Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Rem probleem zeer vervelend piep geluid. *Probleem OPGELOST*
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2015 om 18:29 #17271148
Omdat ik sinds een paar dagen problemen heb met een zeer vervelende piepgeluid wanneer ik aan het rijden ben. Vandaag samen met mijn buurman geprobeerd het probleem te vinden en op te lossen.
Omdat de band er af moest meteen even een foto gemaakt van de achter vering van een Zafira A. Ik heb achterveren met code: QC er op zitten;
Wat ons opviel was dat mijn linker achterband gewoon netjes doordraait zoals het hoort, maar mijn rechter achterband stop heel snel omdat
we horen dat er iets klemt. Daarom hebben we de remklauw losgehaald en de remcilinder gangbaar gemaakt;Remklauw losgehaald en de remolie opvangen om weg te gooien;
Remklauw losdraaien;
Remklauw;
Remcilinder ziet er netjes uit;
Remvloeistof opvangen;
Remklauw opnieuw gemonteerd;
Handrem wat minder strak gemaakt;
Nadat we dit allemaal netjes hebben gangbaar gemaakt draaide nu rechtsachter ook het wiel netjes door zoals het hoort.
Na het monteren van de remleiding, handrem gedeelte, remklauw. Remvloeistof (Dot4) bijgevuld. En daarna meteen ontlucht.
Even pauze gepakt onder een genot van koffie en zelf gemaakte cake wat mijn kinderen gemaakt hebben. :wubNa de heerlijke koffie en cake zijn we een test rit gaan maken. Ik voelde meteen dat de auto weer vrij vooruit kwam.
Daarvoor had je het gevoel dat er iets was wat de auto een beetje tegenhoud zeg maar. De auto rijd weer heerlijk zoals het hoort
de hele test rit het raam open gehad om te luisteren of het gepiep weg bleef. En gelukkig horen we na 15km helemaal niks meer.
Netjes zoals alles hoort te zijn de auto remt goed en maakt geen vervelend piep geluid meer. Dus terug naar huis toe. Maar nu niet via
de snelweg maar binnendoor. Alles was nog steeds zoals het zou moeten. Tot we ongeveer 3 straten verwijderd zijn van mijn huis.
Het begin heel zachtjes met een schurend geluid, schiep schiep, grrrrrrrr. Als je dan remt of de handrem iets aantrekt meteen het geluid helemaal
weg. Laat je de handrem of rempedaal helemaal los komt meteen weer het vervelend piep geluid terug.Meteen thuis aangekomen meteen weer opkrikken en ja hoor de linkerband draait nog steeds netjes door zoals het hoort. Maar rechtsachter
loopt het weer heel stroef. Dus band opnieuw eraf. Remklauw weer loshalen nakijken en opnieuw monteren. Nu draait de band weer netjes zoals het hoort.
We snappen nu even niet meer waar het aan kan liggen. Als we nu terwijl de auto achter opgekrikt is. Kunnen we de handrem gebruiken en de voetrem.
Daarna kunnen we gewoon de band weer draaien zoals het hoort. En dit hebben we wel 20x gedaan maar de band blijft gewoon daarna normaal doordraaien.Maar na een testrit. Gebeurd steeds het zelfde. Kan iemand mij nu nog helpen met wat het nog zou kunnen zijn? Het lijkt wel waneer de remschijf gebruikt word en dus na enkele KM gereden te hebben natuurlijk warm en dan kan er iets gebeuren waardoor het gepiep weer terug komt?
Kan iemand mij vertellen wat het zou kunnen zijn? Alle tips zijn natuurlijk welkom.
22 maart 2015 om 09:40 #18278677Kan iemand mij vertellen wat het zou kunnen zijn? Alle tips zijn natuurlijk welkom.
22 maart 2015 om 10:05 #18278678Zitten de klemmen wel goed op de blokken? Zijn het niet de klemmen die schuren ergens tegen. Trekt de klauw niet scheef? Heb jij naafringen in je velgen? Slinger in de remschijf? Of gewoon handremmechaniek stuk. Dus dan nieuwe klauw monteren.
