Forumindex › Forums › Modellen › Astra › resonerend geluid bij optrekken lage toeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2013 om 18:15 #17256258
In principe ben ik goed tevreden over mijn astra opc 1, auto heeft nu zo’n 150000km gelopen maar ik ben een pietje precies dus heb twee kleine eigenaardigheden waarvan ik graag zou willen weten of deze op te lossen zijn.
ik heb de auto sinds afgelopen zomer en recent heb ik de volgende dingen aan motorisch onderhoud gedaan:
-Olie plus filter vervangen
-bougies vervangen (Denso Iridium)
-Brandstof filter vervangen
-lucht filter vervangen
-inlaat klep gereinigdnu heeft de auto het volgende, wanneer ik bijvoorbeeld in zijn tweede versnelling vanaf lage toeren op trek en dan gelijk het gaspedaal vloer komt er naast het aanzuig geluid een soort resonerend geluid onder de motorkap vandaan. je kan het een beetje omschrijven alsof je hele luchtfilter huis los onder de kap ligt.
wat kan dit geluid veroorzaken?
Ik heb er wat over gegoogled en kwam wel iets tegen over een plaatje in het inlaat spruitstuk wat dit geluid kan veroorzaken als het los geraakt is maar het was me niet helemaal duidelijk wat er bedoeld werd.een tweede dingetje wat zich af en toe voor doet is dat hij soms een kleine hapering bij het optrekken geeft, in de lage versnellingen merk ik het niet maar als ik in zijn 5 van 120 naar 140 trek met het pedaal gevloerd geeft hij bij 130km/h een kleine hapering, dit doet hij niet altijd maar af en toe
Mijn monteur had het vermoeden dat het omschakelen van de wervelkleppen in de inlaat niet helemaal soepel gaat op dat moment, dus ook hier zou ik graag wat meer over weten.alvast bedankt
gr Rolf17 maart 2013 om 19:23 #18116957ik ben bijvoorbeeld benieuwd of je die wervelkleppen bijvoorbeeld kan schoonmaken als je het inlaat spruitstuk eraf zou halen? met andere woorden zie je die zitten als je hem eraf haalt?
gr Rolf
18 maart 2013 om 09:07 #18116958@blackX20XER wrote:
nu heeft de auto het volgende, wanneer ik bijvoorbeeld in zijn tweede versnelling vanaf lage toeren op trek en dan gelijk het gaspedaal vloer komt er naast het aanzuig geluid een soort resonerend geluid onder de motorkap vandaan. je kan het een beetje omschrijven alsof je hele luchtfilter huis los onder de kap ligt.
wat kan dit geluid veroorzaken?
Ik heb er wat over gegoogled en kwam wel iets tegen over een plaatje in het inlaat spruitstuk wat dit geluid kan veroorzaken als het los geraakt is maar het was me niet helemaal duidelijk wat er bedoeld werd.Ik heb het zelfde als wat hier boven beschreven wordt, maar dan met een Z16XE. Het is voornamelijk beneden de 2000 toeren. Misschien dat het dan toch dit is (heb ook ff gegoogled): viewtopic.php?f=44&t=164190
Dus metalen pakking van uitlaatspruitstuk verrot..?!
19 maart 2013 om 22:10 #18116959Ik denk niet dat het in de uitlaat pakking zit.
Voor zover ik het kan beoordelen komt het echt bij de inlaat kant vandaan, volgens mij hoor je de uitlaat kant altijd en ook als de motor onbelast toeren maakt. Bij mij is het echt alleen wanneer de motor vanuit lage toeren veel trekkracht moet leveren en de inlaat klep ver open staat. als je even met de hand de gasklep bediend hoor ik het namelijk niet. vind het een vervelend geluid want het verstoort het mooie aanzuig geluid van mijn k&n 57s filter.zit er iets in het inlaat spruitstuk wat dit kan veroorzaken? ik heb de filterbox en slangen allemaal nagekeken dit zit allemaal goed vast dus het lijkt mij echt vanaf het inlaat spruitstuk te komen, maar ik heb ook weer niet het idee dat er iets lekt, hij rijd verder goed namelijk en loopt normaal stationair.
gr Rolf
19 maart 2013 om 23:55 #18116960Je hebt geen wervelkleppen, en dus vanaf de inlaat geloof ik niet dat het komt. Wat wel eens voorkomt is dat je luchtfilter wat omhoog beweegt of andere buis welke tergen je motorkap of schutboard komen en dan dit geluid geven.
Maar in de meeste gevallen is het echt een lekke pakking van je uitlaatspruitstuk. Of wat ook nog zou kunnen is ergens een lek in je uitlaatsysteem ongeveer bij de katalysator.
