Remmen rechts voor word te warm

Forumindex Forums Modellen Astra Remmen rechts voor word te warm

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18472742
    Hans54
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 July 2022

      Goedendag ik heb een astra tourer 1.4 turbo van 2011

      voor 6 weken terug had mijn zoon hem mee naar Praag halverwege in Duitsland had hij problemen met de rechter voor rem ANWB gebeld en de adac kwam na ongeveer 2 uur de rem was ondertussen afgekoeld en liep niet meer aan ze konden niets vinden opdat moment ze zijn met hem een stuk meegereden maar geen problemen meer en hij is er ook veilig mee terug gekomen. omdat hij ook wat trilde in het rempedaal (kromme schijven) heb ik later de schijven en blokken laten vervangen. Ik heb hem vorige week meegehad naar Frankrijk en je raad het al  we waren nog maar net in Frankrijk de rechter voor rem te heet we hebben deze gekoeld en verder gereden  en na ongeveer 200 km het zelfde verhaal weer we waren bijna op bestemming en daar later naartoe gereden. Via de ANWB de auto naar  de dichts bij zijnde garage gebracht deze heeft de stijgbeugels van de remklauw vernieuwd ( hier zit de remklauw aan vast ) We zijn verder zonder problemen terug gekomen in Nederland ik heb de onderdelen laten zien bij mijn garage maar zij  twijfelen of het daar aan ligt want er was niets aan te zien dus ik ben er nog niet gerust op dat het probleem uit de wereld is. Heeft iemand dit ook gehad of gehoord en weet iemand een oplossing?

      #18473033
      astrid_fahrer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2010

        Met de stijgbeugel bedoel je waarschijnlijk de remtang?
        Puur het stalen onderdeel wat al om de schijf heen zit wanner de blokken en klauw niet gemonteerd zijn?

        Het lijkt me niet dat dat onderdeel snel een probleem zal vormen. Als de rem heet wordt dan loopt hij niet goed vrij wanneer er niet geremd wordt
        dus dan zou je zeggen dat of de geleiding van de remblokken niet lekker loopt of er zit iets in de klauw rondom de remzuiger niet goed in orde.

        Of het zo een veelvoorkomend Astra J probleem is dat durf ik niet te zeggen. Het is een vrij recht-toe recht aan systeem wat al jaren veelvuldig gebruikt wordt.

        #18473037
        Febe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2004

          Zoals astrid_fahrer ook stelt: bij heet worden van een remklauw loopt er iets aan waardoor de remblokken niet goed vrij komen.

          Ik zou zeggen: ding op de krik, wiel er af en remklauw losmaken.

          Óf de geleidepennen lopen stroef, óf de remzuigers zitten vast. In beide gevallen komen, ná het remmen, de blokken niet goed vrij waardoor ze blijven aanlopen en dus (héél) heet worden…

          De geleidepennen zijn makkelijk schoon te maken en in-te-vetten maar bij vastzittende remzuigers komt wat meer werk kijken. Remzuigers kun je er vrij makkelijk  “uittrappen” met je rempedaal en daarna controleren op roest. Schoonmaken met staalwol is meestal de oplossing. Kontroleer ook de rubber keerringen en (vooral!) de stofhoezen, deze moeten 100% goed zijn. Vervang ze zonodig. Terug monteren van de zuigers doe je met blauw remvet.

          Het weer in-elkaar-zetten van de zuigers is een secuur werkje dat enige ervaring vereist. Laat dit doen door iemand met kennis van zaken.

          Daarna de boel ontluchten met verse remvloeistof en klaar is kees. Ik zou het in 1.5 uur kunnen.

          Alternatief is: neem een nieuwe, of uit de sloop “gebruikte” klauw en vervang de hele klauw. Dit is vaak de “garage-methode”. Maar ook dan moet je ontluchten en verse remvloeistof gebruiken.

          Wanneer is voor het laatst je remvloeistof ververst? Remvloeistof is erg hygroscopisch en trekt heel makkelijk water aan. Water in je remsysteem geeft heel makkelijk roestende remzuigers, maar ook: als je veel moet remmen worden de remmen zó heet dat het opgenomen water verandert in stoom, en als je dán gaat remmen trap je de stoombel samen in plaats van je remzuigers te bedienen. Resultaat: Geen remwerking aanwezig! Boem Botsing!

          Autofabrikanten raden aan elke 2 jaar de remvloeistof te verversen, dat is om dié reden.

           

          #18473050
          Hans54
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 July 2022

            Zoals ik al schreef de remblokken en schijven zijn vernieuwd de gelijde stangen ook en alles is goed gangbaar en toch word hij af en toe Rv bloedheet ?

            #18473072
            opel-mark
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 March 2011

              als de geleide stangen al vernieuwd zijn dan doe maar een nieuwe remklauw, de astra J heeft een stukje plastic bij de remcupjes zitten, als die een keer te warm is geworden dan is die vervormd en kan ervoor zorgen dat de remzuiger blijft hangen waardoor alles weer heet wordt.

              #18473110
              Febe
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2004

                [quote quote=18473072]als de geleide stangen al vernieuwd zijn dan doe maar een nieuwe remklauw, de astra J heeft een stukje plastic bij de remcupjes zitten, als die een keer te warm is geworden dan is die vervormd en kan ervoor zorgen dat de remzuiger blijft hangen waardoor alles weer heet wordt.[/quote]

                Mee eens.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.