Rijden met stadslicht

Forumindex Forums Modellen Corsa Rijden met stadslicht

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Chun102
    Deelnemer

Hallo iedereen, even een vraag over het rijden met stadslicht…. tegenwoordig hoor ik vaak over ‘dagrijverlichting’ (meestal ledstrips / audi style), is dit hetzelfde gezien als gewoon stadslicht?

Ook weet ik dat het verboden te rijden is met alleen stadslicht… maar ik zie heel veel corsa d, astra j en de insignias rijden met lampen aan in het hoekje van de koplamp, deze zijn ook eigelijk de stadslichten? Of geld dit niet meer voor de nieuwere autos oid? En dat ‘dagrijverlichting’ wel weer mag?

Ik heb nu de angel eyes in mijn b en rij zo:
      Ik zag ook ergens dat je niet meer dan 2 stadslichten mag hebben, ik heb dus 2 ledjes met de led ring + stadslicht ruimte met een 5 led als stadslicht. Deze worden ook niet gedimt als ik de xenon aan doe. Weet iemand misschien of dit verboden is?

Alvast bedankt!

2e-c14nz

DRL (dag rijverlichting) moet geloof ik uitgeschakeld worden wanneer jij je dimlicht aan doet. Je mag inderdaad maar 2 stadslichtjes per koplamp hebben. Qua keuren van de auto met ”angel eyes ringen” zijn er een hoop verhalen die de ronde doen. Zo wordt de ene auto wel goedgekeurd met de ringen en de andere auto niet. Wil je het zeker weten, dan zou je de apk regels door moeten nemen. Persoonlijk snap ik sommige weggebruikers niet. De een heeft nog meer leds dan een landingsbaan, maar als dat je smaak is dan moet je dat vooral doen. Zo kwam ik er laatst ook 1 tegen die zowel zn dimlicht, mistlichten en ledstrips aan had.

2e-c14nz

Even opgezocht voor je.

http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-keuringseisen-voor-verlichting” onclick=”window.open(this.href);return false;

corsa14slow
          Deelnemer

ik heb precies de zelfde koplampen er in hangen en met xenon en is zonder enkele problemen door de APK gekomen.
            de keurmeester zij tegen mij dat je 2 extra stadslichten mocht hebben (dus 4)

En ik rij ook vaak zo en ben nog nooit aangehouden ofzo :thumb

Chun102
            Deelnemer

@2e-c14nz wrote:

Even opgezocht voor je.

http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-keuringseisen-voor-verlichting” onclick=”window.open(this.href);return false;

Bedankt !

@corsa14slow wrote:

ik heb precies de zelfde koplampen er in hangen en met xenon en is zonder enkele problemen door de APK gekomen.
              de keurmeester zij tegen mij dat je 2 extra stadslichten mocht hebben (dus 4)

En ik rij ook vaak zo en ben nog nooit aangehouden ofzo :thumb

Ok… dan laat ik het ook zo, we zien het wel dan :D

Stornie

De verlichting die jij bedoelt is dagrijverlichting, dus verlichting die standaard gaat branden bij lopen van de motor.

En daarnaast is rijden met stadslicht volgens mij niet verboden. Het staat in ieder geval niet met zoveel worden in de wet.

BlackDevil

Jaren geleden was rijden met alleen stadslicht niet toegestaan en werd het ook wel gezien als parkeerverlichting. Je kon er zelfs een prent voor krijgen als je ermee rondreed in omstandigheden met slecht zicht. Tegenwoordig wordt het wel toegestaan. Tenzij je net een agent treft die zijn dag niet heeft. In sommige situaties is stadslicht zelfs verplicht, zoals bij het voeren van mistverlichting aan de voorzijde. Maar ook daarover zijn discussies geweest dat dit een ongeschreven regel zou zijn.

wim-v6
                  Deelnemer

Dag rijverlichting word niet gezien, en is niet hetzelfde als stadslicht!!!! maar werkelijk als DRL’s en die mag je voeren

Alleen kunnen de DRL’s wel als stadslichten gebruikt worden, in gedimde toestand!!!!

Willem

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.