Resonantie bij 1800-1900 toeren

Forumindex Forums Modellen Astra Resonantie bij 1800-1900 toeren

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257771
    Lennertt
      Lid sinds:
      13 May 2013

      Beste allemaal,

      Tussen de 1800-1900 toeren maakt mijn TAILGATE X1.6SZR uit ’97 een vibrerend geluid. De auto heeft 103.000km gereden (NAP geregistreerd) en rond de 88.000km is de distributieriem vervangen. Wat en wanneer er verder kwa onderhoud is gepleegd weet ik niet.

      – Ik denk niet niet dat het aan de versnellingsbak ligt, want de vibratie is hoorbaar in alle versnellingen en ook in zn vrij.
      – Het is echt maar een klein gebiedje van +/- 100 toeren rond de 1800 toeren
      – Opmerkelijk vind ik dat de vibratie goed te horen is als je in de auto zit, maar een stuk moeilijker hoorbaar als je boven de motor luistert
      – Als je in de auto zit lijkt de vibratie wel voor bij de motor vandaan te komen

      Ik zat zelf te denken aan de uitlaat/spruitstuk of ergens bij het luchtfilter?
      Ik ben wel handig met sleutelen aan motoren, maar dit is mijn eerste auto.
      Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad of iemand die advies heeft hoe meer zaken uit te sluiten?

      PS. ik zal morgen even een filmpje maken voor een beter beeld(gehoor) bij het probleem.

      #18143490
      Lennertt
        Lid sinds:
        13 May 2013

        [youtube:14z6rqi2]http://www.youtube.com/watch?v=_Y2PYb15XDU[/youtube:14z6rqi2]

        [youtube:14z6rqi2]http://www.youtube.com/watch?v=wu9n6wBKCaY[/youtube:14z6rqi2]

        #18143491
        KiLLaHeRTz
          Lid sinds:
          30 August 2010

          Bij mij was een bout niet aanwezig in de d-riem kap aan de onderzijde.

          #18143492
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Dreunt het door naar binnen in de auto:

            Controleer motorsteunen en uitlaat.

            Willem

            #18143493
            b07
              Lid sinds:
              24 February 2009

              dat lijkt inderdaad op de uitlaat die tegen de bodem aan trilt

              #18143494
              Lennertt
                Lid sinds:
                13 May 2013

                Bedankt heren, ik ga van het weekend de uitlaat checken en indien nodig verder zoeken!

                #18143495
                KadAstra-EF
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 July 2010

                  Hitteschild van de katalysator controleren, daar lijkt het geluid sprekend op.

                  Rik ;)

                  #18143496
                  Lennertt
                    Lid sinds:
                    13 May 2013

                    Ik heb onder de auto gelegen. Als ik de uitlaat stevig vast pak of opzij duw houd het trillen op.

                    Hitteschild leek goed te zitten, wel een deuk erin van botsing met drempel denk ik. Het schild zat tegen de bodemplaat aan, na het terugbuigen van het hitteschild is de trilling iets minder geworden. De uitlaat lijkt wel vrij te hangen in zijn ‘hangrubbers’, ik kan hem soepel heen en weer wiegen. Het lijkt erop dat de trilling uit de voordemper, of de katalysator komt maar ben hier niet zeker van. De uitlaat is verder niet lek, tenminste de uitlaat bouwt druk op als je met je hand de uitlaat dicht houd.

                    Alle bouten zitten nog in de d-riem kap. Misschien toch maar even op een brug rijden om beter te kunnen kijken.

                    #18143497
                    KadAstra-EF
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 July 2010

                      Mijn ervaring:

                      Je hoeft het niet eens te voelen met je handen als een hitteschild los zit.
                      Maar die ruimte dat er zit is wel genoeg om te trillen op een bepaald motortoerental.
                      Door heel goed te luisteren van waar het wegkomt ben ik erachter gekomen dat dus het hitteschild van de katalysator rammelde.
                      Die heb ik eromheen weggehaald en nu niks meer :)

                      OOk is mijn ervaring dat het spul wat IN de katalysator zit (honingraat/aan het slijten is waardoor het rammelt IN de katalysator !
                      In dat geval zul je om een andere moeten zoeken.

                      Ik rijdt op LPG en heb er al 2 verbrand, begon ook te rammelen en na demontage kon ik dat spul zo heen en weer halen.
                      Ook dat heb ik een keer uitgeboord/verwijderd en ook nu geen rammel meer maar toch door de APK :)

                      met de middendemper en einddemper heb ik nog nooit klachten mee gehad dus daar ken ik je niet mee helpen.

                      Rik :)

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.