Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Rijden op E85 Ethanol 85% 15 % euro95
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2015 om 10:31 #17272556
Hoi Forum leden,
Ik ben nu een kleine maand me aan het verdiepen in E85. Ik wil graag in deze topic mijn bevindingen kwijt maar ook ben ik benieuwd of er andere leden zijn die er al een tijd op rijden.
Ik wil op E85 gaan rijden om 2 redenen: ik heb meer boost (qua gevoel kon het wel eens 40 a 50pk meer zijn), en kan het kopen hier over de grens in duitsland voor 0,99cent de liter.
Op dit moment ben ik gaan rijden met een 50/50 verhouding dus 50 % E85 en 50 % op Euro 95. Aangezien er vanaf 2010 een nieuwe wet is opgesteld in europa dat alle euro benzine’s (ook in 98) 5% ethanol moet zitten rijdt ik dus nu op 55 procent op Ethanol en het overige is hopelijk euro95 :).
Wat mij meteen opviel is dat mijn auto er stukken beter door gaan lopen is. Ik heb veel meer vermogen! en ik rijdt cheap rond met 25 euro voor een halve tank.
Wat ik tot nu toe ontdek heb en geprobeerd heb om bevestigd te krijgen van de mensen die er voor geleerd hebben:
Er wordt gezegd dat Ethanol benzineleidingen aanvreet en aluminium.
Zover ik nu weet durf ik te zeggen dat dit een myth is. Ethanol wordt vaak in verwarring gebracht met methanol (ook aanwezig in benzine) en die is inderdaad niet lief voor rubber en aluminium.
Dus om E85 te rijden zit je met je leidingen wel goed.
Ethanol is verkoelend voor je cilinders en wordt niet warmer zoals sommige beweren.Wat ik wel heb ontdekt wat geen myth is dat ethanol meer ingespoten moet worden bron:
deze link:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061ik stuur deze link omdat deze gast echt weet waar hij over praat. In tegenstelling tot 10000000 andere sites waar ik alleen mond op mond info krijg toebedeeld.
Maar goed dan lees ik en zie ik op Youtube ook mensen die al jaren rijden op E85 100%!! zonder enkele problemen. Het enige probleem is als je op 100% rijdt dat je met temperaturen onder de 5 graden start problemen krijgt. Dus hij start wat moeilijker.
Deze mensen hebben geen enkele aanpassing gedaan aan hun auto!.
Ik hoor ook dat er in Brazil auto’s al jaren alleen maar op E85 rijden. (ivm met een smog probleem).Oftewel ik ga me auto op E85 laten draaien het liefst 100% want met 50% bevalt al super goed.
Start problemen maak ik me niet druk om, want hiervoor heb ik al een idee (soort fohn) in de intake zoals velen doen. Bij sommige hebben ze een 12V fohn ingebouwd die ze aanzetten in de winter bij het starten :) maar ook veel mensen beweren weer dat dit onzin is, na 5 sec start hij prima.. echter dit kan ik pas over een paar maanden bevestigen.Ik dacht ik deel mijn bevindingen, ik heb vele sites moeten zoeken en zelfs gebeld met TU Delft over Ethanol daarom weet ik nu ook dat Ethanol niet corrosive is!
Het is meer de Shell etc die niet wil dat je hier op gaat rijden en myths de wereld in brengt.
Wellicht zijn er meer leden die hun ervaringen willen delen. Ik ben in ieder geval van plan als ik dingen meer te weten ben gekomen het hier te posten. Om uiteindelijk 100% op ethanol te rijden.
Mijn auto:
Opel Zafira A OPC 2002 Z20let met een EDS stage1 tuningmap.
Turbo is nog de let helaas….Groetjes,
Tim
30 juni 2015 om 10:44 #18288856ik denk dat je beter 107 octaan kan tanken.. voor methanol heb je volgens mij een motor ombouw nodig
op YouTube staat ook een filmpje van een gast met een honda civic turbo (ombouw) die op methanol wil rijden.. die moest zijn blok aanpassen omdat de ontbranding anders wordt…verkeerd gebruik kan schade opleveren aan je motor dus ik denk dat dit nog wel een staartje zal krijgen
30 juni 2015 om 10:53 #18288857https://www.youtube.com/watch?v=XSdh1PaQ418″ onclick=”window.open(this.href);return false;
misschien dat dit filmpje meer info geeft…
30 juni 2015 om 10:58 #18288858107? ik ken alleen aral 102 en shell Vpower en firezone 102.
