revisie 2.0E

Forumindex Forums Techniek Cih revisie 2.0E

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Tiedo

ik ben bezig een 2.0E blok te reviseren, maar nou heb ik een paar vraagjes

is het verstandig om maar direct nieuwe bouten voor de kop te gebruiken?
      volgens de vraagbaak mogen er geen slijtagesporen in het deksel van de oliepomp te zien zijn. maar bij mijn deksel is het heel licht ingesleten, met de nagel kun je het amper voelen. is het nou verstandig om dit deksel maar te vervangen of zou dit nog wel kunnen?

boyanka
      Deelnemer

ik pak altijd nieuwe bouten bij een revisie, je dekseltje kan je terug glad schuren of vlakken

H-400
        Deelnemer

In princiepe moet je de 6-kant inbus-bouten vervangen, maar ik gebruik de 12-kantige
          ster-inbussen en heb deze op 20 jaar en verscheidene koppen nog nooit vervangen.
          Nog nooit problemen gehad.
          Het deksel kan je op een vlakplaat en nat schuurpapier terug vlakken als de groeven
          niet te diep zijn, wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen!

Freestyler
          Deelnemer

[rquote=1847279&tid=140929&author=H-400] wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen![/rquote]

Zo niet belangrijker.

Daar gaat meer druk aan verloren dan een paar groeven in de deksel.
            En je kunt er weinig tegen doen (behalve complete huis te wisselen)

McLambo
            Deelnemer

[rquote=1847398&tid=140929&author=Freestyler][rquote=1847279&tid=140929&author=H-400] wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen![/rquote]

Zo niet belangrijker.

En je kunt er weinig tegen doen (behalve complete huis te wisselen)[/rquote]

?? kan het niet gewoon zijn dat de tandwielen ingesleten zijn?

coot

Heeft allemaal last van slijtage maar hoe meer speling hoe meer druk er verloren gaat
                Zorg wel dat je alles goed schoon maakt voor je het weer monteert
                Zou niet fijn zijn als je allemaal metaalrotzooi in je olie zou krijgen ;)

Freestyler
                Deelnemer

[rquote=1847836&tid=140929&author=McLambo][rquote=1847398&tid=140929&author=Freestyler][rquote=1847279&tid=140929&author=H-400] wat ook belangrijk is, is de flankspeling tussen je twee tandwielen![/rquote]

Zo niet belangrijker.

En je kunt er weinig tegen doen (behalve complete huis te wisselen)[/rquote]

?? kan het niet gewoon zijn dat de tandwielen ingesleten zijn?[/rquote]

Tandwielen zijn van staal, huis van alu.
                  Denk dat het huis eerder ingesleten zal zijn dan de tandwielen ;)

GSE
                  Deelnemer

Constructie van die pomp is ook gewoon klote:
                    Stalen tanwielen laten draaien in een alu huis,dat huis had al nooit van alu mogen zijn,die plastic kogel/paddestoel had een stalen kogel moeten zijn of een cilinder zoals de diesel deksels.
                    Die oliepompen zijn gewoon geen klote waard kwa constructie

Vroeg of laat gaat dat mis en krijg je slijtage,bij een 4 banger kan het wat meer leiden als bij een 6…

De beste van Opel is nog:Men hebben een 4cil motor met bijbehorende oliepomp,dan maken het blok 33% groter kwa olie kanalen en smeerpunten en noemen het 6 cil,vervolgens schrijft met in de handleiding:
                    Olielamp kan met hete motor na een lange rit kortstondig gaan branden bij stationair lopen…Zo staat het in de handleiding…..

Tiedo

is die plastic kogel ook nog nieuw te krijgen? die is namelijk niet meer zo rond….

Freestyler
                      Deelnemer

Vervangen voor een stalen kogel (weet alleen de diameter niet meer zeker, of 13 of 14 mm)

McLambo
                        Deelnemer

[rquote=1848339&tid=140929&author=GSE]Constructie van die pomp is ook gewoon klote:
                          Stalen tanwielen laten draaien in een alu huis,dat huis had al nooit van alu mogen zijn,die plastic kogel/paddestoel had een stalen kogel moeten zijn of een cilinder zoals de diesel deksels.
                          Die oliepompen zijn gewoon geen klote waard kwa constructie

Vroeg of laat gaat dat mis en krijg je slijtage,bij een 4 banger kan het wat meer leiden als bij een 6…

De beste van Opel is nog:Men hebben een 4cil motor met bijbehorende oliepomp,dan maken het blok 33% groter kwa olie kanalen en smeerpunten en noemen het 6 cil,vervolgens schrijft met in de handleiding:
                          Olielamp kan met hete motor na een lange rit kortstondig gaan branden bij stationair lopen…Zo staat het in de handleiding…..

[/rquote]

Op ebay staan zo nu en dan wel ombouw setjes, waarbij de deksel een eind naar buiten komt, met 2 langere tandwielen en assen.

Tiedo

ik heb inmiddels een zuiger eruit getrokken omdat de cilinders mij redelijk versleten leken(behoorlijke stootrand). nou had geen beschikking over een micrometer om de cilinders op te meten, dus heb ik een trucje uit het werkplaatshandboek teogepast; zuiger zonder veren terugplaatsen, en als er dan een voelermaat van 0,25 tussen past was het niet goed volgens het boek(dan moesten er overmaat zuigers in).
                            misschien een domme vraag, maar valt dit niet op te lossen met nieuwe zuigerveren?

Ben_M
                            Deelnemer

nee, want dan sluiten de zuigerveren sowieso al niet meer mooi af, en dus compressieverlies. en de zuiger kan lichtelijk kantelen in de cilinder en dat betekent weer extra slijtage totdat het op een gegeven moment teveel wordt.

boyanka
                              Deelnemer

[rquote=1855786&tid=140929&author=Tiedo]ik heb inmiddels een zuiger eruit getrokken omdat de cilinders mij redelijk versleten leken(behoorlijke stootrand). nou had geen beschikking over een micrometer om de cilinders op te meten, dus heb ik een trucje uit het werkplaatshandboek teogepast; zuiger zonder veren terugplaatsen, en als er dan een voelermaat van 0,25 tussen past was het niet goed volgens het boek(dan moesten er overmaat zuigers in).
                                misschien een domme vraag, maar valt dit niet op te lossen met nieuwe zuigerveren?[/rquote]

je wilt toch het blok reviceren en toch niet oplappen?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.