Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Restrictie luchtfilterbox
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juni 2013 om 07:05 #18148854
@Haasje17 wrote:
Als de luchtstroom een langere weg af moet leggen heb je een hoger koppel, moet die een kortere weg af leggen word het lager.
grapjas
2 juni 2013 om 07:10 #18148855Zou zeggen probeer het maar eens uit op de testbank. Je zult zien dat hoe korter het luchtaanzuigtraject hoe minder koppel. Hoe langer hoe meer koppel.
2 juni 2013 om 16:23 #18148856nou dan gaan we allemaal lekker met 100meter slang extra aan ons luchtfilterhuis rijden toch…. je gelooft het toch zeker zelf niet hoop ik
2 juni 2013 om 16:26 #18148857lol, die slang heb ik er juist af gehaald, je bedoeld die naar dat hitteschild ding voor je spruitstuk loopt toch?
2 juni 2013 om 16:41 #18148858Opel mark.
Een langer inlaat traject geeft zeker een hoger koppel..
De vorm en of lengte van het inlaatspruitstuk heeft invloed op koppel en ook wanneer het koppel begint. Geldt hetzelfde als het uitlaatspruitstuk. Een bepaalde wervel in je inlaat geeft ook een beter koppel gezien het mengelsel veel mooier/beter word verspreid in de cilinders.2 juni 2013 om 17:49 #18148859mijn metingen met de ELM geven aan dat mijn maximum koppel in het geheel niet veranderd, enkel dat het koppel al inkomt bij een lager toerental en ik dus over een breder toerental een groter bruikbaar koppel heb, ik snap wel dat het vanwege de milieu eisen er dan niet zo gunstig uitkomt maar daar lig ik niet wakker van.
je verklaart tuners als o.a. dblias, K&N enz dan ook meteen voor gek dat ze hun luchtfilters maken zonder restrictiepijpjes enz enz
Maar het staat jullie vrij hoor om honderd meter extra slang eraan te maken als je denk dat het je meer koppel oplevert, veel plezier.
2 juni 2013 om 18:01 #18148860Het hoeft geen meters te zijn zoals je denkt.
Als je hem langer maakt en bv halfver wege een luchtkamer plaatst creer je meer luchrfolume.
Wat een betere respons geeft en wat meer koppel.
Dit doen we ook op rally wagens die koppel nodig hebben.Je hoort mij die luchtfilter merke niet afkrake.. Bn er ook niet echt voorstander vn maja
2 juni 2013 om 20:12 #18148861Even de volslagen noob+wijsneus uithangen: met die pijpjes (vooral de trechtervormige) zou je theoretisch de lucht comprimeren. Dit is hetzelfde wat je in het extreme doet met een turbolader, toch?
Even een klein testje (dat nergens op slaat): doe je mond ver open, hou je hand er voor en blaas uit. Nu voel je bijna niks, is volgens mij gelijk aan pijpjes er uit.
Nu hetzelfde met getuite lippen (fluiten): nu voel je een veel sterkere luchtstroom en je hoort het aanzuiggeluid (het fluiten :D ). Dit lijkt, mijns inziens, op dat trechtervormige pijpje.
Zo, nu me allemaal op m’n stommiteit wijzen!! :jerry
2 juni 2013 om 20:36 #18148862Met een turbo pers je idd de lucht met hoge druk/snelmd de cilinders in
met eenn ‘powerfilter’ is ditt te verwaarlose denk ik. Maar snap je vergelijking niet echt
gaat hier om ontgrenze vn lucchtfilter bak enn of dt wat helpt.
Antwoord ja. Ws niet veel te merke maar beetje helpt2 juni 2013 om 21:32 #18148863Net als de dblias filters en de K&N filter zorg je ervoor dat de lucht stroom zo recht mogelijk doorgang vindt, iedere hoek die hij moet maken zorgt ervoor dat de luchtstroming gehindert wordt, doordat je nu de restrictiepijpjes eruit haalt kan het blok veel beter ademen, helemaal als je er bijvoorbeeld een simota luchtfilterelement (zonder olie) inlegt.
Heel simpel gezegd loopt een mens ook sneller rechtdoor dan dat hij S bochten moet gaan maken, en bij lucht is het niet anders, iedere tuner doet dit ook.
je krijgt er natuurlijk niet ineens een emmer met PK’s extra door, maar voornamelijk in het lage toerengebied merk je verschil, het blok loopt dan ook minder nerveus omdat het gebied waar je over het koppel kan beschikken breder is geworden.
als voorbeeld die stationwagon van ons die in zijn drie de rotonde niet wilde nemen met restrictiepijpjes erin en zonder dus wel optrekt in zijn drie, en dit effect heb ik al bij meerdere astra H modellen meegemaakt, ook de 1.6.