Overigens wil ik niet op Methanol rijden maar op Ethanol. En idd het is een risico maar die moet je nemen in dit leven om iets te bereiken :).
Ik dacht 1 maand geleden dat het risico hoger dan 70% lag maar ondertussen weet ik dat ik alleen even rekening moet houden dat ik eigenlijk nog 30% meer inspuiting hoor te krijgen. Daarin tegen zal er niet indirect iets misgaan want Ethanol heeft een koelend effect in de verbrandingskamer.
Ik heb in ieder geval leden horen praten hierover die er ook op reden. Ben dan ook erg benieuwd naar hun bevindingen zover.
overigens is dat filmpje 100% onzin en achterhaald. Want ze praten over speciale brandstof leidingen etc omdat Ethanol rubber aanvreet en aluminium maar dat is dus absoluut niet waar.
gr, Tim30 juni 2015 om 11:05 #18288855@Timeku wrote:
107? ik ken alleen aral 102 en shell Vpower en firezone 102.
Overigens wil ik niet op Methanol rijden maar op Ethanol. En idd het is een risico maar die moet je nemen in dit leven om iets te bereiken :).
Ik dacht 1 maand geleden dat het risico hoger dan 70% lag maar ondertussen weet ik dat ik alleen even rekening moet houden dat ik eigenlijk nog 30% meer inspuiting hoor te krijgen. Daarin tegen zal er niet indirect iets misgaan want Ethanol heeft een koelend effect in de verbrandingskamer.
Ik heb in ieder geval leden horen praten hierover die er ook op reden. Ben dan ook erg benieuwd naar hun bevindingen zover.
overigens is dat filmpje 100% onzin en achterhaald. Want ze praten over speciale brandstof leidingen etc omdat Ethanol rubber aanvreet en aluminium maar dat is dus absoluut niet waar.
gr, Timhmm ok.. daar heb je mij dan weer… ja ik bedoelde de 102… bij firezone en de shell pompjes aan de grens enzo die het verkopen
30 juni 2015 om 11:58 #18288859Mijn ervaring is dat 102 perfect rijdt. Alleen nu ik weet dat 104 beter rijdt oftewel e85 vindt ik het prijs verschil te hoog.
Bijna 80 cent per liter!30 juni 2015 om 12:10 #18288860heb ook een paar keer 102 in me v6 gegooit.. die genoot er wel van… maar ik heb zo ook mijn ??? bij of je zo E85 in je tank kan gooien… ik dacht toch echt dat je wel het een en ander aan je motor moest doen
30 juni 2015 om 14:09 #18288861Ben al wat verder.
Heb dit onderdeel nodig voor meer inspuiting gezien de z20let injectoren over capaciteit heeft.
http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=740010&hid=1176&lhid=&lvid=&mid=189Overigens kan je dus wel zomaar e85 in je tank gooien. Ethanol tast niets aan is een feit wat je leest of ziet op internet zijn niet op waarheid gebaseerd.
Sterker nog sinds 2010 rijdt iedereen met ethanol welliswaar de verplichte 5 procent maar zoals bij tango tank je soms euro95 en krijg je 10 tot 15 procent ethanol gratis erbij.
Geen broodje aap kan je zelf testen dit.Wie vaak in frankrijk tankt tankt standaard e10 dus 10 procent ethanol.
Het enige wat moet gebeuren om het goed te doen is de afstelling omdat ethanol 30 procent meer inspuiting vraagt ondanks dat dit eigenlijk moet rijden er mensen probleemloos zonder modificaties al 80k .
Als dit onderdeel erop zit dan ga ik over op 100 procent.
30 juni 2015 om 14:17 #18288862ik tank in belgie… 1,35 a 1,40 voor euro 95 bij van raak.. beetje minder accijns.. en als ik belgie niet haal dan maar bij de firezone voor 102 octaan of de shell.. tango ga ik nooit heen…
22 september 2015 om 09:47 #18288863als je je erin verdiept hebt weet je ook hopelijk dat je minimaal 30% meer brandstof moet inspuiten om volledig op e85 te draaien.
