Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › remkracht begrenzer kadett e gsi 16v verschillend?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 oktober 2013 om 19:07 #17261550
Ik ga morgen een verdeler, bekrachtiger en begrenzers halen van een kadett e gsi 16v zonder abs.
graag wil ik weten of er verschil zit in de af fabriek geleverde begrenzers van de 16vgsi.de begrenzers zitten bij de set op de verdeler. Dacht dat ze orgineel bij de achteras zaten?
gr, robert
29 oktober 2013 om 19:26 #18183711Bij die van mij zitten de ook op de verdeler zelf. Je kunt je remleidingen van je corsa overigens met beleid een beetje verbuigen als je het bovenste clipje loshaalt.
29 oktober 2013 om 19:36 #18183712Ik bedoel, zijn de verhoudingen van alle geleverde begrenzers van de gsi16v het zelfde.
joop, ik monteer ze niet zelf hoor. Ik ben geen auto monteur,. Vind zelf dat je zaken als remmen, laswerk etc moet overlaten aan iemand met verstand van zaken. Ik zelf zou het prima redden, maar kans dat ik iets fout doe is aanwezig.
voor het zelfxe geld rijd je een kind dood door verkeerde werking van me remmen…..30 oktober 2013 om 11:38 #18183713Dat volgens mij niet. Je hebt ook een andere verhouding, dacht dat we het pas in een ander topic daar al over gehad hadden? Geen idee maar goed, ik heb 3/40, en er bestaat nog een andere in ieder geval.
30 oktober 2013 om 15:59 #18183714Alle 16v begrenzers zijn 3/20 en die heb je ook nodig ;) alleen bij c20ne of lager zit 3/40 omdat er trommel remmen onder zitten.
30 oktober 2013 om 18:01 #18183715Gaat over de setup voor een corsa ;) Dan is 3/40 te prefereren.
30 oktober 2013 om 20:45 #18183716Setje in huis. Ziet er als nieuw uit.
hierzitten 3/20 begrenzers op. Dus klopt bas.
ik weet ook niet hoe het zal uitpakke met de remmen op de achteras. Het zijn geen kleintjes zegmaar :wors
van de astra overstapen in de corsa is nu al hilarisch. Met je neus op het stuur :jerry31 oktober 2013 om 17:25 #181837173/20 is voor schijven, 3/40 voor trommels, daar valt verder niks aan te prefereren, ook niet op een andere auto. Je kunt hooguit voor 300+mm schijven voor gaan en dan kun je wellicht met 3/40 nog in de buurt komen met schijven achter. 3/15 is overigens ook goed bruikbaar, die vind je op een 205 GTI bijvoorbeeld. Het is aan te bevelen om de boel even goed te laten meten qua rembalans na de montage.
En het is zeker aan te bevelen het door een pro te laten monteren, maar dan wel een échte pro! Tenzij je precies weet wat je aan het doen bent. Er komt nogal wat meer bij kijken dan een setje van HAP doet als je op het pedaal drukt, in een noodsituatie moet de verhouding gewoon kloppen zodat je niet achterstevoren op de rijbaan beland. En dan bedoel ik ook nog hoofdremcylinder diameter in relatie tot klauwzuigerdiameter en dergelijke, naast verhouding en schijfdiameter.
31 oktober 2013 om 17:50 #18183718Rijdt nu nog met mijn 1.2 16v rembekrachtiger en verdeler met calibra turbo remmen aan xe voorzijde.
remt ook prima. Straks komt er dus de kadett gsi16v bekrachtiger en verdeler op.
moet dan wel goed zitten. Daaraast komt hij nog wel op de bank om te testen hoor. Moet wel veilig zijn.31 oktober 2013 om 18:20 #18183719Er is een verschil in prima remmen en veilig remmen. Rembekrachtiger maakt niks uit, die helpt een beetje mee, maar maakt geen dramatisch verschil. Hoofdremcylinder maakt heel veel uit, want de diameter daarvan ten opzichte van de zuigerdiameter in de klauwen geeft de momentkracht ratio. Dan lijkt verkeerd juist heel goed, want verkeerd lijkt heel krachtig te remmen, alleen voelt het dan al sponzig aan. Sponzig wil niks anders zeggen dan een te dunne diameter hoofdremcylinder. Nadeel is ook als de ratio niet klopt door te grote klauwen dat er minder vloeistof heen en weer gaat, dus de blokken lopen slechter vrij als het pedaal los is, en dat geeft al vrij snel koelingsproblemen op de plek waar de blokken zitten bij stilstand na hard remmen, en grote kans op krom trekken van de schijf.
