Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Relais achterruitverwarming Monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 oktober 2010 om 20:55 #17227136
Ben op zoek naar een relais voor de achterruitverwarming voor mijn Monza A1
Er zit nu een normaal relais in en de achterruitverwarming werkt wel maar ik moet de schakelaar dan vasthouden.
Er hoort volgens mij een relais met behalve de normale aansluitingen 1 extra dunne aansluiting.
Wie kan me hier aan helpen ?
Ik zoek trouwens ook nog een knipperlicht rechtsvoor .15 oktober 2010 om 05:37 #17742962origineel gepost door JIMMI ZRX
Er zit nu een normaal relais in en de achterruitverwarming werkt wel maar ik moet de schakelaar dan vasthouden.Hee, dat heb ik ook in m’n A2. Niet dat ik de achterruitverwarming nu gebruik (eigenlijk nooit), maar volgens mij hoort het anders
15 oktober 2010 om 22:20 #17742963origineel gepost door rinus de boer
origineel gepost door JIMMI ZRX
Er zit nu een normaal relais in en de achterruitverwarming werkt wel maar ik moet de schakelaar dan vasthouden.Hee, dat heb ik ook in m’n A2. Niet dat ik de achterruitverwarming nu gebruik (eigenlijk nooit), maar volgens mij hoort het anders
bij mij doet ie het soms wel, je hoort hem dan klikken
15 oktober 2010 om 22:29 #17742964AnoniemLid sinds:
1 January 1970denk ook nie, dat dat de vraag was, die gesteld werd :D
Jimmi zoekt een relais voor zn achterruitverwarming :thumbup
en een knipperlicht;)
15 oktober 2010 om 22:53 #17742965………..Een relais voor de achterruit is een normaal relais overal te vinden…
Schakelt pas in als de dynamo een seintje van leven vertoont en schakelt thats it..na mijn idee,heb geen schema in de kop zitten maar..
Is de blauw witte draad van de dynamo de mogelijke stuurstroom draad en een dikkere van de accu via een zekering de geschakelde plus..Kijk de contacten in het koffer maar eens na meet de achterruit maar eens door via een multi meter denk dat je daar eerder wat vind wat niet klopt.
16 oktober 2010 om 12:07 #17742966origineel gepost door GSE
………..Een relais voor de achterruit is een normaal relais overal te vinden…Schakelt pas in als de dynamo een seintje van leven vertoont en schakelt thats it..na mijn idee,heb geen schema in de kop zitten maar..
Is de blauw witte draad van de dynamo de mogelijke stuurstroom draad en een dikkere van de accu via een zekering de geschakelde plus..Kijk de contacten in het koffer maar eens na meet de achterruit maar eens door via een multi meter denk dat je daar eerder wat vind wat niet klopt.
Oke maar de achterruitverwarming werkt wel zolang ik de schakelaar maar ingedrukt hou zie je de ruit mooi opklaren
Heb de schakelaar al vervangen omdat ik dacht dat het daar aan lag , maar toen ik het relais controleerde zag ik dat er een gewoon relais in zit terwijl er in de zekeringskast een extra aansluiting zag waar je het relais insteekt .
wel met een dunner pootje.
Wie kan er bij zijn Monza/Senator eens kijken wat er voor een relais in hoort te zitten ?16 oktober 2010 om 13:28 #17742967Het relais werkt of werkt niet als je de schakelaar ingedrukt houd en hij werkt dan wel…is het gedeelte na je schakelaar niet goed,de schakelaar schakelt of schakelt niet,en in jou geval schakelt ie als je der op druk..
Probeer het eens anders:
Verbind de draadjes eens van de schakelaar en kijk eens of ie het dan wel blijft doen,als dat het geval is,ligt het aan je schakelaar..Zo,n ruit verwarmings relais heeft maar 4 draadjes schakelstroom (werkt alleen als de dynamo loopt) en – en dan 2 draden die lopen van een zekering naar je achterruit en worden verbonden als je relais bekrachtigd word
Als ik het goed heb:30 85 en 86 87..Ik snap niet dat je de fout niet in de schakelaar zoek,die onderbreekt alleen het stuur stroompje en je zegt zelf als ik derop blijf drukken werkt ie wel,dus dan werkt je relais wel maar is je schakelaar niet in orde…Haal die schakelaar maar eens uit elkaar en bekijk um eens rustig,zijn heel simpele schakelaar die je ook weer in elkaar kunt zetten en de contacten kun je ook schoon maken,zo had ik het gezeik ooit eens met met mist achterlicht contacten in de schakelaar waren aangeslagen en met hard drukken werkte het wel..
