Forumindex › Forums › Modellen › Manta › remproblemen, wegvallen remdruk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2015 om 21:15 #17271573
goedenavond,
ik heb nu al sinds dat de restauratie van mijn A manta GT/E klaar is problemen met mijn remsysteem. ( zie ook viewtopic.php?f=10&t=156483 voor mijn restauratie). Ik heb alles van het gehele remsysteem vervangen cq gereviseerd maar ik blijf telkens houden dat na achteruit rijden of lange stukken ik helemaal geen remdruk meer heb en dan opnieuw moet oppompen. Recent heb ik de oude remdrukverdeler nog er tussenuit gehaald en de flexibele slang die daar aan zat vervangen voor een nieuwe maar dit heeft geen effect gehad. Ondertussen helemaal suf van het ontluchten en al 2x een nieuwe HRC gemonteerd en alles gecontroleerd op lekkages maar nergens iets te vinden. ik ben momenteel een beetje door de opties heen van wat nu het probleem kan zijn. Het enige wat nog origineel is is de rembekrachtiger maar volgens mij moet hij dan niet deze storing kunnen geven. Heeft iemand hier nog ideeën of dergelijke problemen ook gehad? Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand een oplossing weet, om er nu mee te rijden is echt levensgevaarlijk namelijk.
Nog wat technische gegevens:
A manta GT/E van 1974
2.4 Motor met webers
Vooras schijfremmen met greenstuff remblokken
achteras trommelremmen met 19mm remcilinders en nieuwe remvoeringAlvast erg bedankt!
Mvg,
Roy van der Donk20 april 2015 om 21:44 #18281841Zit er ook een terugslagklep op de vacuum slang?.
Als je druk hebt zonder draaiende motor en je blijft een tijdje op het pedaal staan zakt het dan?21 april 2015 om 09:27 #18281842Zitten de remklauwen niet op de kop?
En zoals hierboven: valt de druk ook weg als je je been op het pedaal houd?21 april 2015 om 20:41 #18281843er zit een terugslagklep op de vacuum, deze is alleen niet nieuw dus kan dit nog controleren inderdaad en of het pedaal zakt bij vasthouden kijk ik dan ook nog even. volgens mij was dat niet het geval maar dan maar een double check :). Verder kunnen de remklauwen niet verkeerd om dacht ik anders kom je met de remleiding totaal niet uit en past het ook niet op de montagepunten.
21 april 2015 om 21:21 #18281844Gister zag ik een stageloper een blunder maken remblokken verkeerd om bij een golf 2 … Ik zeg maar wat.
Goed ontluchten en als alles verder nieuw is zou ik de HRC inwendig lek schatten :hmmz.
Heb hier zelf een kadett zonder bekrachtiging en dat remt ook ruk kan ik je zeggen.
22 april 2015 om 07:07 #18281845kan het misschien niet zo zijn dat ik achterop verkeerde remcilinders heb zitten waardoor hij later aangrijpt oid? ( pennen van cilinder naar schoenen te kort ofzo?¿) of zou ik misschien de rembekrachtiger aan moeten passen aan de 2.4 motor, wellicht dat die teveel vacuum zuigt, kan dat? HRC cilinder heb ik namelijk al 2x een nieuwe op gezet die kan het haast niet zijn, of moet ik daarvoor misschien een monteren van ander voertuig? ik heb nu een originele Até. ik las ook nog in een manta boek dat de vrije slag van pedaal een minimaal aantal milimeters moet hebben zodat de HRC goed in ruststand komt, dat ga ik ook nog maar eens controleren.
22 april 2015 om 07:18 #18281846zitten de achter remmen wel goed gemonteerd.
weet niet of er een automatisch opstel mechaniek in de trommels zit.
ik zou de achterremmen een keertje afkoppelen en afsluiten dan VOORZICHTIG en proefritje maken en kijken of het probleem dan weg is.
als ik het goed lees hoef je alleen een klein stukje achteruit te rijden.misschien ten overvloede de ontluchtings nipjes moeten naar boven wijzen op de klauwen.
hier op het forum ook al gelezen dat iemand de klauwen verkeerd om had gemonteerd.22 april 2015 om 12:15 #18281847De HRC ontlucht ik altijd in de bankschroef, oftewel los van de auto.
