Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Restauratie, kenteken en RDW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2011 om 18:03 #17938048
als het nummer der uit is geweest en in zelfde casco is gezet heb je al een probleem bij de rdw
enkel als er een persoon van de rdw(i-vinner) bij is wezen kijken mag nummer deruit en opnieuw herplaatst worden .hij labelt zowel nummer als casco
is dit niet gebeurd en nummer er wel uit gehaald ivm schade of wat dan ook begint de heibel al
heb dit zelf mee gemaakt met een c rekord met schadekortom als papieren erbij zijn vermijd rdw wand eenmaal gemeld ,willen ze auto zien
en krijg je een indentieteitsonderzoek van een i-vinner.
vertrouw je het zelf niet ,zou ik zeggen laat auto staan7 december 2011 om 18:27 #17938049Maar ik denk dat jouw situatie niet dezelfde is als die van mij.
Het nummer zelf is er niet uitgeslepen, dat zit gewoon origineel.Zoals je zei heb je ervaring met identiteitsonderzoek, wat betreft de kosten; waar moet ik ongeveer aan denken? Was dit nog niet van plan, maar als ‘t zo uitkomt heb ik een idee waar ik aan begin.
Andries
7 december 2011 om 19:17 #17938050@Limo ’87 wrote:
Goedenavond,
Twee weken geleden heb ik een Manta A gte gekocht uit ’72. Hij moet alleen nog op mijn naam gezet worden.
Het betreft een Manta uit België. Omdat deze aan de voorkant waarschijnlijk een botsing heeft gehad, is er een nieuwe voorkant aan gelast (bij raamstijlen doorgezaagd).
Van de nieuwe voorkant zijn de kentekenpapieren aanwezig. Van het ‘Belgische’ deel niet. De verkoper vertelt mij dat dit geen probleem is, aangezien het chassisnummer in het voorste deel zit. Als ik het kenteken op de website van het RDW invoer, komt er netjes uitgerold, dat deze manta (dus de voorkant) op kenteken staat.Voordat ik hem daadwerkelijk overschrijf wil ik graag zeker weten, of ik geen problemen krijg met de RDW als ik hem dadelijk uit de schorsing haal. Wordt er alleen naar het chassisnummer gekeken, wat zich onder de motorkap bevindt? Wie kan me hier duidelijkheid over geven?
Bij voorbaat dank,
Andries
als ik dit lees zijn er van 2 auto’s 1 gemaakt ??
kom met dit verhaal bij de rdw en geheid kun je komen en word je auto netjes apart gezet achter zwarte schermen en mag je niet eens meer bij je eigen auto komen .
en als je pech heb word kenteken in genomen ,wand bij dit soort acties moet rdw ingelicht worden voordat het gebeurd zodat i-vinner eerst komen kan en zijn toestemming geeft.weet niet of ze dit ook zien als omkatten als je van 2 auto’s 1 maakt zonder toestemming
wand je maakt van een belg een hollander7 december 2011 om 21:26 #17938051Stel dat ik de alles uiterst volgens de regels wil doen, wat staat me dan te wachten… –> zie hieronder
‘k heb wat rond zitten spitten en ben het volgende te weten gekomen. Voor mij was het verhelderend, wellicht dat een andere forumgebruiker er wat aan heeft.
Onder een ingrijpende restauratie wordt verstaan:
De beschadigde voor- of achterzijde van een voertuig met een zelfdragende carrosserie is vervangen door het onbeschadigde deel van een soortgelijk voertuig. Deze vorm van reparatie komt met name voor bij zware schade. In dit geval is het carrosseriedeel dat meer dan de helft van de carrosserie omvat bepalend voor de identiteit van het voertuig. Indien het identificatienummer dat bij het grootste deel behoort niet reeds van fabriekswege aanwezig is, brengt de RDW het aan. Wanneer het grootste carrosseriedeel afkomstig is van een buitenlandse auto moet u bovendien BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) en de Verwijderingsbijdrage betalen.
Bij de keuring moet u aan de hand van documenten kunnen aantonen van welke voertuigen de gebruikte onderdelen afkomstig zijn. Van het carrosseriedeel zonder identificatie-nummer moet u bovendien het bijbehorende plaatdeel met het oorspronkelijke identificatienummer overleggen. Bij deze vorm van samenstellen verdient het aanbeveling om voor de reparatie een vooronderzoek te laten verrichten door de RDW.