22 maart 2015 om 10:31 #18278679AnoniemLid sinds:
1 January 1970Of zit de remcilinder wellicht vast in de klauw? Dat die niet meer goed vrijgeeft..
23 maart 2015 om 12:14 #18278680Bedankt voor de antwoorden alvast.
De klemmen schuren niet ergens tegen. Heb geen naafringen in de orginele velgen zitten. De handremmechaniek werkt na behoren. Als je de handrem aantrekt zie je netjes
de handremkabel bewegen en ook terug gaan wanneer de handrem eraf gehaald woord.@Pixels66, De remcilinder werkt goed die zie je netjes bewegen.
@Haasje17,Wij hebben zelf ook het vermoeden dat het aan de remhouder zelf ligt. (krom) of iets dergelijks. We hebben namelijk ook de 2 pennen los gehaald en de onderste kwam netjes en makkelijk los. Maar de bovenste pen kregen we eerste instantie heel moeilijk los. Nadat we de pen hadden losgekregen hebben we alles schoongemaakt en optisch zag de pen en remklauw goed uit.
Nadat we alles schoongemaakt hadden en de 2x pennen terug gemonteerd ging alles weer soepel. De hele remklauw mechanisme bewoog precies het zelfde als links achter.Om deze pennen heb ik het (Remblokhouder)
Ben vanochtend naar mijn werk gereden en heb niks kunnen ontdekken tot nu toe. Maar dat was maar een korte rit namelijk 11KM. Ben erg benieuwd hoe de terug reis verloopt.
En het was erg koud vanochtend.23 maart 2015 om 20:24 #18278681Wat je nog kan proberen is om de houder waar de remblokken in zitten te demonteren en de kommetjes waar de blokken in zitten goed glad te schuren. Het wil in de loop van de jaren wel gebeuren dat hier roestvorming ontstaat waardoor de blokken vast komen te zitten.
Wat ook nog het geval kan zijn is dat de remklauw versleten is. Een collega van mij heeft in het verleden weleens zo’n klauw uit elkaar gehaald en kwam er na vergelijking met een nwe achter dat het schroefdraad slijt wat er voor zorgt dat de zuiger wel uitgaat maar te weinig terug gaat met als gevolg dat deze dus continu een beetje blijft remmen.
Ik weet niet of je je handrem altijd gebruikt? Meestal gaan de klauwen van auto’s vaak op de handrem worden gezet eerder kapot is mijn ervaring.
23 maart 2015 om 20:42 #18278682Zitten de veertjes van je blokken goed? Zie ook topic wat heb je vandaag aan je zaf gedaan.
24 maart 2015 om 08:12 #18278683@Gerben rsv, bedankt voor je reactie alvast.
Ik gebruik mijn handrem eigenlijk nooit. We hebben de remcilinder gangbaar gemaakt en die zie je mooi bewegen. Hoe kan ik controleren of dan toch mogelijk de schroefdraad versleten is?
@gerben rsv wrote:
Wat je nog kan proberen is om de houder waar de remblokken in zitten te demonteren en de kommetjes waar de blokken in zitten goed glad te schuren. Het wil in de loop van de jaren wel gebeuren dat hier roestvorming ontstaat waardoor de blokken vast komen te zitten.
Wat ook nog het geval kan zijn is dat de remklauw versleten is. Een collega van mij heeft in het verleden weleens zo’n klauw uit elkaar gehaald en kwam er na vergelijking met een nwe achter dat het schroefdraad slijt wat er voor zorgt dat de zuiger wel uitgaat maar te weinig terug gaat met als gevolg dat deze dus continu een beetje blijft remmen.
Ik weet niet of je je handrem altijd gebruikt? Meestal gaan de klauwen van auto’s vaak op de handrem worden gezet eerder kapot is mijn ervaring.
24 maart 2015 om 08:13 #18278684@Midnight black, Ik had het al gelezen inderdaad. Bedankt voor je informatie. Maar helaas zitten bij mij de veertjes goed gemonteerd. Daar hebben we al naar gekeken afgelopen weekeind toen we alles gangbaar gemaakt hebben.
@midnight black wrote:
Zitten de veertjes van je blokken goed? Zie ook topic wat heb je vandaag aan je zaf gedaan.
