Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Remleiding Zafira: Nog een levensbesparende tip er bij !!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2012 om 12:06 #17251687
Als ik op internet kijk zijn er veel gereedschapjes voor remleidingen van 4.75mm (3/16 inch), en ook wat voor 5mm
Dat maakte mij aan het twijfelen wat ik voor mijn Zafira A nodig heb. Aan de gecorrodeerde leiding kan ik niets meten. Aan een mooi stukje leiding meet ik 5mm, maar als ik het verflaagje verwijder is het 4.75mm.
Wie weet welke leiding ik moet hebben bij reparatie? Of komt het niet zo nauw, en worden die twee diameters door elkaar gebruikt?
En hoe zit het met gereedschap. Kun je met gereedschap voor 4.75mm ook aan leidingen van 5mm werken?
Vriendelijke groeten
Rinus
26 augustus 2012 om 07:45 #180605024.75 moet je hebbben er zijn zelf kopelstukjes om die staale lijding aan el kaar temaken met die kopere
26 augustus 2012 om 10:48 #180605033/16 is normaal, hier maak ik ze ook altijd mee. Dan kun je oude koppelstukken ook weer gebruiken.
26 augustus 2012 om 17:03 #18060504Dank je “16v kadettc” en “fearless”. Ik ben alweer een stukje verder.
Ik heb echter ook weer wat nieuwe vraagjes, want ik ben leergierig.
Ik kom op internet nogal wat pijpmaterialen tegen
1 Koper: Wil heel af en toe wel eens hard worden en openbarsten
2 Staal: Dat is wat in mijn Zafira zit. Het is sterk, maar als het niet zuiver is corrodeerd het :(
3 Kunifer: Ik gok dat dit een legering is van Koper Nikkel en Staal. Sterker dan koper.Als mensen kortweg “staal” zeggen bedoelen ze dan wat engelsen en amerikanen “kunifer” noemen?
Wat is het beste?
Mag je staal en iets anders zomaar door elkaar gebruiken? Of krijg je grote stromen door de remvloeistof, en vreet alles van binnenuit kapot?
Vriendelijke groeten
Rinus
26 augustus 2012 om 17:55 #18060505Dat kunifer spul heb ik een leiding van klaar liggen voor de Rekord. Het is wel ander materiaal, zal ook wel goed zijn hoor.
Deze was toevallig al op maat dus heb hem maar op voorraad geglegt.Je hebt ook rvs leidingen maar daar kun je niet zo fijn een kopje op drukken voor je nippels.
Koper is perfect, dat vergaat je nooit weer. Onder mn rekord hebben ze alles vervangen behalve die leiding naar hoofdremcilinder naar achteras niet. Dat verschil zie je duidelijk…het staal is flink geroest en de koperen leidingen zijn alleen wat groen uitgeslagen.
26 augustus 2012 om 18:46 #18060506Hi fearless
Dank je. Ik heb weer wat bijgeleerd.
Het mixen van staal en koper op 1 wagen is geen probleem dus (?)
Bij CV installaties weet ik dat men speciale platic tussenringetjes moet gebruiken om elektrische stromen en interne corrosie te voorkomen op plaatsen waar men van staal pijp naar koper pijp over gaat.
Bij hoge druk is plastic in het remsysteem gewoon niet mogelijk.
Ik had verwacht dat in jouw Record er electrische stromen lopen door de remvloeistof zelf (tussen koper en ijzer, en door de vloeistof), en dat er corrosie aan de gang is van binnen uit. Ik had verwacht dat koper op gaat lossen en neerslaat op het ijzer.
Ik ben geen auto-vakman, mijn vrees is puur gebaseerd op natuurkunde theorie.
Zit ik er naast?
Heeft ook iemand naders hier nog een mening over?
Groeten Rinus
26 augustus 2012 om 19:40 #18060507Ik heb wel eens een stalen leiding doorgehaald en onder de auto verder gegaan met koper leiding. Dat wil wel, maar fijn is anders, omdat je op staal zeer slecht een flensje kan drukken voor het nippeltje.
Het liefst dus vanaf je abspomp of hoofdremcilinder de complete leiding van koper maken.