Over de documenten schrijft het RDW het volgende, echter is dit ietwat gedateerd:
De identificatie van een samengesteld voertuig (alsmede de technische keuring) wordt uitgevoerd door de RDW. Bij het onderzoek moeten het voertuig of de gebruikte onderdelen identificeerbaar zijn. Het is daarom van belang om de eventueel aanwezige typeplaatjes niet tijdelijk te verwijderen tijdens de werkzaamheden. Juist de originele bevestiging vormt een belangrijk identificatiemiddel.
Bovendien moet de herkomst van het voertuig en de voertuigonderdelen aantoonbaar zijn aan de hand van documenten. Deze kunnen, afhankelijk van de situatie, zowel kentekenbewijzen als facturen voor de betreffende voertuigen en onderdelen zijn. Indien het onderdeel met het oorspronkelijke identificatienummer wordt vervangen, moet u bij de keuring altijd het plaatdeel met het oorspronkelijke identificatienummer inleveren.Inmiddels geldt het volgende:
Behalve het aantonen met het originele document van het vorige buitenlandse kenteken is de RDW ook bereid andere hulpmiddelen bij de identificatie van het voertuig te accepteren.
Dat kunnen zijn:
– het originele typeplaatje
– een verklaring van de fabrikant van het voertuig
– een invoerdocument
– een naslagwerk over het betreffende voertuig
– een originele aankoopnota
– een defensiekenteken van een voormalig legervoertuig
Ook een bouwjaarverklaring van de FEHAC kan hulpmiddel zijn bij de identificatie.Wat betreft de BPM:
Voor het bepalen van de BPM had ik een nieuwprijs nodig, daarvoor heb ‘k een vergelijkbaar model opgezocht.
http://www.autowereld.nl/info/opel/manta/1900-sr-de-luxe-23526/details.htmlDaarna heb ik op http://www.bpmberekenen.com de meeste waarden ingevuld die ik kon vinden.
Dit zou er op neer komen dat de te betalen BPM onder de €100,- ligt. Ik twijfel nog een beetje aan deze waarde, maar is er iemand die dit kan bevestigen?
Het is dus even de vraag of ik voldoende bewijsmateriaal heb om de auto alsnog ‘in te voeren’. Gezien de omstandigheden is het verstandig om een vooronderzoek uit te laten voeren. De kosten daarvan zijn mij niet bekend.
Dit zijn voor zover mijn bevindingen, laat het me graag weten als ik iets over het hoofd zie!?
Andries
8 december 2011 om 16:47 #17938052Bpm is vrij bij 25 jaar en ouder
8 december 2011 om 20:13 #17938053@Limo ’87 wrote:
@postbusmanta
Je hebt een aantal kenmerken gegeven van een Manta GT/E, bedankt daarvoor! Maar uit je verhaal maak ik op dat het dus wel mogelijk is dat een manta GT/E uit 1972 kan komen!?Wikipedia schrijft ook dat de GT/E pas uit een later bouwjaar dateren, hoe moet ik dat zien?
Andries
Vanaf 1973 zit het rooster IN de C-stijl in plaats van erop. Dit noemen we dan een type 2.
De GT/E is altijd een type 2, maar is pas vanaf maart 1974 geleverd. In juli 1975 stopte de productie.
Slechts 12.261 GT/E’s zagen het levenslicht.
7013 zijn voor de amerikaanse markt geschikt gemaakt.Dit houdt in dat er slechts 5248 voor de rest van de markt beschikbaar waren.
Ik heb motornummer 0000065.
Ik ga ervan uit dat de eerste motoren voor tests zijn gebruikt.
15 december 2011 om 00:12 #17938023chassisnummer van een GT/E begint ook met 58… hier zou je het ook aan kunnen zien eventueel en op je kenteken zou als type moete staan Manta A 1900 GT/E, althans zo staat het op mijn kenteken aangegeven :). de gt/e werd pas in 74 geintroduceerd en waren ook inderdaad de enige met 1.9E motor en 3.18 (11/35) achteras uitgevoerd ( TE2800 even terzijde )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.