Je zult dus gewoon andere inectoren moeten gaan plaatsen, een volledige remap moeten uitvoeren van je ECU en er tevens een flexfuel sensor bijplaatsen omdat de samenstelling van de aan de pomp verkrijgbare E85 erg wisselt. De ene keer is het E70, de andere keer E77 en weer een andere keer E82.Hierdoor moet je ecu de openingstijden van de injectoren gaan aanpassen (compenseren) zodat je verbranding zo optimaal mogelijk blijft onder alle omstandig heden.
Wil je echt zekerheid zul je de E85 zelf moeten gaan mengen door 100% ethanol aan te schaffen en dit te mengen met 15% euro95-98-100-102De chemische samenstelling van methanol en ethanol is niet zo extreem verschillend – Methanol is CH3 OH en Ethanol is C2 H5 OH
Ethanol is wel goedkoper als methanol. Ik gebruik methanol om mijn inlaattraject te koelen.Nadeel van methanol is dat het giftig is, kan in een kleine dosis al blindheid veroorzaken maar ook de dood tot gevolg hebben. ;)
Een voordeel van methanol is dat je er nog veel meer vermogen uit kunt halen :)22 september 2015 om 10:02 #18288864Jep allemaal waar wat je zegt. Ik rijdt zonder issues nu op 50 50 verhouding. Dus 25 liter ethanol en 25 liter benzine.
Aangezien er in Europa 5% ethanol verplicht in benzine zit is dat wel FF een dingetje. En het feit dat e85 soms e90 is en soms in de winter zelfs e60. Maar op dit moment is de afr perfect en rijdt ik voor 55 euro volletank.
Gr Tim
22 september 2015 om 11:46 #18288865kan dit ook met bv cih motoren gebruikt worden? (wel met injectie systeem dan)
22 september 2015 om 12:16 #18288866@commo 67 wrote:
kan dit ook met bv cih motoren gebruikt worden? (wel met injectie systeem dan)
alles wat op benzine rijdt.
In europa is het verplicht sinds 2010 om tenminste 5% Ethanol in de benzine aanwezig te hebben. Dus je rijdt eral op. Toen kregen we E10 wat een keuze is (maar totaal niet schadelijk voor de motor, leidingen, benzinepomp,rails etc.)
Echter E10 heeft minder Octaan dus minder zuinig.Ethanol hoger dan 60% krijg je een octaan van 104 meende ik. Dus E85 hier in duitsland voor 99 cent de liter heeft 104 octane. Ik tank daar 25 liter van. Dus 25 euro :) halve tank. overige is benzine (waar ook dus 5% ethanol in zit) en dat beetje moet je meetellen dus eigenlijk rijdt ik op 60 – 40 verhouding 60 is dus de ethanol.
En zolang de motor (ecu en dus de injectoren) het kan bijtrimmen kan je dit gewoon tanken. Heb tot 35 liter geprobeerd maar dan geeft de ECU een Short en Long fuel trim error. Dan kan hij het inspuiten niet meer aan.
Dat kan je weer oplossen door andere 30% grotere injectoren te kopen. Maar dan heb je probleem dat als je op benzine rijdt je teveel inspuit. Oplossing ben ik nu aan het maken, een switch die de injectoren 30% halveert.
Dan kan je dus kiezen om 100% (50 liter) op E85 te rijden.
Laat je niets wijsmaken dat ETHANOL leidingen weg vreet absoluut bullshit.
Ik ken tuners die nu al jaren op ethanol 100% E85 rijden.Wel is het eigenlijk een must om een Air fuel ratio lambda sensor te hebben (wideband).
Maar anyway verdiep je er maar is in. genoeg over te vinden.
In brazil rijden ze er al 30 jaar op.gr, Tim
22 september 2015 om 13:06 #18288867Maar een originele ecu zal het niet snappen. Vergeet niet dat diverse compensaties worden uitgeschakeld op het moment dat je volgas gaat.