Dat verhaal over elecktrische stromen in de vloeistof begrijp ik niet helemaal…
Het remsysteem is verder een gesloten systeem dus geen stroom in de vloeistof.26 augustus 2012 om 20:17 #18060508Hi fearless
Dat verhaal van elektrische stromen heeft te maken met het principe van hele oude accu cellen. Als je twee verschillende metalen in zuur, zout of basische oplossing steekt (bv remvloeistof) dan ontstaat er een elektrische spanning van meestal ongeveer 1 of 1.5V. Als je de metalen aan elkaar verbind gaat er een stroom lopen, en lost een van de metalen op, en slaat uiteindelijk op het andere neer (je bent dan bv ijzer aan het “ver-koperen”). Zo werden de alle eerste accu’s en batteryen gemaakt, en het is ook het principe van hoe men ijzer “ver-chroomd”.
Op internet flink rondgekeken, maar niemand maakt zich er druk over, dus het zal in de praktijk wel meevallen.
1) Ik lees dat alle mensen op race circuits leidingen weer vervangen door staal. Felsen en buigen is niet makkelijk, maar MITS goed gedaan is het het sterkste. De hobbyist loopt het risico dat hij het niet netjes doet, en dat het resultaat NIET het beste is. Verder blijft staal corrosie gevoelig, maar mensen in de racerij liggen daar niet wakker van.
2) Koper staat bekend om het makkelijk bewerken, en het corrodeert niet. De doorsnee garage geeft hier de voorkeur aan. Niet in alle landen is het toegestaan. In Nederland wel. Heel af en toe knapt een leiding wel eens. Corrosie is niet het probleem, maar opspringende stenen kunnen wel deuken in een leiding achterlaten, en daarna kan continue trilling het begin van ellende vormen.
3) Mensen die de puntjes op de i zetten, en niet racen, geven de voorkeur aan een tussenoplossing. Zij gebruiken een legering met de naam Cunifer (ongeveer 88% koper, 10% Nikkel, en 1.6% staal). Het lijkt op koper leiding, maar op de zijkant staat tekst gedrukt die aangeeft dat het een legering betreft. (Er is ook nog een andere iets minder bekende legering, maar Cunifer is het beste)
Dan blijft nu mijn laatste vraag. Gaat felsen van Cunifer met zo’/n hobby setje van 60 euro goed, of zal ik maar gelijk voor 170 euro bijvoorbeed de weber WT-2045 set aanschaffen? Wat ik ook doe…alles is goedkoper dan naar de garage gaan voor een grote rekening :vertag . Wie heeft ervaring?
Groeten Rinus
26 augustus 2012 om 20:27 #18060509Dat felsen van het cuniver kan ik je volgende week vertellen. Ik moet die leiding een stuk inkorten en op de achteras aansluiten.
Ik denk dat het wel te doen is hoor, omdat je het zelf al zegt…88%koper. En juist een koper leiding kan je het beste felsen.Persoonlijk vind ik het sneu geld van die dure weber set, je gebruikt zon setje niet zo vaak.
Heb op het werk zon dure voor in de bankschroef, ideaal….maar duur.
En onder de auto even een bolletje aan een leiding drukken is er haast niet bij.Die goedkope hobbysetjes heb ik ook gebruikt, ik vind het 3x niks.
Stalen remleiding zou ik nooit gebruiken, slecht te verwerken.
Koper…ja, altijd.
Cunifer (of hoe je het ook hoort te schrijven)…toevallig omdat ik zon leiding heb liggen.Bij een race auto gaan de leidingen vaak binnendoor om schades te voorkomen, en ook daar kom je vaak gewoon koper tegen.
26 augustus 2012 om 20:41 #18060510Als ik goed tussen de regels door lees zie ik je zeggen
– Die hobby setjes zijn 3x niets.
– En een mooie bankschoef set is niet onder de auto te gebruiken.
– Voor iemand die niet in de auto-wereld werkt is die weber wt-2045 dus eigenlijk wel een hele mooie oplossing die alles aan kan….maar ook duur.Ik denk dat ik maar weer voor mijn gebruikelijke conclusie ga:
Als ik naar de garage ga ben ik die 170 euro ook kwijt, dus voor deze keer maar even doorbijten….en daarna heb je er levenslang plezier van, en goed gereedschap werkt gewoon veilig.
