Roest, rot en repareren.

Forumindex Forums Modellen Corsa Roest, rot en repareren.

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Looney
    Deelnemer

Ik heb bij mijn corsa B uit ’95 bij het linker achterwiel een rot stuk. Ik kan hier onderaan richting de voorkant een gat maken van 2 bij 5 cm..
      Door dit gat kijk ik een balk in, is dit mijn kokerbalk? Hij is verder nog helemaal hard behalve vanaf het achterwiel de eerste 10cm. Rondom hard maar binnenin loopt 1 opstaande stalen strip, die is deels weggerot.
      Hoe kan ik dit repareren?

Zat zelf te denken aan schuren/staalborstelen, fertan(of andere ontroester), oude olie en daarna tectyl. Het gat afdichten met een plaatje lassen.

Gaat dit werken en is dit goed voor de apk? is dit gat daar uberhaupt afkeur? Anders ga ik het rustig van de zomer opknappen ( nieuw stuk lassen, nu geen tijd voor. Auto moet uit de schorsing omdat ik er geen plekkie meer voor heb en ik wil gaan genieten van mijn 2 liter :angel )

Ook een vraag over de veerschotels. Wat is er nou precies wat kan wegrotten.
      Aan de bovenkant van de veer zit een rubberen (??) ding, dit komt op het chassis. Ik had daar nog iets zitten maar dat is weg gerot.. Dit laagje(nog geen cm) roest weg gehaald en nu zitten de achterveren weer gewoon goed.. Maar klopt dit wel?

Zo’n veerschotel, dat hoort staal te zijn toch? Moet dit gelast worden?
      Zijn dat deze dingen?
      http://www.winparts.nl/882/carrosserie/reparatie-plaatwerk/0005213

otdh
      Deelnemer

heey

dat gaatje in de dorpel is geen afkeur, liever ook niet afdichten,dat kan de keurmeester raar opvatten en dan gaat die echt de hele auto uitkloppen ( doe ik zelf dan iig wel )

doe is n foto van dat wielrandje, dat is misschien afkeur,misschien een AC code

de veerschotels zelf rotten meestal niet weg,wel de balk waar ze aanvast zitten

Jurgen
        Deelnemer

Achter de B stijl mag de dorpel toch voor de helft weg zijn ong? Dus dan zou ik het nu laten zitten en straks in de zomer netjes aanpakken, oftewel nieuw dorpeltje inlassen. De veerschotel zelf is vaak niet zo aangetast idd, de balk wat er boven zit valt vaak een gat in, net achter de schotel of er naast in de wielkast.

Anoniem

Foto’s zijn makkelijk ja.

Als het klopt wat Jurgen zegt dan was mijn Astra van 2 jaar geleden nog gewoon door de APK gekomen met rotte dorpels! :(

Maar zijn schermrandjes nu afkeur? De een zegt van wel en de ander van niet.

Jurgen
            Deelnemer

Ik weet aan het eind van de dag meer, mijn corsa staat nu bij de garage voor apk en die heeft er ook last van king:

Anoniem

Mijn Fje had aan het eind van de dorpel een behoorlijk rot stuk ( lees weggerot )
                Daardoor + schermrandjes heb ik hem weg gedaan, wast straks niet nodig ook :jerry

Maar bij de weg, die dorpels van B-Corsa’s roesten normaal toch niet meer zo?

otdh
                Deelnemer

dorpels van een B roesten lekker hoor :p

schermrandjes rot is geen afkeur,mits het niet scherp is ( ducktape erover mag dus )

Anoniem

Aha en als het al los is van binnenscherm?
                    En rond tankdop mag ook?

Jurgen
                    Deelnemer

Nou de corsa is in ieder geval niet afgekeurd op de wielrandjes ;) Volgens mij mogen die voor 1/3e van het binnenscherm los zijn en idd geen scherpe randjes.

Anoniem

Nja, dit lijkt me wel wat erg:

Mijn oude Fje waarvan de achterschermen in 2005 al een AC waren ;)
                        Kan het haast niet geloven dat dat met wat ducktape goedgekeurd wordt :shock:

Sorry voor de -offtopic

otdh
                        Deelnemer

die F is idd tever heen

percentage van t binnenscherm is afhankelijk van bevestiging schokdemper

roest rond tankdop…als de dop nog voor 2derde vast zit, en er geen scherpe delen aan zitten mag dat gewoon

kaneelschep
                          Deelnemer

Dat rotte spatbord op die f had misschien nog wel apk kunnen krijgen. Zolang het inderdaad niet scherp en te ver van het binnenscherm gerot was.. dat je er niet tussen kan komen met je hand ofzo ;) hangt er maar helemaal van af hoe goed je de apk mensen kent :) haha maar die f was vast niet alleen daar rot :P
                            Die corsa moet daar wel mee door keuring komen! Maar wel aanpakken want het duurt niet lang voor die hele hoek weg is.. en daar zit je gordel ook vlakby aan vast :)

Anoniem

Nja, dat ik’m naar de sloop heb gebracht is omdat-ie rotte achterschermen had en rotte dorpels ;)

Looney
                              Deelnemer

Hier een mooi fotootje van de rotte plek. Hier in is het redelijk hard, wel goed geroest maar niet rot gelukkig..
                                Wielrandjes zijn gelukkig nog goed hard ;)

otdh
                                Deelnemer

heey

dat is geen afkeur iig

Looney
                                  Deelnemer

Echt niet? Dat is heel erg mooi nieuws! Dan kan er gewoon een plaatje overheen lassen dus!
                                    En als je het gat in kijkt, aan de rechterkant, hier zit een tussenschotje. Deze is aan het begin ook al aan het rotten (eerste 3cm is al afgebrokkeld, vanaf 5cm is het weer hard. Dit maakt verders ook niet uit?

Dat zou heel mooi zijn, want dan kan ik volgende week naar het RDW voor het omkeuren king:

vluggejaapie
                                    Deelnemer

ik zou het in ieder geval wel even zo goed mogelijk staalborstelen en schoonmaken, vervolgens roestomvormer als brunox of fertan er op gooien zodat je de roest kwijt ben en daarna af kan smeren. Anders ben je over een maand of 6 weer 15cm verder.

rammaz
                                      Deelnemer

ik zou het gelijk dichtlassen, winter komt eraan….hoe langer je wacht en openlaat hoe meer je moet gaan repareren….
                                        good luck baby!!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.