Begin oktober heb ik remschijven en blokken laten vervangen bij mijn Astra J 2012.
Na de reparatie alleen wat korte ritjes gedaan. Na 2 weken zijn we vertrokken naar Belgie voor vakantie. Na een klein uurtje rijden begint de auto ineens hevig te trillen. Aan de kant gezet. Links voor de velg gloeiend heet, stinkt, en er kringelt rook uit de remschijf. Volgens de pechdienst zit de klauw vast, waarschijnlijk niet goed schoongemaakt bij vervangen schijven/blokken. Heeft ons naar de garage gebracht. Aldaar blijkt dat de klauw vervangen moet worden. Auto reed daarna weer zonder problemen.
Enfin, een week later, op de terugweg uit Belgie, zelfde probleem. We waren kleine 2 uurtjes onderweg, bij Antwerpen file gereden, kort daarna weer hevig trillen. Auto aan de kant, nu rechtsvoor gloeiend heet en rook uit de schijf. Belgische pechdienst gekomen, constateert dat de klauw niet vast zit maar ook niet echt lekker loopt. Hij denkt dat de geleide pennen niet goed ingevet zijn. We konden toen wel verder rijden, met advies als er weer trillingen ontstonden meteen stoppen. Zijn rustig naar huis gereden, onderweg af en toe gestopt om te checken, schijf liep nu niet meer heet en geen trillingen meer.
Nu ben ik van de week langs de garage gegaan, omdat ik het wel erg toevallig vind dat zowel links als rechts problemen geven zo kort na vervangen van de schijven. Echter geeft de garage aan dat dit gewoon toeval en pech is, heeft niet met de reparatie te maken. Zou komen door roest of vocht in het systeem wat niet te voorkomen is en ook niet te zien is wanneer je de remklauw los hebt bij vervangen van schijven/blokken.
Nou vraag ik mij af, is dit inderdaad gewoon pech/toeval? Ondanks dat beide kanten met een week tussenpoos vastlopen zo kort na een reparatie?
Ik heb op dit moment niet echt vertrouwen in de auto, aangezien rechts voor niks meer mee gedaan is sinds de problemen onderweg. Advies van de garage is om maar gewoon door te rijden en als er toch problemen ontstaan ben ik van harte welkom. Vind ik eerlijk gezegd wel erg makkelijk, heb weinig zin om voor de derde keer (met kinderen in de auto) langs de snelweg te komen te staan.
Wat zou jullie advies zijn in deze?