16 oktober 2010 om 14:52 #17742968origineel gepost door GSE
Het relais werkt of werkt niet als je de schakelaar ingedrukt houd en hij werkt dan wel…is het gedeelte na je schakelaar niet goed,de schakelaar schakelt of schakelt niet,en in jou geval schakelt ie als je der op druk..Probeer het eens anders:
Verbind de draadjes eens van de schakelaar en kijk eens of ie het dan wel blijft doen,als dat het geval is,ligt het aan je schakelaar..Zo,n ruit verwarmings relais heeft maar 4 draadjes schakelstroom (werkt alleen als de dynamo loopt) en – en dan 2 draden die lopen van een zekering naar je achterruit en worden verbonden als je relais bekrachtigd word
Als ik het goed heb:30 85 en 86 87..Ik snap niet dat je de fout niet in de schakelaar zoek,die onderbreekt alleen het stuur stroompje en je zegt zelf als ik derop blijf drukken werkt ie wel,dus dan werkt je relais wel maar is je schakelaar niet in orde…Haal die schakelaar maar eens uit elkaar en bekijk um eens rustig,zijn heel simpele schakelaar die je ook weer in elkaar kunt zetten en de contacten kun je ook schoon maken,zo had ik het gezeik ooit eens met met mist achterlicht contacten in de schakelaar waren aangeslagen en met hard drukken werkte het wel..
Ik heb ook eerst in de schakelaar gezocht , vandaar dat ik inmiddels al 2 andere geprobeerd heb en het niet echt waarschijnlijk lijkt dat ik hier 3 kapotte schakelaars heb zoek ik het nu ergens anders.
Maar ik zal eens een schakelaar uit elkaar halen16 oktober 2010 om 22:38 #17742969origineel gepost door GSE
Het relais werkt of werkt niet als je de schakelaar ingedrukt houd en hij werkt dan wel…is het gedeelte na je schakelaar niet goed,de schakelaar schakelt of schakelt niet,en in jou geval schakelt ie als je der op druk..Probeer het eens anders:
Verbind de draadjes eens van de schakelaar en kijk eens of ie het dan wel blijft doen,als dat het geval is,ligt het aan je schakelaar..Zo,n ruit verwarmings relais heeft maar 4 draadjes schakelstroom (werkt alleen als de dynamo loopt) en – en dan 2 draden die lopen van een zekering naar je achterruit en worden verbonden als je relais bekrachtigd word
Als ik het goed heb:30 85 en 86 87..Ik snap niet dat je de fout niet in de schakelaar zoek,die onderbreekt alleen het stuur stroompje en je zegt zelf als ik derop blijf drukken werkt ie wel,dus dan werkt je relais wel maar is je schakelaar niet in orde…Haal die schakelaar maar eens uit elkaar en bekijk um eens rustig,zijn heel simpele schakelaar die je ook weer in elkaar kunt zetten en de contacten kun je ook schoon maken,zo had ik het gezeik ooit eens met met mist achterlicht contacten in de schakelaar waren aangeslagen en met hard drukken werkte het wel..
Weet in ieder geval zeker dat het niet aan de schakelaar ligt.
Heb vanavond een schakelaar uit elkaar gehaald en gecontroleerd en heb de schakelaar eens uitgewisseld met die van de achterwisser die hetzelfde is .
Maar met de schakelaar van de achterwisser had ik hetzelfde probleem.
Ben nog steeds van mening dat het aan het relais moet liggen , nogmaals alles werkt zolang je schakelaar vasthoudt maar je hebt meerdere soorten relais ( maak en verbreek bijvoorbeeld )
Volgens mij hoort er speciaal relais in met behalve de 5 normale aansluitingen ( 30,85,86.87en 87a ) nog 1 extra dunne aansluiting , dit zit namelijk ook op de plaats waar je het relais insteekt.
