remkracht begrenzer kadett e gsi 16v verschillend?

Forumindex Forums Modellen Kadett remkracht begrenzer kadett e gsi 16v verschillend?

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #18183735
    robert_corsa
      Lid sinds:
      16 May 2009

      Waarom kan het wel op eem corsa c?

      as en auto zijn toch best redelijk indentiek te noemen.

      #18183736
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        @robert_corsa wrote:

        Waarom kan het wel op eem corsa c?

        as en auto zijn toch best redelijk indentiek te noemen.

        Hierdoor:
        @Vinci wrote:

        Ik kan me daar zeker bij aan sluiten. De enige reden om op welke auto dan ook schijven achter te plaatsen is koeling, maar het remvermogen is bijna altijd te fors. Ze zouden eigenlijk ruim 20mm kleinere diameter moeten hebben, alleen dan is het koelings voordeel ook snel weer minder…

        Het gaat er vaak niet echt in bij mensen, maar zie het zo, je trapt maar op één pedaal en dan gebeuren er dingen waar je niks meer aan kan veranderen aan onderlinge verhouding, dus dat moet perfect afgestemd zijn. Bij nieuwere auto’s met moderne ABS wordt echt naar de wielsnelheden gekeken, oudere ABS kijkt enkel of het blokkeert. Daardoor is moderne ABS perfect inzetbaar zonder regelaars, het regelen gebeurt in de ABS verdeler, en ook dat gaat niet zomaar in standje aan/uit, maar gedoseerd, tenzij een wiel volledig stil gaat staan, dan ontstaat de stappen modulatie.

        Zonder ABS is het belangrijk dat je achterste wielen niet al blokkeren voordat de voorkant goede remeffectiviteit bereikt, anders ontstaat bij de chauffeur de behoefte nog harder het pedaal in te trappen waardoor de achterkant alleen nog maar verder blokkeert. Geblokkeerde wielen maken nauwelijks nog onderscheid in de richting, een rollend wiel wil het liefst rechtuit, maar een slippend wiel wil net zo makkelijk, of zelfs makkelijker zijwaards!

        Dat is in groffe lijnen de overweging. Daarbij komt nog het type en de maat banden, gewichtsverdeling in de auto enz. enz…

        #18183737
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Overigens, iedereen doet zo krampachtig over die kostbare regelaartjes! Neem je een lastafhankelijke regelaar van 5 tientjes nieuw en zet je een stelmechanisme op de hevel die normaliter op de achteras komt (en met onveren verder ingedrukt wordt, wat resulteert in meer remdruk) dan kun je ook keurig netjes de achterremmen begrenzen en zelfs de daadwerkelijke remkracht tunen!!

          Eén zo’n ding doet beide achterremmen (zie de vier aansluitingen, twee keer in, twee keer uit) en doet ze netjes gelijk aan elkaar. Je hoeft het enkel een keertje op de APK remmenbank af te stellen voor een mooie verhouding en klaar!

          http://www.ebay.de/itm/OPEL-CORSA-C-F08-F68-W5L-Kasten-ATE-BREMSKRAFTREGLER-/291006651126?pt=DE_Autoteile&hash=item43c1591af6″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          #18183738
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Dit zijn overigens de 205 GTI regelaars, en die zijn 3/15:

            http://www.ebay.de/itm/TRW-Bremskraftregler-GPV1037-/131015684007?pt=DE_Autoteile&hash=item1e8124afa7″ onclick=”window.open(this.href);return false;

            #18183739
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Deze zijn zelfs 2/20, en dus helemaal top voor een Corsa:

              http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremskraftregler-24-6042-1701-3-/131007247393?pt=DE_Autoteile&hash=item1e80a3f421″ onclick=”window.open(this.href);return false;

              #18183740
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                3/15 regelaar van ATE:
                http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremskraftregler-24-6043-1701-3-/131008160943?pt=DE_Autoteile&hash=item1e80b1e4af” onclick=”window.open(this.href);return false;

                Bedenk wel, dit soort modelletjes is voor één rem! Die lastafhankelijke doen er twee tegelijk. De aanduiding ‘2 aansluitingen’ is misleidend, de lastafhankelijke hebben dus 4 aansluitingen, voor 2 remmen!

                Op zo’n site als dit vind je gelijk alle referentienummers van alle aanbieders van het zelfde ding, en daar kun je dan ook weer op googelen…
                http://www.findpart.org/part/trw-gpv1037″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                #18183741
                joop1970
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 September 2010

                  En toch remt mijn corsa prima met schijven achter zonder hem achterste voren te krijgen. Wel gewoon de last afhankelijke remkrachtverdeler ertussen gelaten, Die was volgens mij sowieso verplicht voor de apk, zit sowieso op elke gsi standaard.