Op die manier heb ik me al een mooie set gereedschap bij elkaar gesprokkeld. Het echte “geld besparen” kan altijd later nog ;)
Groeten Rinus
26 augustus 2012 om 20:46 #18060511die bankschroefset gebruik ik wel eens met een mobiele bankschroef. of los met een grote tang er op (2personen)
goed gereedschap is zoeizo leuk, kun je altijd weer gebruiken bij de auto van een ander.
dit is niks:
tja, een remleiding bij de garage vervangen is geen goedkoop dingetje, ik weet er alles van :angel.
26 augustus 2012 om 21:06 #18060512Effe kijken of ik dat ook kan met plaatjes pasten
Dit is dus voor een hobbyist een droom, maar voor 1x minder naar de garage is het er waarschijnlijk al uit
Verder spaar ik al 60 euro door niet eerst een rotzooi setje te kopen, en dat na een paar dagen ergernis weer weg te gooien ;)
Groeten Rinus
29 augustus 2012 om 21:32 #18060513Alle remleidingen gecheckt.
Hier wat hints voor ieder die ook een Zafira heeft, en die nog graag lang wil leven:
1) Onder de twee stoelen links lopen aan de onderkant twee leidingen van 1m45 (gemeten tussen de koppelstukjes met M10 draad en M11 en M13 schroefkop, en buitenbus 17mm lang). Ze krijgen veel steenslag en zand te verwerken, en waren sterk gecorrodeerd. Makkelijk te vervangen omdat het vrijwel rechte stukken zijn die eindigen aan koppelstukjes. (Zou de opel garage in de jonge jaren daar al eens stukken tussen gezet hebben, waardoor ik nu makkelijk kan vervangen, of is dit origineel zo? Er zat staal met de origineel groene coating, dus het kan origineel zijn, maar kan ook het werk van de dealer zijn.)
2) Op 2cm van de koppelstukjes waar ik de nieuwe leiding heb gemonteerd was de lak ook aan het basten. Nog geen corrosie. Waarschijnlijk is die lak ge-stressed toen er in de fabriek felsjes aan gemaakt zijn. Ik heb de leiding gereinigd, en lakbladders met mijn nagel weggekrabd, en alles met was ingespoten.
3) Bij de voorwielen loopt de leiding in een hoekje langs de wielkast. Dat is een kwetsbare plek omdat de leiding tegen het frame kan trillen. Bij mij was de lak er af, maar nog geen corrosie. Ik heb het goed schoongemaakt, rubber tuletje er om gedaan, en het geheel met was ingespoten. Ik was er bijtijds bij en dat heeft veel werk bespaard. Op youtube staan wat alarmerende filmpjes over deze zwakke plek.
4) Bij de achterwielen zit een krappe bocht van ongeveer 180 graden. Door de hoge trekspanning bij het buigen is na 10 jaar de beschermlak aan de buitenkant gaan barsten en bladderen. Nog geen corrosie. Heb het geheel goed schoongemaakt, en losse lak er met mijn nagels af gekrabt, en alles insgespoten met was.
Groeten Rinus
29 augustus 2012 om 21:43 #18060514Ik keur auto’s op het werk en zie ze vooral voorin rondomde chassisbalk roesten en vergaan.
Daar staat de leiding te dicht op de balk.
Als ze nog netjes zijn dan zet ik er een schroevendraaier tussen om wat ruimte te maken, zodat daar geen vocht meer op blijft staan.Schuur ze kaal, primer er over en een coating. Meestal tectyl of steenslagspray.
Ook een roestige of gecorrodeerde leiding kun je vaak wel wat opschuren. Maar staan er teveel pitten in dan is de leiding dun aan het worden…en zal dus vervangen moeten worden.Die koppelstukjes zijn std, die zitten daar onder dat driehoekje bij het subframe.
De leiding langs het schutbord boven het subframe ook goed controleren. Die zijn ook altijd slecht.
En dat is een lastig ding om te vervangen. Laatst moest ik een koppeling vervangen, en dus het subframe er onder uit. Dan is het ineens heel goed te doen. En anders maak ik de leiding bovenlangs met klembeugels tegen het schutbord gepopnageld.Het is altijd wel een tijdrovend klusje, maar als het gedaan is heb je er geen omkijken meer na. :thumbup
1 september 2012 om 17:57 #18060515Vorige maand bij de auto van mijn schoonmoeder de remleiding van voor naar achteren vervangen.