De zaak goed ontluchten met let op; een doorzichtige slang, zo dat je goed kunt zien of er nog lucht in zit.
Dan de remmen achter afstellen met de stelnokken, die zitten hierr er zekers op.Altijd controleren of de remklauwen goed gemonteerd zijn, wat al eerder is gezegd.
Zijn het nou werkelijk nieuwe remcilinders die je al gebruikt hebt?
Dat zou het kunnen zijn, dat bij het ontluchten het binnenwerk kaput gegaan is.
22 april 2015 om 17:08 #18281848Binnenwerk gaat eigenlijk alleen kapot als het een gebruikte is.
De remklauwen kunnen wel op de kop, als je links en rechts omdraait, is te checken: ontluchtings schroef moet aan de bovenkant zitten.
Maar als je kracht op het pedaal houd, en hij zakt (en blijft zakken) dan kan het in mijn ogen maar 2 dingen zijn: of de HRC (bijna onmogelijk na 2 nieuwe) of het lekt ergens.
Als het lucht in het systeem zou zijn dan moet je met pompen op een gegeven moment wel tegendruk krijgen en houden.22 april 2015 om 21:17 #18281849Ik heb nog geen tijd gehad tot nu toe maar ik ga het morgen avond eens even allemaal rustig bekijken en ik heb ook gelezen in me werkplaats handboek dat het pijltje op de vacuumklep richting de inlaat moet staan, misschien dat dat ook nog verkeerd zou kunnen zijn :). alvast allemaal bedankt voor de tips en ik hou jullie op de hoogte als er verbetering in zit of niet!
23 april 2015 om 06:31 #18281850Heb je de remslangen die op je remklauwen zijn aan gesloten al is vervangen ?
Die hebben bij mijn manta er voor gezorgd dat ik de zelfde problemen had dan jij23 april 2015 om 08:19 #18281851AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als je met een nieuwe hrc
Wild ontluchtenMag je in t begin van t proces (als je nog geen druk hebt)
Nooit je pedaal tot de bodem / eind van de slag trappen
Je hebt dan kans dat je de remcupjes in de hrc kapot drukt….Zal ook wel de reden zijn waarom jehtro dit in de bankschroef doet…….
Kan dus best zijn dat je die nieuwe hrc.s gesloopt hebt………..
23 april 2015 om 10:55 #18281852Check of je je remschoenen wel goed hebt afgesteld , kan ,,ik zeg kan ,,, de oorzaak zijn ….
In ieder geval is er iets niet pluis in je remtrommels , das duidelijk …23 april 2015 om 16:14 #18281853@louwe 16 klepper wrote:
Als je met een nieuwe hrc
Wild ontluchtenMag je in t begin van t proces (als je nog geen druk hebt)
Nooit je pedaal tot de bodem / eind van de slag trappen
Je hebt dan kans dat je de remcupjes in de hrc kapot drukt….Zal ook wel de reden zijn waarom jehtro dit in de bankschroef doet…….
Kan dus best zijn dat je die nieuwe hrc.s gesloopt hebt………..
Dan kan je toch beter ontluchten met een ontluchtingsapparaat op lucht?
Die dingen heb je voor 4 tientjes, en kan je zo aan je remnippels laten zuigen. Dan zuigt ie het vanzelf uit het potje naar de remklauw toe.Normaal heb ik daarvoor een pomp op het werk, maar voor thuis ga ik zon ding op lucht aanschaffen.
Ik zou alleen niet weten hoe je zo’n ding in de bankschroef moet ontluchten :hmmz
23 april 2015 om 18:08 #18281854@Fearless wrote:
@louwe 16 klepper wrote:
Als je met een nieuwe hrc
Wild ontluchtenMag je in t begin van t proces (als je nog geen druk hebt)
Nooit je pedaal tot de bodem / eind van de slag trappen
Je hebt dan kans dat je de remcupjes in de hrc kapot drukt….Zal ook wel de reden zijn waarom jehtro dit in de bankschroef doet…….
