Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Restrictie luchtfilterbox
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2013 om 22:41 #18148879
@Haasje17 wrote:
Ik rijd zelf met zon dbilas spruitstuk je pk”s gaan omhoog maar je koppel gaat echt omlaag.
waar is jouw uitdraai voor en na, laat maar zien.
4 juni 2013 om 22:49 #181488284 juni 2013 om 22:53 #18148829dus je hebt geen voor en na meting, dus……..
4 juni 2013 om 22:54 #18148880Maar begrijp me niet verkeerd ik begrijp je reactie als je ervan overtuigd bent dat het niet zo is en dat je je niet wil verdedigen, maar het heeft een nadelige invloed op het kopel. En omdat het verschil zo klein is zul je het vrijwel niet merken zowel in positieve als negatieve zin.
Hetgeen wat je merkt zit tussen de oren.Inderdaad fabrieksopgave is 101 pk dus teluit de winst/verlies. Helaas niet.
4 juni 2013 om 23:15 #18148881Hoezo ik me niet wil verdedigen, ik heb al eerder aangegeven dat het werkt, anderen dezelfde ervaring hebben, tuners het doen en zelfs opel zelf het doet in hun opc getunde wagens, wat voor meer bewijs wil je hebben ?
jij die zegt dat het niet werkt en enkel een uitdraai kan laten zien en dus niks kan laten zien van voor en na ? iedere motor verliest vermogen a verloop van tijd en hoe de eigenaren er mee om gesprongen zijn en je kunt dus niks zeggen van wat hij deed voor en na.
helemaal frappant dat je in jouw onderschrift beweerd 160pk 174NM te hebben terwijl de uitdraai volgens mij laat zien 125pk en 140nm ?Bij mij was het resultaat direct duidelijk bij de rotondes uitrijden waarbij je met restrictiepijpjes dat niet kon doen in zijn 3 omdat je dan geen enkel koppel meer had en na het eruit halen van de restrictiepijpjes op precies dezelfde manier de rotondes nemend WEL koppel ter beschikking had, zo simpel is het, mijn meting daarna gaf aan dat ik iets meer maar vooral een breder bruikbaar koppel had met name naar lagere toerentallen toe, dat is niet iets wat tussen de oren zit maar in praktijk aantoonbaar is, dat is ook logisch en verklaarbaar door de hogere luchtstroming die je krijgt door de s bocht eruit te halen die er is door de restrictiepijpjes, simpeler kan het gewoon niet.
Maar voor mij mag je geloven dat het allemaal niks uitmaakt hoor, net als er mensen zijn die denken dat de aarde plat is, maar wordt dan niet boos als zelfs opel met hun opc het tegendeel bewijzen.
5 juni 2013 om 04:21 #18148882Blijf het heel knap vinden dat de pk’s omhoog gaan en je nm’s omlaag.
Dat zou dus willen zeggen dat elke beetje goeie tuner een hoop onzin uit zijn duim zuigt door te zeggen zet een goeie filter in of op zodat je de maximaal lucht opbrengst kunt benutten.
Heel dat pijpje zorgt er voor dat je filter maar voor 50% of minder gebruikt.
Haal dat ding eruit en je filter wordt optimaal gebruikt. Hoe meer lucht des te beter voor je pk’s en jawel zelfs voor je koppel.Het hele verhaal van je gaat je koppel verplaatsen is een groot onzin verhaal. Om je koppel te verplaatsen is wel beetje meer nodig als eens pijpje erin of eruit.
Maar goed ieder gelooft maar in zijn eigen verhaal en moet doen wat die zelf denkt dat het beste is. Want het blijft toch een eindeloze discussie van wellus nietus.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
5 juni 2013 om 05:33 #18148883Ik heb mijn pijpjes ook verwijderd uit de luchtfilter box van mijn z16xer en je merk het wel degelijk! Vooral op rotondes
5 juni 2013 om 06:31 #18148884Gezellig hier :puke
5 juni 2013 om 09:14 #18148885die run is met minder aanpassingen aan de motor dus minder vermogen. Ik ga het hier gezellig houden.
6 juni 2013 om 08:35 #18148886Even een andere kijk op het hele ruziegemaak hierboven :):
Die pijpjes zijn zogenaamde “anti-resonantie” pijpjes en zorgen ervoor dat er minder aanzuiggeluid is. Hierdoor wordt de motor stiller. Inderdaad zorgen ze door deze methode ook voor een restrictie. Vergelijk het met een uitlaat demper. Standaard zitten er vaak schotten in een demper terwijl een sportuitlaat een rechte pijp is met absorptiemateriaal eromheen. Hogere doorvoer, maar ook meer geluid.
En wat betreft lange of korte inlaattrajecten, dit heeft wel degelijk effect. Heel veel fabrikanten hebben inlaatspruitstukken met meerdere trajecten die met kleppen open of dichtgezet kunnen worden om voor meer koppel of meer vermogen te zorgen, afhankelijk van het toerental. Opel zelf gebruikt dit ook en noemt het TwinPort.
6 juni 2013 om 18:07 #18148887Twinport werkt zo dat bij weinig vraag de kleppen dichtgezet worden en een hogere doorvoersnelheid is(voor het weinige wat gevraagd wordt) waardoor de verbranding iets beter is, wordt er vermogen gevraagd dan gaan de kleppen open om zoveel mogelijk doorvoer te krijgen, helaas is dit systeem nogal tja hoe zullen we het zeggen, slijtageonderhevig zodat je voor een dure kostenpost komt te staan omdat wanneer een klepje kapot gaat heel het spruitstuk vervangen moet worden.