Dit met een goedkoop setje van € 27,- dit ging helemaal prima.
Met 5 meter remleiding er bij was ik nog geen € 50,- kwijt.
Bij de dealer had dit haar circa € 250,- gekost en ze zou hem drie dagen moeten missen omdat het een ingrijpende klus was.
Ik had hem kompleet weer op de weg in nog geen drie uur en meteen apk goedkeur.
Wegwerp setje of niet hij heeft mij prima geholpen.2 september 2012 om 21:45 #18060516Cobus, heb je ook bij de voorwielen gecontroleerd, waar de remleiding achter het wiel om de wielkast gevouwen ligt!!!?
Schoonmoeder zou dus 250 euro zijn kwijtgeweest.
Dan had ik het goed ingeschat: Met een professioneel Weber WT-2045 setje blijf je nog steeds voordelig uit. En dan heb je een machtig mooi stuk gereedschap over! Ik ben met leiding erbij 200 kwijt geweest.
Zaterdag heb ik het bij mij gedaan. Zuiver koper gebruikt, zoals bijna iedereen doet. Ik heb alle drie de type felsen 2x geoefend, en ALLES ging gelijk goed. Daarna onder de wagen 4 felsen gemaakt en weer alles goed. Geen enkele fout dus. Kan de Weber set WT-2045 aan iedereen aanbevelen. Door de hydraulische versterking gaat alles gewoon met 2 vingers, en ALTIJD foutloos! Vooral GEEN kracht zetten! Gewoon met 2 vingers, dan forceer je niets!
Gebruik gemaakt van 4.75mm (3/16) koper leiding en:
– Dubbele V fels in female kant, met V vormige bodem en M10x1 inwendig draad. Gefelst in cylinder uitsparing met V vormige (schuine) bodem en SAE1 en SAE2 stempeltje
– DIN paddestoel bovenop de M10x1 male kant, met vlakke rand. Gefelst in cylinder uitsparing met vlakke (haakse) bodem en DIN stempeltjeTIP: Laat leiding bevestigingsbeugels mooi onder de wagen zitten, dan breek je niets! Oud plastic is tamelijk uitgehard en breekt te makkelijk! Oude leiding gewoon op diverse plaatsen doorknippen en uit de beugeltjes schuiven. Nieuwe leiding aan een kant afwerken in de garage….dan door de beugeltjes schuiven….en andere kant onder de wagen afwerken. Tijdens het werk kun je de leiding aan de voorkant afsluiten met rubber onluchtingsstopjes (van het achterwiel), dan loopt je remsysteem niet leeg. Daarna eerst de leiding aan de achterkant afwerken, maar losjes met de hand aandraaien zodat er nog lucht uit kan komen. Daarna aan de voorkant afwerken en goed bevestigen. Wacht nu tot de achterkant remvloeistof begint te lekken/druppoelen, en dan goed vastzetten. Het remsysteem is dan al bijna luchtvrij. Daarna het kleine restje lucht er uit ont-luchten.
3 september 2012 om 13:37 #18060517Bij mijn schoonmoeder was het geen Zafira maar een SangYong Korando, wel makkelijk geen krik of iets dergelijks nodig.
Je kruip er gewoon onder en je kan dan nog een aardig feestje vieren.Bij mijn eigen Zafira heb ik van de zomer een remleiding voor vervangen idd slijtage omdat deze tegen het chasis lag.
Ik had een remleiding bij dealer laten maken in de veronderstelling dat het een paar tientjes zou kosten.
Echter het maken allen koste al € 180,-, vandaar dat ik dacht mij hebben ze niet meer en heb een fets setje besteld
Ik heb hem zelf gemonteerd en meteen in een beschermlaagje gegeven.
De andere remleiding ga ik ook een dezer dagen vervangen, dan kunnen we weer fris de winter in.
De gene die aan de bestuurderskant zit was makkelijk te vervangen.
Als ik de remleiding aan de bijrijderskant bekijk gaat daar meer werk in zitten.
Dus dat ga ik eerst op mijn gemakje bekijken.
