Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Rik’s Opel Kadett E heeft ook ROEST achter de pedalen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 november 2013 om 12:55 #18194885
denk dat de kadetjes die dit niet hebben op 1 hand te tellen zijn….heb er zelf ook mee te maken gehad.. ik heb het laten fixen bij een lasser..,. koste me 100 euro.
de draagarm losboren (zit gepuntlast) dan het rotte stuk plaat eruitslijpen… stuk plaat op maat terug met gaatjes erin waar je de draagarm weer op vast kunt lassen..
24 november 2013 om 13:03 #18194886AnoniemLid sinds:
1 January 197024 november 2013 om 13:03 #18194887@Andreas.Berger wrote:
omdat mijn auto wel een verplichting heeft om te keuren met KAT, en ik dus de E1 tunnel heb
Hoe dan?? Tot ’96 heeft geen enkele auto die verplichting hoor, als het er op zit moet het werken, maar wat er niet op zit kan ook niet stuk…
24 november 2013 om 13:07 #18194888@opelkadetje wrote:
denk dat de kadetjes die dit niet hebben op 1 hand te tellen zijn….heb er zelf ook mee te maken gehad.. ik heb het laten fixen bij een lasser..,. koste me 100 euro.
de draagarm losboren (zit gepuntlast) dan het rotte stuk plaat eruitslijpen… stuk plaat op maat terug met gaatjes erin waar je de draagarm weer op vast kunt lassen..
Ja, dat is ook een prima low budget fix, als dat goed behandeld wordt allemaal kan je weer vele jaren er mee vooruit!
24 november 2013 om 13:15 #18194889ik heb een U9 op kenteken, dus ben verplicht een KAT te hebben, Lambda heb ik ook namelijk
24 november 2013 om 13:21 #18194890dan laat je hem toch om keuren van een c20xe naar een 20xe.
1 puntje aan massa leggen en een oude lamda in je uitlaat zonder draad.
en je kat er onderweg24 november 2013 om 13:27 #18194891oke, eens kijken als het zover is, tnx voor de tip ;)
24 november 2013 om 13:50 #18194892Lambda er op betekent nog niet dat je verplicht een kat hoeft te hebben. Eventueel omkeuren, maar kat is echt niet verplicht.
24 november 2013 om 13:52 #18194893waarvoor staat dan het U9 op mijn kenteken ???
24 november 2013 om 13:57 #18194894Voor de euronorm, maar dat was voorzorg, niet verplicht nog. Mijne heeft een C20XE op kenteken en mag 3%CO hebben, omdat hij geen kat heeft. Dat geldt tot en met 1996. Kijk maar eens in zo’n RDW tabel. Mijn garage geeft wel elk jaar een opmerking, maar dan puur per vergissing. Regels zijn regels. Krijg hem elk jaar weer goedgekeurd en nou moet ik zeggen dat het ook nog een heel nette waarde is bij de mijne. 0,55 zonder kat!!
24 november 2013 om 13:58 #18194895Dit kun je aanhouden:
Mag zelfs 3,5% zijn! Lambda er op is dan een detail, dat doe je dan uit voorzorg dat hij nooit te arm gaat lopen. De kat is de bepalende factor en pas NA 1996 echt verplicht. En ja, zit het er op dan ga je voor de 0,5% norm, zit hij er niet op 3,5%. Simpel als dat!
25 november 2013 om 19:50 #18194896Goed, nu weer ontopic :wtf want ik heb een vraag king:
Ik ga mn best doen om morgen bij de schadehersteller langs te gaan.
Ik heb hier al eens gelezen over “inspectieluikjes” waar n u de bobbels zitten onder de bitumenlaag.
Is dat slim om te doen en tast zoiets ook de stevigheid van de carrosserie aan ?
Het is natuurlijk reuze handig om eens in de zoveel tijd even alles los te halen, luikjes ervoor weg en dan die hele ruimte voljagen met het meest vettige spul die ik kan vinden.Of toch netjes dichtlassen en na 10 jaar hier weer moeten lassen ?
Wat vinden jullie ?