24 maart 2015 om 08:22 #18278685Het enige wat ik op dit moment kan vertellen is nadat we de laaste reparatie poging geprobeerd hebben. Is het probleem nog niet terug gekomen. (namelijk de pennen van de remblokhouder nagekeken (zie foto). De bovenste pen zat behoorlijk vast. Terwijl de onderste pen heel soepel bewoog.
Om deze pennen heb ik het (Remblokhouder)
Het piep geluid op dit moment is gelukkig weg. Heb inmiddels 2 dagen korte stukken gereden +/- 44KM. En rij op dit moment met de radio uit en rechtsachter het raam open.
Maar hoor helemaal niks meer. :???: Maar heb op dit moment nog geen 100% vertrouwen of het wegblijft. Als ik vanavond thuis kom zal ik de auto even achter opkrikken om te kijken
of de band nog netjes draait zoals het zou moeten. Als het probleem nu zou wegblijven heeft het toch te maken gehad met de pennen van de remblokhouder zoals je op de foto ziet.
Ik weet niet precies hoe het onderdeel heet. Daarom noem ik het op dit moment nog een (remblokhouder). ;)Heb wel voor de zekerheid voor donderdag een afspraak gemaakt bij mijn monteur. Voor een second opinion. Wil namelijk maximaal veiligheid hebben voor mijn gezin natuurlijk.
24 maart 2015 om 21:46 #18278686Die pennen kunnen zeker de oorzaak zijn.
Door een vast zittende pen kan de klauw scheef getrokken worden. En gaat de klauw weer vast zitten.25 maart 2015 om 11:26 #18278687@Arjontje, bedankt voor de reactie.
Ik heb nu inmiddels 3 dagen gereden en ongeveer 80KM. En kan tot nu toe gelukkig vertellen dat het vervelend gepiep niet meet terug gekomen is. :D
Het lijkt erop dat het probleem opgelost is. Dat zou betekenen dat bij mij de oorzaak was de bovenste pen die de remhouder vast houd.Alle dagen tijdens het rijden raam rechtsachter open gehad met de radio uit. En hoor echt geen rare geluiden van de remmen af komen.
Gister avond toen ik thuis was aangekomen. Even de achterkant van de auto opgekrikt om te testen of de band gewoon met de hand netjes uitdraait.
En gelukkig draaien de achterbanden nu weer zoals het hoort.PS: Ik wil iederen bedankt voor de nuttige tips en reacties. :thumb :thumb
26 maart 2015 om 21:13 #18278688Remklauwen zouden bij de mijne ook wel eens vast kunnen zitten gezien de behoorlijke slijtage aan de blokken… Volgens de vraagbaak zijn de klauwen niet te reviseren, ben benieuwd wat een nieuw setje klauwen dan zou kosten….
27 maart 2015 om 07:28 #18278689Precies wat arjontje zegt.
Als de klauwgeleiders niet vrij kunnen bewegen gaat hij door de hydraulisxhe kracht vaak wel goed dicht. Maar niet meer helemaal open. Waardoor een blok aan loopt. al dan scheef of niet.
je kan ze soort van net als de zuiger gangbaar maken.
vreemd dat er geen revisie voormogelijk zou zijn.
Is toch een vrij standaard klauw27 maart 2015 om 11:48 #18278690@Midnight black, Je hebt groot kans dat je rem cilinder vast zit of net zoals bij mij een van de pennen van de remklauwhouder. Dit kun je vrij makkelijk uit elkaar halen en schoonmaken met rijmreiniger. Daarna insmeren met vet. En terug monteren. Daarna heb je vaak het probleem opgelost.
@midnight black wrote:
Remklauwen zouden bij de mijne ook wel eens vast kunnen zitten gezien de behoorlijke slijtage aan de blokken… Volgens de vraagbaak zijn de klauwen niet te reviseren, ben benieuwd wat een nieuw setje klauwen dan zou kosten….
27 maart 2015 om 11:54 #18278691Ik ben gister middag voor de zekerheid naar mijn monteur gegaan om te laten nakijken of nu echt alles is verholpen.
Gelukkig kon mijn monteur me vertellen dat alles netjes zoals het hoort werkt. :thumb
Bedankt voor alle tips en informatie die ik heb gekregen. :thumb
Bij deze kan ik vermelden dat het probleem bij mij is opgelost.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.