Heb je die ook al vervangen en heb je daar nog tips voor.Groet Cobus
3 september 2012 om 17:12 #18060518ik gebruik deze…knelkoppeling , hebben ze ook in 5mm.. werkt perfect
hoef je nergens een kop op te maken.. :jerry schuur wel voorzichtig het verf/roest lagje eraf..
3 september 2012 om 19:25 #18060519Kijk dat maakt het nog makkelijker, maar ook zo betrouwbaar??
Verstuurd van mijn A200 met Tapatalk
5 september 2012 om 09:25 #18060520Knelkoppelingen :fy1
Ik heb op internet van alles gelezen over knelkoppelingen: Vooral dat ze onbetrouwbaar zijn, en niet door de keuring mogen komen.
Om een eventuele twijfel te verhogen denk dan maar eens over hetvolgende:
– Knel je op stug ijzer (origineel), of op koper dat je met gemak dichtkneld (nieuw maar zacht).
– Knel je op mooi nieuwe leiding, of op een half gecorrodeerd stukje ijzer, met restjes verfHet antwoord is waarschijnlijk half om half. IK zou het niet vertrouwen.
Cobus,
Vandaag ga ik alle leidingen bij de voorwielen en achterwielen controleren. Aan de bestuurderskant had ik al gezien dat goed schoonmaken en inspuiten met wax-beschermer voldoende is, dus dat ga ik daar doen. Wat de bijrijders kant betreft weet ik over een paar uurtjes wel hoe het er voor staat. Ik heb nog 1.5m leiding liggen, en een heel mooi fels setje, dus als ik moet vervangen gaat het wel goiedkomen.
Groeten
Rinus 747
5 september 2012 om 15:05 #18060521Cobus….bedankt voor de tip…..de mijne was er op die plaats ook erg aan toe. Nog meer remleiding werk te doen :(
Even samenvatten van de vorige keren:
Bij alle wielen heb ik het kunnen redden met goed schoonmaken van de remleidingen en wax-spuiten. Bij elk voorwiel zit een zwak stuk, waar de leiding rond de wielkast gebogen ligt. Ik heb de afstand tot de wielkast vergroot door de leiding een BEETJE te buigen. Aan een kant was de lak er al afgeschaafd, maar nog geen corrosie. Verder heb ik midden onder de wagen twee stukken van 1.45m vervangen. Die waren er ernstig aan toe.
Nu het grootste probleem. Zonder de hulp van Cobus zou ik dit niet ontdekt hebben, en het is er het ergste aan toe van allemaal!!:
Als je de leiding van het rechter voorwiel volgt van de wielkant af, lijkt alles in orde tot hij uit het zicht verdwijnt achter de motor en het subframe. Op de plaats waar hij bij de koppelingsbediening weer zichtbaar wordt ziet alles er ook weer piekfijn uit. Achter de motor kun je alleen een beetje kijken als je onder de auto ligt. Het is zeer moeilijk te zien, maar doorzetten loont!!! Ook zijn er delen die je niet kunt zien, maar wel met je vingers “om de bocht” kunt voelen.
Bij mij was het een HELE GROTE ROESTBENDE DIE NAUWELIJKS TE ZIEN WAS !!!
Probleem is waarschijnlijk dat de leiding daar ter plaatse veel temperatuurswisselingen meemaakt van de motor, en af en toe in de winter ook nog eens onder het zout komt te zitten! Goed schoonspoelen bij de eerstvolgende regen bui is er niet bij, want daarvoor ligt het allemaal te veel opgesloten tussen chassisplaat, het subframe, en de motor!
Op de APK keuring kun je bovendien ook niet vertrouwen, want het zit dusdanig verstopt dat dit bij controle echt niet aan bod komt. Wat de garage betreft kan ik me ook een strategie voorstellen: Als je niet goed in het werk zit kun je bij elke Zafira hier wel roest vinden, en heb je weer iemand een halve dag of meer aan het werk.
Dat wordt een flinke klus! Het subframe moet los om er bij te komen, en waarschijnlijk ook spoorstang, koppelingsbediening en hydraulische sturing, en bijbehorend olietankje. Misschien ga ik het in het voorjaar pas doen, samen met het dichtmaken van de afdichting achter het koppelings-aandruklager (Ik verlies nu 1 druppel transmissie olie per dag). s’avonds na het werk wordt het te snel donker, en in de herfstregen onder de wagen kruipen is ook al niet aantrekkelijk.