Rik :)
25 november 2013 om 20:00 #18194897ik zou van het schuine stuk bitumen verwijderen.
op de vloer met een hobbymessen doorsnijden en dan met een fohn de boel verwijderen.hoe grondig je de roest reparatie gaat uitvoeren moet afhangen van hoelang je de auto nog wilt houden.
25 november 2013 om 20:04 #18194898Nou 10 jaar?? Hoe lang zit het al??
Ik had eerst ook dat plan, maar ben er van af gestapt, want je kan het zo ook goed inspecteren met een endoscoop, en je kan er zo ook bij om er vet of wax in te spuiten, gewoon onder de tunnel langs met een slang met zo’n rondspuit nozzle.
Als je het juiste middel gebruikt, en dan bedoel ik eigenlijk Mike Sanders of Time max vet dan hoe je er nooit meer naar om te kijken, blijft dan gewoon elke keer met warm weer zichzelf weer verdelen en is ondoordringbaar voor vocht.
25 november 2013 om 20:15 #18194899Tja, de Kadett is 23 jaar en is van binnen helemaal GAAF, behalve dus waar we het over hebben.
Hoelang ik de auto wil houden ? Zo lang als het mogelijk is, ik hoef dat moderne spul niet maar houdt meer van auto’s van de jaren 80 t/m de jaren 90-95.Vinci: jij bedoelt waar de schakelstang doorheen gaat ? ik heb daar een zwart rond ding om de stang zien zitten in het schutbord.
Rik :D
25 november 2013 om 20:23 #18194900Nou precies, helemaal mee eens, deze auto heeft lage emissie eisen en is qua rijden zo puur als maar kan. Modernere auto’s zijn echt niet gemaakt voor mensen die van autorijden houden, maar voor pedaalaaiers. Een Kadett heeft goed doseerbare remmen, die echt wel echt remmen, maar wel ook echt ingetrapt moeten worden. En hoe een Kadett stuurt, hoe je de wind langs de ramen hoort suizen, heerlijk gewoon! Dat is pas Autorijden met een hoofdletter A!
Nee, jouw kadett mondt daar gewoon in de kabine uit, je moet bij je katalysator kijken, daar en dan naar voren toe kun je in de holle ruimte komen…
25 november 2013 om 20:39 #18194901@Vinci wrote:
Nou precies, helemaal mee eens, deze auto heeft lage emissie eisen en is qua rijden zo puur als maar kan. Modernere auto’s zijn echt niet gemaakt voor mensen die van autorijden houden, maar voor pedaalaaiers. Een Kadett heeft goed doseerbare remmen, die echt wel echt remmen, maar wel ook echt ingetrapt moeten worden. En hoe een Kadett stuurt, hoe je de wind langs de ramen hoort suizen, heerlijk gewoon! Dat is pas Autorijden met een hoofdletter A!
Nee, jouw kadett mondt daar gewoon in de kabine uit, je moet bij je katalysator kijken, daar en dan naar voren toe kun je in de holle ruimte komen...
Oh ja ? Ik heb vaak zat onder de auto gelegen, maar nooit zo’n opening gezien.
Ik zal de volgende keer dubbel goed kijken :angelRik :)
25 november 2013 om 20:44 #18194902Hier zie je redelijk hoe die ruimte er van binnen uit ziet:
En bij de E1 en E2 is dat tussenschotje in de tunnel nét effe anders omdat bij de E1 de schakelstang er langs moet. Bij de jouwe kun je er zeker wat lastiger bij, maar via die twee rechthoekige ‘kanaaltjes’ die aan weers kanten overblijven kun je er met een endoscoop wel in.
Aan de voozijde, achter de steunen die omhoog lopen vanaf de voorste draagarm scharnierpunten kun je er ook meestal net in, daar zitten ook twee openingetjes.
Nou is het geen ramp om zoals Theun zei in het schuine stuk bij je voeten de boel open te slijpen, rot is het toch al, maar slijp niet te hoog, probeer het zo te doen dat je het met vlakke plaat weer makkelijk dicht kan lassen.