Er is een reden voor hoe Opel het bedacht heeft, en hoewel andere combinaties ook remvermogen op leveren, of zelfs te veel wil dat nog niet zeggen dat het optimaal is of belangrijker nog, veilig!
Even voor de duidelijkheid, dit is niet direct tegen jou, want je bent goed bezig zo, maar voor wie ook schijven achter wil en dit leest wellicht handige info…
31 oktober 2013 om 18:37 #18183720Dank voor de info. Heb gelukkig mensen die zo goed zijn dat ze zelf al aa geven wat goed is en niet :thumb .
maar voor mijzelf wat info inlezen is altijd goed. Lang leve internet.31 oktober 2013 om 19:09 #18183721Dankje robert. We doen ons best he ;) Gelukkig hebben we al en tijdje ervaring met dit soort dingen. Want anders zal ik het nooit voor een ander gaan bouwen als ik niet weet wat ik doe. Want is toch een ander die er mee rijd. Zo als we die setup voor jou gaan bouwen wordt het gewoon een veilige auto om mee te remmen ook om hard mee te remmen of noodstop daar durf ik me handen voor in het vuur te steken en zal ook goed getest worden voor dat de auto terug naar de eigenaar gaat :thumb
Info inzamelen is nooit verkeerd ;) Je mag het ook altijd aan mij vragen he :D
Groeten bas.
31 oktober 2013 om 19:32 #18183722Ah, Bas gaat het er op bouwen, dan komt het wel goed! :thumb
31 oktober 2013 om 19:42 #18183723Dankje Vinci we gaan er weer wat moois van bouwen. Want ik heb gehoord dat er nog meer leuke update’s van deze corsa gaan komen met andere krachtbron onder de kap :jerry
Groeten bas.
31 oktober 2013 om 19:49 #18183724Ja, altijd leuk, effe nog mijn vervaring met een XE of NE. Als je de snelste wilt zijn is de XE zeker de topper, maar de NE is al bijna net zo snel en is onderin heel krachtig ook. Wil je dus wel de meeste gewone auto’s de baas zijn is de NE al voldoende, maar doet dat iets minder opvallend. De XE brult de hele buurt bij mekaar, zeker met de meeste uitlaten, terwijl de NE het iets onopvallender doet. De SEH zit er een beetje tussen in.
Helpt misschien iets met het kiezen van het beestje wat het beste bij je past Robert. :thumb
31 oktober 2013 om 20:12 #18183725Die keuze is lastig.
Zoals gezegd heeft de Corsa als doel show, meeting, liefhebberij.Ivm bouwjaar wil ik afwachten wat de RDW zegt.
Ne heeft gewoon een super geluid. Alleen daarvoor zou ik die keuze al maken.
De xe is gewoon De motor. Geen discussie mogelijk.
Gaat hard, meest bekend. Uiterlijk ook top.16xe is een overweging als de RDW lastig doet. Heeft ook veel leuke opties.
Liefst ga ik voor de 2.0 natuurlijk
31 oktober 2013 om 20:27 #18183726Ik zal zelf voor 16v gaan is gewoon het mooiste blok voor in een show auto.
8v zijn ook top blokken maar uiterlijk is gewoon wat minder helaas voor de show. En mist toch wel want pit te opzichte van een 16v
Kan niet wachten om zelf weer lekker met me 16v rondt te knallen maar dat zal nog wel een half jaar of langer gaan duren helaas.
Groeten bas.
31 oktober 2013 om 20:29 #18183727Geen zorgen, een XE voldoet gewoon hoor, als je die voor de keuring gewoon standaard hebt en met kat en lambda regeling dan komt hij qua emissie er gewoon doorheen. Ik heb zelfs zonder kat met de APK gewoon 0,4 CO, en zelfs op toeren kwam ik al bijna aan de moderne eisen, met kat zal dat vlekkeloos moeten lukken.
Je kan een hoop aan de RDW vragen, en die zullen uiteraard doen alsof ze het uitgevonden hebben, maar met mijn keuring destijds hebben ze ook staan kijken alsof ze voor het eerst een XE zagen. Weet nog dat er mannen bij werden geroepen of het allemaal wel klopte en die keken allemaal bijna verbaasd van de mooi Motronic en multipoint injectie die er op zat en wat voor getallen dat ding gaf zonder kat er op! Kwam er voor mijne glansrijk mee door de keuring, maar ook voor na ’96 zou eentje met kat en alles verder standaard geen probleem mogen zijn. Zeker een M2.8 niet!