Kan dus best zijn dat je die nieuwe hrc.s gesloopt hebt………..
Dan kan je toch beter ontluchten met een ontluchtingsapparaat op lucht?
Die dingen heb je voor 4 tientjes, en kan je zo aan je remnippels laten zuigen. Dan zuigt ie het vanzelf uit het potje naar de remklauw toe.Normaal heb ik daarvoor een pomp op het werk, maar voor thuis ga ik zon ding op lucht aanschaffen.
Ik zou alleen niet weten hoe je zo’n ding in de bankschroef moet ontluchten :hmmz
Beetje langer nadenken, dan weet je het wel. ;) ;)
:jerry :jerry :thumb
23 april 2015 om 20:12 #18281855AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Fearless wrote:
@louwe 16 klepper wrote:
Als je met een nieuwe hrc
Wild ontluchtenMag je in t begin van t proces (als je nog geen druk hebt)
Nooit je pedaal tot de bodem / eind van de slag trappen
Je hebt dan kans dat je de remcupjes in de hrc kapot drukt….Zal ook wel de reden zijn waarom jehtro dit in de bankschroef doet…….
Kan dus best zijn dat je die nieuwe hrc.s gesloopt hebt………..
Dan kan je toch beter ontluchten met een ontluchtingsapparaat op lucht?
zo,n lucht pompje heb ik inderdaad ook
was zelfs geen 4 tientjes ….. ;)
maar voor als je die niet hebt
pas doortrappen tot je wat druk hebt……….. ;)
Die dingen heb je voor 4 tientjes, en kan je zo aan je remnippels laten zuigen. Dan zuigt ie het vanzelf uit het potje naar de remklauw toe.Normaal heb ik daarvoor een pomp op het werk, maar voor thuis ga ik zon ding op lucht aanschaffen.
Ik zou alleen niet weten hoe je zo’n ding in de bankschroef moet ontluchten :hmmz
23 april 2015 om 21:25 #18281856@jethro wrote:
@Fearless wrote:
Dan kan je toch beter ontluchten met een ontluchtingsapparaat op lucht?
Die dingen heb je voor 4 tientjes, en kan je zo aan je remnippels laten zuigen. Dan zuigt ie het vanzelf uit het potje naar de remklauw toe.Normaal heb ik daarvoor een pomp op het werk, maar voor thuis ga ik zon ding op lucht aanschaffen.
Ik zou alleen niet weten hoe je zo’n ding in de bankschroef moet ontluchten :hmmz
Beetje langer nadenken, dan weet je het wel. ;) ;)
:jerry :jerry :thumb
Ik zou zeggen deel je ervaring, maar heb al wat op youtube gevonden :P
https://www.youtube.com/watch?v=m6iwrhZCdwc#t=35″ onclick=”window.open(this.href);return false;Sommige dingen leren ze je niet op school blijkbaar ;)
Ik heb dit zelf nog nooit zo gedaan, elke hrc die ik gemonteerd heb ging gewoon aan de remmenpomp. Die vult hem af en ze hem onder druk, vervolgens alleen maar de remklauwen ontluchten. 1 mans klusje op die manier.24 april 2015 om 05:16 #18281857Ik zet met een omgebouwd hrc reservoir deksel (ventiel er in gemaakt) druk op het reservoir. Nippels open draaien en klaar.
24 april 2015 om 06:18 #18281858Sorry hoor , maar ” gewoon ” ontluchten is toch niet zo moeilijk , ook dat kun je alleen doen ,snap de commotie niet helemaal ..
Die hulpmiddelen maken het makkelijker , punt ..Een hrc ontluchten in de bankschroef :hmmz
Dat ideetje van 2000 spreekt mij t meest aan , lekker simpel , maar doeltreffend :thumb :thumb
24 april 2015 om 08:55 #18281859Dat systeem met een ventiel op het deksel gebruiken we al jaaaren in onze werkplaats.