Denk dat het relais dan namelijk wel bekrachtigt blijft na het inschakelen van het stuurstroomje via de schakelaar.
Ik heb zo’n relais niet liggen en weet ook niet waar ik dit kan krijgen anders had ik dit allang geprobeerd.17 oktober 2010 om 10:08 #17742970AnoniemLid sinds:
1 January 1970kijk ff je zekering na en de relais
hier heb je een beeld van waar de relais bevindt.:o
de is rood gemerkt ;)
17 oktober 2010 om 11:26 #17742971Das een A2 zekering kast A1 is anders…
Ik zal om een einde te maken aan dit relais verhaal,nu ff gaan kijken wat der in de A1 zit,en je de nummers op het relais doorgeven…
17 oktober 2010 om 11:59 #17742972AnoniemLid sinds:
1 January 1970maar ast goed is heeft ie de oude relais toch, ben ?
btw: mn zekeringkast in mn a1 ziet er net zo uit als boven ;)
17 oktober 2010 om 12:00 #1774297330-85-86-87 staat der op 4 polig en het is een 16a Bosch relais.
Wat ik al dacht een gewoon relais,als je de draadje achter op het de schakelaar ff door verbind…of tegen elkaar houd,dan moet je de zaak horen klikken in de zekering kast,is het relais als je der tegenaan kijkt links onder.
17 oktober 2010 om 12:03 #17742974AnoniemLid sinds:
1 January 1970kheb hier een 5polige met dezelfde nummers :o
17 oktober 2010 om 12:27 #17742975Dan geef die nummers eens door die der achterop staan?
Volgens mij maar dat zou ik moeten proberen heeft een A2 een systeempje dat als de verwarming aanstaat en je motor afzet je de keer derop als je um start de verwarming weer opnieuw moet aanzetten,teminste zoiets kan ik me herinneren..
En een A1 heeft dit niet,die is gewoon aan/uit en kan af met een 4 polig relais…
Of of je sennie is een latere als 82…Dan heb je A2 electronica derin.
17 oktober 2010 om 14:26 #17742976AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door MonzaRon
kheb hier een 5polige met dezelfde nummers :omoest er wel bij vertellen dat deze uit een a2 zekeringkast komt, sorry :wors
vandaar dus het 5de pootje :D
khad d’r nl nog 1 kastje op reserve liggen met relais en al,
maar de nummers komen wel overeen :)30-85-86-87 bij de 4 pootjes :thumbup
je hebt goed opgelet, Ben :thumbup
17 oktober 2010 om 15:06 #17742977AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door JIMMI ZRX
Er hoort volgens mij een relais met behalve de normale aansluitingen 1 extra dunne aansluiting.het nummer is 90 060 264
hier heb ik nog een nummer 89 8623
das dan voor een relais met die ene extra dunne aansluiting ;)
kijk voor de zekerheid ff achter je zekeringkast,
naar dat evt aanwezige 5de [dunne] aansluiting, de kleur draad die hier uit het a2 kastje komt
is zwart met een groen streepje :Dsucces
17 oktober 2010 om 16:51 #17742978Ik heb een A1 tussenmodel , dus met A2 dashbord
Maar in ieder geval Ron en GSE bedankt voor de moeite en het meedenken
Ga proberen aan het goede relais te komen met die aparte schakeling want daar moet het dus toch aan liggen aangezien rest van het circuit 100% in orde is.
Toch wel makkelijk als de ruitverwarming normaal werkt , de Monza staat normaal s’nachts binnen maar omdat daar nu 2 projecten staan past hij er even niet meer bij .
Met de afgelopen koudere nachten is het dan wel handig als de achterruitverwarming normaal werkt17 oktober 2010 om 17:03 #17742979Waar woon je ergens?
Ik heb als het goed is hier nog hier of daar een A2 relais liggen van een Sennie die ik heb gesloopt..
Maar ik kan je geen garantie geven..Anders kun je het wel komen ophalen als ik het kan vinden.
18 oktober 2010 om 21:14 #17742980origineel gepost door GSE
Waar woon je ergens?Ik heb als het goed is hier nog hier of daar een A2 relais liggen van een Sennie die ik heb gesloopt..
Maar ik kan je geen garantie geven..Anders kun je het wel komen ophalen als ik het kan vinden.
Je hebt u2u
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.