel plaat is volgens mij 0.6 dus als je er 1mm inmaakt is het al bijna een keer zo dik als origineel
weet niet hoe jij over drempels wil’vliegen’ maar dat houd echt wel26 mei 2011 om 21:20 #17878473@MonzaRon wrote:
de oorzaak komt van onderen,
daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)ja idd,
en wat dacht je van de krachten die erop komen te staan. dat gaat allemaal ”wringen”. en in de loop der jaren treedt er metaalmoeheid op.
@ben/GSE,
als je de veerpootbrug er nog tussen krijgt, dat is bij heel veel al een probleem. van de week ook aan een monza de veerpoten moeten lassen. veerpootbrug ertussen, na kwam 5cm te kort, zover die veerpoten naar binnen stonden. :jerry27 mei 2011 om 06:42 #17878474@bettus accu wrote:
@MonzaRon wrote:
de oorzaak komt van onderen,
daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)ja idd,
en wat dacht je van de krachten die erop komen te staan. dat gaat allemaal ”wringen”. en in de loop der jaren treedt er metaalmoeheid op.
Daarom had de vorige eigenaar van mijn Monza aan de berijderskant daar plm 2 mm dik plaat voor gebruikt, en dat zit na 8 jaar nog steeds prima. Dat doet niks. En ik heb vorig jaar, min of meer preventief, aan de bestuurders kant 1,5 mm dik gebruikt. Puur ter versteviging.
27 mei 2011 om 08:12 #17878475Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970@bettus accu wrote:
@MonzaRon wrote:
de oorzaak komt van onderen,
daar waar de org veerplaat/schotel niet voldoende afgelast is vanaf fabriek, of niet goed afgedicht is,
er komt daar vocht en zand tussen, de uitslag is nu te zien rond je veerschotels ;)ja idd,
en wat dacht je van de krachten die erop komen te staan. dat gaat allemaal ”wringen”.
en in de loop der jaren treedt er metaalmoeheid op.het woord metaalmoeheid zou ik niet willen noemen, het wringen ga ik mee akkoord, ;)
door het wringen krijg je kale plaat, en dat met vocht en zand :shock:
dat kruipt dan langzaam rond om je veerschotels, die daar onbeschermd of onbeschut zitten.
als de onderkant goed afgelast wordt, sluit je de handel af. :worstis de lasconstructie/laspunten, die hier en daar niet goed afgewerkt/gladgeslepen zijn, bij [meerdere] Opels.
het gaat niet zozeer om de dikte van het plaatwerk wat er gebruikt wordt, maar hoe het afgewerkt/afgelast wordt.
ben ervan overtuigd dat als de onderkant ook goed dicht zit, er van boven geen rottigheid [meer] in beeld komt :thumb27 mei 2011 om 10:05 #17878476Hi Ron,
ik weet niet zeker of dat we zo is.
Rond 1997 had mijn vader een opel senator A-1 3.0S uit 1979.
Bij deze wagen zat er geen zichtbare roest op of rond de veerbollen.
Bij de APK keuring toendertijd bleek dat de binnenschermen verzakt waren, de conclusie van de keurmeester
was metaalmoeheid…de keurmeester zei dat dit door de zwakke constructie kwam waardoor er teveel
druk op de bollen kwam te staan.:hmmz Wat hij ermee bedoelde geen enkel idee, ben geen plaatwerkspecialist.