Is er iemand van de garage die dit wel eens gedaan heeft? Gaat in de garage in dit soort gevallen inderdaad het sub-frame er uit? Wat kost deze klus in een garage?
Ideetje?: Kan ik de nieuwe leiding beter (tijdelijk) bovenlangs gaan leggen zodat het subframe er niet uit hoeft? Kost ook nog eens minder koper, want de leiding moet toch bij de bestuurder boven eindigen.
Groeten Rinus747
5 september 2012 om 17:14 #18060522@rinus747 wrote:
Knelkoppelingen :fy1
Ik heb op internet van alles gelezen over knelkoppelingen: Vooral dat ze onbetrouwbaar zijn, en niet door de keuring mogen komen.
Rinus 747
vind ik knap, ben zelf keurmeester en dat mag je niet afkeuren .. daarom ook een druktest..
als ie niet goed zit lekt ie direct.. goed schoonmaken van oude leiding MOET gewoon..ik doe het al jaren met knelkoppelingen (als ik er niet bij kan bijv ,ik vervang liever ook de hele leiding). ;)
nooit geen problemen.. apkexperts site , enz.. lees maar.. zijn HEEL veel apk/monteurs die het al jaren gebruiken..5 september 2012 om 18:33 #18060523Ik vind het nogal stom dat de remleiding aan de bijrijderskant een omweg maakt.
Zou het misschien mogelijk zijn om een kortere weg te creeeren, zodat deze niet tussen de bodemplaat en subframe door geknoopt hoeft te worden.
En zal een eventuele kortere weg geen invloed hebben op het remsysteem.
Een vriend van mij met een Honda heeft de voorste remleidingen vervangen voor flexibele leidingen met een mantel.
Bij de Honda was ook een onmogelijke ligging van de remleidingen.
Deze heeft hij nu aan de binnenkant van het motorruim gemonteerd.
Bij de apk leverde dit overigens geen problemen op.
Het is wel een dure hobby overigens die flexibele leidingen, maar wel makkelijk.5 september 2012 om 20:14 #18060524Hi mattemaker:
Goed te horen van een keurmeester dat het wel mag…..maar het neemt niet weg dat ik op internet een aantal waarschuwingen tegen kwam. Vandaar dus mijn reactie. Neem het niet op als persoonlijke kritiek ;)
Cobus:
Ik zat de denken aan het omleggen van de weg van de remleiding, maar hem wel in koper te houden. Ik ga zaterdag nog eens kijken wat een handige weg is. Ik zat te denken om hem te bevestigen vlak onder die “water opvang bak” die onder de voorruit door loopt. Vastzetten kan goed met Fischer holle wand pluggen en/of trire wraps. Verder wilde ik het zodanig doen dat het subframe er nog steeds onderlangs af kan, en ook zo dat de motor nog steeds bovenlangs uitgetakeld kan worden, zonder dat ik die remleiding hoef los te maken.
Verder ga ik eens op internet op zoek naar flexibele leiding. Ik ben benieuwd wat het kost en waar het te krijgen is.
In ieder geval gaat voor de winter het subframe er niet meer uit. (Een druppeltje transmissie olie lek per dag zie ik niet als een acuut probleem).
Maar de rem in orde brengen voor de winter lijkt me wel een goede, dus dat ga ik bovenlangs proberen.
Overigens nog iets: Ik zag dat waar die roestige remleiding loopt er ook nog een dikkere leiding loopt (6mm?). Waarschijnlijk van de hydraulische sturing. Hij was net zo gecorrodeerd, maar dat klusje stel ik uit tot het voorjaar als het subframe er zo wie zo een keer uit gaat.
Groeten Rinus747
5 september 2012 om 20:31 #18060525ps
Nu ik restjes staal over had heb ik met de weber wt-4045 set ook nog wat oefeningen gedaan om felsjes op ijzer te zetten. Het ging weer voor alle type felsen foutloos. Weer gewoon met tweee vingers! Die hydraulische versterking is machtig mooi. Mooi stukje gereedschap :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.