Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Roestplekken – advies gevraagd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 augustus 2009 om 13:17 #17211059
Goeiedag allemaal!
Ik heb een Vectra B1 uit 1998. Op de deuren heb ik een aantal roestblaasjes zitten (ik vind ze best wel groot eigenlijk. Ongeveer een euro munt groot. 1 plek zelf 2-3cm bij 1-2 cm).
Voordat dit nog verder gaat wil ik dit gaan verwijderen. Ik wil het zelf doen en het moet in principe met het handje (ik woon 12 hoog en parkeer niet direct voor de deur, dus geen stroom bij de hand).
Het wordt voor mij de eerste keer dat ik dit ga doen en heb me redelijk suf gelezen over het hoe of wat.
Dit is momenteel mijn stappenplan:
1) roest verwijderen ruw (wegsteken met schroevendraaier o.i.d.)
2) roest verwijderen fijn (schuurpapier, korrel 80 ofzo)
3) roestomzetter erop en 48 uur laten uitharden
4) licht opschuren
5) plamuren
6) schuren (laatste papier een korrel 200 of 400)
7) primer erop en laten drogen
8) schuren met korrel 1000 (nat of droog)
9) kleur erop (metallic, 4-5 dunne laagjes)Maar dan. De volgende stappen zijn mij nog echt onduidelijk. Ik weet even niet in welke volgorde ik uitharden van kleur, blanke lak en polijsten moet doen.
Wie heeft er advies voor mij? Ook voor stap 8, doe ik dit nat of droog?
En als er opmerkingen op stappen 1 t/m 9 zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Alvast bedankt iedereen!
1 augustus 2009 om 14:13 #17506106roest omvormer helpt niet.
Probeer er achter te komen of het van binnen of van buiten komt. Komt het van binnenuit, stuk eruit slijpen en nieuw stukje erin. (of andere deur op de kop tikken en laten spuiten)
Komt het van buiten, dan kaal maken en stralen.. zo’n klein plekje is goed te doen met zo’n hand straal apparaatje (als je geduld hebt)
maar helaas, zonder stroom of lucht lukt dit je niet helaas..
Anders ff uitbesteden, of ff kijken of je het bij iemand kan doen.suc6 ermee!
2 augustus 2009 om 15:14 #17506107Hoezo werkt roestomvormer niet dan? Het meeste zal ik eruit schuren. Ik wil het puur gebruiken voor als er nog putjes blijven zitten.
Iemand misschien nog advies voor na stap 9?
2 augustus 2009 om 16:14 #17506108heej myszek
aangezien het hier om je deuren gaat, kun je er vanuitgaan dat de roest van binnen afkomt.
in dit geval sluit ik me aan bij roger en zou ik er ook een stukje inlassen, of idd andere deur erin en spuiten.
roest omvormer heb ik ook al eens geprobeerd….. maar kwam er gewoon weer door :swearsucces met je klusje
2 augustus 2009 om 19:29 #17506109dat spul is gewoon een fabeltje.. Het zal werken op het bovenste laagjes van de roest.. maar daar onder niet.. (ook al schuur je het weg)
En het komt geheid weer terug, en dat zou erg zonde van al je tijd geld en moeite zijn wat je erin gestoken hebt..
suc6
2 augustus 2009 om 20:01 #17506110noverox helpt wel heel goed, ik heb bijv bij mijn c kadett city 3,5jaar geleden 3 plekken behandelt onderaan me voorruit en dat werkt perfect, de roest is niet verder gegaan.
veel succes, en ik denk idd ok dat het makkelijker is en goedkoper om een stel nieuwe deuren te halen(mis zijn ze zelfs in kleur te vinden???
mvg nick
2 augustus 2009 om 20:08 #17506111idd roest omvormer werkt niet.
blijf er dan vanaf want als je er zelf zo aan gaat klooien ziet het er a niet uit.en de roest gaat straks even vrolijk verder op je zelf gespoten deur.vraag liever bij een erkend bedrijf na of ze hem onder de lijst kunnen repareren en spuiten zodat je niet de hele deur hoef te demonteren en spuiten.
2 augustus 2009 om 20:20 #17506112Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik zal nog eens goed nadenken wat ik ga doen.
2 nieuwe deuren klinkt wel leuk, maar dat zal ook gespoten moeten worden (of ik moet ze in dezelfde kleur vinden, maar dat zal gaan tegenvallen denk ik) + uitspuiten. Dat wordt dan vrees ik wel een heel dure grap.
En ja, ik weet het, voor kwaliteit betaal je. Maar ik moet nou eenmaal op de kleintjes letten en wil er voor zorgen dat die roest zich niet verder verspreidt.