Misschien heb jij ook wel gelijk, maar dit is wat er toendertijd tegen mijn vader werd gezegd.By the way……3 maanden ofzo na de keuring is het blok tijdens het rijden volledig door de binnenschermen gezakt en lag
de 3 liter op straat…. :fy1 …… dus dan kan je meteen de lascapaciteit van de garage in twijfel trekken. :thumbdown27 mei 2011 om 10:52 #17878477Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970als het idd metaalmoeheid was geweest, wat ik een groot woord vind, rond de veerpoten dan,
dan hadden er meer blokken op straat moeten liggen, mario :mrgreen:
tis wel heel spijtig dat je vader het overkomen is, maar of dat aan de veerpoten ligt :hmmz
metaalmoeheid is meestal terug te vinden in een bepaalde gemaakte serie,
dus het zou kunnen zijn dat er ander plaatwerk, van mindere kwaliteit is gebruikt, bij een x-aantal,
of dat de lasser/lasrobot/afwerker in de fabriek een mindere periode heeft gehad :(tis wel vreemd, dat bij de een wel en de ander de veerpoten niet slecht zijn,
terwijl de km-stand ongeveer gelijk zijn, het verschilt bij de een en de andere bolide.neem bijv m’n A2, overal is er gelast aan die wagen, behalve …….de veerpoten :shock:
het probleem of wat jij noemt de zwakke constructie begint aan de onderkant van de schotels,
daar waar je veren tegen aan komen, het laswerk is daar niet optimaal afgewerkt,
als dat geheel was afgelast, was het een steviger geheel geweest,
dus minder of geen wrijving of bewegingen meer in het plaatwerk :thumbup27 mei 2011 om 11:11 #17878478Kijk naar de Aus Commodores,dikker plaatwerk,een versterkings plaats zit der nog onder en de veerschotels 100% afgelast…..Kijk eens op de Australische ebay bv:
Naar de modellen:Commodore VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP die hebben alle dezelfde motorruimte en probeer der is 1 te vinden met roest….Al zoek je nog zo lang die roesten daar niet door de verbeterde constructie.27 mei 2011 om 12:24 #17878479Dat er in de australische versies een sterkere constructie is gebruikt, kan ik me levendig voorstellen. Want de wegen zijn vaak daar van iets andere kwaliteit.
Maar helemaal een star geheel van maken, is ook niet goed. Een koetswerk dient enigszins te kunnen torderen (kijk maar naar vrachtwagens en vooral ook scheepsbouw en vliegtuigbouw), anders dan krijg je echt metaalmoeheid. Het materiaal gaat dan als het ware vouwen, de kristallijne structuur van het metaal verzwakt, raakt uit z’n verband (de onderlinge aantrekkingskracht van de metaalkristallen laat “los”) en zodoende krijg je scheuren in het materiaal. Bijvoorbeeld…een star schip breekt in de eerste en beste storm. Een vleugel van een vliegtuig, die niet mee kan bewegen, breekt binnen de eerste vlucht af. De spanning moet weg kunnen c.q opgevangen kunnen worden. Dat wringen/torderen is allemaal kinetische energie, die weg moet kunnen vloeien. Ik heb heel wat van dit soort metaalmoeiheidstesten mee mogen maken bij Fokker. Het is ook 1 van de redenen, waarom auto’s met een zelfdragende constructie, gepuntlast worden (naast produktiekosten uiteraard).
Natuurlijk bijft het dan zaak, om de ruimtes tussen de lassen goed af te sealen. Echter, die sealing laat het in de loop der jaren afweten. Die verhard, wordt broos. En dan kan vuil, water en wat al dies meer zij, er tussen de dubbele beplating komen en het rottingsproces gaat dan z’n gang gaan. En ik denk, dat het zo vele Rekords, Sennies, Monza’s en Commo’s is vergaan.
Blijft een punt, dat een halfjaarlijkse controle van deze zwakke punten van onze auto’s, van primair belang blijft. Zodoende ben je er altijd vroeg bij.
27 mei 2011 om 15:38 #17878480Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970@GSE wrote:
Kijk naar de Aus Commodores,dikker plaatwerk,een versterkings plaats zit der nog onder en de veerschotels 100% afgelast…..Kijk eens op de Australische ebay bv:
Naar de modellen:Commodore VB-VC-VH-VK-VL-VN-VP die hebben alle dezelfde motorruimte en probeer der is 1 te vinden met roest….Al zoek je nog zo lang die roesten daar niet door de verbeterde constructie.weet niet of jij daar als Holden kenner foto’s van hebt, of een linkje,
laat maar even zien, ik bedoel de onderkant, achter de schermen, bij de schotels,
de bovenkant vind ik nie zo boeiend, ast roest, komt het ja van onderen ;)Het is zekers interessant om te zien hoe de constructie daar is :thumb
om hier niet off-topic te geraken :wors
beter ff nieuw topicje maken, je kan ook met de oude Holden topic verder gaan :thumbup
hier is die holden topic >>>> viewtopic.php?f=14&t=11250627 mei 2011 om 19:26 #17878481ey jongens bedankt allemaal voor de info ik heb zelf al die dunne platen van een mm maar ik zal nog even verder kijken en misschien wel zelf wat fabriceren althans zodra ik weer tijd heb in de zomervakantie ofzo
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.