Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Roest behandelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2012 om 16:07 #17250000
Ik weet het, het is al vaker besproken op dit forum maar hopelijk kan iemand het duidelijk voor me op een rijtje zetten?
Kan iemand stap voor stap beschrijven hoe je (kleine) roestplekjes het beste kan behandelen? Het gaat hierbij niet om plekken die doorgeroest zijn, dus geen las werkzaamheden.
Hopelijk heeft iemand een duidelijk uitleg samen met de producten die je nodig hebt
27 juni 2012 om 20:39 #18041454eerst de meeste roest met een kleine schroefen draaier weg purken.
ff goed schoon gemaakt met een roest borsel.
daarna met noverox behandelen.
ff laten drogen, en afwerken met een lakstifje.
zo heb ik het gedaan.27 juni 2012 om 22:43 #18041455Noverox is alleen niet “even” drogen ;) Dat moet 24 uur uitharden ;)
Werkt verder prima idd.
Lakstift of met een spuitbus en spotblender en als je perfecte afwerking zoekt ook nog ff de auto polijsten zodat het netjes in elkaar overloopt en niet opvalt.28 juni 2012 om 04:55 #18041456bij mij was de noverox zo droog, had de auto in de zon staan. ;)
28 juni 2012 om 07:08 #18041457Het is ook wel zo droog ja, maar voor volledige werking moet het veel langer drogen ;)
28 juni 2012 om 19:12 #18041458Geen probleem, de tigra staat in de garage :)
Waar dient dat noverox voor eigenlijk?
En kan je ook nog plamuur gebruiken of niet?28 juni 2012 om 21:25 #18041459Noverox is een roest omvormer. Die transformeert roest weer terug in ijzer.
Dan hoef je dus niet helemaal alles weg te schuren, en voldoet het om de loszittende roest vlokken en verfschilfers weg te halen met een staalborstel.
Daar na uiteraard even plamuren of glad schuren.28 juni 2012 om 22:15 #18041460Maar euh mensen?
Moet je dit als hobbyist/amateur/beunhaas nu wel echt willen?
Mijn ervaring is dat het vak werk is en als je kwaliteit wil/verwacht dat je niet zelf aan de koets hoeft te gaan werken wanneer het om in het zicht zijnde delen gaat.
Begin je hier aan zit je zoiezo aan het spuiten vast voor de delen die ruim in het zicht zitten, dus waarom op die 100/200 euro gaan bezuinigen wanneer je er ook een vakmanschap resultaat van kan krijgen van een expert?
*alleen een gedachten ;)
28 juni 2012 om 22:48 #18041461Het ligt er maar net aan hoe handig je zelf bent. Sommige mensen kunnen zoiets zelfstandig supermooi doen.
Het kost alleen meer tijd met de beschikbare middelen.29 juni 2012 om 07:04 #18041462AnoniemLid sinds:
1 January 1970M’n pa heeft het bij mn Astra gedaan, zat zo’n heel klein plekje en zie je NIKS meer van. ‘t is wel netjes gespoten daarna zonder enig kleurverschil.
29 juni 2012 om 07:57 #18041463Dan acht ik de kans groot dat ik er geen geduld voor heb :angel :jerry
Of te hoge eisen, Hmmm … :hmmz :jerry
29 juni 2012 om 08:03 #18041464AnoniemLid sinds:
1 January 1970Denk het 1e ;)
29 juni 2012 om 11:16 #18041465Ik ben geen autospuiter, automonteur, verfspecialist.
Maar uit eigen ervaring heb ik mijn eigen werkwijze gevonden waar ik tevreden over ben.Lak:
-Laat je autolak mengen bij een verfspeciaalzaak en bestel niet klakkeloos op kleurcode.
Dit ivm verkleuring van je lak door het weer. Een beetje autolakkenzaak kan dmv een speciale machine/camera de exacte kleur mengen. Daarvoor moet je vaak een spiegel/kap/plaatdeel inleveren met dezelfde kleur, zodat zij die kunnen uitmeten.
-Vraag bij dezelfde zaak naar een goeie bijbehorende (epoxy)primer als ondergrond, ter afdichting van de ondergrond en zodat je geen rare chemische reacties krijgt.
-Makkelijkste is in spuitbus laten gieten, evt kun je natuurlijk ook rollers gebruiken.Voorbehandelen:
-De roestplekken goed opschuren/slijpen zodat zoveel mogelijk roest weg is, ga ook een beetje om de bult/roest heen want er zit gegarandeerd meer roest omheen.
-Ik gebruik altijd roestomvormers als brunox of novorox een aantal lagen volgens de beschrijving, zodat alle niet weggeslepen roest zo veel mogelijk opgelost/omgezet wordt.
-Alles weer netjes gladmaken, voorbehandelen met een (epoxy)primer of brunox. Eventueel filler/plamuur er overheen afh van het oppervlakte.
-In meerdere lagen lak aanbrengen, wetsanden, aanbrengen, blanke lak (tenzij je 2k lak gebruikt).
-Vervolgens polijsten en waxen.Belangrijkste is de beschrijvingen van alle droogtijden en temperaturen volgen, alles rustig in lichte lagen doen. En afhankelijk van hoe mooi je het wil hebben zul je het de eerste keer misschien 3x opnieuw moeten doen voordat het naar je zin is.
Ben je niet handig, wil je wel perfect resultaat, breng m dan naar een autospuiter en werk op vrijdagmiddag een paar uur langer door.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.