Maar ik zal ook eens informeren wat het bij een herstelbedrijf moet gaan kosten.
Of is er misschien hier iemand die een extraatje voor de vakantie wil verdienen en dit samen met mij wil aanpakken?
3 augustus 2009 om 15:23 #17506113Zojuist eens geïnformeerd bij een schadeboer (Van Markus in Zeist). Die kwam ook uit op spuiten onder de lijst. Alles in totaal zo’n 1300 euro :o :o. Dat gaat de kosten/baten dus ver te boven.
Ik zal nog eens bij een ander bedrijfje binnenstappen. Eens kijken waar zij mee aankomen.
Maar ik denk dat het uiteindelijk toch zelf doen wordt. Ik ga dan gewoon m’n tijd ervoor nemen en hopen dat het geluk me een beetje goed gezind is ;).
3 augustus 2009 om 15:51 #17506114origineel gepost door GREY ILLUSION
idd roest omvormer werkt niet.
blijf er dan vanaf want als je er zelf zo aan gaat klooien ziet het er a niet uit.en de roest gaat straks even vrolijk verder op je zelf gespoten deur.vraag liever bij een erkend bedrijf na of ze hem onder de lijst kunnen repareren en spuiten zodat je niet de hele deur hoef te demonteren en spuiten.
idd voor de netheid is het niks, dat is waar, mooi is anders.
mvg
3 augustus 2009 om 20:07 #175061151300:cry
das niet normaal voor onder de lijst.
daar spuit je de hele zijkant voor.
tussen de 600 en 800 euro zou netjes zijn.
met laswerk anders stralen en spuiten zou 500 netjes zijn3 augustus 2009 om 20:28 #17506116Zojuist m’n buurman gesproken. Die heeft bij zijn vorige auto o.a. ook zelf alle roest gedaan. Hij heeft naar mijn plekken gekeken en ziet er geen probleem in om dat bij mij ook te doen. Hij heeft ook nog een maat die hij gaat vragen om mee te helpen die zelf in een spuiterij heeft gewerkt.
Het ziet er dus naar uit dat ik met een kratje bier heel ver ga komen ;)
8 augustus 2009 om 07:52 #17506117kan ik er ook nog een paar brengen:P.
ik hoop dat het netjes lukt en de roest een hele tijd weg blijft.mvg grey:thumbup
12 augustus 2009 om 20:01 #17506118Thx! We gaan zeker ons best doen!
Als ik er aan denk zal ik ook een paar foto’s maken en posten.
10 september 2009 om 19:57 #17506119Ik zou nog even laten weten hoe het gegaan is.
Ik heb helaas geen pics genomen :(.
Er is veel werk in gaan zitten, maar het resultaat bevalt me meer dan goed moet ik zeggen! Het plamuren/schuren het achteraf nog wat strakker gekund, maar goed. Voor m’n eerste keer vind ik het helemaal niet slecht en als je er niet pal met je neus op staat zie je er niets van!
In plaats van roestomvormer heb ik rode menie genomen. Is een soort van hammerite. Hoe goed het werkt zal de tijd moet uitwijzen.
Voor nu ziet het er in iedere geval weer goed uit en ben ik best een beetje trots op mezelf king:
11 september 2009 om 08:24 #17506120Goed geld, 1300 eurie voor 2 deuren onder de lijst spuiten..
Kan ik hier een halve auto voor laten spuiten.
11 september 2009 om 08:49 #17506121origineel gepost door GREY ILLUSION
1300:cry
das niet normaal voor onder de lijst.
daar spuit je de hele zijkant voor
tussen de 600 en 800 euro zou netjes zijn.
met laswerk anders stralen en spuiten zou 500 netjes zijnVoor 1300 heb ik een hele autp gespoten hier, prof bij bedrijf :thumbup. Nog minder zelfs, maatje deed een BMW 3 serie voor 1100.
11 september 2009 om 08:54 #17506122ja, dan heb je ‘m zelf afgebouwd, kaal gemaakt, voorbewerkt, en voor de geld spuit dat spuiterij ook echt alleen maar een niet meer dan dat.
mag je ‘m zelf weer opbouwen etc.af- opbouw, voorbewerken, afplakken, etc. daar zit het meeste werk in.
Evt. ook nog is zonder bon.. (?) –> (geen btw dus, dus evt. ook zonder garantie. iig niet op papier)
11 september 2009 om 17:40 #17506123Je kneed een beetje van dit spul, en brengt het aan op de roest. + en – van je accu derop, en je roest is voorgoed weg :jerry
11 september 2009 om 21:05 #17506124ow vandaar dat die nissan weg is :jerry
11 september 2009 om 21:12 #17506125:jerry biertje?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.