Er is een set verschillende diameters van deksels bij die “remontluchter” geleverd, gewoon zorgen
dat er genoeg olie in dat drukvat zit, deksel d’r op, beetje druk op’t deksel (1 bar met drukregelklep)
en de nippels op volgorde opendraaien. Doe je gewoon alleen.24 april 2015 om 10:40 #18281860@variant wrote:
Sorry hoor , maar ” gewoon ” ontluchten is toch niet zo moeilijk , ook dat kun je alleen doen ,snap de commotie niet helemaal ..
Die hulpmiddelen maken het makkelijker , punt ..Een hrc ontluchten in de bankschroef :hmmz
Dat ideetje van 2000 spreekt mij t meest aan , lekker simpel , maar doeltreffend :thumb :thumb
Je wil niet weten hoe snel je de cups van een hrc kapot trapt als die droog is. Dus voor thuis op de werkbank is dit dikke prima
24 april 2015 om 18:52 #18281861AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Fearless wrote:
@variant wrote:
Sorry hoor , maar ” gewoon ” ontluchten is toch niet zo moeilijk , ook dat kun je alleen doen ,snap de commotie niet helemaal ..
Die hulpmiddelen maken het makkelijker , punt ..Een hrc ontluchten in de bankschroef :hmmz
Dat ideetje van 2000 spreekt mij t meest aan , lekker simpel , maar doeltreffend :thumb :thumb
Je wil niet weten hoe snel je de cups van een hrc kapot trapt als die droog is. Dus voor thuis op de werkbank is dit dikke prima
inderdaad
en ik vermoed dat dat bij de topic starter ook gebeurd is ;)10 juni 2015 om 17:36 #18281862heren,
het heeft even geduurt voordat ik er tijd voor kon maken maar zojuist dus het een en ander gecontroleerd. alsvolgt:
– Vacuumklepje gecontroleerd -> zit zoals werkplaatshandboek aangeeft met de peil naar de inlaat en heb hem getest en is niet lek.
– Remklauwen gecontroleerd -> ontluchtingsnippels zitten aan bovenkant klauw
– Gereden zonder rembekrachtiging -> geen verschil ( dus die zou goed moeten zijn dan)
– Gereden met achterremcircuit afgesloten -> geen verschil (achter dus geen defecten)
– Gereden vooruit met flink sturen, vanuit stilstand zachtjes vooruit rijden en flink sturen -> blijft rem hardWat ik nu verder wel gemerkt heb is als ik recht achteruit rij en dan rem dat de rem hard blijft maar zodra ik flink stuur ( achteruit van de oprit de straat op bv.) en dan daarna wil remmen dat juist dan steeds de druk weg is en ik 2x moet pompen om hem terug te krijgen. daarna is hij gewoon weer hard tot ik weer achteruit rij en een scherpe stuurbeweging maak. Weet iemand wat hiervan de oorzaak dan kan zijn? Het lijkt ook wel dat me wiel een rare kanteling maakt op het moment dat ik dat doe ( voelbaar in stuur) vooral als ik door een goot rij als ik deze achterwaartse beweging maak.
PS.
Nog voor de zekerheid gecontroleerd op lekkages maar er is nergens een drupje te vinden en ook me olie in het reservoir staat al sinds de problemen zich voordoen op hetzelfde niveau.
Mvg
Roy vd Donk11 juni 2015 om 16:15 #18281863Er staat nog niet op je lijstje : remslangen voorzijde vervangen. Of is dat al gebeurt?
11 juni 2015 om 20:04 #18281864ik heb dit ook gehad bij mn a ascona, ik reed toen wel met geventileerde schijven(van een rekord) en klauwen van een e kadett gsi.
oorzaak: bij volledig insturen kwam de klauw (voordat de fusee tegen de eindaanslag kwam) al ergens tegen de vooras waardoor de buitenzijde van de klauw als het ware naar buiten werd gedrukt (dit verklaard waarschijnlijk ook het rare gevoel in je stuur),ik moest dan ook een paar keer trappen voordat ik weer druk had.
ik heb toen een moer op de eindaanslag gelast(word wel je draaicirkel wat kleiner).
ik weet niet met wat voor klauwen je rijd, maar ik denk dat je daar eens naar moet kijken.
succes! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.