31 oktober 2013 om 20:50 #18183728Robert bedoelt meer hoe het zit met zijn corsa bij het rdw omdat die van 1999 is en daarom een dure om keuring moet ondergaan.
31 oktober 2013 om 21:05 #18183729Oh ja, dat ook nog heh! Bwah, nooit een nieuwe auto voor mij hoor!!
1 november 2013 om 16:32 #18183730Waar staan die verhoudingen dan precies voor? Dus 3/20 en 3/40
1 november 2013 om 17:16 #18183731Met 40 remt hij 40 procent achter.
met 20 remt hij 20 procent achter.
als ik het goed heb.
rem schijven op de achteras remmen harder als je harder moet remmen, dus moeten ze extra begrensd worden zodat je achter niet 180 graden draait.
geloof dat het zo zat, maar correct me iff i, m wrong1 november 2013 om 18:55 #18183732Helaas is dat niet zo eenvoudig, het is de druk… Het werkt qua formule als volgt:
Zo staat het in TIS beschreven voor de 3/20 regelaar:
Stel we nemen 120 bar druk als totale remdruk.
uitgaande druk + ((totale remdruk – uitgaande druk) * (omrekenfactor / 10)) = remdruk aan de achterrem
–> 20 bar + ((120 bar – 20 bar) * 0,3) = 50 bar
Verklaring opschrift op de drukregelaar “X/A” –> 3/20:
X –> omrekenfactor –> berekening: X / 10
/ –> verdeelstreep voor aangeven vloeirichting
A –> uitgaande druk naar aanleiding van ingangsdrukZo kom je met andere gebruikelijke regelaars op:
3/40:
–> 40 bar + ((120 bar – 40 bar) * 0,3) = 64 bar3/25:
–> 25 bar + ((120 bar – 25 bar) * 0,3) = 53,5 barEnzovoorts…
Bedenk wel, het kijkt heel nauw en de in veel auto’s uit die tijd toegepaste 3/15 regelaars resulteren zeker weten in een Corsa tot een betere verdeling!
1 november 2013 om 19:08 #18183733geen schijven achter!
dat is het beste advies bij een corsa.
je moet ze zo knijpen dat ze nauwelijks meer wat doen, anders overremmen ze, en sta je zo andersom te koekeloeren
een setje trommelremmen is GOEDE conditie zijn meer als voldoende, ik had ook gewoon trommels op mijn v6 corsa.
wel voorremmen groter, girling setje 304mm (meen ik zo uit mijn hoofd)
bekrachtiger en cilinder van een senator, bekrachtiger is dubbellucht.
en ja, ik heb ervaring met schijven achterop, corsa cabrio met 2 liter remmen rondom, op de snelweg met 140 in de ankers moeten en bij in de vangrail belanden omdat de kont zich omgooit.
1 november 2013 om 19:13 #18183734Ik kan me daar zeker bij aan sluiten. De enige reden om op welke auto dan ook schijven achter te plaatsen is koeling, maar het remvermogen is bijna altijd te fors. Ze zouden eigenlijk ruim 20mm kleinere diameter moeten hebben, alleen dan is het koelings voordeel ook snel weer minder…
Het gaat er vaak niet echt in bij mensen, maar zie het zo, je trapt maar op één pedaal en dan gebeuren er dingen waar je niks meer aan kan veranderen aan onderlinge verhouding, dus dat moet perfect afgestemd zijn. Bij nieuwere auto’s met moderne ABS wordt echt naar de wielsnelheden gekeken, oudere ABS kijkt enkel of het blokkeert. Daardoor is moderne ABS perfect inzetbaar zonder regelaars, het regelen gebeurt in de ABS verdeler, en ook dat gaat niet zomaar in standje aan/uit, maar gedoseerd, tenzij een wiel volledig stil gaat staan, dan ontstaat de stappen modulatie.
Zonder ABS is het belangrijk dat je achterste wielen niet al blokkeren voordat de voorkant goede remeffectiviteit bereikt, anders ontstaat bij de chauffeur de behoefte nog harder het pedaal in te trappen waardoor de achterkant alleen nog maar verder blokkeert. Geblokkeerde wielen maken nauwelijks nog onderscheid in de richting, een rollend wiel wil het liefst rechtuit, maar een slippend wiel wil net zo makkelijk, of zelfs makkelijker zijwaards!
Dat is in groffe lijnen de overweging. Daarbij komt nog het type en de maat banden, gewichtsverdeling in de auto enz. enz…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.