Onder diverse omstandigheden zul je echt moeten overstappen naar een vrij programmeerbaar motor management systeem.
Methanol en ethanol kan daadwerkelijk wel leidingen etc aantasten.
Beide zijn een alcohol soort welke tijdens destilatie bijvoorbeeld eenvoudig te winnen zijn. En op het oog is het een kleurloze vloeistof.
Oude slangen en leidingen net als rubbers zijn niet altijd ethanol bestendig. iig niet in grote hoeveelheden.
Ik kan je foto’s van mijn kleppendeksel waar de methanol gewoon in de lak vreet.
Moderne auto’s zijn al redelijk goed voorbereid op ethanol/methanol maar het is niet standaard zo.
In de dragrace zijn ze al jaren gewend aan methanol motoren, de laatste 5 jaren worden er grote stappen gemaakt op ethanol. Maar er is nog veel te ontwikkelen en om zomaar te zeggen pleur er maar in gaat goed vind ik wel erg riskant.
22 september 2015 om 13:43 #18288868@corsaboy wrote:
Maar een originele ecu zal het niet snappen. Vergeet niet dat diverse compensaties worden uitgeschakeld op het moment dat je volgas gaat.
Onder diverse omstandigheden zul je echt moeten overstappen naar een vrij programmeerbaar motor management systeem.
Methanol en ethanol kan daadwerkelijk wel leidingen etc aantasten.
Beide zijn een alcohol soort welke tijdens destilatie bijvoorbeeld eenvoudig te winnen zijn. En op het oog is het een kleurloze vloeistof.
Oude slangen en leidingen net als rubbers zijn niet altijd ethanol bestendig. iig niet in grote hoeveelheden.
Ik kan je foto’s van mijn kleppendeksel waar de methanol gewoon in de lak vreet.
Moderne auto’s zijn al redelijk goed voorbereid op ethanol/methanol maar het is niet standaard zo.
In de dragrace zijn ze al jaren gewend aan methanol motoren, de laatste 5 jaren worden er grote stappen gemaakt op ethanol. Maar er is nog veel te ontwikkelen en om zomaar te zeggen pleur er maar in gaat goed vind ik wel erg riskant.
methanol ja ethanol nee niet schadelijk iedereen die dat zegt tuimelt in een broodtje aap wat op internet rondgaat en is te lui om zich erin te verdiepen.
Methanol kan je zelfs blind/dood aan gaan puur gif! ethanol is zelfs te drinken als je zou willen :)
Maar die discussie ga ik verder niet aan verloren tijd.Check de wikipedia maar en anders bel is de UTdelft heb ik ook gedaan zoals je helemaal bovenin dit topic kan lezen.
22 september 2015 om 19:05 #18288869Volgens mij had ik ook al gemeld dat je van een kleine hoeveelheid methanol blind kunt worden met zelfs tot de dood aan gevolg.
Verder is ethanol meer ‘corrosive’ dan benzine en trekt het water aan.
De rubber en seals welke de laatste 20-25 jaar zijn toegepast zijn over het algemeen bestand tegen ethanol. Niet altijd tegen methanol inderdaad.
Maar om zomaar te roepen dat het overal in kunt gooien is een erg gevaarlijk uitspraak. Want oudere brandstofsystemen kunnen er wel degelijk schade van ondervinden met alle gevolgen van dien.Tot in de jaren 80 werden de brandstoftanken anders gefabriceerd. Dit kan problemen veroorzaken icm een te hoog gehalthe ethanol.
Dit is in de states in deze jaren gewijzigd aangezien met toen daar al begon inderdaad aan het toepassen van ethanol. Maar helaas was de europese automarkt in die jaren nog geen grote speler in de states. Tegenwoordig is dat sterk veranderd en zullen de meeste moderne auto’s vanaf zo rond 2000-2001 al redelijk zonder problemen om te bouwen naar E85.Maar weet je ook waarom je er meer vermogen uit zou kunnen halen uit beide brandstoffen?
Want het er alleen maar erin flikkeren is natuurlijk niet helemaal waarom je een overstap zou willen maken naar of ethanol of methanol als brandstof.Ook het octaan getal (ron) is totaal geen toegevoegde waarde aangezien je het MON getal niet weet van je mix.
