Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › rijden op cruisecontrol
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 april 2014 om 18:35 #17265237
Beste mede opelrijders,
Ik heb een vraag aan jullie. Mijn man rijd tcontinue op zijn cruise control. Hij remt en geeft snelheid met de cruise control. Ik word er helemaal gek van. … En volgens mij is het ook niet echt goed voor de auto. Wie geeft mij een mijn man advies? ? Buiten de tip om zelf te rijden ;) bedankt!11 april 2014 om 18:46 #18228542Ik zal je helaas moeten teleurstellen,
Door te rijden op de cruise control bepaalt de computer zelf hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Resultaat hiervan is dat je doorgaans zuiniger rijdt, dan dat je zelf gas geeft. Remmen op de motor (dus de cruise control hendel terugdraaien/zetten/iets anders) is in principe niks anders dan ‘gas’ loslaten. Net als dat naar voren draaien gas geven is.
Ik zie het probleem niet. Zelf rijden dan maar ;)
11 april 2014 om 20:53 #18228543Ik ben ook wel van continu op cruisecontrol rijden, kleine snelheidsverschillen op de cruise accelereren, en afremmen doe ik ook wel met de cruise.
Dit kan totaal geen kwaad, zou ook niet weten waarom het slecht zou kunnen zijn.
Ik hekel zelfs al die halve gare die hun cruise niet gebruiken, die dan onbewust jouw snelheid gaan rijden als je ze inhalen wil.
Zwaar iritantVerstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk
11 april 2014 om 21:02 #18228544Sneller gaan op cruise control betekent wel vaak dat de auto tegen vol gas gaat. Het versnellen doe ik dus meestal “zelf”.
Maar het is eigenlijk bijna beter voor alles om op cc te rijden. Geen ruzie maken met elkaar he?!11 april 2014 om 21:12 #18228545Haha. Bedankt voor jullie (leuke) reacties! Ik maak me er idd maar niet meer druk om :thumb maar hij rijd als een slak….. :D
12 april 2014 om 16:10 #18228546Ieder zijn ding, mijn vader reed ook altijd rustiger dan mijn moeder
Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk
13 april 2014 om 08:14 #18228547Heb geen cruise control dus geen last van haha. Op lange afstand lijkt het me wel makkelijk. Maar het neemt ook wel wat weg van het rij gevoel. Hadden jaren terug een wagen met cruise control maar die werd echt bijna nooit gebruikt.
13 april 2014 om 11:01 #18228548cruise control is zoveel relaxter dan zelf je voet naar beneden houden ;) ik gebruik de – en + knopjes ook graag om de snelheid aan te passen.
13 april 2014 om 11:26 #18228549Ik heb in minn huidige auto ook cruizecontrol. Gebruik het ook bijna altijd; zelfs in dorpen, dan rij je ook niet ongemerkt te snel. Dus gunstiger voor het aantal snelheidsboetes.
En het rijdt idd ook veel relaxter.
Gr
(Een trage slak)
Marcel13 april 2014 om 11:28 #18228550nog een slakje hier haha
13 april 2014 om 19:42 #18228551@fernando93 wrote:
Heb geen cruise control dus geen last van haha. Op lange afstand lijkt het me wel makkelijk. Maar het neemt ook wel wat weg van het rij gevoel. Hadden jaren terug een wagen met cruise control maar die werd echt bijna nooit gebruikt.
De Rest van nederland net zo.
Vrijwel iedere nieuwe auto heeft het standaard.
Niermand gebruikt het (Helaas)Willem
13 april 2014 om 19:48 #18228552Toen ik naar mijn eerste auto zocht hoefde ik geen cruis control.
Nu ik het heb. Ik wil niet meer zonder.
Gebruik het als ik ook maar even recht door rijd. In het dorp steden 80km wegen enz.En bij het accelereren geeft althans mijn auto geen volgas. Maar even veel als dat ik zelf zou doen.
Alleen wat Wim zegt, weg gebruikers zonder cc zijn dan erg irritant. Zo was ik van de week onder weg naar Tiel. Heb 1 en de zelfde auto wel 6 keer ingehaald.