                  #18183742
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    @joop1970 wrote:

                    En toch remt mijn corsa prima met schijven achter zonder hem achterste voren te krijgen. Wel gewoon de last afhankelijke remkrachtverdeler ertussen gelaten, Die was volgens mij sowieso verplicht voor de apk, zit sowieso op elke gsi standaard.

                    Dan toch de vraag, hoe vaak ben je in de situatie geweest van een echte noodstop? Als je bij dagelijks normaal remmen vind dat hij zo prima remt dan kun je dat niet als uitgangspunt nemen. Als je zo van trommels naar schijven bent gegaan dan kun je er sowieso vanuit gaan dat je remverhouding niet goed is. Anders zou het voor autofabrikanten allemaal een stuk simpeler geweest zijn heh…

                    #18183743
                    Sebbe GSI
                      Lid sinds:
                      26 July 2008

                      Achter as gisteren omgebouwd voor robert. Vanavond komt er update in me topic. :thumb

                      Groeten bas.

                      #18183744
                      joop1970
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 September 2010

                        Dat zal dan meer geluk dan wijsheid zijn maar geloof me, dat is zorgvuldig uitgetest. Sowieso als je voor meer remkracht op je auto bouwt kun je achter ook meer remkracht toelaten. Dat lijkt me een redelijk lineaire verhouding aangezien alle andere factoren constant blijven.

                        #18183745
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          @joop1970 wrote:

                          Dat zal dan meer geluk dan wijsheid zijn maar geloof me, dat is zorgvuldig uitgetest. Sowieso als je voor meer remkracht op je auto bouwt kun je achter ook meer remkracht toelaten. Dat lijkt me een redelijk lineaire verhouding aangezien alle andere factoren constant blijven.

                          Daarom zei ik eerder al:

                          @Vinci wrote:

                          Je kunt hooguit voor 300+mm schijven voor gaan en dan kun je wellicht met 3/40 nog in de buurt komen met schijven achter.

                          Want inderdaad kun je de verhouding daarmee ook gelijk trekken. Als het goed getest is dan is het goed, zo simpel is het dan ook weer.

                          #18183746
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            @Vinci wrote:

                            Helaas is dat niet zo eenvoudig, het is de druk… Het werkt qua formule als volgt:

                            Zo staat het in TIS beschreven voor de 3/20 regelaar:

                            Stel we nemen 120 bar druk als totale remdruk.

                            uitgaande druk + ((totale remdruk – ingaande druk) * (omrekenfactor / 10)) = remdruk aan de achterrem

                            –> 20 bar + ((120 bar – 20 bar) * 0,3) = 50 bar

                            Verklaring opschrift op de drukregelaar “X/A” –> 3/20:
                            X –> omrekenfactor –> berekening: X / 10
                            / –> verdeelstreep voor aangeven vloeirichting
                            A –> uitgaande druk naar aanleiding van ingangsdruk

                            Zo kom je met andere gebruikelijke regelaars op:

                            3/40:
                            –> 40 bar + ((120 bar – 40 bar) * 0,3) = 64 bar

                            3/25:
                            –> 25 bar + ((120 bar – 25 bar) * 0,3) = 53,5 bar

                            Enzovoorts…

                            Bedenk wel, het kijkt heel nauw en de in veel auto’s uit die tijd toegepaste 3/15 regelaars resulteren zeker weten in een Corsa tot een betere verdeling!

                            Gaan we hier nog eens mee rekenen trouwens, en pakken we een combinatie van twee 3/40 regelaars in lijn in vergelijking tot één 3/20 regelaar:

                            @3/20 REGELAAR: wrote:

                            20 bar + ((120 bar – 20 bar) * 0,3) = 50 bar

                            En:
                            @2X3/40 REGELAAR IN LIJN: wrote:

                            40 bar + ((120 bar – 40 bar) * 0,3) = 64 bar
                            40 bar + ((64 bar – 40 bar) * 0,3) = 47,2 bar

                            Zoals je ziet is de resulterende druk met twee 3/40-ers in lijn nog iets lager zelfs dan met één 3/20 begrenzer, wat eigenlijk ideaal is voor schijven achter!!

                            Pak ik even ter vergelijking nog de Peugeot 205 1.9Gti begrenzers:
                            @3/15 REGELAAR: wrote:

                            15 bar + ((120 bar – 15 bar) * 0,3) = 46,5 bar

                            Zo zie je dat de dubbele 3/40 er nog prachtig boven zit! Ideaal dus!!

                          12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.