Rick, Bernard en Allard’s 1973 Manta 1.9S

Forumindex Forums Overige Even voorstellen dit ben ik Rick, Bernard en Allard’s 1973 Manta 1.9S

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554002
    Nox95
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 March 2024

      Hoi Allemaal!

      Ik ben Rick, en samen met een van mijn vrienden (Bernard) en zijn jongere broertje (Allard) hebben wij een Opel Manta A 1.9S gekocht!

      Deze Manta was al bij Bernard en Allard in de schoonfamilie, Bernard is er zelfs in getrouwd. Omdat de schoonvader van de auto af wilde, hebben wij besloten om ons geld bij elkaar te leggen en de auto te kopen. Zodoende blijft de auto in de familie, kunnen we ook de kosten verdelen en mag de auto wat vaker buiten spelen, in plaats van bijna altijd binnen staan. Daarnaast ben ik zelf wel nieuwsgierig naar wat er allemaal komt kijken bij het hebben en houden van een oldtimer.

      Hij was ooit oranje, maar een van de vorige eigenaren (wij zijn de 5e) heeft hem metallic donkergroen gespoten. Dit mede om de riante hoeveelheden plamuur te verhullen. De plamuur is verspreid over de hele auto, de verf begint te scheuren en kraken op verscheidene plekken. Maar hij is gelukkig keihard, op een klein plekje achter de linker koplampen na. De vorige eigenaar heeft de hele auto aan de onderkant bedekt met een centimeter dikke laag vet. ALLES zit eronder, geen hoekje of kiertje is overgeslagen. Helaas zijn er wel wat verbeterpuntjes, maar dat wil ik graag in losse topics aan de man brengen als ik de informatie niet op het forum kan vinden.

      Hobbymatig sleutel ik nu twee jaar aan auto’s. Zodoende heb ik al wel aan Renaults en Volvo’s gesleuteld. Kenners weten dat dit soms onderhuids dezelfde techniek is. Op dit moment rij ik in een aardig aangepakte 2002 V40 (velgen, remmen, veerpoten, chassisversteviging, drijfstangen, zuigers, turbo, uitlaat, etc) die binnenkort eens het circuit op mag. Zolang het grip, snelheid of betrouwbaarheid verhoogt, bouw ik het erop. Daarnaast heb ik een leuke 2003 S60 die dezelfde kuur ondergaat, plus het toevoegen van een AWD systeem.

      Dit is voor mij de eerste oldtimer. Eigenlijk alles aan deze auto is voor mij de eerste keer. Eerste keer achterwielaandrijver, eerste keer carburateur, eerste keer analoge ontsteking. Het gaat een mooi avontuur worden, want deze auto moet nog heel lang mee.

      WhatsApp Image 2024-04-14 at 11.07.33

      Kijk, hiervoor is de Manta gekocht! Lekker toeren en mooie plaatjes schieten.

      WhatsApp Image 2024-04-14 at 09.34.55\

      Maar, wat eerst een temperatuursensor/voltageregelaar probleem leek te zijn, is misschien toch een mechanisch probleem.

      WhatsApp Image 2024-05-24 at 21.26.26

      Links slaapt de Manta, onder een dikke deken. In het midden de V40, en rechts een oud volkswagen driftkanon.

      WhatsApp Image 2024-03-01 at 17.22.44

      Als het ‘s nachts droog blijft mag de Manta ook nog wel eens bij ons thuis blijven slapen. Er zijn altijd wel buurtkinderen (en hun ouders) die graag een rondje willen meerijden in “die mustang” haha.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.