En de astra H OPC, dat is makkelijk die heeft de pijpjes er ook niet inzitten, maar nu zullen er wellicht weer mensen gaan lopen zeggen dat de tuners van opel het ook bij het verkeerde eind hebben en de pijpjes er wel inmoeten :jerry
Mark
3 juni 2013 om 13:53 #18148864In princiepe zijn al deze filters zo gemaakt dat je er pk’s mee zou moeten kunnen winnen en daarvoor nm verliest.
En in de praktijk blijkt dat ten opzichten van het standaard filter er vrij weinig en zeker ongeblaze motor zelfs geen enkel verschil in zit.Zelf een Pipercross Venom kit gehad. Verschil in pk was nog geen halve pk verlies een nm waren er zon 8 ten opzichte van orgineel.
Oorzaak lengte van het inlaat traject was aanzienlijk korter.En op een geblaze motor werkt het net wat anders. daar is de lengte van minder belang.
4 juni 2013 om 14:54 #18148865dus jij zegt al die tuners waaronder dblias k&n enz incl de mensen van opel(opv) zelf zijn gek en hebben het bij het verkeerde eind, lijkt me een zinloze discussie worden, helemaal omdat testen aantonen dat er wel voordeel is.
blijkbaar denk jij het beter te weten als de rest :thumbdown .Mark
4 juni 2013 om 16:28 #18148866Bij me subaru werd het open filtrt wel degelijk afgerade.
Je zet zon filter toch gouw waar het orgineel zit dus inlaat tempratuur veel hoger.
Dit werd ook gemete dit resulteerde in veel minder koppel en dat de turbo slechtrr/later opspoelde.
+ je LMM gaat sneller stuk.
Bij mij met orgineel luchtfiler bak scheelde het opspoele 250rpm sneller. Klinkt niet veel maar is het wel degelijk.4 juni 2013 om 17:17 #18148867We hebben het hier niet over een open filter die dan warme lucht uit het motorcompartiment haalt maar over de restrictiepijpjes weghalen uit het originele filter die de koude lucht van buiten haalt
4 juni 2013 om 18:05 #18148868Fabrieksaf zijn ze niet zo arm bemeten die luchfilter / buizen systemen.
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 juni 2013 om 18:18 #18148869Conclusie is trouwens op een standaard blok heeft een ander filter of inlaat geen enkel nut.
4 juni 2013 om 21:44 #18148870Laat die testen maar is zien die dat kunnen aantonen Mark.
4 juni 2013 om 22:14 #18148871Geen enkel van de youtube filmpjes laat zien wat er bij een opel gebeurd als je de restrictiepijpjes eruit haalt, de metingen gaan overigen ook nog eens enkel over het max pk en koppel maar niet over het bruikbare gebied.
@blue dragon kom maar eens met de testen die aantonen dat het niet werkt, inderdaad dat kun je niet, want zelfs opel zelf heeft bij de opc de restrictiepijpjes eruit gehaald, hoe dom kun je zijn als je roept dat zelfs opel gek is, heeeel erg dom :jerryik kan met allerlei grafieken aankomen maar als de luisteraar een betonblok voor zijn kop heeft dan heeft dat geen enkel nut, maar vaak zie je ook dat dergelijke figuren roepen dat tunen van niet turbo motren geen zin heeft en domme kreten uitslaan als turbo rulez, allemaal kleutergedrag en zoals ik al eerder aangaf is met dergelijke figuren niks te beginnen, die denken het toch beter te weten als tuners als db lias, k&N of zelfs de tuners van opel zelf, tegenzoveel domheid is niks gewassen.
4 juni 2013 om 22:18 #18148872IS de lengte van het inlaat traject niet van toepassing op het aantal pk’s? Bij de corsa b word vaak een mantzel powerbox op de x16xe/x14xe geplaats. Koppel veranderd weinig aan, vermogen komt er flink wat bij. Dit is een flinke inkorting van het inlaattraject. (een paar pk/nm verschil op 100pk gemeten met een testbank noem ik overigens meetvariantie, ik heb het hier dus niet over gemierenneuk over een paar pk)
4 juni 2013 om 22:28 #18148873Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik wat meer ervaring heb op tuning gebied van motoren dan jou.
Zowel turbo als non turbo. Van X20XER, X20XER met turbo, Z16XE, Z16XE met compressor en nu ongeblazen z16xe van 101 pk naar 160 pk aan de krukas. En dat nogsteeds met orginele luchtfilterbox.Oja, ook de opc heeft de pijpjes erin zitten. Er zijn wel 2 verschillende filterboxen wel beide met pijpjes ene heeft gevlochten pijpje andere volledig plastic.