Het MON is vele malen belangrijker dan het genoemde RON getal aan de pomp.Door het aanpassen van de kenvelden van een ecu (in de ontstekingstabellen) is het mogelijk om je ontsteking dusdanig te optimaliseren bij het gebruik van E85 dat je wel degelijke een serieuse vermogenswinst kunt meten. Maar daarvoor dien je wel een remap te ondergaan. Dit wordt dus weer mogelijk gemaakt doordat de klopvastheid van de brandstof beter is en je minder snel de pingel grens bereikt.
Ook blijf ik erbij dat je een flexfuel sensor (om de waarde te bepalen van de ethanol) moet plaatsen en daarop een compensatie map dient te gebruiken.
Dit zodat je geen detonatie krijgt met kans op fatale motorschade.22 september 2015 om 20:32 #18288870hier op het forum zit nog een persoon die met een astra opc de e85/benzine combo heeft geprobeerd. dit ging ook een tijd goed maar uiteindelijk toch last gehad van detonatie. koste hem uiteindelijk wel een motorblok ;) .
is het bij een z20let ecu hetzelfde als bij de c20let, dat hij bij vollast puur op een map loopt met weinig tot geen compensatie van de diverse sensoren?22 september 2015 om 20:55 #18288871weet ik niet zeker maar verwacht het wel.
In de meeste gevallen wordt al snel de lambda compensatie uit geschakelt.Maar een ander groot probleem wat vele niet weten en geen rekening mee houden is dat je eigenlijk je motor iets rijker moet afstellen op methanol en ethanol.
dit omdat je ook grenzen gat verleggen. Ik zou ook niet voor 0.86 of 0.82 lambda gaan dan persoonlijk.Zijn wel tabellen voor, moet ze er eens bij pakken, want ook hier gaan wij er zeker mee bezig..
zowel methanol als ethanol… maar dan beide in de 100% vorm22 september 2015 om 20:59 #18288872Ethanol in de benzine is de hoofdrede van het kapot gaan van de hogedrukpompen van de 2.2DGi motoren.
Helaas voor bezitters van deze 22 Direct motoren zijn de meeste verkochte brandstoffen voorzien van een Ethanol toevoeging van 5 tot 10%
De instructie voor de 2.2Direct is ook nadrukkelijk dat er geen Ethanolhoudende brandstoffen getankt mogen worden.
Dat word leuk dalijk met de verplichte Minimale 5% Ethanol in de Benzines.Ook weet ik iemand met een Renault Clio waarvan de motor al kapot is gegaan door in frankrijk getankte E10.
Of het en hoe snel het kwaad kan is zeker ook Auto type afhankelijk.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 september 2015 om 06:05 #18288873@corsaboy,
je hebt gedeeltelijk gelijk. Alleen wat iedereen lijkt te vergeten is dat ethanol gewoon alcohol is. Alcohol ja gewonnen door suikers.
en alcohol (ethanol) is zeker niet meer corrosief dan benzine. Je lijkt er wel redelijk veel verstand van te hebben toch sla je daar de plank geheel mis.Ook wat rubbers betreft. Veel zijn vaak in de war met Methanol maar die M ervoor is een wereld van verschil, mijn maat rijdt een BMW op 1005 PK op Methanol maar mij niet gezien die zooi. Met Ethanol haalt hij 700 tot 850 PK.
Ik heb officiële documenten van de chemie structuur van Ethanol. En het is absoluut niet Corrosief.
Maar ik heb al teveel die discussies gevoerd, ga het ook niet doen. Het is ieder voor zich wat ze geloven of denken zonder er moeite voor te doen.Wel heb je 100% gelijk wat de ontsteking betreft maar dan moet je eigenlijk meer 100% E85 gaan rijden mocht je daar verschil uit willen halen. Custom map is zeker een aanrader ook.
Wat de waarde betreft van Ethanol score je ook de 100 punten. Veel mensen vergeten dit en denken dat e85 een constante verhouding is. Dat is een fabel en vooral in de winter is dit bijna niet haalbaar. De grootste reden waarom grote tuners geen E85 tuning doen.