25 november 2013 om 20:53 #18194903Nog een vrij nette reparatie:
http://www.kadett-forum.de/archive/73276/4/thread.html” onclick=”window.open(this.href);return false;25 november 2013 om 21:13 #18194904@Vinci wrote:
Hier zie je redelijk hoe die ruimte er van binnen uit ziet:
En bij de E1 en E2 is dat tussenschotje in de tunnel nét effe anders omdat bij de E1 de schakelstang er langs moet. Bij de jouwe kun je er zeker wat lastiger bij, maar via die twee rechthoekige ‘kanaaltjes’ die aan weers kanten overblijven kun je er met een endoscoop wel in.
Aan de voozijde, achter de steunen die omhoog lopen vanaf de voorste draagarm scharnierpunten kun je er ook meestal net in, daar zitten ook twee openingetjes.
Nou is het geen ramp om zoals Theun zei in het schuine stuk bij je voeten de boel open te slijpen, rot is het toch al, maar slijp niet te hoog, probeer het zo te doen dat je het met vlakke plaat weer makkelijk dicht kan lassen.
Dit neem ik mee naar het overleg morgen (als ie tijd heeft)
Dat zou al schelen in de kosten en bovendien: tis lokale roest, niet de hele voetruimte is verroest :angel25 november 2013 om 21:21 #18194905Slijp ook niet te laag heh, want dan zit je straks nog in de bodemplaat, en wat er nog van te redden is beschadig je dan wellicht onnodig. Mooiste is ongeveer vijf centimeter vanaf waar de vloer omhoog begint te knikken. nou ja, als die schadehersteller die auto een beetje kent, of goed naar die foto’s kijkt dan moet hij er wel uit komen…
26 november 2013 om 12:19 #18194906@Vinci wrote:
Hier zie je redelijk hoe die ruimte er van binnen uit ziet:
En bij de E1 en E2 is dat tussenschotje in de tunnel nét effe anders omdat bij de E1 de schakelstang er langs moet. Bij de jouwe kun je er zeker wat lastiger bij, maar via die twee rechthoekige ‘kanaaltjes’ die aan weers kanten overblijven kun je er met een endoscoop wel in.
Geld dit ook voor een automaat?
26 november 2013 om 12:23 #18194907Een automaat heeft voor zover mij bekend de zelfde bodemplaat als de handgeschakelde Kadetts, maar zijn er ook rond 1989 overgestapt naar de E2 vloer…
26 november 2013 om 15:38 #18194908Ik ben bij hem geweest en ik mag hem vrijdagmiddag brengen.
Wat de kosten zijn weet ik nog niet, hij heeft de auto nog niet gezien ;)Rik :)
27 november 2013 om 20:49 #18194909hallo,
even inhakend op dit topic heb ik ook nog wat kiekjes van “hoe het er bij rik zijn kadett
onder de bodemplaat uit zou kunnen zien.. “deze foto’s zijn van mijn vriendin d’r 86′ kadett sedan. in november 2011 bekeek ik deze kadett
nog eens even goed voor de apk, en het zag er best goed uit allemaal nog.
ze had er inmiddels ook al een jaartje in gereden met veel plezier, en geen pech !
toch zat er een gaatje bij de draagarm bevestiging, en ik wilde dat toch ook eens beter bekijken,
maar dan vanuit de binnenkant.
dus.. tapijtje aan de kant gefrommeld. tja.. wel wat bulten onder de rubber dempings mat, dus ook maar een
kijk gaatje gezaagd. van 10×10 of zo. want dat zou ik ook zó weer dicht hebben. Nou, daar bleef het niet bij !
nogmaals, van onder af was er enkel een duimdik gaatje te zien !!
zie foto’s…. :(misschien is het nét niet duidelijk genoeg te zien, maar alle verbindingen waren slecht.
na het grondig weghakken van al het echt slechte materiaal zakte bij mij de moed ook wat in de schoenen,
en dat terwijl ik ook wel gekker gerepareerd heb.
constructief is het een heel lastige klus. zeker om het geheel ook veilig te krijgen..( veel verbindingen )
let daar ook op als je de klus uit laat voeren, want bij een ( klein ) aanrijdinkje oid direct
een draagarm door de bodem tussen je benen is ook geen pretje :shock:deze 86′ kadett sedan diesel staat sindsdien nog steeds te wachten op ???? ik weet het nog niet.
hopelijk valt het met jou kadett een beetje mee rik ! succes !
jordy
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.