Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Rekord E1 met Mercedes E300 turbodiesel UPDATE 23-03
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2013 om 21:43 #17255280
Al een tijd loop ik met de gedachte om een andere motor in de rekord te hangen. Na veel zoek en speurwerk bij een aantal merken opel omega, volvo d5 mitsubishi kwam ik bij mercedes uit. Mede dankzij youtube de beslissing genomen om een OM606 mercedes e300 turbodiesel in te bouwen.
1. Mooie motoren om te zien
2. Alle onderdelen (turbo dynamo inlaat uitlaat) zitten op de goede plek
3. Compacte motor
4. Vrij eenvoudig een hoop vermogen uit te halen.Hierbij wat plaatjes.
Tot zover,
Van de week de intercooler pas maken, en de stabilisator stang naar voren verplaatsen.10 februari 2013 om 21:48 #18105299jij hebt ook niet stil gezeten Danny.
paste dat blok nog een beetje vlotjes ?10 februari 2013 om 21:51 #18105300Ben er de laatste tijd veel mee bezig, de motor past redelijk goed. En een hoop hoeft niet aangepast te worden wat bij een 24klepper van opel bijvoorbeeld wel moet.
Morgenavond weer verder @Dalfsen ;)
10 februari 2013 om 22:04 #18105301What a hole.
10 februari 2013 om 22:18 #18105302das een beste diameter :D
maar mooi pijpje verders !
10 februari 2013 om 22:27 #18105303Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?
10 februari 2013 om 22:30 #18105304mooi project! mooi doorzetten!!
motoren valt simpel al een leuk extra aan vermogen uit te halen!
11 februari 2013 om 09:06 #18105305@GSE wrote:
Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?
Het was een diesel, en deze 3.0 24v zijn erg sterk en lopen goed. En ”makkelijk” meer pk’s uit te halen.
11 februari 2013 om 11:28 #18105306Ja ik zag het net pas het was idd een diesel voorheen hoef je alleen van 4 naar 6 te keuren Mb diesels hebben een goede reputatie soms staan ze nog te koop met 4,5 ton + op MP bijvoorbeeld.
11 februari 2013 om 11:56 #18105307Zeer goede keuze… naar deze opel kijk ik ook naar een station Mercedes met dat dieselblok erin.
Pk’s tot 400 450pk is een makkie voor dit blok, en 4,5ton is niks voor ster net ingereden :thumb
Dit blijf ik zeker volgen en er gaat niks boven een dieselroffel,turbofluit, met een lekkere roetwolk uit die pijp :thumb
11 februari 2013 om 15:34 #18105308@Manta 24V wrote:
@GSE wrote:
Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?
Het was een diesel, en deze 3.0 24v zijn erg sterk en lopen goed. En ”makkelijk” meer pk’s uit te halen.
En vooral het koppel niet vergeten. Daarbij is diesel goedkoper en ook nog eens zuiniger.
Ik rij nu sinds een jaartje BMW E28 met M57 monorail en multieklep dieseltechniek. Het bevalt me steeds beter. Wat een genot dat koppel met 5traps-automaat.
Danny, goede keus!11 februari 2013 om 17:47 #18105309de handbak zag ik al hangen :-))
heb je het “probleem ” met de pomp ook al opgelost ??
goed bezig…………
gr rob
11 februari 2013 om 18:08 #18105310Vanaf 1995 kwam de OM606 ook als turbodiesel in de E-klasse W210, de S-klasse en in de G-klasse met 130 kW (177 pk) bij 4400t/min en 330Nm koppel bij 1600t/min. De OM604 en OM605 zijn niet met een turbo geleverd.
(aldus wikipedia)Als je daar een fluit opzit is alles mogelijk,zelf een een 24V bijblijven zit der makkelijk in.
Goede keuze die diesel.
11 februari 2013 om 22:09 #18105311@Opel4ever, het is een 5 bak geworden, dit ivm de kosten en het toplager wat in het vliegwiel zit ipv in de krukas. De brandstofpomp ben ik nog niet aan toe, al wel mee bezig om het eea te vinden. (de electronische is vrij eenvoudig om te bouwen naar mechanisch)
@GSE Die info was bij mij natuurlijk allang bekend Heb ook een G-klasse in onderhoud met zo’n motor.Vanavond: Intercooler zit op zijn plek, de oliekoeler hangt ook op zijn plaats en de radiateur pas ook op de originele plek.
Morgen> Leidingen persen voor oliekoeler en inklik slangen voor de E46 intercooler.
Achterdemper scoren met een 75mm aansluiting ;-(12 februari 2013 om 14:42 #18105312@GSE wrote:
Als je daar een fluit op zet is alles mogelijk,zelfs een een 24V bijblijven zit der makkelijk in.
Bijblijven?? met gemak voorbij gaan zul je bedoelen, neem ik aan.
12 februari 2013 om 17:58 #18105313IK bedoelde een dikke fluit trouwens…
Ja ongelooflijk wat zo,n diesels presteren als je de maar genoeg lucht in drukt.
Als ik kijk naar een 1.9tdi van vw Audi 130 pk en veel koppel daar kan geen 2.4cih tegenop en veel zuiniger.
De fluit is het toverwoord.
12 februari 2013 om 19:16 #18105314Klopt, vandaag druk geweest met andere dingen, maar toch nog een edelstaal einddemper besteld met een 75mm aansluiting, en een K&N open luchtfilter.
Hier het welbekende filmpje van Teemu Peltola met zijn w123 met OM606
http://www.youtube.com/watch?v=HhxsN7HGo2Y” onclick=”window.open(this.href);return false;
How it’s made
http://www.youtube.com/watch?v=YlwTxw-027o” onclick=”window.open(this.href);return false;12 februari 2013 om 19:45 #18105315zo daar zit nog wel potentie in,gaaf
ga het volgen
12 februari 2013 om 20:35 #18105316Finnen :wors :wors
13 februari 2013 om 16:49 #18105317Ik ken al die filmjes.. blijft iedere keer kippenvel!!
Benieuwd naar de volgende foto’s :thumb
14 februari 2013 om 22:35 #18105318Zo, weer een avond weg.
16 februari 2013 om 20:38 #18105319De TO DO lijst
16 februari 2013 om 20:41 #18105320Zo, vandaag weer lekker opgeschoten, Peilstok verzet. Waterslangen gemaakt accubak verwijderd stabipen naar vore geplaatst en nog wat kleinigheden.
19 februari 2013 om 12:26 #18105321ik weet niet of dat bij (deze) mercedes ook zo is net als bij de nieuwere bmw’s maar daar heeft de handbak vaak geen overdrive meer in de hoogste versnelling maar wordt dat gecompenseert met een extreem lange achterasoverbrenging
Dat in combi met een motor die weinig toeren draait, is niet ideaal
Maar hopelijk is dat bij deze niet ?19 februari 2013 om 16:24 #18105322Meende rond de 2600toeren bij 120 dat deze blokken draaien, maar met rond 270koppel rond 2300toeren is dit heerlijk rijden zon benz blok, en in die lichte opel is het helemaal geweldig. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.