Ik zelf heb redelijk wat ervaring met dbilas, en lexmaul en natuurlijk maken die goed spul enkel aanpassen van je luchtfilterhuis of filter heeft vrijwel geen zin op standaard motor of gechipte standaard motor.
edit:
Ook nog ervaring met tuning van c18xe, x20xev, z16se, c16sei, x16xe en c16xe4 juni 2013 om 22:29 #18148874@joop1970 wrote:
IS de lengte van het inlaat traject niet van toepassing op het aantal pk’s? Bij de corsa b word vaak een mantzel powerbox op de x16xe/x14xe geplaats. Koppel veranderd weinig aan, vermogen komt er flink wat bij. Dit is een flinke inkorting van het inlaattraject. (een paar pk/nm verschil op 100pk gemeten met een testbank noem ik overigens meetvariantie, ik heb het hier dus niet over gemierenneuk over een paar pk)
Je PK’s gaan aanzienlijk omhoog je koppel gaat naar beneden.
Geld voor zowel lexmaul dbilas en mantzel.
Lexmaul win je het minste pk maar zakt het aantal nm ook het minste.
En een nadeel is dat mensen meestal niet meten voor de aanpassen en enkel erna.
En dan geeft het wel eens een verkeerd beeld omdat ze dan uitgaan van fabrieksopgaven en dat dit dus niet zo hoeft te zijn.
Dus dat men dan ineens 160 nm en 125pk heeft ipv 101 en 150 nm maar wanneer ze orgineel gemeten hadden ze mischien wel hoger uit kwamen zonder mantzel of dergelijke.4 juni 2013 om 22:30 #18148875Hoe kan jij nu dan zeggen dat het wel werkt , als je zelfs niks kunt aantonen , waar haal jij die wijsheid dan vandaan?
En we zitten hier op een forum waar we elkaar proberen te helpen en niet mekaar af lopen te zeiken.Want die woorden die jij er maar blijf uitsmijten die slaan totaal nergens op!
Je kan het ook wat netter formulieren als opel rijders onder elkaar, en als je dat niet kunt kan je beter je mond dicht houden want zo maak jij nooit geen vriendjes.4 juni 2013 om 22:33 #18148876door de restrictiepijpjes uit het luchtfilterhuis te halen maak je niet enkel het inlaat traject korter het loopt ook rechter en dat merk je vooral in lage toerentallen, en dan moet je nog niet eens kijken naar het max koppel maar wel hoe breed dat is, als je het koppel met 500 toeren naar beneden breder kan maken heb je ineens een heel anders rijdende wagen die sneller oppakt en waarbij je niet iedere keer hoeft te schakelen in stadsverkeer.
dblias maakt bijvoorbeeld ook leuke inlaatspruitstukken, helaas hangen daar behoorlijke prijskaartjes aan.
Mark
4 juni 2013 om 22:34 #181488774 juni 2013 om 22:40 #18148878@Blue-Dragon wrote:
Hoe kan jij nu dan zeggen dat het wel werkt , als je zelfs niks kunt aantonen , waar haal jij die wijsheid dan vandaan?
En we zitten hier op een forum waar we elkaar proberen te helpen en niet mekaar af lopen te zeiken.Want die woorden die jij er maar blijf uitsmijten die slaan totaal nergens op!
Je kan het ook wat netter formulieren als opel rijders onder elkaar, en als je dat niet kunt kan je beter je mond dicht houden want zo maak jij nooit geen vriendjes.Waar haal ik de wijsheid vandaan, mwah misschien omdat ik het al bij meerdere astra’s heb gedaan incl mijn huidige astra H.
Waar haalt iemand anders de wijsheid vandaan dat het niet werkt, heeft die het al eens geprobeer dan ? ik denk dat ik daar het antwoord al wel op weet.En zoals al eerder gezegd door mij ik kan je allerlei grafieken tonen, maar iemand die al vanaf het begin loopt te roepen dat het niet werkt en zijn kop in het zand steekt zul je nooit kunnen overtuigen, dat is vergeefse moeite, want overduidelijke zaken als het ontbreken van de restrictiepijpjes in de opc daar zwijgen ze liever over, en andere tuners die speciaal luchtfilterboxen maken om een beter korter inlaat traject te krijgen ai dat lezen ze liever niet, nee ze steken liever hun kop in het zand en blijven hard roepen dat het niet werkt, en dat is iets waar je niks mee bereikt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.