Rij gvd constant. :sleeping14 april 2014 om 12:47 #18228553Ik deed dat in het begin ook altijd met de knopjes, totdat mijn vriendin daar ook over begon te klagen :P Als je zegmaar 3 stapjes omlaag wilt, voel je ‘m 3x inhouden, ik kan me voorstellen dat dat irritant is als je ernaast zit. Het is natuurlijk nog irritanter als je van 120 naar 100 gaat zitten regelen met de knopjes :P
Nu als ik langzamer wil, dan zet ik ‘m uit tot ik de goede snelheid bereikt heb en dan weer aan. Als ik harder wil geef ik gas bij en druk dan weer op het bovenste knopje om de nieuwe snelheid vast te zetten. Dat gaat wat geleidelijker dan dat gezapt met de knopjes.
Ik vind het ook erg fijn rijden met de cruise control. Vroeger vond ik het ook altijd onzin, maar als je dan een auto hebt waar het op zit, dan is dat toch best chill :P Alleen niet helemaal boete vrij. Vorige week een bekeuring binnen gehad van traject controle op de A2. Blijkbaar een bord met 100 gemist en te laat bijgesteld, want ik heb heel de tijd op de cruise gereden en kreeg een bekeuring met een snelheid van 110 km/h.
14 april 2014 om 13:59 #18228554Ik vind het rijden op de cc zeker ook prettig. Maar niet wat je zegt: iedere keer een stapje terug en weer verder. Het OS net of je in een aangepaste auto rijd! En heel irritant als je er naast zit… rij vertoon naar je gewenste snelheid en zet hem dan op zijn cc. Dat doe ik ook. Ook met inhalen is het een ramp als hij continue werkt met de cc. Gewoon gas geven, hup inhalen en weer op de cc….. anders hang je maar naast de auto die je inhaalt.
14 april 2014 om 15:07 #18228555Ik heb daar geen last van,ik voel geen stapjes,je moet sneller achter elkaar drukken, het gaat per 2km/u, dus wil je 10 km/u zachter rijden druk je 5 keer achter elkaar, met optrekken hetzelfde.. nu is de nauwkeurigheid van je mechanische cc niet zo heel top helaas..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
14 april 2014 om 15:26 #18228556Die mechanische cc doet er even over om een helling op te merken. Met als gevolg dat je eerst afzakt en aan het eind van de heuvel door de ingestelde snelheid schiet. Dan is het voordeel van de constante snelheid blijven rijden ook een beetje weg…
14 april 2014 om 15:37 #18228557Je kan zelf helpen met je voet, als je ziet dat ie dat doe,dan geef je een tikje gas bij.. je moet wel leren ermee om te gaan.
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
14 april 2014 om 16:10 #18228558Ja, hallo. Cruise control inbouwen en dan nog zelf gas moeten geven :jerry
Ik snap de beperkingen en ben keihard aan het leren om ongeschonden het Gouwe aquaduct door te komen14 april 2014 om 16:24 #18228559Ook Electrische Cruise Controls hebben deze Delays ertussen zitten.
Die zakken ook eerst af voor ze gas gaan geven, kan ook niet anders, eerst moet het snelheids signaal zakken, voordat ie hem omhoog kan regelen.Moderne Truck Cruise Controls kan je inderdaad helpen zoals Arjan (usbstick) zegt.
Mijn MB Atego houd het gas even vast als je hem een Tikje op het pedaal geeft, bij klimmen houd hij m zo op snelheid.Willem
14 april 2014 om 16:27 #18228560Als je de knopjes van cruisecontrol ingedrukt houd omhoog of omlaag hoef je niet steeds te drukken en gaat die ook sneller en langzamer. En heb je geen last van de hikjes.
14 april 2014 om 20:25 #18228561Ja maar dan weet je niet precies waar die stopt…
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
14 april 2014 om 20:43 #18228562@usbstick wrote:
Ja maar dan weet je niet precies waar die stopt…
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
Jawel laat je hem los, dan houd de cc de snelheid aan die je rijd op het moment dat je de knop los laat.
14 april 2014 om 21:20 #18228563Dan gaat ie meestal net iets harder dan je wil..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
14 april 2014 om 21:25 #18228564@usbstick wrote:
Dan gaat ie meestal net iets harder dan je wil..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
Zelf geen last van. Gebruik de versnelling zo regelmatig als ik van 100 km/h naar 120 km/h ga. Werkt perfect.
Misschien omdat ik het vaak gebruik weet ik inmiddels waneer ik de knop moet los laten ;)15 april 2014 om 13:32 #18228565Gaat bij mij inderdaad ook harden dan gewenst dan. Even rekenen komt beter uit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.