En het klopt inderdaad dat het aanzuig geluid ietsjes meer wordt, maar dat vond ik juist een voordeel :thumb
3 juli 2013 om 10:54 #18148888Mark
Ik had dat pijpje uit het filter gehaald maar merkte 0,0 verschil
het lijkt mij een verwaarloosbare winst/verlies. Bij een x20xerNu met me andere opc z20leh met origineel inlaattraject had ik 39nm meer dan fabrieksopgave. Zonder wat aan buisjes gedaan te hebben.
3 juli 2013 om 11:11 #18148889je hebt het pijpje er uit, heb je ook dat “tankje” er onder weg?
ik heb bij mijn astra c1.4nz namelijk ook dat tankje en pijpje er uit gesloopt, en ook ik merk verschil.
sterker nog, er zat laatst iemand bij me in die aangaf dat ik wellicht vlotter was dan zijn c1.6nz, al was deze dan wel op gas.ik zelf heb niet het gevoel dat ik met een 1.6 mee kom, maar merk wel dat de 1.4 iets vlotter is.
3 juli 2013 om 11:41 #18148890Placebo effect denk ik.
Op youtube staan testen met filters op dyno. Dat het bij een n/a geen kut uitmaakt.
Daar testen ze standaard filters en openlucht, cai etc. Vaak zelfs verlies3 juli 2013 om 15:29 #18148891@soepkiepe wrote:
je hebt het pijpje er uit, heb je ook dat “tankje” er onder weg?
ik heb bij mijn astra c1.4nz namelijk ook dat tankje en pijpje er uit gesloopt, en ook ik merk verschil.
sterker nog, er zat laatst iemand bij me in die aangaf dat ik wellicht vlotter was dan zijn c1.6nz, al was deze dan wel op gas.ik zelf heb niet het gevoel dat ik met een 1.6 mee kom, maar merk wel dat de 1.4 iets vlotter is.
Dan vraag ik me af of die 1.6 nog wel helemaal lekker fris is. Heb meerdere 1.4 en 1.6 gehad maar die 1.4 is naar mijn mening veel te licht voor een Astra, is gewoon niet vooruit te branden.
Gerrit ;)
3 juli 2013 om 16:09 #18148892Hard gaat het idd niet met zon 1.4. Toch voelt een 1.2 8v in een corsa dramatischer aan :p
3 juli 2013 om 17:13 #18148893Ben ik blij dat ik een 1.2 16v in mijn Corsa heb :jerry
Dit komt nog redelijk vlot van de plaats.3 juli 2013 om 17:14 #18148894@Gerrit78 wrote:
@soepkiepe wrote:
je hebt het pijpje er uit, heb je ook dat “tankje” er onder weg?
ik heb bij mijn astra c1.4nz namelijk ook dat tankje en pijpje er uit gesloopt, en ook ik merk verschil.
sterker nog, er zat laatst iemand bij me in die aangaf dat ik wellicht vlotter was dan zijn c1.6nz, al was deze dan wel op gas.ik zelf heb niet het gevoel dat ik met een 1.6 mee kom, maar merk wel dat de 1.4 iets vlotter is.
Dan vraag ik me af of die 1.6 nog wel helemaal lekker fris is. Heb meerdere 1.4 en 1.6 gehad maar die 1.4 is naar mijn mening veel te licht voor een Astra, is gewoon niet vooruit te branden.
Gerrit ;)
haha, vat het niet opscheppend op of zo, maar ik wil het wel een keer proberen tegen een standaard 1.6nz :P
denk zelf ook dat ik het wel afleg hoor ;)3 juli 2013 om 17:30 #18148895Ga je inderdaad niet winnen. Een 1.6 is ook geen strepentrekker maar de 1.4 vind ik persoonlijk in een Astra een drama (al zijn ze wel betrouwbaar)
Jammer dat ik mijn Astra niet meer heb, anders hadden we even een sprintje tegen elkaar kunnen trekken. De niet zo snelle 1.6 8v tegen de nog langzamere 1.4 8v. De traagste drag race ooit :jerry :jerry3 juli 2013 om 17:32 #18148896kom je 15 september naar de meeting?
rij dan maar ff een rondje in mijn auto ;)
ik vind hem namelijk sowieso wel sneller dan mijn rooie.
tuurlijk, een 1.6 is ie niet, zal ie ook niet worden, maar naast een standaard 1.4 blokje denk ik wel dat ik sneller ben, al zal het niet veel zijn :P
maakt verder ook allemaal niks uit, ff terug naar het onderwerp :P3 juli 2013 om 17:44 #18148897Misschien wip ik wel even langs. De laatste meeting had ik ook langs willen komen maar daar kwam op het laatst wat tussen.
Gerrit ;)
4 juli 2013 om 06:33 #18148898Bij al die Centraal ingespoten motoren (NZ SZ SZR) krijg je pas gang als je de Benzine retour gaat afknijpen, die dingen lopen echt Schraal.
moet je maar eens proberen, gewoon een klem op de Benzine retousrlang, dan trekken ze ineens joh.Maat van me kon mij gewoon bijhouden, ik met mijn 1300kg combo-B met X16XE met mantzel Box erop, hij met een Corsa-A Sedan C14NZ
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.