Verder bedoelen jullie een closed loop (Fueltrims actief) en een open loop (full throttle) en dus volledige inspuiting.
Om dan controle te houden moet je een WIDEband lamdasensor plaatsen AFR sensor.Maar goed nogmaals je kan foutloos op elke auto 25 liter ethanol E85 tanken en 25 liter benzine. Dat met die defecte OPC heb ik ook gelezen en durf wel te zweren dat dit gekomen is door een defecte injector.
Ik raad hier ook niet aan om het 100% te rijden, want dan heb je echt wel alle aanpassingen nodig die tot nu toe gemeld zijn als je de moeite neemt naar boven te scrollen.
Echter zoals ik er nu mee rijdt is er geen enkel probleem omdat mijn OPC voldoende injecteert.
23 september 2015 om 07:53 #18288874Ben benieuwd wanneer de “boehoe, mijn OPC is kapot komt” topic komt…
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
23 september 2015 om 08:05 #18288875@KRSA2000 wrote:
Ben benieuwd wanneer de “boehoe, mijn OPC is kapot komt” topic komt…
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
die komt er niet hoor. Zo’n ding heb je voor 3 K dus wat kan je gebeuren.
En daar komt bij dat Ethanol juist beter voor je motor is.
Learn the facts before you answer….
23 september 2015 om 10:22 #18288876Ik krijg hier het gevoel dat ik naar een tel-sel reclame zit te kijken xD
Zo veel beter, super wauw! Nooit beter gepresteerd!
Nou, ik blijf lekker E95 tanken. Daar zit ook wel wat ethanol in natuurlijk, maar daarvan weet ik tenminste zeker dat mijn oude opeltje lekker blijft rijden, daar is ie immers ook voor gemaakt.
23 september 2015 om 14:22 #18288877ethanol op zich blijft ‘corrosive’ MAAR in de commercieel verkrijgbare brandstof aan de pomp worden er (verplicht door de huidige regelgeving) additieven toegevoegd waardoor dit effect tegenwoordig bijna kan worden verwaarloost. Dus ja daarom is het voor voertuigen vanaf midden jaren negentig redelijk veilig om te worden voorzien van een E10 mix. Het grootste risico blijven de ouderen voertuigen met oude brandstofsystemen. Zoals je dan ook weet trekt ethanol water aan. Het mixed ook goed met water. Het is dan ook niet een direct gevolg met de huidige te verkrijgen ethanol maar meer het neveleffect die de schade zou kunnen veroorzaken.
Ook is het zo dat in de voorgaande jaren, jaren 70 / 80, rubbers – plastic delen etc resistent zijn gemaakt voor benzine, niet voor alcohol.
Waar je wel gelijk in hebt, maar dat heb ik ook al een aantal keren gezegd dat de moderne voertuigen hier al op zijn aangepast zodat de rubbers, pakkingen, plastic / kunstofdelen resistent zijn gemaakt voor zowel benzine als alcohol.Maar er zijn heel veel fabrikanten te vinden die het ten zeerste afraden om op oudere benzine motoren een ethanol mix te gebruiken.
Dus voertuigen die langer stil staan en weinig worden gebruikt (oldtimers bijv.) is het ten zeerste aan te raden om met regelmaat de brandstoftank leeg te maken en te voorzien van frisse ethanol mix.
Er zijn uitspraken her en der te vinden dat 90% van het huidige wagenpark in nederland veilig en zonder problemen zou kunnen rijden op e10.
Een hogere mix is dus ook alleen aan te raden voor voertuigen welke vallen onder de categorie FFV
24 september 2015 om 13:16 #18288878Wij hebben veel vruchtenbomen en laten hiervan bij een erkende stokerij drank maken.
Dat wordt dan een palinka van iets van 52%. Dit hebben we voor de grap eens in een potje met een nieuw stukje benzineslang gedaan.
Al binnen een maand begon het zwart te worden.
Als je deze drank ook iets te lang in een plastic vat of flesje laat, proeft het al naar plastic en je ziet de kleur veranderen.In frankrijk kan je trouwens even van de snelweg af ook perfect en vaak spotgoedkoop normale 95 en 98 tanken.
Wat ik dus ook altijd doe.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.