20 maart 2013 om 05:31 #18116961haha oke, ik zoek naar iets wat er niet is….. ik zat er al over te twijfelen of ze er wel in zaten bij de Opc maar die staat niet in het werkplaats handboek van de astra G die ik wel heb liggen thuis.
ik zal eens proberen of hij het niet doet als ik een stuk schuimrubber op mijn filterbox plaats, en de uitlaat pakking even inspecteren of die niet verrot kan zijn toch zou ik dat vreemd vinden aangezien hij op hogere toeren normaal klinkt.
wat mij wel weer een beetje doet afvragen waar die hapering van mijn eerste post dan in zit? lucht massa meter? Bougie kabels?
gr Rolf
18 april 2013 om 17:32 #18116962@blackX20XER wrote:
wat mij wel weer een beetje doet afvragen waar die hapering van mijn eerste post dan in zit? lucht massa meter? Bougie kabels?
gr Rolf
Een kleine update, het trillen is waarschijnlijk iets aan de filterbox oid wat resoneert….
maar het andere probleem wat de laatste tijd behoorlijk verergerd was….
Nadat het begon met een kleine hapering zo af en toe begon de auto steeds vaker in te houden tijdens het optrekken ook viel mij op dat het verbruik altijd het zelfde was of ik nu hard of zacht reed het was altijd 9,2/9,1 liter op 100km terwijl hij eerst behoorlijk veranderde aan de hand van mijn rechter voet.
Ook starten ging soms even moeilijk dan wilde hij niet aan slaan en af en toe ging met rijden het motor storings lampje aan.
Nadat de auto vorige week ineens in zijn nood loop schoot toen ik even gas gaf op een afrit en ik ineens al het vermogen kwijt was, was voor mij de maat vol.Dus na enig speuren op het internet toch tot de conclusie gekomen dat het de Luchtmassameter moest zijn die zo vervuild was dat hij deze problemen zou kunnen veroorzaken…. ennnnnn dat bleek het ook te zijn vandaag de nieuwe gemonteerd en nu rijd en klinkt hij weer zoals het hoort :wors
gr Rolf
18 april 2013 om 18:41 #18116963@blackX20XER wrote:
@blackX20XER wrote:
wat mij wel weer een beetje doet afvragen waar die hapering van mijn eerste post dan in zit? lucht massa meter? Bougie kabels?
gr Rolf
Een kleine update, het trillen is waarschijnlijk iets aan de filterbox oid wat resoneert….
maar het andere probleem wat de laatste tijd behoorlijk verergerd was….
Nadat het begon met een kleine hapering zo af en toe begon de auto steeds vaker in te houden tijdens het optrekken ook viel mij op dat het verbruik altijd het zelfde was of ik nu hard of zacht reed het was altijd 9,2/9,1 liter op 100km terwijl hij eerst behoorlijk veranderde aan de hand van mijn rechter voet.
Ook starten ging soms even moeilijk dan wilde hij niet aan slaan en af en toe ging met rijden het motor storings lampje aan.
Nadat de auto vorige week ineens in zijn nood loop schoot toen ik even gas gaf op een afrit en ik ineens al het vermogen kwijt was, was voor mij de maat vol.Dus na enig speuren op het internet toch tot de conclusie gekomen dat het de Luchtmassameter moest zijn die zo vervuild was dat hij deze problemen zou kunnen veroorzaken…. ennnnnn dat bleek het ook te zijn vandaag de nieuwe gemonteerd en nu rijd en klinkt hij weer zoals het hoort :wors
gr Rolf
dat k&n filter, is dat een open filter? zo ja, is dat waarschijnlijk het hele probleem waarom jou luchtmassameter kapot gaat. jou luchtmassameter kan niet zo best over die olie wat in jou k&n filter zit.
18 april 2013 om 18:45 #18116964Als er een open filter op zit is dat mischien ook wel de reden dat het resoneert.
18 april 2013 om 19:55 #18116965ik heb er een K&n 57s filter op zitten… dus dichte box geen open filter maar het resonerende geluid deed ie daarvoor ook al is nu alleen iets erger geworden ;)
ik heb alleen gehad dat mijn filter niet goed vast zat in de box en dus los gekomen is…. denk dat daardoor mijn lmm kapot gegaan is het roostertje was ook een beetje vies geworden in de lmm. ik betwijfel overignens of dit verhaal waar is van dat k&n filters je lmm om zeep helpen. denk dat overmatig gebruik van de olie na het schoonmaken een boosdoener kan zijn maar ik rijd al heel lang met k&n filters en heb nooit vettigheid in mijn inlaat traject kunnen ontdekken, sterker nog met standaard filters zie je ook van die aangekoekte gaskleppen.
gr Rolf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.