Rem bekrachtiger verwijderen

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Rem bekrachtiger verwijderen

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222476
    hillclimber16V
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 November 2009

      Hallo

      Ik heb net een ombouw gedaan naar injectie met
      vier gaskleppen en zou eens willen proberen zonder
      vacuum bekrachtiger te rijden.
      Nu weet ik als je gewoon de vacuum leiding los koppeld
      dat het pedaal behoorlijk hard is om te bedienen.
      Ik wil dus de hefboom van mijn pedaal veranderen
      zodat de hoofdcilinder rechtstreeks bediend word door het
      pedaal. Niet te vergeten dit is in een kadett-c, dus het
      scharnierpunt van het pedaal is bovenaan en de bevestiging
      naar de pomp er onder. Om de kracht te vergroten van het
      pedaal moet ik dan naar boven met die aansluiting of naar
      beneden dichter bij de voetpad?

      Ik zie nog mensen met zo een dubbel rempomp systeem
      rijden zonder bekrachtiger maar vraag mij af of zij dan ook
      de pedaal aangepast zouden hebben.

      Misschien weten de drift bouwers wel raad…

      Ivan

      #17688141
      giuliettaevo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2006

        Je moet naar boven met de bevestiging om de arm groter te maken.

        Denk er wel aan dat hierdoor de slag van het pedaal ook groter wordt, je pedaal zal dus dieper komen als eerst.

        Overigens zou je een kleinere diameter hoofdremcilinder kunnen gebruiken, die moet je dan ook verder indrukken maar het zal wel lichter gaan.

        Het pedaal is wel hard zonder bekrachtiger maar er zit ook meer gevoel in, dat is voor een racer de grote winst.

        #17688142
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          En hoe zit dat met die apparte hoofdremcilinders die je bijv bij biesheuvel enz kan krijgen?

          #17688143
          hillclimber16V
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 November 2009

            Die zijn bedoeld om een gescheiden circuit te hebben
            en de remdruk te kunnen verdelen tussen voor en achter.

            Zelf zou ik beginnen met de hoofdremcilinder die ik nu heb
            zonder de bekrachtiger, er zit wel een tilton kraan tussen de achterste remleiding waarmee ik de druk kan verminderen.

            Dus een centimeter of twee naar boven op de pedaal verplaatsen zou meer kracht op de cilinder zetten

            #17688144
            Fearless
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2005

              En hoe remt zoiets? ook een hard pedaal of gewoon zoals origineel?

              #17688145
              hillclimber16V
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 November 2009

                Het moet toch te doen zijn daar er meerdere in de competitie
                met zo een setup rijden.
                Ik hoorde steeds van andere piloten dat je beter gevoel hebd van hoe je rem werkt.

                #17688146
                hillclimber16V
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 November 2009

                  Ik heb even de pedaal onderzocht en de aansluiting van de rempomp staat al niet zo ver van het bovenliggende scharnierpunt ongeveer 4 cm. Dus veel winst zal er niet in zitten met bvb 1 cm naar boven te verplaatsen want ik denk
                  alles wat ik meer naar boven zou verplaatsen de slag van het pedaal veel te lang zou worden.

                  Ivan

                  #17688147
                  max
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Krachten kun je uitrekenen net als de slag.

                    Denk aan een wip net als bij natuurkunde en dan is het Kracht x arm = kracht x arm

                    Voor een standaard personen auto is 500 N = ongeveer 50Kg de maximale pedaaldruk.
                    Bij een bedrijfswagen is het 700N = 70Kg.

                    Voorheen had je met een pedaal van (bijvoorbeeld) 25 cm (gemeten van middelpunt pedaat tot scharnierpunt)

                    500 x 25 = X x 4
                    X = 3125 N op je cilinder staan

                    Bij een verkorte hefboom: 3cm
                    X = 4167 N

                    25% meer kracht, let er wel op dat je je pin van de pedaal recht op je cilinder moet blijven staan anders worden de krachten anders (= lager).

                    Je slag is echter ook wel 25% meer, dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.

                    Als je de ruimte hebt om die 25% extra tot de bodem te kunnen trappen is het een overweging waard om het te proberen.

                    #17688148
                    giuliettaevo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 November 2006

                      dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.

                      Kun je dit ook uitleggen? raakt in mijn ogen kant noch wal namelijk…:jerry

                      Berekening is overigens wel duidelijk.:thumbup

                      #17688149
                      Maartuh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 August 2004

                        origineel gepost door giuliettaevo

                        dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.

                        Kun je dit ook uitleggen? raakt in mijn ogen kant noch wal namelijk…:jerry

                        Berekening is overigens wel duidelijk.:thumbup

                        Van “niet remmen” tot “blokkeren” heb je meer slag zitten,
                        Je kan dan beter doseren bedoelt hij denk ik

                        #17688150
                        max
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          precies

                          #17688151
                          youri_corsa_gsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 April 2006

                            Heb ook een pedal box in de Corsa, helaas nog nooit mee gereden maar het stelt niet veel voor verder. Cilindertjes zijn niet zo duur en pedal box kan je zelf maken. Alleen alle slangen, koppelingen, hydrolische handrem en dikke voorremmen maken het weer duur he :P

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.